Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 582
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed
(Ophævelse af udløbsklausul for udvidet bemyndigelse til at fastsætte reg-
ler om zoneforbud)
§1
I lov nr. 131 af 27. februar 2018 om ændring af lov om politiets virksom-
hed (Udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud) foretages
følgende ændringer:
1.
§ 2, stk. 2,
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 28. februar 2021.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Opretholdelse af justitsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler,
der giver politidirektøren adgang til meddele zoneforbud, der omfatter en
kommune
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Politilovens hjemmel til at fastsætte regler om bl.a. zoneforbud
2.1.1.2. Ordensbekendtgørelsens forbud mod etablering af og ophold i
utryghedsskabende lejre
2.1.1.3. Ordensbekendtgørelsens zoneforbud ved overtrædelse af forbuddet
mod etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre
2.1.2. Politiets erfaringer med anvendelsen af zoneforbud ved overtrædelse
af forbuddet mod etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Forholdet til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning
Folketinget vedtog den 22. februar 2018 lov nr. 131 af 27. februar 2018
om ændring af lov om politiets virksomhed (Udvidet bemyndigelse til at
fastsætte regler om zoneforbud).
Med loven blev justitsministerens bemyndigelse i politilovens § 23, stk. 1
og 2, udvidet med en ny bemyndigelsesbestemmelse i politilovens § 23,
stk. 2, 2. pkt., der giver mulighed for, at de bestemmelser, der er fastsat i
medfør af stk. 1, kan indeholde regler om, at politidirektøren i visse nær-
mere angivne særlige situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter
en kommune, med henblik på at forebygge fare for den offentlige orden
eller enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
Det var hensigten med loven at sætte yderligere ind mod udenlandske til-
rejsende, som slår lejr på offentlige steder, f.eks. i parker og på offentlige
veje, hvor de pågældende personer sover og opholder sig ofte i længere tid
ad gangen (såkaldte utryghedsskabende lejre). Det skyldes, at sådanne
forhold kan indebære store gener for omgivelserne i form af f.eks. støj, uro
og uhygiejniske og uhumske sanitære forhold og give anledning til forstyr-
relser af den offentlige orden eller enkeltpersoners eller den offentlige sik-
kerhed.
Formålet med loven var at sikre, at justitsministeren har den fornødne
hjemmel til at fastsætte administrative regler om, at politiet kan meddele
zoneforbud omfattende en kommune til de personer, der etablerer og op-
holder sig i utryghedsskabende lejre. Det fremgår af pkt. 1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget (lovforslag nr. 118 af 13. december 2017, jf.
Folketingstidende 2017-18 tillæg A, L 118, side 2), at politiet herved får et
bedre værktøj til at sætte effektivt ind over for utryghedsskabende lejre, og
at der samtidig hermed sendes et stærkt signal til potentielle tilrejsende og
andre om, at det ikke er tilladt i Danmark at etablere og opholde sig i ut-
ryghedsskabende lejre på offentlige steder.
Baggrunden for reglerne var bl.a., at de tidligere regler ikke på en tilstræk-
kelig måde forhindrede etablering af nye utryghedsskabende lejre i nærhe-
den af den tidligere lejr, da zoneforbuddet var begrænset til at angå mindre
afgrænsede områder på henholdsvis 400 og 800 meter, og de personer,
som typisk etablerer lejrene, ikke har tilknytning til et bestemt sted i kom-
munen.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
UDKAST
Det følger af lovens § 2, stk. 2, at ændringen af politilovens § 23, stk. 2,
ophæves automatisk den 1. marts 2021, medmindre Folketinget forinden
har vedtaget at forlænge gyldigheden af ændringen. Udløbsbestemmelsen
betyder, at justitsministeren ikke pr. 1. marts 2021 vil have mulighed for at
fastsætte, at de bestemmelser, der er fastsat i medfør af politilovens § 23,
stk. 1, kan indeholde regler om, at politidirektøren i visse nærmere angivne
særlige situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune.
Udløbsbestemmelsen indebærer samtidig, at de regler, som justitsministe-
ren i dag har fastsat i medfør af politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt., bortfalder
den 1. marts 2021. Desuden indebærer udløbsbestemmelsen, at en idømt
straf for overtrædelse af et zoneforbud, der omfatter en kommune, som
ikke er fuldbyrdet den 1. marts 2021, bortfalder, jf. straffelovens § 3, stk.
2.
Det er afgørende for regeringen, at borgere kan færdes trygt i det offentlige
rum. Utryghedsskabende lejre kan udgøre en alvorlig trussel mod det nor-
male samfundsliv i de områder, hvor de bliver etableret, og være til stor
gene omgivelserne. Rigspolitiet har, på baggrund af København Politis
erfaringer, vurderet, at reglerne om zoneforbud, der omfatter en kommune,
kan have en vis præventiv effekt i forhold til at forebygge, at der opstår
utryghedsskabende lejre.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at en ophævelse af
muligheden for at meddele zoneforbud, der omfatter en kommune, vil
kunne øge antallet af utryghedsskabende lejre og modvirke, at borgerne
kan færdes trygt i det offentlige rum. Det foreslås derfor at ophæve ud-
løbsbestemmelsen, således at justitsministerens adgang til at fastsætte ad-
ministrative regler, der giver politidirektøren (eller den, som denne be-
myndiger hertil) mulighed for at meddele et zoneforbud, der omfatter en
kommune, opretholdes pr. 1. marts 2021 og fremefter.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Opretholdelse af justitsministerens bemyndigelse til at fastsætte reg-
ler, der giver politidirektøren adgang til meddele zoneforbud, der omfat-
ter en kommune
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Politilovens hjemmel til at fastsætte regler om bl.a. zoneforbud
Efter politilovens § 23, stk. 1, kan justitsministeren fastsætte regler om
sikring af den offentlige orden samt beskyttelse af enkeltpersoners og den
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
UDKAST
offentlige sikkerhed, forebyggelse af fare eller ulempe for færdslen, dyr på
offentligt sted, offentlige anlæg, husnumre og opslag, erhvervsvirksomhed
på veje, offentlige forlystelser, renholdelse af veje mv.
Efter politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt. kan de bestemmelser, der fastsættes i
medfør af § 23, stk. 1, indeholde regler om, at politidirektøren i visse
nærmere angivne særlige situationer kan meddele et zoneforbud, der om-
fatter en kommune, med henblik på at forebygge fare for den offentlige
orden eller enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Politilovens §
23, stk. 2, 2. pkt., trådte i kraft den 1. marts 2018 (lov nr. 131 af 27. fe-
bruar 2018 om ændring af politiets virksomhed (Udvidet bemyndigelse til
at fastsætte regler om zoneforbud)).
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget (lovforslag
nr. 118 af 13. december 2017, jf. Folketingstidende 2017-18 tillæg A, L
118, side 2), at der med udtrykket ”særlige situationer” navnlig sigtes til
det forhold, hvor udenlandske tilrejsende etablerer og opholder sig i en ut-
ryghedsskabende lejr på offentlige steder, f.eks. i parker og på offentlige
veje, hvor den eller de pågældende personer sover og opholder sig ofte i
længere tid ad gangen. Det fremgår, at sådanne lejre indebærer store gener
for omgivelserne i form af f.eks. støj, uro og uhygiejniske og uhumske sa-
nitære forhold og giver anledning til fare for den offentlige orden eller en-
keltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Det kan imidlertid ikke ude-
lukkes, at også andre forhold vil kunne udgøre en særlig situation, der kan
begrunde, at justitsministeren fastsætter regler, der giver politidirektøren
(eller den, som denne bemyndiger hertil) mulighed for at meddele et zone-
forbud, der omfatter en hel kommune. Det fremgår herom, at anvendelsen
af bemyndigelsen under alle omstændigheder vil forudsætte, at der forelig-
ger nogle helt særlige forhold svarende til det ovenfor beskrevne eksempel
om utryghedsskabende lejre.
2.1.1.2. Ordensbekendtgørelsens forbud mod etablering af og ophold i ut-
ryghedsskabende lejre
Der er i ordensbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005
med senere ændringer) fastsat nærmere regler om politiets sikring af den
offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sik-
kerhed mv. samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstalt-
ninger.
Det følger af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, jf. § 2, stk. 1, at det på
steder, hvortil der er almindelig adgang, er forbudt at etablere og opholde
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
UDKAST
sig i lejre af permanent karakter, som er egnede til at skabe utryghed i
nærområdet. Bestemmelsen er indsat ved bekendtgørelse nr. 305 af 31.
marts 2017 og trådte i kraft den 1. april 2017. Baggrunden for bestemmel-
sen var, at det i sommeren 2016 blev konstateret, at der blev etableret lejr-
lignende ophold i det offentlige rum, f.eks. i offentlige parker og på offent-
lige gader og veje, hvor de pågældende personer sover og opholder sig –
ofte i længere tid ad gangen. Sådanne forhold kan indebære gener for om-
givelserne i form af f.eks. støj, uro og uhumske sanitære forhold og kan
give anledning til utryghed hos omkringboende og forbipasserende.
Der henvises for den nærmere definition af, hvad der skal forstås ved en
utryghedsskabende lejr i bestemmelsens forstand, til pkt. 2.1.1.4 i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget og pkt. 3.1 i Justitsministeriets
vejledning nr. 9410 af 29. juni 2020 om meddelelse af zoneforbud for
overtrædelse af forbuddet mod at etablere og opholde sig i lejre, som er
egnede til at skabe utryghed i nærområdet, hvor der er redegjort nærmere
herfor.
På baggrund af aftale af 4. maj 2020 om en præcisering af forbuddet mod
at etablere eller opholde sig i utryghedsskabende lejre mellem regeringen,
Radikale Venstre, SF og Enhedslisten er bestemmelsen i ordensbekendtgø-
relsens § 3, stk. 4, præciseret ved bekendtgørelse nr. 1094 af 29. juni 2020.
Aftalen er en udmøntning af forståelsespapiret ”En retfærdig retning for
Danmark” af 25. juni 2019 mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre,
SF og Enhedslisten. Præciseringen indebar, at det nu fremgår af bestem-
melsen, at forbuddet mod utryghedsskabende lejre omfatter lejre af perma-
nent karakter. Samtidig blev ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, om zone-
forbud justeret, jf. pkt. 2.1.1.3 herom. Ændringerne trådte i kraft den 2. juli
2020.
2.1.1.3 Ordensbekendtgørelsens zoneforbud ved overtrædelse af forbuddet
mod etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre
I ordensbekendtgørelsens § 6 er der fastsat regler om politiets mulighed for
at meddele opholds- og zoneforbud.
Det er i § 6, stk. 3, fastsat, at hvis en person har overtrådt ordensbekendt-
gørelsens § 3, stk. 4, kan politiet meddele den pågældende advarsel eller
forbud imod at færdes frem og tilbage eller tage ophold inden for den
kommune, hvor overtrædelsen er begået (zoneforbud). Det er en betingelse
for meddelelse af forbud, at der er grund til at tro, at den pågældende ellers
vil gentage overtrædelsen inden for det område, som forbuddet vil omfatte.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
UDKAST
Bestemmelsen blev indsat ved en nyaffattelse af § 6, stk. 3 (bekendtgørelse
nr. 427 af 7. maj 2018) i forlængelse af, at der i politiloven, jf. pkt. 2.1.1.1,
blev indført hjemmel til, at justitsministeren kan fastsætte regler om, at po-
litidirektøren i visse nærmere angivne særlige situationer kan meddele et
zoneforbud, der omfatter en kommune. Bestemmelsen trådte i kraft den 9.
maj 2018.
Efter den hidtidige affattelse af bestemmelsen, som blev indført med
ikrafttræden pr. 1. juli 2017, var zoneforbuddet begrænset til at angå min-
dre afgrænsede områder på henholdsvis 400, jf. stk. 3, og 800 meter, jf.
stk. 4.
§ 6, stk. 3, blev justeret samtidig med, at forbuddet i § 3, stk. 4, blev præ-
ciseret til at angå permanente lejre. Justeringen indebar, at politiet fik ad-
gang til at udstede en advarsel for overtrædelse af forbuddet mod etable-
ring af og ophold i utryghedsskabende lejre. Herved fik politiet mulighed
for efter en konkret vurdering at meddele en advarsel om zoneforbud som
alternativ til et zoneforbud for overtrædelse af forbuddet. Det henvises
herom til pkt. 2.2 i Justitsministeriets vejledning nr. 9410 af 29. juni 2020
om meddelelse af zoneforbud for overtrædelse af forbuddet mod at etab-
lere og opholde sig i lejre, som er egnede til at skabe utryghed i nærområ-
det.
Efter ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 6, skal der fastsættes en frist for zo-
neforbud efter § 6, stk. 3, som ikke kan overstige 2 år.
Politiets afgørelse om at meddele et zoneforbud kan påklages til Rigspoli-
tiet, jf. retsplejelovens § 109, stk. 1. Rigspolitiets afgørelse kan ikke påkla-
ges til Justitsministeriet, jf. retsplejelovens § 109, stk. 2. Desuden kan et
zoneforbud indbringes for domstolene efter grundlovens § 63. Hverken
klage til Rigspolitiet eller indbringelse for domstolene har opsættende
virkning.
Manglende efterkommelse af zoneforbud udstedt i medfør af ordensbe-
kendtgørelsens § 6, stk. 3, kan straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måne-
der, under særligt formildende omstændigheder dog med bøde, jf. ordens-
bekendtgørelsens § 18, stk. 2.
2.1.2. Politiets erfaringer med anvendelsen af zoneforbud ved overtræ-
delse af forbuddet mod etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
UDKAST
Rigspolitiet har oplyst, at det alene er Københavns Politi, som har rejst sig-
telser for overtrædelse af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, om forbuddet
mod etablering af og ophold i lejre af permanent karakter, som er egnede
til at skabe utryghed i nærområdet på steder, hvortil der er almindelig ad-
gang.
Rigspolitiet har oplyst, at Københavns Politi udstedte 32 zoneforbud i
2017, 148 zoneforbud i 2018 og 51 zoneforbud i 2019 i medfør af ordens-
bekendtgørelsens § 6, stk. 3. I 2020 er der foreløbigt ikke udstedt zonefor-
bud. Således er der i alt udstedt 231 zoneforbud i medfør af bestemmelsen.
Henholdsvis 6 zoneforbud er udstedt til danskere, 192 zoneforbud til EU-
borgere og 33 zoneforbud til tredjelandsstatsborgere i perioden. Rigspoli-
tiet har oplyst, at optællingen er opgjort ved en manuel gennemgang og
derfor er behæftet med en vis usikkerhed.
Københavns Politi har desuden oplyst, at der hidtil ingen advarsler om zo-
neforbud er givet i 2020, hvortil det bemærkes, at politiets mulighed for at
udstede advarsler trådte i kraft pr. 2. juli 2020.
Ifølge Københavns Politi udgør antallet af overtrædelser af de meddelte
zoneforbud ganske få sager, ligesom der ses meget få tilfælde, hvor en per-
son, som tidligere har haft et zoneforbud, meddeles et nyt zoneforbud. Kø-
benhavns Politi har desuden oplyst, at politikredsen i 2019 og foreløbig i
2020 har oplevet, at tilrejsende i større grad end tidligere er søgt væk fra
offentlige parker, ligesom hjemløse i mindre grad har etableret sig i lejre,
som defineret i ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4.
Det er Københavns Politis vurdering, at politikredsens målrettede indsats
mod utryghedsskabende lejre som følge af vedtagelsen af lov nr. 131 af 27.
februar 2018 har haft en stor effekt, og at der er sket et målbart fald i antal-
let af lejre og anmeldelser herom siden 2018.
Det er samlet set Rigspolitiets vurdering, på baggrund af Københavns Poli-
tis umiddelbare erfaringer, at adgangen til at udstede zoneforbud, der om-
fatter en kommune, i medfør af ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, kan
have en præventiv effekt i forhold til etablering af og ophold i lejre af
permanent karakter.
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Baggrunden for de gældende regler i ordensbekendtgørelsens § 6, sk. 3, er
et ønske om at sætte ind mod udenlandske tilrejsende, som slår lejr på of-
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
UDKAST
fentlige steder, f.eks. i parker og på offentlige veje, hvor de pågældende
personer sover og opholder sig ofte i længere tid ad gangen. Forbuddet
mod ophold i og etablering af utryghedsskabende lejre i ordensbekendtgø-
relsens § 3, stk. 4, er præciseret til at angå lejre af permanent karakter, li-
gesom politiet har fået adgang til at meddele advarsel om zoneforbud for
overtrædelse af lejrforbuddet med virkning fra den 2. juli 2020.
Der er, siden reglerne om zoneforbud blev indført pr. 1. juli 2017, meddelt
et betydeligt antal zoneforbud. Københavns Politi har anført, at antallet af
overtrædelser af de meddelte zoneforbud udgør ganske få sager, ligesom
der ses meget få tilfælde, hvor en person, som tidligere har haft et zonefor-
bud, meddeles et nyt zoneforbud. Det er Københavns Politis oplevelse i
2019 og foreløbig i 2020, at tilrejsende i større grad end tidligere er søgt
væk fra offentlige parker, ligesom hjemløse i mindre grad har etableret sig
i utryghedsskabende lejre, og det er vurderingen, at adgangen til at udstede
zoneforbud, der omfatter en hel kommune, har en præventiv effekt i for-
hold til etablering af og ophold i lejre.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at de nugældende
regler er et effektivt redskab for politiet for at sætte ind over for ophold i
og etablering af utryghedsskabende lejre, og at reglerne kan have en præ-
ventiv effekt i forhold til at forebygge, at der opstår utryghedsskabende
lejre. Det er ministeriets vurdering, at en ophævelse af muligheden for at
meddele zoneforbud for en kommune vil kunne have en negativ effekt på
udviklingen i antallet af utryghedsskabende lejre.
Det foreslås derfor at ophæve udløbsbestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov nr.
131 af 27. februar 2018, således at justitsministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at politidirektøren i visse nærmere angivne særlige si-
tuationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en hel kommune, opret-
holdes efter den 28. februar 2021, hvor reglerne ellers automatisk ville op-
høre. Herved opretholdes politiets nuværende adgang til at meddele zone-
forbud, der omfatter en hel kommune, eller advarsel efter ordensbekendt-
gørelsens § 6, stk. 3, efter den 28. februar 2021.
3. Forholdet til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Der henvises til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger til lov nr. 131 af 27.
februar 2018, hvor der er redegjort nærmere herfor.
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
UDKAST
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være rele-
vante for lovforslaget.
Lovforslaget viderefører den hidtidige ordning og medfører derfor ikke
økonomiske konsekvenser i forhold til i dag. Lovforslaget har ingen im-
plementeringsmæssige konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. september 2020 til den
23. oktober 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-
nisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Dansk Detail,
Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, DI, Dansk So-
cialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske
Dommerforening, Den Uafhængige Politiklagemyndighed, Det Kriminal-
præventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Domstolsstyrelsen, Faggruppen af Socialrådgivere i Kriminal-
forsorgen, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmar-
kedschefer i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Frederiksberg
Kommune, Gadejuristen, HORESTA, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KFUK’s sociale arbejde, KL, Københavns Kommune, Landsfore-
ningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørfore-
ningen, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsom-
budsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rådet for Etni-
ske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Rigspolitiet, samtlige byretter,
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
2250526_0011.png
UDKAST
SAND – De hjemløses landsorganisation, Vestre Landsret og Østre Lands-
ret.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min- Negative konsekvenser/merud-
dre udgifter
gifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper
for implementering
af erhvervsrettet EU-regule-
ring/
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt. giver hjemmel til, at justitsministeren kan
fastsætte regler om, at politidirektøren i visse nærmere angivne særlige si-
tuationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune, med hen-
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 582: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsbestemmelsen for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud), fra justitsministeren
UDKAST
blik på at forebygge fare for den offentlige orden eller enkeltpersoners
eller den offentlige sikkerhed.
Det følger af § 2, stk. 2, i lov nr. 131 af 27. februar 2018, at politilovens §
23, stk. 2, 2. pkt., som affattet ved § 2 i samme lov, ophæves den 1. marts
2021.
Udløbsbestemmelsen betyder, at lovens ændring af politilovens § 23, stk.
2, som indebar tilføjelsen af et nyt 2. pkt., automatisk ophæves den 1.
marts 2021, medmindre Folketinget forinden har vedtaget at forlænge gyl-
digheden af lovændringen.
Det foreslås at ophæve udløbsbestemmelsen, således at lovens ændring af
politilovens § 23, stk. 2, der giver justitsministen adgang til at fastsætte be-
stemmelser om, at politidirektøren i visse nærmere angivne særlige situa-
tioner kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune, gøres per-
manent. Det indebærer, at justitsministerens bemyndigelse til at fastsætte
bestemmelser, der giver politidirektøren mulighed for i visse angivne sær-
lige situationer at meddele et zoneforbud, opretholdes efter den 28. februar
2021.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af den gældende retstilstand.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Udløbsbestemmelsen i 2, stk. 2, i lov nr. 131 af 27. februar 2018, har virk-
ning fra den 1. marts 2021. Den foreslåede ophævelse af udløbsbestem-
melsen bør derfor ske inden for dette tidspunkt. Det foreslås derfor, at
loven træder i kraft den 28. februar 2021.
12