Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 209
Offentligt
2161172_0001.png
Faktuel afklaring
6. juli 2018
Høringssvar
13. november 2018
Anmodning om
handleplaner
17. januar 2019
Handleplaner modtaget
20. september 2016
Endelig rapport
20. september 2016
J. nr. 2017-18
Plannr. 117-191
Rapport 2017
Skatteområdet - Selskab
Procesoverblik
Selskabsskat
Modtager
Direktør Merete Agergaard
Kopi
Direktør Kenneth Joensen
Departementet
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
Procesoverblik - selskabsskat
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 7. juni
2017, revideret selskabsskat.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på at
sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de observerede
forhold. Skattestyrelsen har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væsent-
ligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der ønskes
uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering af
de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de vur-
derede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har Skattestyrelsen ud-
arbejdet handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs
anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlings-
planer. Vi vil løbende vurdere implementeringen af Skattestyrelsens handlings-
planer.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt ved
klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapportens bilag 3 indeholder en samlet systemoversigt over den proces, som
revisionen har omfattet. Systemoversigten er udarbejdet af SKR og verificeret af
Skattestyrelsen/Selskabsprocesser.
København, den 17. januar 2019
[indsæt billede
af underskrift]
[indsæt billede
af underskrift]
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Henrik Friis-Pedersen
Senior manager
Procesoverblik - selskabsskat
2 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0003.png
1. Formål
Denne revision indgår som en del af SKR’s revision af Skattestyrelsens
indtægts-
område selskabsskat.
Revisionen har til formål at vurdere, hvorvidt Skattestyrelsen har udarbejdet
dækkende forretningsgange og interne kontroller, og om der er etableret
betryggende procedurer på indtægtsområdet for selskabsskat. Revisionen har
desuden til formål, at vurdere om administrationen af indtægterne udføres
systematisk og ensartet, herunder hvorvidt Skattestyrelsen sikrer, at registrering,
databehandling, vejledning, regelopfyldelse og regnskabsmæssig behandling sker
rettidigt og efter gældende lov på området.
Revisionen rapporteres efter følgende opdeling:
Delrapport om procesoverblik
Delrapport om datafangst
Delrapport om efterfølgende kontrol
Delrapport om ledelsesrapportering
Delrapport om finansiel registreringsstruktur.
2. Omfang
Nærværende rapport omfatter:
1. Procesoverblik
2. Proces- og risikostyring i praksis
Vi har vurderet risikoregisteret for selskabsskatteprocessen i to omgange.
Første udkast hertil rapporterede vi detaljeret på overfor Skattestyrelsen primo
4. kvartal 2017, og 2. udkast rapporterede vi detaljeret på overfor Skattestyrelsen
medio februar 2018. Dette blev valgt for at medvirke til at give Skattestyrelsen
mulighed for, inden for en overskuelig periode, at nå et tilstrækkeligt niveau i
risikostyringen, herunder har vi vurderet, om Skattestyrelsen har etableret et
tilstrækkeligt overblik over selskabsskatteprocessen fra datafangst til regnskab.
For så vidt angår de forhold, der er fælles for de reviderede indtægtsarter, henvises
til revisionsrapport 117-171,
”Samlerapport om
procesoverblikker vedrørende
revision af skatte- og afgiftsarterne: udbytteskat, selskabsskat, energi- og
punktafgifter, samt Motorområdet”.
Som led i revisionen har vi interviewet medarbejdere i det tidligere Kundeservice,
Indsats, Økonomi og HR/Stab - Jura i Skattestyrelsen, ligesom vi har rekvireret og
vurderet og stikprøvevist testet udleveret materiale.
Procesoverblik - selskabsskat
3 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0004.png
Revisionen har ikke omfattet:
1. Aconto skatteordningen, og Skattestyrelsens kontrolstrategi, som Rigs-
revisionen har revideret i 2017
2. Debitoradministration og betalinger vedr. selskabsskat
3. Emner vedr. udbytteskat. Der henvises til rapport 117-181,
”Delrapport
udbytte-
skat procesoverblik”
4. Kommuneafregning
5. Slutafregning
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende revision
revideret alle funktionsområder.
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
3. Proces for det reviderede område
For en beskrivelse af selskabsskatteprocessen fra datafangst til regnskab, henvises
til revisionsrapport 117-192 om Datafangst.
Fra den efterfølgende kontrol modtager selskabsprocesser strukturel respons, dvs.
forbedringsforslag til It-systemerne og til lovgrundlaget.
Halvårligt opdaterer Jura den juridiske vejledning med lovændringer og nyt fra
væsentlige retslige afgørelser, udsender styresignaler, og afholder orienterings-
møder herom. Jura faciliterer herudover løbende læring i form af forskellige faglige
fora.
Udviklingen af risikostyringen i det tidligere Kundeservice var placeret i et projekt i
Forretningsdata & Analyse, mens opgaven med at implementere og facilitere møde-
strukturen var placeret hos end-to-end koordinatorerne. End-to-end koordinatorerne
skal gennem mødestrukturen sikre, at den samlede proces overvåges, og at risici
identificeres, vurderes og mitigeres betryggende. End-to-end koordinatorerne ejer
Procesoverblik - selskabsskat
4 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0005.png
risikooversigten, når den går i drift. Konceptet for risikostyringen tager udgangspunkt
i et ”årshjul” med 6 faser.
På revisionstidspunktet var risikostyringen etableret i det tidligere Kundeservice som
en selvstændig proces i Kundeservice.
Rapportens bilag 4 indeholder en samlet systemoversigt for selskabsskattepro-
cessen, ekskl. den efterfølgende kontrol.
4. Hovedtal for det reviderede område
I tabellen nedenfor er vist udvalgte hoved- og nøgletal for selskabsskatteområdet:
Skatteår
Selskabsskat skatteprovenu indkomst beløb i
mia.kr.
Antal skattepligtige selskaber inkl. datterselskaber
i tusinde
Fremført underskudssaldo beløb i mia.kr.
- Skattemæssig værdi af underskud i mia. kr.,
anslået 22%
Takseringer, antal
Takseringer, beløb i mio.kr.
Genoptagelser, antal
Kilde: Oplyst af Skattestyrelsen, Selskabsprocesser
2012
42
246
301
66
1.779
134
5.431
2013
48
248
298
66
2.200
159
7.389
2014
54
256
300
66
1.850
115
9.359
2015
57
270
292
64
1.752
147
8.979
2016
55
291
297
65
1.450
84
4.772
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i større omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
1. Der mangler et samlet procesoverblik over selskabsskatteprocessen, indehol-
dende de væsentligste risici og kontroller
2. I risikooversigten for selskabsskat er der væsentlige mangler vedrørende både
indhold og systematik, herunder mangler bl.a. væsentlige dele af den efter-
følgende kontrol.
I nedenstående tabel følger nummereringen af de enkelte emner den struktur, der
er omtalt i rapport 117-171,
”Samlerapport
om procesoverblikket vedrørende
revision af skatte- og afgiftsarterne: udbytteskat, selskabsskat, energi- og
punktafgifter, samt Motorområdet”.
Procesoverblik - selskabsskat
5 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0006.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
1
4
I alt
Revisionsemne
Procesoverblik
Risikostyring i praksis (af skatte- og afgifts-
arter)
1
1
1
0
0
Prio. Prio. Prio. Prio.
I alt
1
2
3
4
1
1
1
2
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 3.
Enten:
Vi har modtaget handlingsplaner fra det/de reviderede direktørområde/ direktør-
områder. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede hand-
lingsplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Eller:
Vi har modtaget handlingsplaner fra det/de reviderede direktørområde/ direktør-
områder. Det er vores vurdering, at de udarbejdede handlingsplaner ikke i væ-
sentligt omfang vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici. Dette begrunder
vi i følgende forhold:
Procesoverblik - selskabsskat
6 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Alle
Der er risiko for, at procesejer samlet Vi anbefaler, at Skattestyrelsen i delprocesdia-
set overser overordnede sammen- grammerne indarbejder de alle de væsentligste
hænge og behov for tilhørende risici og den tilhørende mitigering.
mitigerende handlinger.
1.1 Revisionsemne:
Procesoverblik
2017
Procesoverblik
Prio.
Vi har noteret, at Skattestyrelsen har ud-
arbejdet procesdiagrammer i flere niveauer,
2
et kort overblik på toppen, med mulighed for
at ”klikke” på relevante deldiagrammer, som
beskriver visse risici, men har ikke udarbej-
det et diagram, der giver et samlet overblik
over hele processen.
”Skattestyrelsen op-
lyser, at dette valg er taget for ikke at miste
overblikket. Et diagram ville efter Skatte-
styrelsens opfattelse være helt uoverskueligt
og det ville være umuligt at bruge et sådant
diagram konstruktivt.
Delprocesdiagrammerne indeholder dog
ikke alle de væsentligste risici (fx om frem-
ført underskud) og indeholder ikke en be-
skrivelse af mitigerende handlinger.
SKR har til brug ved revisionen udarbejdet
en arbejdsversion af en systemoversigt for
selskabsskat. Systemoversigten er frem-
sendt til Skattestyrelsen, som har verificeret
den.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato:
[Indtast dato]
Procesoverblik - selskabsskat
7 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Alle
4.1 Revisionsemne:
Risikostyring i praksis (af skatte- og afgiftsarter)
2017
Risikoregister for selskabsskatteprocessen
Prio.
Vi har noteret, at Skattestyrelsen har oplyst, Risikostyringen af selskabsskatte- Vi anbefaler, at følgende indarbejdes i risiko-
1
at et risikoregister for selskabsskatteproces- processen foretages på et utilstræk- oversigten,
Der er således en forøget risiko for,
1. Identifikation/opdeling af om der er tale om
at væsentlige risici som følge heraf
eksterne eller interne risici
ikke identificeres, vurderes og efter-
2. Volumenmål for risici (beløb, sager etc.)
følgende mitigeres.
3. Risici for ikke-retvisende regnskabsaflæg-
gelse
4. Risici for retslige tvister
5. Opdeling af risici på organisatoriske en-
heder i skattestyrelsen
6. For de risici, hvor der er forskel mellem
igangværende og planlagte mitigerende
handlinger; reference til Oversigt over
forandringsønsker til DIAS
Vi har vurderet risikoregisterets evne til at
7. Tilstrækkelig information om risici for mang-
fungere end-to-end (fra datafangst til regn-
lende funktionsadskillelse.
skab). Det er vores opfattelse, at risikoregi-
Vedrørende kontroller/mitigerende handlinger:
steret endnu ikke foreligger i en udgave, der
kan udgøre grundlaget for en effektiv risiko-
1. Handlinger i den efterfølgende kontrol
styring af selskabsskatteprocessen end-to-
2. Identifikation af / opdeling på kontroltyperne
end.
forebyggende kontroller hhv. opklarende /
SKR vurderer derfor, at risikoregisteret for
selskabsskatteprocessen mangler en række
oplysninger:
korrigerende kontroller
3. Det lovforberedende arbejde i Indsats
(vedr. huller i skattelovgivningen)
sen var under udarbejdelse, med en for-
ventet deadline ultimo december 2017.
Skattestyrelsen oplyser videre, at risiko-
registeret blev udarbejdet i det daværende
Kundeservice og indeholdt alene de risici
som skulle håndteres i Kundeservice, lige-
som risikoregisteret var et første bud på
risici, og var udgangspunkt for det videre
arbejde med håndtering af risici. I det
tidligere Indsats var udgangspunktet for
risikoarbejdet en opdeling i forskellige
segmenter og altså en helt anden ind-
gangsvinkel.
keligt og ufuldstændigt grundlag.
Vedrørende risici:
Procesoverblik - selskabsskat
8 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0009.png
Nr.
Observationer
Vedrørende risici:
1. Identifikation/opdeling af om der er tale
om eksterne eller interne risici
2. Volumenmål for risici (beløb, sager etc.)
3. Risici for ikke-retvisende regnskabs-
aflæggelse
4. Risici for retslige tvister
5. Opdeling af risici på organisatoriske
enheder i skattestyrelsen
6. For de risici, hvor der er forskel mellem
igangværende og planlagte mitigerende
handlinger; reference til Oversigt over
forandringsønsker til DIAS
7. Tilstrækkelig information om risici for
manglende funktionsadskillelse.
Vedrørende kontroller/mitigerende handlin-
ger:
1. Handlinger i den efterfølgende kontrol
2. Identifikation af / opdeling på kontrol-
typerne forebyggende kontroller hhv.
opklarende/korrigerende kontroller
3. Det lovforberedende arbejde i Indsats
(vedr. huller i skattelovgivningen).
Endvidere vurderer vi, at tekstningen af ri-
sici og mitigerende handlinger i en række
tilfælde er upræcise eller manglende, så
den i praksis ikke udgør et tilstrækkeligt
egnet styringsgrundlag.
Risici
Anbefalinger
4. Tydeliggjort tekstning af risici og miti-
gerende handlinger
Endvidere bør der udarbejdes et overblik over,
om den efterfølgende kontrol afdækker alle
væsentlige risici i skattelovgivningen vedrø-
rende selskabsskat.
Endelig anbefaler vi, at arbejdet med risiko-
oversigten tilføres ressourcer.
Procesoverblik - selskabsskat
9 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato:
[Indtast dato]
Procesoverblik - selskabsskat
10 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0011.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest
observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest
observationer i prioritet 1.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flest observationer
Flere observationer
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr. prioritet,
er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Procesoverblik - selskabsskat
11 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik selskabsskat
2161172_0012.png
Bilag 3: Systemoversigt på selskabsskatteområdet for det tidl. Kundeservice
Procesoverblik - Selskabsskat
12 af 12