Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 337
Offentligt
2175860_0001.png
Dok.:
1424702
Kommissorium
for
Udvalg om revision af reglerne om retshjælp og fri proces
Baggrund
Retshjælp og fri proces er centrale elementer i retssystemet, fordi disse ord-
ninger medvirker til at sikre, at alle i praksis har adgang til at få juridisk
bistand og i sidste ende til evt. at få prøvet deres sag ved domstolene.
Reglerne om offentlig retshjælp indebærer, at staten yder tilskud til, at den
enkelte borger kan modtage juridisk rådgivning forud for, at en sag er ind-
bragt for domstolene. Rådgivningen kan enten ydes af advokater eller af
retshjælpsinstitutioner (advokatvagter og retshjælpskontorer).
Fri proces er udtryk for, at staten yder økonomisk bistand med henblik på at
sikre den enkelte borgers adgang til domstolene. Formålet med fri proces er
således at give personer med mindre gode økonomiske forhold mulighed for
at føre retssag på linje med personer med bedre økonomiske forhold.
Private retshjælpsforsikringer indgår i et samspil med reglerne om retshjælp
og fri proces. Dette samspil indebærer bl.a., at en person med retshjælps-
dækning ikke kan få fri proces.
De nugældende regler om offentlig retshjælp og fri proces blev i hovedtræk
indført med virkning fra den 1. januar 2007 (ved lov nr. 554 af 24. juni 2005
om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Sagsomkostninger,
retshjælp og fri proces)). Lovændringerne svarede i det væsentlige til Rets-
plejerådets forslag til ændringer i betænkning nr. 1436/2004 om reform af
den civile retspleje III (Adgang til domstolene).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Orientering om kommissoriet for det udvalg om revision af reglerne for retshjælp og fri proces, til justitsministeren
De seneste år har der været afgivet en række rapporter, som alle indeholder
forslag til, hvordan retshjælpsordningen kan forbedres:
Retsplejerådets redegørelse om retshjælp ved advokat mv. fra 2012,
Rapport om retshjælp udarbejdet af en arbejdsgruppe nedsat af Dan-
ske Advokater og Advokatsamfundet i 2016
Tænketanken Justititas rapport ”Den danske retshjælpsmodel – er
der lige adgang til hjælp” fra juli 2017
Derudover har tænketanken Justitia udarbejdet en rapport om fri proces fra
maj 2016 og en rapport om retshjælpsforsikringer fra november 2017, som
begge indeholder anbefalinger til forbedring af ordningerne.
Ved brev af 10. november 2017 fremsatte en række af retshjælpsordningens
interessenter en anmodning til justitsministeren om, at der nedsættes et lov-
forberedende udvalg, som kan foretage en grundig analyse af hele retshjælp-
sområdet (retshjælp, fri proces og retshjælpsforsikring).
I lyset af, at der således fra flere sider er blevet påpeget et behov for at for-
bedre ordningerne for retshjælp og fri proces, vil justitsministeren iværk-
sætte et arbejde med henblik på at se nærmere på ordningerne.
På den baggrund nedsættes der et udvalg med det formål at gennemgå de
gældende ordninger for retshjælp og fri proces, samt ordningernes samspil
med de private retshjælpsforsikringer, og fremkomme med anbefalinger til
ændring af ordningerne.
Det bemærkes dertil, at statens udgifter til retshjælp og fri proces, som udgør
ca. 0,5 mia. kr. årligt, har været stigende de senere år. Udvalget skal i lyset
heraf også kortlægge og analysere årsager til de øgede udgifter på området.
Udvalget bistås i sit arbejde af en følgegruppe, bl.a. med det formål at ind-
drage viden og erfaringer fra praktikere, herunder i forhold til anbefalinger,
som udvalget påtænker at fremsætte.
Rammerne for udvalgets arbejde
Udvalgets overvejelser og anbefalinger skal tage udgangspunkt i de over-
ordnede hensyn, der ligger bag ordningerne om henholdsvis retshjælp og fri
proces.
Udvalget skal inddrage de anbefalinger, der er fremsat i de ovennævnte rap-
porter fra Retsplejerådet, Danske Advokater og Advokatrådets arbejds-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Orientering om kommissoriet for det udvalg om revision af reglerne for retshjælp og fri proces, til justitsministeren
gruppe og Justitia, i dets overvejelser. Udvalget skal bl.a. overveje behovet
for ændringer i relation til følgende emner:
Aktørerne på retshjælpsområdet, herunder de forskellige aktørers
rolle og opgavefordelingen mellem dem
Forholdet mellem på den ene side offentlig retshjælp og fri proces
og på den anden side private retshjælpsforsikringer
Muligheden for forenkling og effektivisering af processerne for an-
søgning om og tildeling af henholdsvis offentlig retshjælp og fri pro-
ces, herunder ved digitalisering
Muligheden for forenkling af trinstrukturen i forbindelse med offent-
lig retshjælp
Geografisk udbredelse af tilbud om offentlig retshjælp
Muligheden for at yde støtte til offentlig retshjælp til særlige mål-
grupper
Behovet for kontrol med ydelser leveret under ordningerne om of-
fentlig retshjælp og fri proces, herunder deres kvalitet
De økonomiske betingelser for offentlig retshjælp og fri proces, her-
under forholdet mellem de økonomiske betingelser for henholdsvis
par og enlige i relation til fri proces samt muligheden for indførelse
af delvis fri proces baseret på indkomst
Sagstyperne, der er eller bør være omfattet af adgang til offentlig
retshjælp og fri proces, herunder sager, der er under behandling ved
forvaltningsmyndigheder
Muligheden for at styrke informationen om tilbud om offentlig rets-
hjælp og fri proces, f.eks. ved oprettelse af en fælles hjemmeside.
Stigende udgifter på området de seneste år.
I forbindelse med udvælgelsen af øvrige emner til behandling skal udvalget
inddrage ønsker og forslag fra medlemmerne af følgegruppen i dets over-
vejelser.
I forbindelse med overvejelserne skal udvalget, i det omfang det er relevant,
inddrage erfaringer fra udlandet med særligt fokus på sammenlignelige
lande.
Såfremt udvalgets anbefalinger kræver ændring af reglerne om offentlig
retshjælp og fri proces, skal udvalget udarbejde et udkast hertil.
Udvalget skal så vidt muligt afslutte arbejdet inden sommerferien 2022.
Økonomi
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Orientering om kommissoriet for det udvalg om revision af reglerne for retshjælp og fri proces, til justitsministeren
Staten afholder udgifter til retshjælp og fri proces på navnlig to konti på
finansloven, herunder en driftsbevilling på i størrelsesordenen 20 mio. kr.
årligt og en lovbunden bevilling på knapt 500 mio. kr. årligt. Det forudsæt-
tes, at udvalgets anbefalinger skal holde sig inden for den samlede eksiste-
rende økonomiske ramme for disse to konti. Dette betyder, at udvalgets an-
befalinger samlet set skal være udgiftsneutrale, således at eventuelle æn-
dringer, som vil medføre øgede udgifter på den lovbundne bevilling, vil
skulle finansieres af tiltag, som enten vil sænke udgifterne på kontoen til-
svarende
eller
ved tilsvarende nedskrivning af den driftsbevilling, hvor der
afholdes udgifter til retshjælpsinstitutioner mv. En kombination af de to me-
toder vil evt. også kunne anvendes. Almindeligt ændret skøn på den lov-
bundne bevilling uden regelændringer kan
ikke
anvendes som finansiering.
Udvalgets og følgegruppens sammensætning
Udvalget sammensættes således:
en nuværende eller forhenværende landsdommer som formand,
en repræsentant for Finansministeriets departement,
en repræsentant for Justitsministeriets departement,
en repræsentant for Domstolsstyrelsen,
en repræsentant for Civilstyrelsen,
en repræsentant for Den Danske Dommerforening,
en repræsentant for Institut for Menneskerettigheder,
en repræsentant for Forbrugerrådet Tænk og
en personligt udpeget universitetslærer med særlig viden om fri pro-
ces og retshjælp.
Følgegruppen sammensættes således:
en repræsentant for Advokatsamfundet,
en repræsentant for Danske Advokater,
en repræsentant for Justitia,
en eller flere repræsentanter for retshjælpskontorerne og
en repræsentant for Forsikring & Pension.
4