Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 472
Offentligt
2218401_0001.png
Justitsministeriet
Politikontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 18. juni 2020
JOURNAL NR.
RA-2020-3200503-41
SAGSBEHANDLER: TKL/
Orientering om gennemgang af konkrete sager med dna-
bevis
1.
Den 18. maj 2020 sendte Rigsadvokaten en redegørelse for en konkret dna-sag til
Justitsministeriet, hvor en person var blevet dømt på baggrund af bl.a. et dna-bevis, men
hvor en supplerende dna-analyse viste, at han formentlig er uskyldig.
Redegørelse indeholdt dels en beskrivelse af hændelsesforløbet i den konkrete dna-sag
samt de fremadrettede initiativer, som dna-sagen har givet anledning til. Det fremgik
herudover af redegørelsen, at Rigsadvokaten sammen med Rigspolitiet ville overveje,
hvilke muligheder der er for at identificere de sager, hvor en supplerende undersøgelse
på 16 dna-systemer kan give mening. Desuden ville Rigsadvokaten og Rigspolitiet sammen
med Retsgenetisk Afdeling drøfte mulighederne for i givet fald at gennemføre
undersøgelserne om opgradering af dna-profilerne i praksis.
2.
Rigspolitiet har på denne baggrund undersøgt antallet af sager, hvor der historisk er
udarbejdet en sammenligningserklæring, hvor dna-profilen for spor indeholder 16 dna-
systemer og dna-profilen for personer indeholder 10 dna-systemer. Det drejer sig om
sager, hvor sporprøven er typebestemt efter oktober 2011, mens personprofilen er
optaget i dna-profilregisteret før juni 2012, og der ikke efterfølgende er foretaget en
opgradering af dna-profilen.
Rigspolitiet har identificeret ca. 3.450 sådanne sager, som vedrører 3.430 personer.
3.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet har herefter overvejet, om der bør iværksættes en
gennemgang af disse sager.
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 472: Orientering om Rigsadvokaten og Rigspolitiets gennemgang af konkrete sager med dna-bevis, fra justitsministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at der på den ene side normalt ikke vil være grundlag
for
at
iværksætte
en
gennemgang
har
udviklet
af
allerede
eller
afgjorte
fordi
der
sager,
er
blot
fordi
nye
efterforskningsmetoderne
sig,
kommet
efterforskningsmetoder til. På den anden side har den aktuelle sag kun kunnet opstå,
fordi der efter de tidligere retningslinjer ikke var noget krav om, at der i alle sager, hvor
en mulig mistænkt var identificeret på baggrund af et hit i dna-profilregisteret baseret
på en dna-personprofil med 10 dna-systemer (profiler optaget før 2012), skulle ske en
opdatering af dna-personprofilen til 16 dna-systemer. Et sådant krav kunne have været
indført allerede tilbage i 2012, men er først indført med Rigspolitiets nye retningslinjer
fra oktober 2019.
I det lys – og da Rigsadvokaten samtidig ikke kan afvise, at der vil kunne være flere sager,
hvor en supplerende undersøgelse på 16 dna-systemer vil kunne gøre en forskel for
skyldvurderingen - har Rigsadvokaten og Rigspolitiet efter nærmere overvejelser
besluttet at anmode politikredsene om at foretage en gennemgang af sagerne.
Gennemgangen skal identificere sager, hvor der er sket domfældelse, og hvor dna-
beviset indgår som præmis for domfældelsen.
Gennemgangen af sagerne skal ske i de politikredse, hvor sagerne henhører. Det
forudsættes, at politikredsene gennemgår verserende sager og sager med fældende
afgørelse, hvor straffen endnu ikke er udstået, hurtigst muligt. Herefter prioriteres
sagerne med fældende afgørelse efter sagens alvor. Det forudsættes ikke, at sager, der
er afsluttet uden fældende afgørelse, gennemgås. Politikredsen vil imidlertid skulle sikre
sig, at sager ikke er genoptaget - og dermed er blevet verserende - eller at sagerne ved
en fejl fremgår som en ikke-fældende afgørelse.
Ved fældende afgørelser, hvor dna-erklæringer har været fremlagt i retten, og hvor dna-
beviset indgår som præmis for domfældelsen, vil politikredsen skulle anmode
Retsgenetisk Afdeling om en supplerende undersøgelse på 16 dna-systemer.
Det forudsættes i øvrigt, at den lokale anklagemyndighed fastsætter lokale retningslinjer
for sagsgennemgangen i den enkelte politikreds og fører tilsyn med denne.
4.
Viser den supplerende undersøgelse på 16 dna-systemer, at den bevismæssige vægt af
dna-beviset (likelihood-kvotienten) er mindre end efter den tidligere undersøgelse, eller
ændres konklusionen i øvrigt, vil politikredsene skulle forelægge sagen for den regionale
statsadvokat med en begrundet indstilling om, hvorvidt sagen bør genoptages.
Politikredsen vil i dette tilfælde endvidere skulle orientere forsvareren om resultatet af
den supplerende undersøgelse, senest når politikredsen er færdig med at gennemgå
sagen.
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 472: Orientering om Rigsadvokaten og Rigspolitiets gennemgang af konkrete sager med dna-bevis, fra justitsministeren
Forsvareren forudsættes derimod ikke orienteret, hvis resultatet af den supplerende
undersøgelse er enslydende med resultatet af den tidligere undersøgelse, eller hvis
resultatet af den supplerende undersøgelse styrker dna-beviset
5.
Politikredsene vil skulle afrapportere månedsvis til Rigspolitiet om fremgangen i
sagsgennemgangen via fremsendelse af ajourførte sagslister og kopi af eventuelle
indstillinger til Statsadvokaten om genoptagelse.
Det er forventningen, at Retsgenetisk Afdeling senest den 31. oktober 2020 vil være
anmodet om en supplerende undersøgelse på 16 dna-systemer i alle de sager, hvor en
sådan supplerende undersøgelse er relevant.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at forudsige, hvornår der kan være taget
endelig stilling i alle sagerne, da det bl.a. vil afhænge af, i hvor mange sager der skal
udarbejdes en supplerende undersøgelse på 16 dna-systemer.
Med venlig hilsen
Jan Reckendorff
Rigsadvokat
1