Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 322
Offentligt
2188822_0001.png
Til transportministeren og skatteministeren
Brev til skatteministeren om permanent lav elafgift til elbusser
Kære Benny Engelbrecht og Morten Bødskov
Regeringen har den 22. april 2020 indgået en aftale med Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
Klimasamarbejdsaftaler om grøn kollektiv trafik og en grøn buspulje til
regionale busser og øer. Målet med klimasamarbejdsaftalerne er at
lægge en så konkret og ambitiøs plan for grøn omstilling af den samlede
kollektive bustrafik som muligt. Med aftalerne vil landets fem største
kommuner blive fyrtårne for omstillingen af den kollektive bustrafik, og
det er parternes håb, at alle kommuner og regioner på sigt vil indgå
lignende aftaler. Ministeren vil invitere kommunerne til drøftelser i foråret
2020.
Fra kommunal side vil vi gerne kvittere for initiativet. Det er i tråd med
KL’s CO2-udspil og vores ønske om, at staten fremmer alternative
drivmidler i den kollektive trafik. Fra KL deltager vi derfor gerne i de
videre drøftelser om klimasamarbejdsaftalerne.
Det fremgår af aftalen, at aftaleparterne vil mødes igen i september for
bl.a. at drøfte, hvorvidt yderligere tiltag er nødvendige. I den forbindelse
vil KL gøre opmærksom på, at en grøn omstilling af den kollektive trafik
kan fremmes yderligere, hvis der findes en permanent løsning for en fast
lav afgift for el til elbusser.
Energibeskatningsdirektivet (2003/96/EF af 27.10.2003) er i den
henseende en sten på vejen. Direktivet opererer med en positivliste over
transportmidler, der er omfattet af EU's minimumssats for elafgifter.
Listen omfatter bl.a. tog og metro, men ikke elbusser. Det følger af
direktivet, at medlemsstaterne kan give hel eller delvis afgiftsfritagelse
eller afgiftslempelse for ”energiprodukter og elektricitet, der anvendes til
personbefordring og godstransport med jernbane, metro, sporvogn og
trolleybus.” Når direktivet ikke nævner elbusser, kan det skyldes, at
elbusser ikke var på markedet i 2003.
I Danmark er udfordringen hidtil håndteret ved en særordning i ”L 74 A
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige
andre love”. Her defineres strøm til opladning af elbusser som
processtrøm og kan derfor købes til EU’s minimumssats.
Dato: 6. maj 2020
Sags ID: SAG-2020-01978
Dok. ID: 2903251
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3374
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 322: Henvendelse af 6/5-20 fra KL om permanent lav elafgift til elbusser
2188822_0002.png
Ordningen udløber imidlertid ultimo 2021. Herfra er det igen usikkert,
hvilken elpris trafikselskaberne skal tage udgangspunkt i, når de vurderer
deres investering i nye busser. Usikkerhed om elafgiften i
investeringsperioden skaber usikkerhed om rentabiliteten ved en grøn
omstilling af bustrafikken. Med kontraktperioder på op til 12 år, vil det
derfor være hensigtsmæssigt at skabe ro om rammevilkårene for
investeringer i elbusser.
Når regeringen og aftaleparterne skal overveje yderligere tiltag, der kan
fremme en grøn omstilling af den kollektive trafik, vil KL derfor foreslå, at
’elbus’ tilføjes energibeskatningsdirektivets positivliste. Alternativt kan
regeringen skabe ro om rammevilkårene for investeringer i elbusser ved
at fjerne udløbsdatoen for den danske særordning.
Begge dele vil styrke trafikselskabernes investeringssikkerhed og fremme
en grøn omstilling af den kollektive trafik.
Dato: 6. maj 2020
Sags ID: SAG-2020-01978
Dok. ID: 2903251
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3374
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Jacob Bjerregaard
Formand for KL’s Miljø- og Forsyningsudvalg