Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 211
Offentligt
2161188_0001.png
Faktuel afklaring
21. januar 2019
Høringssvar
17. januar 2019
Anmodning om
handleplaner
I/R
Handleplaner modtaget
I/R
Endelig rapport
21. januar 2019
J. nr.
2017 - 18
Plannr. 117-195
Rapport 2017
Økonomi
Delrapport
Selskabsskat
Finansiel Registreringsstruktur
Modtager
Direktør for SKAT Merete Agergaard
Kopi
Fagdirektør Thomas Lund Kristensen
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
Finansiel Registreringsstruktur - selskabsskat
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 211: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af indtægtsområdet for selskabsskat - Delrapport Finansiel registreringsstruktur
2161188_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 7. juni
2017, revideret processen for indtægter af selskabsskat. Den udførte revision er en
del af den samlede revision for 2017.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på at
sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de observerede
forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKR’s bedømmelse
af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der ønskes
uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering af
de tilknyttede risici samt SKR’s forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT udarbejdet
handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKR’s anbe-
falinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlingsplaner. Vi
vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handlingsplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en oversigt over det materiale, som revisionen har
omfattet.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt ved
klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapportens bilag 4 indeholder en samlet systemoversigt over det materiale, som
revisionen har omfattet. Systemoversigten er udarbejdet af SKR, og verificeret af
SKAT/Selskabsprocesser.
København, den 21. januar 2019
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Henrik Friis-Pedersen
Senior manager
Finansiel Registreringsstruktur - selskabsskat
2 af 9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 211: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af indtægtsområdet for selskabsskat - Delrapport Finansiel registreringsstruktur
2161188_0003.png
1. Formål
Denne revision indgår som en del af SKR’s revision af
SKATs indtægtsområde
selskabsskat.
Revisionen har til formål at vurdere, hvorvidt SKAT har etableret betryggende
procedurer på indtægtsområdet. Revisionen har desuden til formål at vurdere, om
administrationen af indtægterne udføres systematisk og ensartet, herunder hvorvidt
SKAT sikrer at registrering, databehandling, vejledning, regelopfyldelse og regn-
skabsmæssig behandling varetages rettidigt og efter gældende lov på området.
I forbindelse med revisionen vurderes, hvorvidt SKAT har designet og implementeret
betryggende forretningsgange (manuelle og automatiske forretningsgange og
interne kontroller) for processen for selskabsskat. Endvidere vurderes, hvorvidt de
implementerede forretningsgange fungerer effektivt. Forretningsgangene fungerer
effektivt, når de sikrer en fuldstændig, nøjagtig og rettidig registrering af indtægterne.
Revisionen rapporteres efter følgende opdeling:
Delrapport om procesoverblik
Delrapport om datafangst
Delrapport om efterfølgende kontrol
Delrapport om ledelsesrapportering
Delrapport om finansiel registreringsstruktur
2. Omfang
Revisionen er gennemført i perioden primo juni 2017 til februar 2017 og vedrører
fungerende processer på revisionstidspunktet.
Revisionen har været rettet mod processerne for sikringen af SKATs indtægter på
selskabsskatter, og er revideret end-to-end
1
. Vi har testet fuldstændigheden af de
indberettede selskabsskatter fra modtagelse af data i SAP PS til SKS, ligesom vi
har gennemgået kontobroerne og kontoopsætningen for selskabsskat.
Fuldstændigheden fra DIAS til SAP PS omtales i IT-revisionsrapport 117-023.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende delrapport
revideret funktionsområderne Bogføring. Det reviderede funktionsområde er
fremhævet med gråt i figuren:
1
Revisionen har ikke omfattet området acontoskat, da Rigsrevisionen i 2017 har revideret dette.
Finansiel Registreringsstruktur - selskabsskat
3 af 9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 211: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af indtægtsområdet for selskabsskat - Delrapport Finansiel registreringsstruktur
2161188_0004.png
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
3. Proces for det reviderede område
For at kunne angive og betale skatter og afgifter, skal virksomhedernes afgifts-
mæssige forhold være registreret via specifikke pligtkoder pr. registreringsforhold.
Korrekt registrering for selskabsskatter er virksomhedens ansvar, og anmodning om
registrering sker via virk.dk.
Selskaberne indberetter deres selvangivelse via Tast-Selv-miljøet DIAS (Digital
Indberetning Af Selskabsskat). Fristen for at indberette selvangivelsen er 6 måneder
efter indkomstårets udløb, dog senest 1. august året efter. I DIAS kan selskabet
endvidere indberette sambeskatningsforhold, omstruktureringer, omlægning af
regnskabsår, ændring af skatteparagraf, oplysning om skatteregnskab i fremmed
valuta.
Beregning af restskat eller overskydende skat foretages i SAPPS på grundlag af
oplysninger fra 3S (SelskabsSkatteSystem) om den beregnede selskabsskat
fratrukket oplysninger i SAPPS om betalte ordinære acontoskatterater, frivillige
indbetalinger og betalt udbytteskat. Rentetillæg eller -godtgørelse på henholdsvis
restskat og overskydende skat beregnes ligeledes i SAPPS. Beregning af betalt
udbytteskat foretages i SAPPS på grundlag af indberettede oplysninger i
selvangivelsen om modtaget udbytte. Modtaget udbytte indberettes i selvangivelsen
i separate felter med forskellige udbytteskatteprocenter. Den beregnede betalte
udbytteskat anses for at være betalt selskabsskat og modregnes derfor i den
beregnede selskabsskat ved opgørelsen af restskat eller overskydende skat.
SAP DMO (Debitor Motor Opkrævning) modtager data fra SAP PS om tilgode-
havender overfor selskaberne. SAP DMO, også benævnt Skattekontoen, udfører
rykker og renteberegninger af tilgodehavender. Dataene fra SAP DMO overføres
dagligt via sumoverførsler til finanskonti i det regnskabsaflæggende system SAP 38.
I SAP 38 er det alene muligt at fremfinde indtægterne og debitorerne på aggregeret
niveau.
Finansiel Registreringsstruktur - selskabsskat
4 af 9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 211: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af indtægtsområdet for selskabsskat - Delrapport Finansiel registreringsstruktur
2161188_0005.png
Månedligt aflægges der regnskab til finansministeriet via Statens Koncern Service
(SKS).
Af bilag 4 fremgår en overordnet systemoversigt, der omfatter processen omtalt
ovenfor.
4. Hovedtal for det reviderede område
I tabellen nedenfor er vist udvalgte tal for selskabsskatteområdet:
Skatteår
Selskabsskat skattepligtig indkomst i mia.kr.
Antal skattepligtige selskaber inkl. datter-
selskaber, i tusinde
Kilde: Oplyst af SKAT, Selskabsprocesser
2012
42
246
2013
48
248
2014
54
256
2015
57
270
2016
55
291
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der intet behov er for procesændringer i de reviderede
processer.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr. Revisionsemne
1
P1
P2
P3
P4
1
1
0
0
0
2
I alt
1
1
2
Manual for regnskabspraksis for §38 regn-
skabet
Indregning af indtægter i §38 regnskabet
2
I alt
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Finansiel Registreringsstruktur - selskabsskat
5 af 9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 211: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af indtægtsområdet for selskabsskat - Delrapport Finansiel registreringsstruktur
2161188_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Regnskabsaflæggelse
-
1.1 Revisionsemne: Manual for regnskabspraksis for §38 regnskabet
2017
Anvendt kontering for § 38 regnskabet
-
Prio.
SKATs anvendte regnskabspraksis er be-
skrevet i ”Manual for Regnskabspraksis for
4
§ 38 regnskabet”. Manualen indeholder en
beskrivelse af indtægtsområderne på finans-
lovsparagrafområdeniveau med hensyn til
identifikation, hændelser i processen samt
kriterier for indregning og forretningsgange.
SKR har konstateret, at anvendte artskonto-
numre ikke fremgår af manualens
afsnit ”2.
Identifikation af indtægtskonti” for selskabs-
skat, og er derfor ikke er en fuldstændig be-
skrivelse af, hvor indtægterne faktisk bog-
føres i SAP 38, herunder eksisterende kon-
tobroer mellem relevante SAP-systemer.
Vi har efterfølgende modtaget opdateret
manual for regnskabspraksis for §38 regn-
skabet, hvoraf ovenstående er korrekt
tilpasset.
Finansiel Registreringsstruktur - selskabsskat
6 af 9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 211: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af indtægtsområdet for selskabsskat - Delrapport Finansiel registreringsstruktur
2161188_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Bogføring
-
1.2 Revisionsemne: Indregning af indtægter i §38 regnskabet
2017
Anvendt kontering for § 38 regnskabet
-
Prio.
Moderniseringsstyrelsen har fastlagt kri-
terier for indregning af indtægter i årsregn-
4
skabet. Det opgørelsesmæssige kriterie for
indregning af en indtægt i et givet regn-
skabsår er, at der er kendskab til indtægten,
samt at indtægten kan opgøre pålideligt. Det
tidsmæssige kriterie for indregning af kor-
rektioner til et regnskabsår udløber ved
udløbet af den såkaldte regnskabsperiode
13.1, hvilket for 2017 var den 29. januar.
Indregning af 3. selskabsskatterate, som er
frivillig, indebærer dermed en særlig ud-
fordring, da indbetalinger til 3. selskabs-
skatterate har forfaldstidspunkt 1. februar.
Skattestyrelsen har oplyst, at et projekt-
arbejde, med deltagelse af Skattestyrelsen,
Departementet, Moderniseringsstyrelsen og
Rigsrevisionen inden udgangen af 2018 har
fastlagt kriteriet for indregning af 3.
selskabsskatterate, som fra 2018 og frem er
de transaktioner, der er kendt og kan
pålideligt opgøres pr. 31.december.
Finansiel Registreringsstruktur - selskabsskat
7 af 9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 211: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af indtægtsområdet for selskabsskat - Delrapport Finansiel registreringsstruktur
2161188_0008.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest
observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest
observationer i prioritet 1.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flest observationer
Flere observationer
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i
væsentligt omfang
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr. prioritet,
er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Finansiel Registreringsstruktur - selskabsskat
8 af 9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 211: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af indtægtsområdet for selskabsskat - Delrapport Finansiel registreringsstruktur
2161188_0009.png
Bilag 3: Systemoversigt på selskabsområdet
Finansiel Registreringsstruktur - Selskabsskat
9 af 9