Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 202
Offentligt
2161079_0001.png
Faktuel afklaring
1. februar 2018
Høringssvar
23. februar 2018
Endelig rapport
9. marts 2018
J. nr.
2017 - 76
Plannr. 117-100
Rapport 2017
Økonomi
Revision af opgørelse, afregning og regnskab
af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter
moms, BNI og UK - 2017 (Statsregnskabets §
7.51.11)
Modtager
Direktør Merete Agergaard
Kopi
Direktør Anders Holbøll
Departementet
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 202: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2017
2161079_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 13. de-
cember 2017, revideret opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til
EU´s egne indtægter, moms og BNI
2017. Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2017.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der øn-
skes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT udarbejdet
handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs anbefa-
linger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlingsplaner. Vi
vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handlingsplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 9. marts 2018
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Lars Albertsen
Senior manager
Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter,
moms og BNI
2017
2 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 202: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2017
2161079_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er:
at vurdere om SKATs processer og interne kontroller i videst muligt omfang
sikrer, at Danmarks bidrag til EU's egne indtægter er opgjort og afregnet i
overensstemmelse med EU’s materielle og formelle regler
at vurdere om SKATs processer og interne kontroller i videst muligt omfang
sikrer, at bidragene indgår korrekt i statsregnskabet
påse, at bidraget for 2017 er afregnet rettidigt og i overensstemmelse med
EU’s materielle og formelle regler.
2. Omfang
Nærværende revision er primært gennemført med udgangspunkt i EU's budgetter,
udtræk fra regnskabssystemerne samt betalingsanmodninger, afregningsbreve
mv., som SKR har modtaget i løbet af året. SKR har rekvireret SKATs procesbe-
skrivelser på området og har testet, at de beskrevne processer er gennemført som
beskrevet.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende revision
revideret funktionsområderne bogføring, betaling og regnskabsaflæggelse. (De re-
viderede funktionsområder er fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Processer
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter,
moms og BNI
2017
3 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 202: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2017
2161079_0004.png
3. Proces for det reviderede område
Danmark og de øvrige medlemsstater betaler tre slags bidrag til EU
(benævnt EU’s
egne indtægter):
1. Bidrag bestående af opkrævede told- og sukkerafgifter omfattet af artikel 2, stk.
1, litra a i Rådets afgørelse 2014/335/EU
2. Bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for merværdiafgiften (momsbidra-
get), jf. artikel 2, stk. 1, litra b i Rådets afgørelse 2014/335/EU
3. Bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for bruttonationalindkomsten (BNI-
bidraget), jf. artikel 2, stk. 1, litra c i Rådets afgørelse 2014/335/EU.
Afregning af
bidrag til EU’s egne indtægter
sker iht. Rådets forordning 609/2014
(ændret ved Rådets forordning nr. 804/2016) og Rådets forordning 1553/1989
samt Rådets afgørelse 2014/335/EU.
Medlemsstaternes betaling af bidrag til EU's egne indtægter i løbet af et budgetåret
2017, er en form for a conto-bidrag. I afregningen for juni måned 2017 indgår en
regulering på baggrund af en egentlig opgørelse af medlemsstaternes BNI og
momsberegningsgrundlag for 2015. Momsberegningsgrundlaget opgøres med ud-
gangspunkt i årets momsbruttoindtægter (momsindbetalingerne). SKR har revide-
ret SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for 2015, jf. revisionsrapport af 19.
december 2016 - opgave 116-791.
Afregning
af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
varetages af SKAT, mens
selve udgiften opføres i Statsregnskabet under Finansministeriet § 7.51.11.
Momsbidraget for et regnskabsår vil normalt være sammensat af
foreløbigt bidrag for det pågældende regnskabsår
regulering af momsbidraget for tidligere regnskabsår
BNI-bidraget for et regnskabsår vil normalt være sammensat af
foreløbigt bidrag for det pågældende regnskabsår
regulering af BNI-bidraget for tidligere regnskabsår
foreløbigt bidrag til Det forenede Kongerige (UK-kompensation) for det på-
gældende regnskabsår
regulering af bidrag til UK-kompensation for tidligere regnskabsår.
refusion til Danmark for det forrige regnskabsår på grund af Danmarks fire
forbehold
bruttoreduktion vedrørende BNI
§38 Regnskab
Skatter og Afgifter kontrollerer betalingsanmodningerne op mod
gældende budget. §38 Regnskab - Indtægtsopfølgning og EU-regnskab udarbej-
der herefter afregningsbrev og konteringsvejledning og kontorchefen anviser til ud-
betaling. Dette fremsendes til SAP 38/Kobra1, der forestår bogføring og oprettelse
af udbetalingsforslag, hvor efter det frigives i enheden benævnt "Datafangst".
Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter,
moms og BNI
2017
4 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 202: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2017
2161079_0005.png
4. Hovedtal for det reviderede område
På finansloven for 2017, § 7.51.11 er Danmarks moms- og BNI-bidrag budgetteret
med 16,7 mia. kr., mens det på tillægsbevillingsloven for 2017 er ændret til 14,4
mia. kr.
I statsregnskabet for 2017
udgør Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter vedrø-
rende moms og BNI følgende beløb:
Mio. kr.
§ 7.51.11.10 Bidrag til EU efter det fælles beregningsgrundlag moms 2.457,52
§ 7.51.11.20 Bidrag til EU efter det fælles beregningsgrundlag BNI
11.876,02
I alt
14.333,54
Faktisk afregnet
BNI + UK + Bruttoreduktion
Moms
Ændringsbudget 02
Regulering 1995-2015
Opt out
(retur til Danmark på bag-
grund af retsforbeholdet
Regnskabsaflagt/bogført
12.663.820.449
2.370.105.306
364.267.465
-139.587.608
15.258.605.612
12.663.820.449
2.370.105.306
15.033.925.755
364.267.465
-139.587.608
15.258.605.612
I alt incl. Opt out
Regulering vedr. BNI,
moms og UK på baggrund
af ændringsbudget 06 for
2017
Nettoudgift bogført i SAP38
regnskabet
SKS FL § 07.51.11
Udgift (1.000 kr.)
-925.065.962
-925.065.962
14.333.539.650
14.333.539.650
14.333.540
Danmarks afregning fremgår af betalingsanmodninger, modtaget fra af EU-Kommissionen i løbet af 2017.
Betalingsanmodningerne
er opgjort ud fra EU’s budgetter. EU-Kommissionen
vedtager ændringsbudgetter i løbet
af året. Af ændringsbudget 02 fremgår, at Danmarks bidrag foreløbige bidrag i alt udgjorde
15.033.925.755 kr.
Jf.
ovenstående, er der således overensstemmelse
mellem EU’s budget og Danmarks afregning for 2017.
Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter,
moms og BNI
2017
5 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 202: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2017
2161079_0006.png
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
ikke er behov
for ændringer i de reviderede proces-
ser.
Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
SKAT har etableret processer og interne kontroller, der i videst muligt omfang
sikrer, at
bidrag til EU er opgjort og afregnet i overensstemmelse med gældende re-
gelsæt
at der er indarbejdet de fornødne funktionsadskillelser i forretningsgangene
at bogføring
af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter kun sker på grund-
lag af godkendte dokumenter, og at bogføringen er sket rettidigt, nøjagtigt,
fuldstændigt samt at bidragene indgår korrekt i statsregnskabet
Der foreligger ikke en endelig SLA aftale (Service level Agreement) mellem
Finansministeriet og Skatteministeriet/SKAT for så vidt angår procedurer for
afregning og regnskabsaflæggelse af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter.
SKAT har dog i høringssvaret tilkendegivet, at SLA-aftalen er i høring hos De-
partementet, SKATs direktion samt Finansministeriet, og at den endelige SLA-
aftale mellem Finansministeriet og Skatteministeriet/SKAT forventes at være
underskrevet den 31. marts 2018.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
1
Revisionsemne
Tilrettelagte processer for opgørelse, afreg-
ning og regnskab for Danmarks bidrag til
EU´s egne indtægter moms, BNI og UK
Opgørelse, afregning og regnskab for Dan-
marks bidrag til EU´s egne indtægter moms,
BNI og UK for 2017
Aftale mellem Finansministeriet og Skatte-
ministeriet/SKAT
Prio. Prio. Prio. Prio.
I alt
1
2
3
4
0
0
0
1
1
2
0
0
0
1
1
3
I alt
0
0
0
0
1
1
0
2
1
3
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter,
moms og BNI
2017
6 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 202: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2017
2161079_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
1.1
Revisionsemne:
Tilrettelagte processer for opgørelse, afregning og regnskab for
Funktionsområde: Bogføring, betaling og
2017
Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK
regnskabsaflæggelse
Prio.
SKR har rekvireret og gennemgået SKATs
procesbeskrivelser på området. Det er
4
SKR's vurdering, at der er etableret proces-
ser som understøtter:
kontrol af betalingsanmodningerne in-
den afregning
betryggende funktionsadskillelse vedrø-
rende godkendelse, anvisning, udbeta-
ling og bogføring af bidragene
relevante afstemninger.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 202: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2017
2161079_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
2.1
Revisionsemne:
Opgørelse, afregning og regnskab for Danmarks bidrag til EU´s
Funktionsområde: Bogføring, betaling og
2017
egne indtægter moms, BNI og UK for 2017
regnskabsaflæggelse
Prio.
Vedrørende
opgørelsen
af moms, UK og
BNI-bidraget har SKR påset:
4
at Danmarks foreløbige bidrag
i EU’s
budget (ter) er opgjort med udgangs-
punkt i de endelige moms- og BNI-skøn
at betalingsanmodningerne
1
er i over-
ensstemmelse
med beløbene i EU’s
budget
at SKATs afregningsbreve er udarbejdet
i overensstemmelse med betalingsan-
modningerne, modtaget fra EU.
Vedrørende
afregningen
af moms, UK og
BNI-bidraget har SKR påset:
at de månedlige betalinger til EU er god-
kendt og anvist til udbetaling af hertil be-
myndigede personer
at der er etableret funktionsadskillelse
mellem godkendelse af afregningen, til-
rettelæggelse af udbetalingen og frigivel-
sen af udbetalingen
at der er overensstemmelse mellem de
godkendte og anviste beløb og selve be-
talingen ved overførsel til EU’s konto i
Danmarks Nationalbank
at betalingerne til EU’s konto i Danmarks
Nationalbank er sket rettidigt.
1
Danmark modtager hver måned en betalingsanmodning fra EU-Kommissionen,
der angiver hvad der skal betales den pågældende måned. Den benævnes også ”Call for funds”.
Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter,
moms og BNI
2017
8 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 202: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2017
2161079_0009.png
Nr.
Observationer
Vedrørende
regnskabet
af moms, UK og
BNI-bidraget har SKR påset:
at
bogføring af Danmarks bidrag til EU’s
egne indtægter er sket i tide, nøjagtigt,
fuldstændigt og dokumenteret
at de bogførte beløb er overført fra
SAP38 til SKS og optaget korrekt i stats-
regnskabet.
Risici
Anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
3.1
Revisionsemne:
Aftale mellem Finansministeriet og Skatteministeriet/SKAT
Funktionsområde: Rammevilkår
2017
For så vidt angår opgørelse og afregning af Fraværet af en SLA-aftale medfører
Prio.
Danmarks bidrag til EU' egne indtægter for en risiko for, at uoverensstemmelser
2017, samt regnskab for samme, foreligger vanskeligt kan afklares.
3
der endnu ikke en endelig SLA-aftale (Ser-
vice Level Agreement) mellem Finansmini-
steriet og Skatteministeriet/SKAT om op-
gave- og ansvarsfordelingen.
SKAT har dog i høringssvaret tilkendegivet,
at SLA-aftalen er i høring hos Departemen-
tet, SKATs direktion samt Finansministeriet,
og at den endelige SLA-aftale mellem Fi-
nansministeriet og Skatteministeriet/SKAT
forventes at være underskrevet den 31.
marts 2018.
Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter,
moms og BNI
2017
9 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 202: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2017
2161079_0010.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de for-
retningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.