Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 473
Offentligt
2218419_0001.png
Til Justitsministeriet
Dato: 11-06-2020
Enhed
:NEA Juridisk Sekretariat
E-mail: [email protected]
J. nr.: 2020-042086
Dok.nr.: 791322
Orientering om ufuldstændig sletning af aflyttet
kommunikation (’klientsamtaler’)
1. Indledning
Når politiet gennemfører indgreb i meddelelseshemmeligheden i form af aflytning, vil det
regelmæssigt forekomme, at indgrebet omfatter den pågældendes (mistænkte) kommuni-
kation med sin forsvarer (i det følgende benævnt ’klientsamtaler’). I det omfang politiet
bliver bekendt med, at et indgreb har omfattet denne type kommunikation, skal denne kom-
munikation som udgangspunkt straks tilintetgøres. Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
og International Kriminalitet (SØIK) har i maj 2020 i en konkret sag rettet henvendelse til
Rigspolitiet, idet det under hovedforhandlingen var blevet konstateret, at nogle klientsam-
taler i sagen ikke var blevet slettet, selv om SØIK havde anmodet Rigspolitiets Telecenter
herom. På baggrund af henvendelsen har telecenteret konstateret visse generelle problemer
med håndteringen af klientsamtaler, herunder at klientsamtaler ikke slettes i det omfang,
som de skal.
Denne orientering, der omfatter det åbne politis nuværende aflytningssystem, som blev im-
plementeret med virkning fra januar 2017, indeholder en beskrivelse af regelgrundlaget for
opsætning af aflytning og sletning af den indhentede kommunikation (afsnit 2). Herudover
er den praktiske fremgangsmåde i forbindelse med opsætning af aflytninger og sletning af
klientsamtaler beskrevet (afsnit 3). Orienteringen indeholder desuden Rigspolitiets under-
søgelser af omfanget af manglende sletning af klientsamtaler i politiets nuværende aflyt-
ningssystem (afsnit 4). I forbindelse med afdækningen af problemet er der konstateret ud-
fordringer med aflytningssystemets søgefunktion og logning, hvilket kan have en betyd-
ning for henholdsvis selve sletningen og dokumentationen herfor. Disse relaterede proble-
mer er beskrevet i orienteringen (afsnit 5). Herudover redegøres der for mulige årsager til
den manglende sletning af klientsamtaler (afsnit 6) samt eventuelle strafferetlige og data-
beskyttelsesretlige konsekvenser (afsnit 7). Endelig er der i orienteringen redegjort for til-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0002.png
tag mv., som skal sikre, at der fremadrettet sker den påkrævede sletning af aflyttet kommu-
nikation mellem den mistænkte og dennes forsvarer (afsnit 8).
Side 2
2. Regelgrundlaget for opsætning af aflytning og sletning af materiale
2.1. Retsplejelovens regler
Aflytning af telefonsamtaler og anden tilsvarende telekommunikation indhentes med hjem-
mel i retsplejelovens § 780, stk. 1, nr. 1. Der gælder som udgangspunkt et kriminalitetskrav
på fængsel i 6 år eller derover. Iværksættelse af telefonaflytning sker på baggrund af rettens
kendelse eller på øjemedet efterfulgt af rettens kendelse, hvis det af efterforskningsmæssige
grunde har været nødvendigt at iværksætte indgrebet straks.
Efter retsplejelovens § 791, stk. 1, skal materiale tilvejebragt ved indgreb i meddelelses-
hemmeligheden tilintetgøres, hvis der ikke rejses sigtelse mod nogen, eller hvis påtale se-
nere opgives. Retten kan dog efter § 791, stk. 2, bestemme, at tilintetgørelse kan undlades
eller udsættes. Efter § 791, stk. 4, skal politiet i øvrigt tilintetgøre materiale, som tilveje-
bringes ved indgreb i meddelelseshemmeligheden, og som viser sig ikke at have efterforsk-
ningsmæssig betydning.
Det følger endvidere af retsplejelovens § 791, stk. 3, 1. pkt., at materiale, der er kommet i
politiets besiddelse i forbindelse med blandt andet en telefonaflytning, og som vedrører
mistænktes forbindelse med personer, som efter reglerne i § 170 er udelukket fra at afgive
forklaring som vidne, straks skal tilintetgøres. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
§ 782, stk. 2, hvorefter telefonaflytning mv. ikke må foretages med hensyn til den mistænk-
tes forbindelse med de nævnte personer.
Dette gælder dog ikke, hvis materialet giver anledning til, at der rejses sigtelse for strafbart
forhold mod den omhandlede person, eller at hvervet som forsvarer bliver frataget den på-
gældende, jf. retsplejelovens § 791, stk. 3, 2. pkt.
Bestemmelsen i retsplejelovens § 791, stk. 3, indebærer bl.a., at hvis politiet i forbindelse
med en telefonaflytning er kommet i besiddelse af samtaler eller sms-beskeder mellem den
mistænkte/sigtede og dennes forsvarsadvokat, skal dette materiale som altovervejende ud-
gangspunkt slettes straks. Dette inkluderer både båndoptagelser, fotokopier og anden gen-
givelse af det, der ved indgrebet er kommet til politiets kendskab.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0003.png
Side 3
Efter bestemmelsens ordlyd omfatter kravet om sletning kun materiale, der hidrører fra
telefonaflytning, anden aflytning og brevåbning. Bestemmelsen omfatter derimod ikke ma-
teriale, der hidrører fra indgreb i form af teleoplysning, ligesom det af forarbejderne til
retsplejelovens § 791, stk. 1, fremgår, at kravet om tilintetgørelse ikke omfatter materiale,
der alene viser, at indgrebet har fundet sted.
Da bestemmelsen medfører en pligt til at ”tilintetgøre” det nævnte materiale, skal Rigspo-
litiets Telecenter foranledige en fuldstændig og irreversibel sletning af materialet, således
at dette ikke længere på nogen måde vil være tilgængeligt for politikredsen eller Rigspoli-
tiet.
2.2. Det databeskyttelsesretlige regelgrundlag
Det følger af § 4, stk. 6, i lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders
behandling af personoplysninger (retshåndhævelsesloven), at indsamlede oplysninger ikke
må opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et læn-
gere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysningerne be-
handles.
Efter retshåndhævelseslovens § 7 skal den dataansvarlige tilrettelægge behandlingen af
personoplysninger således, at der fastsættes passende frister for sletningen af personoplys-
ninger eller regelmæssig undersøgelse af behovet for lagringen af oplysningerne. Efter be-
stemmelsens 2. pkt. skal det endvidere sikres ved proceduremæssige foranstaltninger, at
tidsfristerne overholdes.
Den dataansvarlige skal således vurdere, hvornår personoplysninger skal slettes. Der kan
ved vurdering bl.a. lægges vægt på relevante retsregler eller opgaver, der nødvendiggør
fortsat behandling, særlige slettefrister fastsat ved lov eller i medfør af lov samt hensynet
til den eller de registreredes interesse i, at oplysninger ikke længere opbevares i personhen-
førbar form.
I det omfang der i særlovgivning er fastsat regler for behandling af materiale, der indehol-
der personoplysninger, f.eks. bevismateriale, og frister for, hvornår materialet – og deri
indeholdte personoplysninger – bør slettes, vil sådanne regler have forrang for de generelle
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0004.png
databeskyttelsesretlige regler i det omfang disse regler sikrer den registrerede en bedre rets-
stilling end retshåndhævelseslovens bestemmelser, jf. retshåndhævelseslovens § 2. Rets-
plejelovens særregler om sletning af klientsamtaler udgør netop et eksempel på en retsregel,
der giver de registrerede (mistænkte og dennes forsvarer) en bedre retsstilling (sletning skal
ske ”straks”), end hvad der følger af retshåndhævelseslovens generelle bestemmelser om
sletning mv.
Side 4
3. Fremgangsmåden ved opsætning af aflytning og sletning af klientsamtaler
Opsætning af aflytninger sker på baggrund af rettens kendelse eller på øjemedet efterfulgt
af en retskendelse. På det grundlag anmoder den indhentende politikreds, SØIK mv. (her-
efter politikredsen) via en elektronisk opsætningsformular på politiets intranet om opsæt-
ning af aflytning af den eller de i kendelsen anførte mobiltelefoner. Herved genereres dels
en automatiseret henvendelse til teleudbyderne om at starte aflytningen i deres systemer,
dels en automatiseret oprettelse i politiets aflytningssystem, som sikrer, at systemet kan
genkende de pågældende aflytningsdata, når disse oplysninger modtages fra teleudbyderen.
En tilsvarende automatiseret proces sker ved politiets eventuelle forlængelse af aflytninger.
Det er den indhentende politikreds, der er lokal dataansvarlig i forhold til aflytningen, og
det er Rigspolitiets Telecenter, der som central dataansvarlig står for driften og administra-
tionen af aflytningssystemet. Det er alene medarbejdere i telecenteret, der har rettigheder
til at slette aflytninger i politiets aflytningssystem, herunder klientsamtaler.
Sletning af klientsamtaler sker ved, at politikredsen sender en sletterekvisition til Rigspo-
litiets Telecenter, som håndterer de systemer, hvor historiske teledata samt lyd og tekstbe-
skeder og andre data fra fremadrettede indgreb i meddelelseshemmeligheden er lagret.
Når en aflytning i form af klientsamtale(r) skal slettes, sker dette efter nedenstående frem-
gangsmåde. Det bemærkes, at sletning enten kan omfatte én specifik aktivitet (samtale,
SMS mv.) for et fokusnummer eller flere aktiviteter mellem fokusnummer og ét eller flere
modpartsnumre:
Sagsbehandleren i politikredsen mv. udfylder blanketten ’Sletning af klientsam-
taler’ og sender herefter blanketten via e-mail til Rigspolitiets Telecenters funk-
tionspostkasse.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0005.png
Telecenteret udskriver blanketten og iværksætter straks sletning af det materiale,
som fremgår af blanketten. Sletning udføres inden for almindelig arbejdstid og
under hensyntagen til andre hastende opgaver.
Side 5
Når en klientsamtale skal slettes i aflytningssystemet, udfører telecenteret en søg-
ning (kaldet forespørgsel) i aflytningssystemet. Forespørgslen omfatter fo-
kusnummeret (telefonnummer på den aflyttede part) og det relevante modpart-
snummer (telefonnummer på den part, som den aflyttede har kommunikeret
med). Forespørgslen udføres ved manuel indtastning af relevante telefonnumre i
aflytningssystemet.
I forbindelse med udførelse af forespørgslen skal telecenteret kontrollere,
o
o
at søgningen sker for både indgående og udgående kommunikation.
at søgeresultatet viser alle aflyttede kommunikationsformer, herunder
tale, sms og mobildata.
o
at der ikke er lagt et filter over søgeresultatet, som kan bevirke, at kom-
munikationsformer ikke vises.
Når den relevante aktivitet er fremsøgt, markeres denne som ’Kaldsindhold slet-
tet (klientsamtale)’ i systemet, hvorefter indholdet af aktiviteten (f.eks. samtalen)
slettes fra systemet ved at trykke ’slet kaldsindhold’. Sletningen omfatter ikke
teleoplysninger, dvs. oplysninger om telefonnumre, tidspunktet for klientsamta-
len og lignende oplysninger. Disse oplysninger bevares i systemet, også efter ind-
holdet af kommunikationen er slettet.
Når sletningen er aktiveret fremstår indholdet af kommunikationen som overført
til en ”papirkurv” (som det kendes fra Windows). Når data er knyttet til papirkur-
ven, opbevares data i systemets underliggende database (storage) i 7 dage. I den
periode kan indholdet ikke ses eller afspilles af brugerne (politikredsene mv.),
men telecenteret kan fortryde en sletning, så indholdet igen fremgår af aktivite-
ten.
Efter 7 dage slettes data automatisk endeligt og kan ikke genskabes – heller ikke
af telecenteret. En stikprøve har imidlertid påvist, at der i en periode ikke som
forudsat er sket sletning af data i storage, jf. nærmere herom under punkt 4.
Efter sletningen er udført, flytter telecenteret sletteanmodningen (mailen med den
vedhæftede blanket ’Sletning af klientsamtaler’) til en separat mailfolder i Out-
look. I emnefeltet anføres, at sletning er udført.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0006.png
Der sendes ikke konsekvent kvittering til politikredsen mv. om, at sletningen er
udført. Dette sker primært, hvis politikredsen mv. anmoder herom. Ved sletning
af klientsamtaler vil kaldsindhold blive fjernet fra aflytningssystemet. Herved
kan politikredsen (brugeren) konstatere, at sletningen er effektueret.
Side 6
Samtidig med, at Rigspolitiets Telecenter anmodes om at slette klientsamtaler,
skal politikredsen sikre, at der ikke i aflytningssystemet er opbevaret noter mv.,
der gengiver
indholdet
af disse klientsamtaler, og at der ikke uden for aflytnings-
systemet opbevares kopier (f.eks. på USB-stik), udskrifter, afskrifter eller andre
gengivelser af materiale, hvori klientsamtalerne indgår, herunder lokalt i politik-
redsen eller hos forsvareren.
I den konkrete sag fra SØIK er der rejst spørgsmål om, hvorvidt politiet uberettiget har
lyttet til en samtale, herunder udarbejdet noter til en samtale, der efterfølgende registreres
som klientsamtale. Det skal i den forbindelse bemærkes, at det ikke i sig selv er uberettiget,
at en samtale gennemlyttes, eller at der i aflytningssystemet er udarbejdet noter, som gen-
giver indhold af en sådan samtale – uagtet at samtalen senere karakteriseres som en klient-
samtale – idet den, der passer aflytningen, ikke nødvendigvis på tidspunktet for gennem-
lytningen ved, at der er tale om en klientsamtale. Dette kan blandt andet skyldes karakteren
af samtalen, ukendskab til forsvarerens telefonnummer, eller at deltagerne i samtalen først
identificeres efterfølgende.
4. Omfanget af manglende sletning af klientsamtaler
I den konkrete sag fra SØIK har Rigspolitiets Telecenter konstateret, at SØIK i tre tilfælde
havde fremsendt anmodning til Rigspolitiet om sletning af klientsamtaler. De tre anmod-
ninger svarede til i alt 42 aktiviteter (tale og sms), hvoraf 22 aktiviteter fejlagtigt ikke var
blevet slettet trods anmodning herom. Samtidig har telecentrets gennemgang af sagen vist,
at der var syv aktiviteter mellem samme fokus- og modpartsnumre, som SØIK ikke havde
anmodet Rigspolitiet om at slette. Det bemærkes i den forbindelse, at SØIK i forlængelse
af afdækningen af den mangelfulde sletning af klientsamtaler i sagen har anmodet Rigspo-
litiet om yderligere sletning af klientsamtaler i sager.
Telecenterets undersøgelser i den konkrete sag har vist, at alle SØIK’s anmodninger om
sletning af klientsamtaler i sagen er delvist efterkommet. Der er således ikke i sagen iden-
tificeret sletteanmodninger fra SØIK, som Rigspolitiet helt har undladt at behandle. Heru-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0007.png
dover kunne det konstateres, at de manglende sletninger vedrører forskellige aktivitetsty-
per, idet der er tale om manglende sletning af både lyd (tale) og SMS. Rigspolitiets under-
søgelse af den konkrete sag har imidlertid ikke klarlagt, om den mangelfulde sletning af
klientsamtaler i sagen skyldes menneskelige fejl, såsom forglemmelse, fejlhåndtering af
filter mv., eller tekniske fejl i aflytningssystemet.
Side 7
I forlængelse af undersøgelserne i den konkrete sag fra SØIK har Rigspolitiets Telecenter
udført en stikprøvekontrol af anmodninger om sletning af en eller flere klientsamtaler i det
nuværende aflytningssystem. Telecenteret har registreret at have modtaget 1.147 slettean-
modninger i perioden fra 1. januar 2017 (hvor det nuværende aflytningssystem blev taget i
brug) til primo maj 2020. Stikprøven er baseret på kontrol af den først modtagne anmod-
ning i hver måned i perioden, hvilket svarer til kontrol af i alt 41 anmodninger om sletning
af klientsamtaler i det nuværende aflytningssystem (ca. 3,5% af de 1.147 registrerede an-
modninger).
Gennemgangen af de 41 anmodninger har påvist, at i 35 tilfælde er der foretaget sletning
af alle aktiviteter omfattet af anmodningerne. Herudover er der i fem tilfælde kun delvist
gennemført sletning. Herudover omfatter stikprøven en anmodning fra januar 2017 om slet-
ning af én enkelt aktivitet, og hvor denne aktivitet ikke ses at være slettet. Der er således
konstateret ufuldstændig sletning i 6 ud af 41 anmodninger svarende til knap 15 % af de
undersøgte anmodninger.
Tre af de seks tilfælde, hvor sletning af klientsamtaler er mangelfuld, kan henføres til peri-
oden umiddelbart efter, at det nuværende aflytningssystem blev taget i brug (primo 2017).
De resterende tre tilfælde er modtaget i Rigspolitiets Telecenter i december 2018, marts
2019 og juli 2019. Der er således en periode på 1 år og 8 måneder (fra primo 2. kvartal
2017 til ultimo 4. kvartal 2018), hvor stikprøven ikke har påvist mangelfulde sletninger.
Rigspolitiets Telecenter har endvidere i forbindelse med stikprøven konstateret, at indhold
(både lyd og tekst) ikke som forudsat bliver slettet i aflytningssystemets storage. Det bety-
der i praksis, at lydfiler mv., der efter 7 dage ikke længere kan gendannes fra papirkurven,
via manuelle søgninger i storage kan fremfindes og derved kan tilgås af telecenterets med-
arbejdere. Dog kan lydfilen mv. ikke kobles til et bestemt journalnummer eller indgreb, og
brugerne i politikredsene kan hverken se en reference til filerne eller tilgå dem i aflytnings-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0008.png
systemet eller i andre systemer. Indledende undersøgelse indikerer, at den manglende fuld-
stændige sletning i storage er opstået i september 2019.
Side 8
Derudover har Rigspolitiets Telecenter i forbindelse med stikprøven afdækket, at ved slet-
ning af SMS-indhold bliver indholdet af kommunikationen ikke slettet i aflytningssyste-
mets metadata, hvor indholdet bibeholdes som et kodet og ikke umiddelbart læsbart format.
Rigspolitiets undersøgelser viser, at det vil kræve særlige kompetencer og værktøjer at om-
danne dette materiale til et læsbart format. Rigspolitiets Telecenter har meldt fejlen til le-
verandøren af aflytningssystemet.
Da Rigspolitiet i lyset af ovenstående forhold er i gang med en grundig gennemgang af
aflytningssystemet, der allerede på nuværende tidspunkt har afdækket potentielle udfor-
dringer, kan det ikke udelukkes, at yderligere fejl erkendes under gennemgangen.
5. Relaterede problemer
5.1. Aflytningssystemets søgemaskine
Når politiet udfører en søgning (forespørgsel) i aflytningssystemet, foregår det teknisk i en
såkaldt ”indekseringsdatabase”. Aflytningssystemet har en avanceret søgefunktion, hvor
det er muligt at søge på mange forskellige emner som f.eks. numre (telefon, IMSI osv.),
navne, fritekstsøgninger samt søgning i kommunikationsindhold som ord i sms’er og be-
søgte websider osv. Søgningen foregår ikke direkte i kommunikationsindholdet, idet data-
mængderne i systemet er så store, at søgningen i så fald vil strække sig over mange timer.
I stedet indekserer aflytningssystemet de data, som der skal kunne søges på. Indekseringen
sker automatisk, når data modtages i aflytningssystemet, og potentielle søgeord placeres i
”indekseringsdatabasen”. Indekseringsfunktion og metode er leveret af leverandøren af af-
lytningssystemet.
Selve indekseringsdatabasen har i perioder udgjort et problem i aflytningssystemet. Rigs-
politiets Telecenter har således registreret tilfælde, hvor søgeresultater ikke har været kon-
sistente, idet ens søgninger har givet forskellige resultater, ligesom der har været tilfælde,
hvor nye aktiviteter ikke har kunnet indekseres, hvilket har medført nedbrud af aflytnings-
systemet. Disse problemer er set i varierende omfang i perioden fra juli 2017 til januar
2020.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0009.png
I januar 2020 blev problemet udbedret, ved at der blev tilføjet en væsentligt kraftigere in-
frastruktur til søgeprogrammet og indekseringsdatabase. Det er telecenterets opfattelse, at
søgeprogrammet er blevet stabiliseret og nu fungerer, som det skal. Da indeksering imid-
lertid sker på det tidspunkt, hvor data modtages fra teleudbyderne, kan data, som er mod-
taget før januar 2020, potentielt være indekseret forkert, og der er således en risiko for, at
data fra før januar 2020 ikke bliver fremfundet ved en søgning.
Side 9
Rigspolitiet skal i den forbindelse bemærke, at aflytningssystemet har passeret den mængde
data, som systemet blev specificeret til ved anskaffelsen, og leverandøren af aflytningssy-
stemet har bl.a. tilkendegivet, at det grundlæggende design af søgefunktionen ikke er vel-
egnet til den mængde data, som aflytningssystemet i dag indeholder, og at en udbedring
kræver en gennemgribende ændring af den nuværende løsning. Det bemærkes, at de kon-
staterede problemer vedrørende søgefunktionen har været fejlmeldt til leverandøren siden
april 2018
Årsagen til, at mængden af data er blevet så stor, skyldes, at sletning af aflytningsmateriale
af skiftende grunde har været sat i bero. Dette gælder dog ikke sletning af klientsamtaler
og uberettigede indgreb. Understøttelsen af Tibet-kommissionens arbejde og afklaring af
spørgsmål knyttet til aflevering af materiale til Rigsarkivet har tidligere ført til en generel
indstilling af sletning og deraf medfølgende ophobning af data.
Sletning af aflytningsmateriale (undtagen klientsamtaler og uberettigede indgreb) er på nu-
værende tidspunkt fortsat sat i bero, idet den uafhængige kontrol- og styregruppe i teleda-
tasagen har tilkendegivet, at der bl.a. ikke må ske sletning af teleoplysninger indhentet sam-
men med aflytninger i perioden fra november 2010 til 18. oktober 2019. I praksis betyder
det, at det ikke er muligt at slette indholdet af aflytningerne i sin helhed, idet teleoplysnin-
gerne knyttet til aflytninger derved også vil blive slettet. Det er dog muligt for Rigspolitiets
Telecenter at håndtere sletning af enkeltstående aktiviteter uden samtidig at slette teleop-
lysninger.
Parallelt med håndteringen af det generelle problem med mangelfulde sletning af klient-
samtaler, jf. punkt 8 nedenfor, er Rigspolitiet i færd med at foretage en nærmere beskrivelse
af ophobningen af data i aflytningssystemet. Det er hensigten, at beskrivelsen skal skabe
grundlag for, at Rigspolitiet fremadrettet kan imødegå de forskelligartede problemer, som
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0010.png
en sådan ophobning kan afføde, herunder eventuelle systemtekniske og legalitetsmæssige
udfordringer.
Side 10
5.2. Logning
Ved den detaljerede undersøgelse af manglende sletninger i den konkrete sag fra SØIK, har
Rigspolitiet konstateret, at den logning, som er indbygget i aflytningssystemet, ikke har
været fuld funktionsdygtig i perioden, hvor der har været udført sletninger i den konkrete
sag. Leverandøren af aflytningssystemet er i maj 2020 blevet bedt om at bistå med en af-
klaring af, hvad der kan være årsagen til den mangelfulde logning i en periode. Rigspolitiet
er endnu ikke bekendt med tidshorisonten for dette arbejde.
Når der er tilvejebragt et tilstrækkeligt faktisk grundlag herfor, vil Rigspolitiet foretage en
samlet vurdering af konsekvenserne af den mangelfulde logning.
Det skal understreges, at den mangelfulde logningsfunktion ikke har en direkte sammen-
hæng med de manglende sletninger, men de manglende oplysninger om logning kan be-
sværliggøre de nærmere undersøgelser af de ufuldstændige sletninger af klientsamtaler.
Som tidligere nævnt kan det ikke udelukkes, at yderligere fejl erkendes under Rigspolitiets
grundige gennemgang af aflytningssystemet.
6. Mulige årsager til ufuldstændig sletning af klientsamtaler
Rigspolitiets undersøgelser i den konkrete sag fra SØIK og stikprøvekontrollen – omtalt
under punkt 4 – har påvist, at bortset fra ét enkelt tilfælde forekommer de mangelfulde
sletninger i tilfælde, hvor der er anmodet om sletning af flere aktiviteter mellem fokus- og
modpartsnumre.
Undersøgelserne peger på, at det er menneskelige fejl og mangelfuld indeksering i aflyt-
ningssystemet, der har forårsaget, at der er klientsamtaler, der ikke bliver slettet i overens-
stemmelse med anmodningerne herom.
Hvis en sletteanmodning indeholder flere modpartsnumre, skal sletning udføres på ét mod-
partsnummer ad gangen. Dette medfører risiko for, at den, der udfører sletningen overser
et eller flere modpartsnumre i forbindelse med behandlingen af en sletteanmodning med
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0011.png
flere modpartsnumre. Den manglende sletning kan også skyldes, at søgning på et specifikt
modpartsnummer ved en mulig fejl i aflytningssystemet ikke giver et fyldestgørende søge-
resultat, og derved kan aktiviteter, der skal slettes, blive overset. Som anført under punkt
5.1. har Rigspolitiets Telecenter tidligere oplevet problemer med aflytningssystemets sø-
gemaskine.
Side 11
Rigspolitiets Telecenter vurderer, at det ikke ud fra de foreliggende oplysninger er muligt
bagudrettet at fastslå, om det i det enkelte tilfælde har været menneskelige fejl eller man-
gelfuld indeksering, der har ført til den ufuldstændige sletning af klientsamtaler. Tiltag,
som såvel bagudrettet som fremadrettet skal sikre korrekt sletning, er beskrevet under punkt
8. Hvis der i forbindelse med det bagudrettede revisionsarbejde fremkommer oplysninger,
som synes at kunne danne grundlag for et andet eller tydeligere billede af årsagerne til den
manglefulde sletning af klientsamtaler, vil Rigspolitiet genoptage afdækningen af, hvad der
mere præcist kan have forårsaget problemet.
7. Eventuelle straffe- og databeskyttelsesretlige konsekvenser
7.1. Strafferetlige konsekvenser
Sletning af klientsamtaler skal medvirke til at beskytte det særlige fortrolighedsforhold, der
består mellem en mistænkt og dennes forsvarer. Denne beskyttelse er det bærende hensyn
bag reglerne i § 782, stk. 2, og § 791, stk. 3, 1. pkt., og Rigspolitiet finder det meget bekla-
geligt, at reglerne om sletning af klientsamtaler ikke er iagttaget fuldt ud.
Rigspolitiet har ikke kendskab til konkrete straffesager, hvor klientsamtaler, der skulle have
været slettet, har været fremlagt som bevis og dermed kan have haft betydning for udfaldet
af straffesagen. Det er Rigspolitiets opfattelse, at sagens aktører, herunder anklageren, i
overensstemmelse med den beskyttelse, som retsplejelovens § 170 yder særlige person-
grupper, vil sikre, at klientsamtalerne ikke bliver anvendt som bevis i sagen, når det erfares,
at der i sagen forefindes sådanne oplysninger, som skulle have været slettet.
7.2. Databeskyttelsesretlige konsekvenser
Som beskrevet under punkt 4 er der i knap 15 % af anmodningerne om sletning af klient-
samtaler omfattet af stikprøven konstateret manglende sletning.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0012.png
Den manglende sletning er ikke i overensstemmelse med princippet om opbevaringsbe-
grænsning, jf. retshåndhævelseslovens § 4, stk. 6, og pligten til gennem proceduremæssige
foranstaltninger at sikre, at slettefrister overholdes, jf. § 7. Opbevaringen af oplysningerne
har således fundet sted ud over, hvad der er nødvendig i forhold til formålet.
Side 12
8. Tiltag for at sikre korrekt sletning af klientsamtaler
På baggrund af resultatet af den udførte stikprøve har Rigspolitiets Telecenter iværksat
gennemgang af samtlige anmodninger om sletning af klientsamtaler, som telecenteret har
modtaget i perioden fra januar 2017 til maj 2020 med henblik på at afdække, om der er
aktiviteter, som ikke er slettet, trods rekvirentens anmodning herom. Der er tale om ca.
1.150 sletteanmodninger og langt flere underliggende aktiviteter, som systematisk vil blive
gennemgået i aflytningssystemet, ligesom resultatet vil blive dokumenteret. De senest
iværksatte aflytninger vil så vidt muligt blive gennemgået først. Gennemgangen forventes
at være færdiggjort i august 2020. Rigspolitiet har den 4. juni 2020 på et ITV-møde med
politikredsenes øverste ledelser orienteret om det igangsatte arbejde og baggrunden herfor.
Hvis det i forbindelse med gennemgangen af sletteanmodningerne konstateres, at en slet-
ning er mangelfuld, vil Rigspolitiets Telecenter foretage sletning af indholdet af kommu-
nikationen straks efter, at der er sikret den fornødne dokumentation for fejlen. Rigspolitiet
vil desuden lokalisere de berørte sager i politikredsene mv. med henblik på at sikre, at de
omhandlende klientsamtaler, herunder transskriberinger, noter mv., slettes i såvel politik-
redsen mv. som i eventuelle sager, der beror hos forsvarere. Hvis telecenteret identificerer
mulige klientsamtaler, som der ikke er anmodet om sletning af, vil telecenteret gøre poli-
tikredsen mv. opmærksom herpå, således at rekvirenten kan tage stilling til, om der skal
fremsættes en sletteanmodning.
I alle de tilfælde, hvor der ikke er foretaget en fuldstændig sletning af klientsamtaler, un-
derretter rekvirenten (politikredsen mv.) forsvareren i sagen om den manglende sletning,
hvis der i forbindelse med indgrebets ophør er sket underretning i medfør af retsplejelovens
§ 788. Hvis der endnu ikke er truffet beslutning herom underrettes indgrebsadvokaten om
den manglende sletning af klientsamtaler. For at sikre en ensartet og fyldestgørende under-
retning af henholdsvis forsvareren og indgrebsadvokaten har Rigspolitiet udarbejdet brev-
skabeloner, som politikredsene mv. skal benytte til orienteringen.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0013.png
For at sikre, at Rigspolitiets Telecenter fremadrettet foretager sletning af klientsamtaler i
overensstemmelse rekvirentens anmodning herom, er Rigspolitiet i færd med at ændre den
praktiske fremgangsmåde for sletning af klientsamtaler mv.
Side 13
For det første bliver proceduren for, hvordan politikredsen mv. anmoder Rigspolitiets Te-
lecenter om sletning af flere aktiviteter mellem fokusnummer og ét eller flere modpart-
snumre, ændret. Politikredsen vil fremover inde i aflytningssystemet skulle markere, hvilke
aktiviteter der skal slettes. Dette tiltag understøtter en mere entydig og dermed sikker slet-
tehåndtering i Rigspolitiets Telecenter, som skal medvirke til, at de klientsamtaler, der skal
slettes, ikke bliver overset.
For det andet bliver der indført en målrettet manuel kontrol, som skal udføres efter, at Rigs-
politiets Telecenter har foretaget sletning af klientsamtaler i aflytningssystemet. Fremad-
rettet vil Rigspolitiets Telecenter i alle sager orientere politikredsen, når sletning af klient-
samtaler er gennemført, hvorefter politikredsen skal kontrollere, at indholdet af de anførte
aktiviteter i aflytningssystemet er slettet. I forbindelse med orienteringen indskærpes det
tillige over for politikredsen mv., at der ikke i aflytningssystemet opbevares noter mv., der
gengiver
indholdet
af disse klientsamtaler, og at der ikke uden for aflytningssystemet op-
bevares kopier (f.eks. på USB-stik), udskrifter, afskrifter eller andre gengivelser af materi-
ale, hvori klientsamtalerne indgår, herunder lokalt i politikredsen eller hos forsvareren.
Den nye procedure forventes fuldt implementeret medio juni 2020.
Rigspolitiet vil desuden foretage en gennemgang af arbejdsgange mv. i relation til sletnin-
ger generelt i aflytningssystemet med henblik på at identificere eventuelle behov for yder-
ligere justeringer af de nuværende procedurer. Dette arbejde forventes afsluttet i august
2020.
Rigspolitiets Telecenter vil herudover intensivere dialogen med leverandøren af aflytnings-
systemet for så vidt angår forhold, som har eller kan have betydning for sletning af data i
aflytningssystemet, herunder sletning i storage, metadata, indeksering, kapacitet og log-
ning. Det bemærkes, at Rigspolitiets Telecenter ikke på nuværende tidspunkt kender tids-
horisonten for leverandørens håndtering af de tekniske problemer, der udestår. Den nye
manuelle procedure i telecenteret vil sikre, at der sker korrekt sletning, idet det dog bemær-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 473: Orientering om tilfælde af ufuldstændig sletning i politiets aflytningssystem af kommunikation mellem mistænkte og forsvareren, fra justitsministeren
2218419_0014.png
kes, at korrekt sletning i storage og metadata forudsætter, at der fra leverandørens side
leveres en teknisk løsning, som kan understøtte den del af sletteprocessen.
Side 14