Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 115
Offentligt
2133390_0001.png
9. januar 2020
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 21. januar 2020
1) Præsentation af kroatisk formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Erhvervsministeriet og Skatteministe-
riet
2) Det europæiske semester 2020: Kommissionens strategi for bæredygtig vækst, varslings-
rapport og anbefalinger til euroområdet som helhed for 2020
KOM(2019)650, KOM(2019)651, KOM(2019)652
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3) Digital beskatning
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Økonomiske og finansielle aspekter af den Europæiske Grønne Pagt (European Green
Deal)
KOM(2019)640
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
17
2
20
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0002.png
Dagsordenspunkt 1:
Præsentation af kroatisk formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Kroatien varetager EU-formandskabet i 1. halvår af 2020. Det kroatiske formandskab ventes
på ECOFIN 21. januar 2020 at præsentere sit arbejdsprogram. Fra dansk side venter man
generelt at kunne tilslutte sig formandskabets prioriteter i ECOFIN. Den danske holdning til de
enkelte sager fastlægges som vanligt i den hjemlige EU-beslutningsprocedure
2. Baggrund
Kroatien har EU-formandskabet i 1. halvår af 2020. Det kroatiske formandskab
ventes på ECOFIN 21. januar 2020 at præsentere sit arbejdsprogram og prioriteter
på ECOFIN-området. Kroatien ventes i forlængelse af de foregående ECOFIN-
formandskaber at prioritere en række igangværende finansielle og økonomiske sager
samt skatte- og afgiftssager, ligesom det kroatiske formandskab ventes at skulle for-
holde sig til evt. kommende forslag fra den nye Kommission. Der henvises til
bilag
1
for en oversigt over de væsentligste igangværende lovgivningssager i ECOFIN.
Økonomisk-politiske område
På det økonomisk-politiske område ventes formandskabet bl.a. at prioritere det
fortsatte arbejde med udviklingen af
Den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU), her-
under i lyset af resultatet fra eurotopmødet i udvidet format 13. december 2019.
Finansministrene (den udvidede eurogruppe for alle EU-lande undtagen UK) skal
arbejde videre med alle elementer i styrkelsen af bankunionen.
Budgetinstrumentet til fremme af konvergens og konkurrenceevne i euroområdet
(BICC) og relaterede ordninger for ikke-eurolande udmøntes i regi af forhandlin-
gerne om EU’s flerårige finansielle ramme
i forlængelse af den rammeaftale, der
blev indgået i udvidet eurogruppe 9. oktober 2019. Eurogruppen skal i 2020 fortsat
drøfte finansieringsløsninger på basis af rammeaftalen. Det gælder særligt, hvorvidt
der skal kobles en mellemstatslig aftale på BICC, der giver mulighed for, at euro-
landene kan indskyde yderligere midler uden om deres normale EU-bidrag. ØMU-
arbejdet vil også kunne dække andre temaer og ventes fremover konkret også at
vedrøre styrkelse af euroens internationale rolle. Dette dækker umiddelbart over
fortsat arbejde med mere integrerede kapitalmarkeder mv. som grundlag for øget
brug af euroen på de internationale finansielle markeder, men også overvejelser om
institutionelle tiltag såsom de tidligere forslag om fx en fælles ekstern repræsenta-
tion af euroområdet i IMF mv.
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0003.png
Formandskabet ventes også at prioritere opstarten af det
europæiske semester
for 2020
baggrund af Kommissionens årlige strategi for bæredygtig vækst (’Annual Susta-
inable Growth Strategy’,
ASGS)
1
og analyser af makroøkonomiske ubalancer samt
anbefalinger til euroområdet som helhed, som blev offentliggjort 17. december
2019.
Der ventes også løbende opfølgning på landenes efterlevelse af de finanspolitiske
regler (Stabilitets- og Vækstpagten mv.), herunder efterlevelse af eksisterende hen-
stillinger om tilpasning mod landenes mellemfristede mål for den strukturelle saldo
mv. Implementeringen af de finanspolitiske regler kan indebære ophævelse eller til-
deling af forskellige typer henstillinger.
Det finansielle område
På det finansielle område vil en fortsat hovedprioritet være arbejdet med styrkelse
af bankunionen. Man vil således fortsætte drøftelser om en fælles indskudsforsik-
ringsordning (EDIS) og andre tiltag, herunder tiltag til at reducere risici for kriser i
den finansielle sektor (risikoreduktionstiltag),
jf. dagsordenspunkt på ECOFIN 5. de-
cember 2019.
Det gælder bl.a. forslagene
i handlingsplanen om nedbringelse af misligholdte
lån (NPL).
EDIS vil alene omfatte bankunionens deltagerlande. Risikoreduktions-
tiltag omfatter som udgangspunkt alle EU-lande.
Det kroatiske formandskab ventes også at forsætte arbejdet med kapitalmarkeds-
unionen, herunder de få endnu ikke afsluttede lovgivningssager, bl.a. lovforslag
vedr.
genopretning
og afvikling af centrale modparter (CCP’er),
som skal forhandles med
Europa-Parlamentet.
Endelig ventes formandskabet også at prioritere bekæmpelsen af hvidvask og ter-
rorfinansiering. Rådet ventes blandt andet at følge op på konklusioner vedtaget i
december 2019 om strategiske prioriteter for nye tiltag på hvidvaskområdet, herun-
der en mulig ny EU-tilsynsmyndighed på hvidvaskområdet og yderligere harmoni-
sering af reglerne på hvidvaskområdet. Disse initiativer forudsætter forslag fra
Kommissionen, som skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet. Derudover
ventes Rådet at følge op på implementeringen af en handlingsplan for bekæmpelse
af hvidvask, som Rådet vedtog i december 2018.
Kommissionens årlige strategi for bæredygtig vækst (ASGS) (tidligere ’den årlige vækstundersøgelse’ (AGS)) offentliggøres
i slutningen af et givent år og markerer opstarten på det europæiske semester for det efterfølgende år og fastsætter økonomisk-
politiske prioriteter herfor. Den årlige strategi for bæredygtig vækst offentliggjort 17. december 2019 fastsætter således øko-
nomisk-politiske prioriteter for det europæiske semester i 2020.
1
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0004.png
Skatteområdet
På selskabsskatteområdet ventes formandskabet at have som ambition at arbejde
videre med forslaget fra 2016 om
en fælles skattebase
(CCTB). Der ventes også drøf-
telser af det igangværende arbejde i OECD med at finde en langsigtet løsning på
udfordringer forbundet med
beskatning af den digitale økonomi.
Drøftelserne af et forstærket samarbejde om en
finansiel transaktionsskat
(FTT) ven-
tes at fortsætte med løbende orientering af ECOFIN.
På moms- og afgiftsområdet ventes formandskabet at prioritere forslaget om det
såkaldt
endelige momssystem
samt forslag om revision af systemet for
momssatser.
Det er muligt, at det kroatiske formandskab vil tage initiativ til politiske drøftelser
af, hvorledes beskatning kan anvendes til at fremme klimamål.
Under kroatisk formandskab ventes på baggrund af dansk opfordring en politisk
drøftelse af sortlisten over skattely uden for EU, dens kriterier og de defensive for-
anstaltninger mod lande på listen.
Øvrige sager
På budgetområdet ventes en rådshenstilling om decharge på baggrund af revisions-
rettens årsrapport om
implementering af EU-budgettet i 2018.
Rådet forventes endvi-
dere at vedtage retningslinjerne for EU's 2021-budget på ECOFIN i februar. Der
ventes endvidere drøftelser af EU's flerårige finansielle ramme, herunder særligt
indtægtssiden.
ECOFIN ventes at skulle drøfte de økonomiske og finansielle aspekter af Kom-
missionens nyligt offentliggjorte europæiske grønne pagt, der udgør en samlet plan
med en række elementer, der skal understøtte klimaneutralitet og målene under Pa-
ris-aftalen. Derudover ventes ECOFIN som følge af den arbejdsplan for klima-
handling, der blev vedtaget på rådsmødet 5. december 2019, at have regelmæssige
drøftelser af de økonomiske aspekter af den grønne omstilling.
ECOFIN vil også skulle forberede fælles EU-holdninger til
IMF’s
forårsmøde 17.-
19. april 2020 samt til G20-møder for finansministre og centralbankchefer under
Saudi-Arabiens G20-formandskab.
3. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle ift. præsentation af programmet.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
6. Økonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s
dagsordener i 1. halvår 2020 vil imidlertid kunne have statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
7. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke, men der ventes generel støtte til det kroatiske formandskabs arbejdsprogram
og prioriteter for ECOFIN i 1. halvår 2020.
9. Generel dansk holdning
Fra dansk side ventes man at kunne tilslutte sig en generel støtte til det kroatiske
formandskabs arbejdsprogram og prioriteter i ECOFIN.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0006.png
Bilag 1: Oversigt over væsentligste igangværende ECOFIN-lovgivningssager
Økonomisk-politiske lovgivningssager
Sag/initiativ
Forløb/status
Styrkelse af det økonomi- Det Europæiske Råd (DER) og
EU’s
finansministre (den
ske samarbejde i EU udvidede eurogruppe) har i de senere år løbende haft
(styrkelse af ØMU’en)
drøftelser af yderligere styrkelser af ØMU’en.
Drøftel-
serne har det seneste år særligt vedrørt bankunionen, vi-
dereudvikling af eurolandenes krisefond, ESM, og et
budgetinstrument for eurolandene (BICC).
Udvidet eurogruppe 9. oktober 2019 blev bl.a. enige om
en rammeaftale om de overordnede elementer i BICC. 4.
december 2019 enedes udvidet eurogruppe om en prin-
cipaftale om en reform af ESM.
Der er i første halvår 2020 lagt op til yderligere drøftelser
om bankunionen og ESM som led i ØMU-arbejdet.
Rammeaftalen af 9. oktober 2019 vil danne grundlag for
det videre arbejde med udformningen af BICC og relate-
rede ordninger for ikke-eurolande.
BICC’s virkemåde
fastlægges i reform- og investeringsstøtteprogrammet
(RISP) sammen med et instrument for visse ikke-euro-
lande, jf. nedenfor, mens en separat retsakt om BICC’s
styringsramme fastlægger styringen af BICC. De kon-
krete retsakter skal vedtages i ECOFIN. Ifølge rammeaf-
talen skal passende ordninger findes for ikke-eurolande
med henblik på at adressere deres fulde finansielle om-
kostninger i forbindelse med eurobudgetinstrumentet.
Sådanne ordninger vil skulle forhandles på plads i regi af
MFF-forhandlingerne.
ØMU-arbejdet ventes fremover også at vedrøre styrkelse
af euroens internationale rolle. Dette dækker umiddelbart
over
fortsat styrkelse af ØMU’en, herunder også mere in-
tegrerede kapitalmarkeder mv., som et underliggende
fundament for større troværdighed om euroen, men også
tidligere fremsatte overvejelser og forslag om fx en mere
fælles ekstern repræsentation af euroområdet i IMF mv.
Reform- og investerings-
Kommissionens forslag om oprettelse af et reform- og
støtteprogram
investeringsstøtteprogram (RISP) (fremsat 31. maj 2018
6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0007.png
under titlen, ’europæisk
reformstøtteprogram’ (ERSP))
ventes behandlet under kroatisk formandskab.
Forslaget skal ses i sammenhæng med drøftelserne af vi-
dereudviklingen af den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU) og forhandlingerne vedr.
EU’s flerårige finan-
sielle ramme (MFF) for 2021-2027. Med forslaget lægges
op til at oprette tre instrumenter mhp. fremme af refor-
mer og investeringer:
I.
Et eurobudgetinstrument til fremme af konkur-
renceevne og konvergens (BICC) for alle euro-
lande og ERM2-lande, der ønsker at deltage i in-
strumentet.
Et konvergens- og reforminstrument for ikke-eu-
rolande med pr. capita indkomster under euro-
gennemsnittet.
Et instrument til teknisk støtte til reformgennem-
førelse (’Technical Support Instrument’, TSI) for
alle EU-lande, der anmoder herom.
II.
III.
Reformstøtteprogrammet vil træde i kraft fra 2021 og fo-
reslås finansieret over EU-budgettet. Formandskabets
MFF-boks lægger op til, at der i næste MFF-periode af-
sættes ca. 12,9 mia. euro til BICC, ca. 5,5 mia. euro til
konvergens- og reforminstrumentet og 767 mio. euro til
instrumentet til teknisk støtte.
Evaluering af styrkel- Kommissionen ventes i 1. halvår 2020 at fremlægge en
serne af Stabilitets- og evaluering af de styrkelser af de finanspolitiske regler un-
Vækstpagten
der Stabilitets- og Vækstpagten, der blev vedtaget i for-
længelse af krisen (six-pack fra 2011 og two-pack fra
2013). Det blev ifm. disse styrkelser aftalt, at reglernes
virkning skal evalueres hvert 5. år.
Den store reform af reglerne i 2011 (”six-pack”) havde
bl.a. til formål at øge fokus på at skabe råderum i gode
tider via bedre fremskridt hen imod de mellemfristede
mål for struktursaldoen, særligt i gode tider, og fokus på
nedbringelse af gæld og forebygge nye gældskriser. Re-
formen omfattede også et direktiv om budgetmæssige
rammer, som bl.a. fastslår, at landene skal fastlægge nati-
onale mellemfristede finanspolitiske rammer og finans-
politiske regler, og som også indeholder retningslinjer for
7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0008.png
realistiske prognoser, uafhængig overvågning af finans-
politikken m.v.
Two-pack fra 2013 gælder kun for eurolandene og bety-
der bl.a., at eurolandene skal indsende budgetplaner for
det kommende år (dvs. en slags foreløbig plan for saldo
m.v. i forbindelse med det kommende års finanslov), som
muliggør tidligere opdagelse og korrektion af regelover-
skridelser.
Det er muligt, at evalueringen af reglerne kan blive be-
handlet på ECOFIN. Evt. ændringer vil skulle udmøntes
i konkrete lovgivningsforslag. Der er dog aktuelt ikke stil-
let forslag om at ændre reglerne.
Finansielle lovgivningssager
Sag/initiativ
Forløb/status
Forslag vedr. mislig- Kommissionen præsenterede 14. marts 2018 en pakke af
holdte lån (NPL
Non forslag om misligholdte lån (NPL) møntet på at håndtere
Performing Loans)
NPL i kreditinstitutter i EU.
Pakken indeholdt en række ikke-lovgivningsmæssige til-
tag samt bl.a. ét lovgivningsforslag, som er et todelt for-
slag til direktiv om hhv. udvikling af sekundære markeder
for misligholdte lån (NPL) og etablering af et værktøj til
hurtigere realisering af sikkerhed vedr. lån. Der blev op-
nået enighed i Rådet i 1. halvår 2019 om den første del af
forslaget om udvikling af markeder for misligholdte lån,
og enighed i Rådet i 2 halvår 2019 om den andel del om
et værktøj til hurtigere realisering af sikkerhed. Det kroa-
tiske formandskab ventes at forsøge at nå enighed med
Europa-Parlamentet om begge dele af forslaget.
Fælles indskudsforsik- Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag om
ringsordning i bankunio- en fælles indskudsforsikringsordning (European Deposit
nen (EDIS)
Insurance Scheme
EDIS) og -fond for landene i bank-
unionen. EDIS skal omfatte de lande, som deltager i
bankunionen, herunder eventuelle deltagende ikke-euro-
lande, og skal bidrage til at reducere det negative samspil
mellem banker og stater, som sås under krisen, hvor skrø-
belige banksystemer og svage offentlige finanser påvir-
kede hinanden negativt.
8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0009.png
Kommissionen fremlagde 11. oktober 2017 en medde-
lelse om styrkelse af bankunionen. Meddelelsen indehol-
der bl.a. bud på mulige kompromiser om EDIS, herunder
en gradvis etablering af EDIS, hvor delingen af indsky-
dergarantirisici kan øges gradvist, såfremt nogle betingel-
ser er opfyldte.
Arbejdet med EDIS indgår i det overordnede arbejde
med styrkelse af ØMU’en.
På udvidet eurogruppemøde
(hvor finansministre fra EU27 deltager) 3.-4. december
2018 blev det besluttet at nedsætte en højniveaugruppe,
som i 2019 har drøftet, hvordan der kan gøres fremskridt
med EDIS sammen med andre tiltag til at reducere risi-
koen for nye finansielle kriser. Der sigtes mod en køre-
plan for EDIS og de andre tiltag. Højniveaugruppen vil
fortsætte sit arbejde i 2020.
Videre drøftelser om EDIS-forslaget afventer resultatet
af drøftelserne i udvidet eurogruppe.
Basel IV
Basel-komitéen har 7. december 2017 offentliggjort sine
nye standarder for kreditinstitutters kapitalkrav (omtalt
som Basel IV-standarder).
Basel-komitéens standarder indeholder bl.a. et kapital-
gulv, der skal sikre et minimum af kapital i institutter, som
benytter interne modeller til at opgøre deres kapitalkrav.
Kapitalgulvet har til formål at styrke institutternes ro-
busthed. Det kan dog i et vist omfang svække kapitalkra-
venes risikofølsomhed. Risikofølsomhed betyder, at ka-
pitalkravene er højere for eksponeringer med større ri-
siko for tab og omvendt. Det kan samtidig betyde et væ-
sentligt højere kapitalkrav for de danske penge- og real-
kreditinstitutter. Beregninger fra februar 2018 fra en ek-
spertgruppe nedsat af den daværende regering viser, at de
nye standarder fra Basel-komitéen vil forhøje kapitalkra-
vene i de danske institutter med ca. en tredjedel i forhold
til de gældende kapitalkrav vedtaget med CRR/CRD IV
i 2013, når fuldt indfasede.
Kommissionen vil skulle foreslå, hvordan og hvornår
standarderne skal foreslås gennemført i EU-lovgivnin-
gen. Et forslag er endnu ikke fremsat. Et forslag vil ved-
røre og omfatte alle EU-lande og vil skulle vedtages af
Rådet og Europa-Parlamentet i den normale lovgivnings-
9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0010.png
procedure. Det er uvist, hvornår forslag fra Kommissio-
nen vil blive fremsat og drøftet på ECOFIN. Et forslag
kan blive fremsat i løbet af 2020.
Genopretning og afvik- Kommissionen fremsatte 28. november 2016 forslag til
ling af centrale modpar- forordning om genopretning og afvikling af centrale
ter (CCP’er)
modparter (CCP’er).
En CCP er en enhed, som stiller sig mellem køber og sæl-
ger i en værdipapirhandel. Formålet med CCP’er er at
overtage risikoen fra markedsdeltagerne i tilfælde af, at
den ene part går konkurs inden handlen er afviklet. Det
er særligt vigtigt ved handel med såkaldte derivater (opti-
oner, futures mv.), hvor forpligtelserne mellem køber og
sælger består over en længere periode.
CCP’er er
reguleret på europæisk plan gennem forord-
ningen om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR). Der
findes dog endnu ikke EU-regler for genopretning og af-
vikling af CCP’er, således som der gør for kreditinstitut-
ter i kraft af BRRD.
Forslaget indebærer bl.a., at
CCP’erne skal udarbejde
genopretningsplaner, tilsynsmyndighederne skal udar-
bejde afviklingsplaner, at tilsynsmyndighederne får sær-
lige beføjelser til at intervenere i CCP’ers aktiviteter, hvis
deres levedygtighed er i fare, samt at en CCP kan blive
afviklet, hvis den er nødlidende eller forventes at blive
det.
Der blev opnået enighed i Rådet om forslaget i december
2019. Der ventes under det kroatiske formandskab igang-
sat trilogforhandlinger.
Forslag vedr. bæredygtig Kommissionen præsenterede 24. maj 2018 en række for-
finansiering
slag mhp. at fremme bæredygtig og grøn finansiering
(”sustainable finance”). Det skal bl.a. sikre, at den finan-
sielle sektor bidrager til at kanalisere investeringer i den
grønne omstilling, og at det finansielle system er robust
over for klimarelaterede risici.
Forslagene omhandler 1) inkorporeringen af særligt mil-
jøhensyn i kapitalforvalteres investeringsmandater, 2) et
klassifikationssystem (taksonomi) til afgørelse af hvorvidt
specifikke økonomiske aktiviteter er bæredygtige, 3) etab-
10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0011.png
lering af finansielle benchmarks for CO
2
-aftryk i de un-
derliggende aktiver i en investering. Der er opnået poli-
tisk enighed om alle forslagene.
Kommissionen ventes i efteråret 2020 at komme med en
ny handlingsplan vedr. bæredygtig finansiering. Det er
muligt det kroatiske formandskab vil afholde drøftelser
af dagsordenen på området forud herfor.
Motorforsikringsdirekti- Kommissionen fremsatte 24. maj 2018 forslag om æn-
vet
dring af direktiv om ansvarsforsikring og kontrollen med
forsikringspligtens overholdelse (motorforsikringsdirek-
tivet). Formålet med forslaget er at forbedre beskyttelsen
af ofre for ulykker forårsaget af motorkøretøjer og
fremme forsikringstagernes rettigheder i forbindelse med
tegning af motorkøretøjsforsikringer. Herudover skal
forslaget styrke bekæmpelsen af kørsel med uforsikrede
motorkøretøjer.
Der blev i december 2019 opnået enighed om forslag i
Rådet. Der kroatiske formandskab ventes at indlede tri-
logforhandlinger om forslaget.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ
Forløb/status
Fælles (konsolideret) sel- Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 to forslag om
skabsskattebase
hhv. en fælles selskabsskattebase (Common Corporate
(CC(C)TB)
Tax Base (CCTB)) og en fælles konsolideret skatte-base
(Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)).
En fælles selskabsskattebase (CCTB) vil medføre, at de
omfattede virksomheder skal opgøre deres skattepligtige
indkomst på samme måde i alle EU-lande. Koncerner vil
fortsat skulle opgøre sine skattepligtige indkomster sepa-
rat i hvert enkelt land, som den har aktiviteter i, men nu
efter samme metode. Reglerne er obligatoriske for kon-
cerner med en samlet årlig omsætning på over 750 mio.
euro (ca. 5,6 mia. kr.), og frivillige for øvrige koncerner.
Konsolidering (CCCTB) betyder, at en virksomhed eller
koncern med aktivitet i flere lande kun vil skulle opgøre
11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0012.png
én samlet indkomst for hele virksomheden eller koncer-
nen, og ikke længere en indkomst for de forskellige en-
heder i hvert enkelt land.
CCCTB indeholder endvidere en fordelingsnøgle til for-
deling af den samlede (”konsoliderede”) skattepligtige
indkomst på de enkelte EU-lande, hvor koncernen har
aktiviteter og selskaber. Fordelingsnøglen vil afhænge af
koncernens fordeling af hhv. aktiver, ansatte og omsæt-
ning. Hvert EU-land kan så opkræve selskabsskat efter
sin selskabsskattesats for den andel af den skattepligtige
indkomst, der efter fordelingsnøglen skal beskattes i det
pågældende land.
ECOFIN havde en overordnet drøftelse af forslagene i
maj 2017. CCTB-forslaget er sidenhen blevet behandlet
på teknisk niveau. Forhandlingerne bærer præg af, at der
fortsat er uenighed mellem landene, både om direktivets
overordnede formål og hensigt, men også om de mange
teknikaliteter i et selskabsskattesystem, hvor de individu-
elle landes nationale regler og præferencer er meget for-
skellige. CCTB forslaget forventes behandlet videre un-
der der kroatiske formandskab.
Beskatning af den digitale Kommissionen fremsatte 21. marts 2018 to forslag til be-
økonomi
skatning af den digitale økonomi.
Som en kortsigtet, midlertidig løsning fremsatte Kom-
missionen forslag om omsætningsskat på visse digitale
tjenester (Digital Service Tax
DST). Forslaget indebæ-
rer en særskat på 3 pct. af omsætningen fra visse digitale
ydelser som salg af målrettet reklameplads på internettet,
salg fra visse flersidede platforme (online markedsplad-
ser) og salg af brugergenereret data. Skatten pålægges
koncerner, der både har en global omsætning på over 750
mio. euro og en omsætning på visse digitale ydelser i EU
på over 50 mio. euro, uanset deres hjemsted.
Der er generelt enighed blandt EU-landene om, at der er
udfordringer forbundet med beskatning af den digitale
økonomi, men der er ikke enighed om, hvordan disse
bedst håndteres. På ECOFIN 12. marts 2019 kunne der
ikke opnås enighed om, hverken Kommissionens forslag
12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0013.png
eller en indskrænket model, der alene omfattede internet-
reklamer. Der var derfor enighed om at fokusere på ar-
bejdet med at finde globale løsninger i OECD-regi.
Kommissionen har ikke trukket forslaget tilbage, men vi-
dere behandling heraf afventer globale løsninger indtil
udgangen af 2020.
Som en langsigtet, permanent løsning fremsatte Kom-
missionen forslag om indførelse af et såkaldt digitalt fast
driftssted. Forslaget indebærer, at et selskab, uagtet om
det er fysisk til stede eller ej, kan beskattes, når selskabet
efter nærmere kriterier anses for at have væsentlig digital
tilstedeværelse i et land. Forslaget har indtil videre kun
være genstand for en indledende drøftelse på teknisk ni-
veau. Forhandlingerne blev i første omgang sat i bero for
at afvente afklaring om skatten på digitale tjenester
(DST).
Det kroatiske formandskab forventes ikke at arbejde vi-
dere med forslagene, men alene at behandle udfordringer
med beskatning af den digitale økonomi ifm. det aktuelle
arbejde i OECD.
Forstærket samarbejde Kommissionen fremsatte 14. februar 2013 forslag til for-
om afgift på finansielle stærket samarbejde om beskatning af finansielle transak-
transaktioner (FTT)
tioner (FTT). Forslaget skal indføre en harmoniseret FTT
blandt de 10 EU-lande, der deltager i det forstærkede
samarbejde (Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Øst-
rig, Grækenland, Slovenien, Italien, Spanien og Slova-
kiet).
Der er principiel enighed om en FTT inspireret af den
nationale franske aktieomsætningsafgift, dvs. en skat pri-
mært på visse aktiehandler (generelt ikke obligationer el-
ler andre værdipapirer). Køb og salg inden for samme dag
forventes undtaget, hvorfor det ikke vil påvirke omfanget
af meget kortsigtet spekulativ handel med værdipapirer
(der dog begrænses af anden ny regulering). Det er mu-
ligt, at ECOFIN under det kroatiske formandskab vil
drøfte status for det forstærkede samarbejde.
Indførelse af det endelige Kommissionen fremsatte 25. maj 2018 forslag, der sam-
momssystem
let set skal indføre det såkaldte ’endelige momssystem’
for grænseoverskridende handel mellem virksomheder i
13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0014.png
EU. Hensigten er at øge anvendelsen af forbrugslandsbe-
skatning, at bekæmpe momssvig, herunder særligt karru-
selsvig og at forenkle momsefterlevelsen for virksomhe-
derne.
Kommissionen foreslår, at det endelige momssystem ba-
seres på det generelt gældende princip om beskatning i
forbrugslandet, og at leverandøren er betalingspligtig for
momsen. Det er især ved grænseoverskridende leveran-
cer mellem virksomheder, at det nuværende momssystem
afviger fra disse generelle principper. Det skal være mu-
ligt at foretage momsbetalingen gennem One-Stop-
Shop-systemet, så virksomheder undgår at skulle moms-
registreres i alle de EU-lande, hvortil de eksporterer deres
varer. Kommissionen foreslår dog, at
godkendte afgiftsplig-
tige personer
fortsat i kan være betalingspligtig for momsen.
Forslaget forventes viderebehandlet under det kroatiske
formandskab.
Reform af systemet for Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 forslag om æn-
momssatser
dring af systemet for momssatser. Med forslaget vendes
princippet for anvendelse af de reducerede satser om. I
dag har EU-landene mulighed for at anvende reducerede
momssatser på varer og ydelser, som fremgår af en posi-
tiv oplistning af varer og ydelser, hvor det er tilladt at an-
vende reducerede satser. Reglerne ændres således, at EU-
landene får mulighed for at anvende reducerede moms-
satser på samtlige varer og ydelser bortset fra de, som
fremgår af en negativ oplistning af varer og ydelser, hvor
det er ikke er tilladt at anvende reducerede satser, og hvor
landets normalsats således skal anvendes, medmindre va-
ren eller ydelsen er fritaget for moms. Dette medfører, at
alle EU-lande som udgangspunkt kan fastholde deres nu-
værende anvendelse af reducerede satser, men samtidig
kan udvide anvendelsen af reducerede satser til andre va-
rer og ydelser.
Forslaget forventes viderebehandlet under det kroatiske
formandskab.
Revision af strukturdi- Kommissionen fremsatte 25. maj 2018 forslag om en re-
rektivet for alkohol
vision af direktivet for punktafgiftsstrukturen for alkohol
og alkoholholdige drikkevarer.
14
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0015.png
Med forslaget indføres en række valgfrie bestemmelser
for at harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alko-
hol og alkoholholdige drikkevarer mhp. at revidere og
præcisere reglerne i lyset af markedsudviklingen og den
teknologiske udvikling på området.
Forslaget er blevet drøftet af ECOFIN 12. marts 2019,
17. maj 2019 og 8. november 2019, hvor det ikke har væ-
ret muligt at opnå enighed. Det væsentligste udestående
er regler og tærskler for afgiftsfritagelse af hjemmepro-
duktion af spiritus. Det er uvist om forslaget vil blive be-
handlet igen under det kroatiske formandskab.
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ
EU’s budget for 2021
Forløb/status
Rådet
forventes at vedtage retningslinjer for EU’s 2021-
budget på ECOFIN 18. februar 2020.
Kommissionen ventes at fremsætte forslag til EU’s bud-
get for 2021 i maj 2020, hvorefter Rådet fastlægger sin
position til budgetforslaget senest på ECOFIN-Budget i
juli 2020 under tysk formandsskab.
Decharge for EU-bud- Revisionsretten præsenterede i oktober 2019 sin årsrap-
gettet 2018
port om implementeringen af EU-budgettet i 2018. Rap-
porten danner grundlag for decharge-proceduren, hvor
Europa-Parlamentet, efter henstilling fra Rådet, medde-
ler Kommissionen decharge for budgetgennemførelsen.
Processen vedr. decharge for 2018-budgettet ventes en-
deligt afsluttet på ECOFIN i februar 2020.
EU's egne indtægter (ind- Kommissionen offentliggjorde 2. maj 2018 sit forslag til
tægtsiden af MFF 2021-
ordningen for EU’s egne indtægter i relation til EU’s fler-
2027)
årige finansielle ramme for 2021-2027, der blandt andet
indeholder forslag om en udfasning af rabatsystemet og
nye indtægtskilder. Det finske formandskab udsendte 2.
december 2019 en revideret MFF-forhandlingsboks. Un-
der DER 12-13. december blev det anmodet at forman-
den for Det Europæiske Råd overtager forhandlingerne
mhp. at arbejde mod en endelig aftale.
15
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0016.png
Det kan ikke afvises, at der under det kroatiske formand-
skab vil være lejlighed til politiske drøftelser af Kommis-
sionens forslag til EU's egne indtægter, der indgår i Kom-
missionens samlede MFF-forslag.
16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
Dagsordenspunkt 3:
1. Resume
Digital beskatning
ECOFIN ventes 21. januar 2020 at drøfte det igangværende OECD-arbejde med beskatning
af den digitale økonomi i OECD. I forlængelse af tidligere drøftelser vil man på ECOFIN drøfte
udviklingen i OECD-arbejdet og udveksle synspunkter.
OECD-arbejdet fortsætter på basis af de udspil fra OECD, som er beskrevet i samlenotatet ifm.
drøftelsen af digital beskatning på ECOFIN 8. november 2019. OECD-arbejdet er således
fortsat baseret på to parallelle spor. Et spor (spor 1) vedrører delvis omfordeling af beskatningsret
fra virksomhedernes hjemland til forbrugslandet (dvs. det land, hvor virksomhederne har deres
forbrugere). Et andet spor (spor 2) vedrører en global standard for effektiv minimumsbeskatning.
Et OECD-kompromis vil kunne have elementer fra begge spor.
Regeringen støtter en løsning i OECD, herunder særligt en global standard for effektiv minimums-
beskatning og arbejder for at begrænse evt. negative virkninger på dansk selskabsskatteprovenu,
herunder ved at forslag i OECD’s spor 1
begrænses mest muligt.
Nedenfor skitseres kort tidligere forslag i EU og aktuelle forslag i OECD. For en mere detaljeret
beskrivelse henvises til samlenotat ifm. ECOFIN 8. november 2019.
2. Baggrund
Der har i længere tid været politisk opmærksomhed på spørgsmålet om beskatning
af den digitale økonomi, som bl.a. skyldes, at det i en årrække i kraft af blandt andet
skattely og de tidligere amerikanske skatteregler har været muligt for fx nogle store
amerikanske digitale virksomheder at betale ingen eller meget lav skat af den ind-
komst, de har tjent uden for USA, bl.a. i EU.
På baggrund af debatten om beskatningen af den digitale økonomi stillede Kom-
missionen 21. marts 2018 to direktivforslag, som indeholder bud på dels en lang-
sigtet løsning med beskatning af et såkaldt digitalt fast driftssted, hvor selskabet
efter nærmere kriterier anses at have væsentlig digital tilstedeværelse i et land, og
dels en kortsigtet løsning til beskatning af den digitale økonomi, som indebærer en
skat i forbrugslandet på 3 pct. af omsætningen fra visse digitale tjenester (Digital
Service Tax - DST).
Da der på ECOFIN i marts 2019 ikke kunne opnås enstemmighed om at vedtage
Kommissionens forslag om en omsætningsskat eller en smallere variant heraf kun
rettet mod digital reklame (Digital Advertising Tax
DAT), besluttede EU-landene
i stedet at fokusere på at finde globale løsninger i OECD. I EU er der ikke siden
fremsat forslag om eller drøftet løsninger til beskatning af den digitale økonomi.
3. Formål og indhold
I OECD arbejdes parallelt i to spor, som begge rækker videre end beskatning af
digitale virksomheder.
17
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
Forslag i spor 1 medfører en delvis omfordeling af beskatningsretten til selskabers
profit fra hjemlandet til forbrugslandet. OECD har fremlagt et kompromisforslag,
som indebærer, at der skal fastlægges et skøn for en virksomheds overnormale pro-
fit, hvor en del af denne profit skal fordeles mellem forskellige lande på basis af
virksomhedens omsætning i de pågældende lande mhp. på beskatning i de respek-
tive lande. (De nærmere metoder til at fastlægge en virksomheds overnormale profit
og til at fordele beskatningen mellem forskellige lande er endnu ikke præciseret).
Det vil ændre det grundlæggende princip for international beskatning, at selskaber
beskattes af deres overskud dér, hvor centrale funktioner som ledelse, innovation
og forskning mv. udføres. Dvs. typisk, hvor selskabet er hjemmehørende.
Forslag i spor 2 er baseret på styrkede værnsregler mod skatteundgåelse og vil sikre,
at alle virksomheder betaler en vis effektiv selskabsskat. OECD har fremlagt et ud-
spil, baseret på forslag fremsat af Tyskland og Frankrig, som indebærer, at et land,
fx Danmark, i højere grad vil kunne beskatte udenlandske selskaber, som er aktive i
Danmark,
hvis ikke
de betaler et vist minimum af skat i deres hjemland.
OECD-arbejdet videreføres mhp. at finde en global konsensusløsning inden ud-
gangen af 2020. Et OECD-kompromis vil kunne have elementer fra begge spor.
Spørgsmålet om beskatning i den digitale økonomi drøftes også i G20, hvor kun de
største økonomier deltager.
For en mere detaljeret beskrivelse af tidligere forslag i EU og aktuelle forslag i
OECD henvises til samlenotat ifm. ECOFIN 8. november 2019.
ECOFIN ventes på rådsmødet 21. januar 2019 at drøfte udviklingen i OECD-ar-
bejdet og udveksle synspunkter.
4. Europa-Parlamentets holdning
Sagen kræver ikke høring i Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt EU-landene bred enighed om, at den digitale økonomi rummer ud-
fordringer, som bør adresseres globalt i OECD, men der er ikke konsensus om de
præcise løsninger.
Et OECD-kompromis vil kunne have elementer fra både spor 1 (omfordeling af
beskatningsret) og spor 2 (effektiv minimumsbeskatning).
En række EU-lande støtter forslag i spor 1, mens nogle lande er kritiske over for,
at spor 1 indebærer risiko for potentielt store negative statsfinansielle konsekvenser
for disse lande.
Mange EU-lande ventes at kunne støtte forslag i spor 2, som ikke direkte påvirker
landenes beskatningspotentiale. Andre EU-lande er imidlertid imod eller er forbe-
holdne over for forslag i spor 2.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil generelt arbejde for at sikre, at alle virksomheder, digitale såvel som
ikke-digitale, bidrager til fællesskabet. Regeringen vil således styrke dansk deltagelse
og øge ambitionsniveauet i det internationale arbejde mod skattely og skattespeku-
lation
både i EU og OECD.
Regeringen støtter en global løsning for effektiv minimumsbeskatning på linje med
det forslag, der behandles i spor 2 i OECD.
Regeringen vil samtidig arbejde for, at en eventuel løsning i OECD, som måtte
indebære omfordeling af beskatningsretten, i videst mulig udstrækning alene er mål-
rettet digitale virksomheder og under alle omstændigheder mindsker risiko for tab
af dansk selskabsskatteprovenu. Det vurderes dog i praksis vanskeligt at finde en
løsning, som ikke indebærer en mere generel omfordeling af beskatningsret og der-
med et væsentligt provenutab for Danmark. En omfordeling af beskatningsretten
bør indrettes, så risikoen for tab af dansk selskabsskatteprovenu minimeres.
Regeringen vil, hvis der ikke findes en OECD-løsning inden udgangen af 2020,
afsøge mulige løsninger i EU-regi og gå aktivt og åbent til drøftelser om eventuelle
løsninger i EU, herunder en standard for effektiv minimumsbeskatning i EU, men
også andre løsningsmuligheder, inkl. en digital omsætningsskat.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på orientering
forud for ECOFIN 8. november 2019.
19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0020.png
Dagsordenspunkt 4:
De økonomiske aspekter af den europæiske
grønne pagt (”European Green Deal”)
KOM(2019)640
1. Resume
Kommissionen har 11. december 2019 offentliggjort en meddelelse om en europæisk grøn pagt
(”European Green Deal”) med et tilhørende arbejdsprogram. Kommissionen
forventes på ECO-
FIN at præsentere meddelelsen, herunder med fokus på de elementer, der er særligt relevante for
økonomi- og finansministrene.
Meddelelsen udgør den indledende køreplan for den nye Kommissions ambitioner på det grønne
område, og beskriver overordnet de initiativer og den regulering, der skal bidrage til den grønne
omstilling, klimaneutralitet og efterlevelsen af målene i Paris-aftalen. Meddelelsen annoncerer en
lang række forslag inden for klima, energi, industri, landbrug, byggeri, transport, fødevaresystemer,
natur og miljø. Den beskriver også initiativer til at integrere bæredygtighed i alle EU-politikker
og til at understøtte EU som global leder inden for klima og miljø, og at styrke dialogen med
borgerne og civilsamfundet om klimaspørgsmål.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen. Kommissionens prioriteter hænger godt
sammen med regeringens egen dagsorden inden for klima mv., herunder målet om at reducere ud-
ledning af drivhusgasser med 70 pct. i 2030.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 11. december 2019 en meddelelse om en euro-
pæisk grøn pagt med et tilhørende arbejdsprogram, der skal lægge sporene for den
nye Kommissions ambitioner på det grønne område. Den grønne pagt beskriver
overordnet de konkrete initiativer og regulering, der skal bidrage til den grønne om-
stilling og håndtering af klimaudfordringerne, og som vil blive fremlagt i de kom-
mende år. Pagten skal samtidigt ses som en integreret del af Kommissionens strategi
for gennemførelse af FNs 2030-dagsorden og målene for bæredygtig udvikling.
3. Formål og indhold
Kommissionen ventes på ECOFIN at præsentere sin meddelelse om den Europæ-
iske Grønne Pagt, hvorefter ECOFIN ventes at have en overordnet drøftelse af
pagtens centrale elementer, herunder de dele, som er særligt relevante for økonomi-
og finansministrene. Det ventes bl.a. at omfatte:
Europæisk klimalov: Kommissionen vil fremsætte et forslag til en europæ-
isk klimalov, der vil indeholde målet om et klimaneutralt EU i 2050, og som
skal sikre, at alle
EU’s politikker og sektorer bidrager til målet.
Klimaloven
ventes fremsat i marts 2020.
2030-reduktionsmål: Kommissionen vil fremlægge en konkret plan om EU-
reduktionsmål for 2030 på mindst 50 pct. og mod 55 pct. sammenlignet
20
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0021.png
med 1990-niveau. Planen og en konsekvensanalyse ventes fremlagt i som-
meren 2020.
Fokus på verdensmål og bæredygtighed i det europæiske semester: Det Eu-
ropæiske semester skal fra 2020 have et styrket fokus på klimaudfordrin-
gerne og bruges til at identificere reformer og investeringer, der kan facili-
tere den grønne omstilling, jf. separat dagsordenspunkt om Kommissionens
strategi for bæredygtig vækst.
Finansiering af klimaindsatsen: Kommissionens grønne pagt kræver store
investeringer frem mod 2050. Til dette formål lægger Kommissionen vægt
på EU-budgettets rolle, hvor Kommissionen har foreslået, at mindst 25 pct.
skal gå til klimarelaterede formål. Kommissionen peger også på andre fi-
nansieringskilder, herunder InvestEU og EIB. Kommissionen vil samtidig
foreslå en
investeringsplan for et bæredygtigt Europa
for at mobilisere midler til
den grønne omstilling. Investeringsplanen skal kombinere støtte til finan-
siering af bæredygtige investeringer og initiativer, der skal forbedre ramme-
vilkårene for grønne investeringer gennem øget rådgivning og teknisk bi-
stand. Investeringsplanen skal inkludere en
Just Transition Mechanism,
der skal
støtte regioner og sektorer, som er mest påvirket af den grønne omstilling.
Investeringsplanen ventes fremlagt i januar 2020.
Grøn budgetlægning: For at strømline det offentliges investeringer, forbrug
og beskatning med grønne prioriteter, vil Kommissionen lancere initiativer
der skal screene og benchmarke praksisser for grønne budgetlægning på
tværs af EU-landene. Dette arbejde ventes påbegyndt i 2020.
Ny strategi for bæredygtig finansiering: strategien skal gøre det nemmere
for den private sektor at investere bæredygtigt. Det skal bl.a. ske ved, at
virksomheder og finansielle institutioner bliver mere åbne om bæredygtig-
heden af deres aktiviteter, så investorer kan tage højde for bæredygtigheds-
hensyn, når de investerer. Strategien ventes fremlagt i efteråret 2020.
Evaluering og potentiel revision af CO
2
-kvotesystemet: Formålet er at ned-
bringe EU’s CO
2
-udledninger. En potentiel revision ventes at inkludere nye
sektorer i kvotesystemet, herunder luft- og skibsfart. Revisionen ventes
fremlagt juni 2021.
Revision af energibeskatningsdirektivet: Formålet er at gøre direktivet tids-
svarende for bl.a. at kunne understøtte målsætningen om et klimaneutralt
EU. Revisionen ventes fremlagt i juni 2021.
CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme: (Carbon border adjustment mecha-
nism): Kommissionen overvejer en mekanisme (det kunne fx være en af-
gift), der rettes mod udvalgte energiintensive sektorer og skal sikre, at prisen
på importerede varer reflekterer de heraf forsagede CO
2
-udledninger samt
21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0022.png
forebygge, at produktion flyttes ud af EU som følge af klimarettede initiati-
ver inden for EU (ventes fremlagt i 2021, såfremt andre lande ikke følger
EU’s ambitionsniveau for klimaet).
EU som global leder: Kommissionen lægger op til, at EU skal gå foran som
global leder for at gennemføre ambitiøse miljø-, klima- og energipolitikker
i hele verden. Der lægges bl.a. op til en multilateral indsats gennem FN,
WTO, G7 og G20 (som står for 80 pct. af alle udledninger), og bilaterale
indsatser, eksempelvis i forbindelse med planlagte EU-Kina topmøder.
Ud over de ovenstående initiativer vil der blive lanceret en klimapagt (Climate Pact),
der skal inddrage EU’s befolkninger i arbejdet med den grønne omstilling. Kom-
missionens meddelelse indeholder også en række sektor-specifikke initiativer, jf.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriets og Miljø- og Fødevareministeriets
Grund- og Nærhedsnotat af 8. januar 2020.
Det bemærkes, at den konkrete udformning af de enkelte initiativer endnu ikke er
offentliggjort.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres. Europa-Parlamentet har 28. november 2019
vedtaget en resolution, jf. Klima- Energi- og Forsyningsministeriets og Miljø- og
Fødevareministeriets Grund- og Nærhedsnotat af 8. januar 2020.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomi-
ske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser, men konkrete tiltag, som ventes at
følge senere på baggrund af meddelelsen, vil skulle vurderes nærmere mhp. disses
økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i høring i Specialudvalget for Energi-,
Forsynings- og Klimapolitik, EU-Miljøspecialudvalget, § 2-udvalget (landbrug), § 5-
udvalget (fiskeri), Den Nationale Komité for Landbrugsdyr og Det Rådgivende Fø-
devareudvalgs EU-underudvalg.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt at være opbakning til Kommissionens meddelelse.
22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0023.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser den nye Kommissions meddelelse om en europæisk grøn pagt
velkommen. Kommissionens prioriteter hænger godt sammen med regeringens
egen dagsorden inden for klima mv., herunder målet om at reducere udledning af
drivhusgasser med 70 pct. i 2030 (sammenlignet med 1990).
Regeringen støtter Kommissionen i, at der er behov for handling for at håndtere de
store globale klima- og miljøudfordringer. Regeringen er enig i, at EU skal omstilles
til en moderne, ressourceeffektiv og konkurrencedygtig økonomi, hvor økonomisk
vækst er afkoblet fra ressourceanvendelse, naturen og borgernes sundhed beskyttes,
og hvor der ikke længere er nettoemissioner af drivhusgasser i 2050.
Regeringen arbejder for, at den grønne omstilling sker på en omkostningseffektiv
og social retfærdig måde.
Regeringen ser frem til fremlæggelsen af Kommissionens forslag til en ny klimalov
med
EU’s mål om klimaneutralitet
i 2050 samt plan om reduktionsmål, hvor rege-
ringen vil arbejde for, at
EU’s reduktionsmål
for 2030 bliver på mindst 55 pct.,
herunder mest mulig reduktion i kvotesektoren. Regeringen vil arbejde for, at der i
EU gennemføres ambitiøse klimaindsatser i alle relevante sektorer af økonomien,
der er nødvendige for at opnå klimaneutralitet i EU.
De kommende års grønne omstilling kræver store investeringer og omstilling til
mere bæredygtig produktion. Det er derfor vigtigt, at de økonomiske aspekter af
omstillingen analyseres og koordineres, så de mest effektive instrumenter til klima-
bekæmpelse identificeres, og omstillingens eventuelle konsekvenser for de europæ-
iske økonomier, borgere og virksomheder minimeres. Regeringen støtter generelt,
at bæredygtighed i højere grad integreres i det europæiske semester, og at bæredyg-
tighed generelt integreres i alle EU's politikker.
Regeringen støtter, inden for en ramme af 1,00 pct. af EU27 BNI, formålet med en
Investeringsplan for et Bæredygtigt Europa og støtter,
at mindst 25 pct. af EU’s
budget rettes mod klimarelaterede formål. Regeringen støtter et fokus på bedre
rammevilkår, da dette er afgørende for at mobilisere private investeringer.
Regeringen er åben for at drøfte etableringen af en Just Transition Fund. Fonden
bør anvendes så den skaber mest mulig merværdi, fokuserer på de mest udsatte
områder og bidrager til konkrete tiltag, der fremmer den grønne omstilling. Rege-
ringen lægger stor vægt på, at midlerne findes ved en omprioritering inden for et
samlet udgiftsniveau for den kommende flerårige finansielle ramme på 1,00 pct. af
EU27 BNI.
Det er regeringens holdning, at fremme af bæredygtig finansiering på europæisk
plan er centralt
for at opfylde internationale mål for bæredygtighed og EU’s egne
mål og strategier, herunder Parisaftalen og FN’s
verdensmål.
Regeringen støtter
derfor stærkt en revideret strategi for bæredygtig finansiering, der bygger videre på
23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
2133390_0024.png
allerede igangsatte initiativer, og ser bæredygtig finansiering som et fortsat væsent-
ligt indsatsområde i EU de kommende år.
Fra dansk side støttes også øget fokus i EU på, hvordan man hensigtsmæssigt tæn-
ker den grønne omstilling sammen med den budgetmæssige planlægning. Regerin-
gen er positive over for, at Kommissionen vil screene og benchmarke, hvordan EU-
landene integrerer hensyn til klima og grøn omstilling i den budgetmæssige plan-
lægning.
EU's kvotehandelssystem er et omkostningseffektivt instrument til at reducere ud-
ledninger, der hvor det bedst kan betale sig i EU og regeringen støtter en styrkelse
af kvotesystemet.
Regeringen støtter således også en revision af energibeskatningsdirektivet for at un-
derstøtte den grønne omstilling, herunder som led i en koordineret og ambitiøs
samlet indsats til bekæmpelse af klimaforandringer og opfyldelse af Paris-målsæt-
ningerne. Fra dansk side er det væsentligt, at revisionerne af energibeskatningsdi-
rektivet og kvotehandelssystemet bliver set i en sammenhæng, således, at der ikke
sker en uhensigtsmæssig dobbeltregulering.
Regeringen vil aktivt og konstruktivt bidrage til Kommissionens arbejde med at
undersøge mulighederne for indførelse af en WTO-medholdelig CO
2
-grænsetilpas-
ningsmekanisme. En sådan mekanisme kan potentielt bidrage til at undgå, at ambi-
tiøse europæiske klimatiltag giver virksomheder i 3. lande en konkurrencefordel og
fører til karbonlækage. I den forbindelse vil det være afgørende, at klimavenlige
handelspolitiske tiltag er WTO-medholdelige, ikke er administrativt tunge, herunder
er mulig at implementere og kontrollere, ikke forværrer dansk erhvervslivs konkur-
renceevne og ikke i sig selv forhindrer samhandel med tredjelande, samt at der ikke
er tale om ny skjult protektionisme.
Ift.
EU’s internationale rolle er regeringen enig med Kommissionen i, at EU skal
forrest og være global leder på klima- og miljødagsordenen. Regeringen vil arbejde
for, at EU på topmøder om klima og biodiversitet går foran og presser på for højere
globale ambitioner. Regeringen vil også arbejde for, at klima og miljø opprioriteres
i
EU’s handelsaftaler og
præferenceordninger blandt andet via styrkelse af bæredyg-
tighedskapitlerne i nye og eksisterende handelsaftaler.
Regeringen vil tage nærmere stilling til de enkelte initiativer, i takt med at de bliver
fremlagt, herunder i forhold til de økonomiske og administrative konsekvenser
heraf.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
24
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2020, som er relevant for Folketingets Skatteudvalg, fra skatteministeren
Der henvises til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets grund- og nærhedsnotat
om den europæiske grønne pagt oversendt til Folketingets Europaudvalg 8. januar
2020.
25