Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 457
Offentligt
2180475_0001.png
anbefalinger
24
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0002.png
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
24 anbefalinger
Klimapartnerskabet for
Fødevare– og Landbrugssektoren
Formand Jais Valeur
Group CEO i Danish Crown
Allan Christiansen
CEO Lantmännen Schulstad
Anders
Bering
Vice President Corporate
Affairs Carlsberg
Anders Jeppesen Jensen
COO/General Manager Daka
Anne Lawaetz Arhnung
Adm. direktør
Landbrug & Fødevarer
Annemarie Meisling
Senior Director Chr. Hansen
Bo Jellesmark Thorsen
Institutleder og professor
Københavns Universitet
Carsten Hänel
CEO Orkla Foods Danmark
Christine Nellemann
Institutdirektør Danmarks
Tekniske Universitet
Ejnar Schultz
Direktør SEGES
Hanne Søndergaard
CMO Arla Foods
Helle Borup Friberg
Adm. direktør Økologisk
Landsforening
Iben Krog Rasmussen
Direktør Tænketanken Frej
Jan Søndergaard
Direktør Dansk Skovforening
Jesper Pagh
Koncerndirektør,
husdyrernæring DLG
Jørgen E. Olesen
Institutleder og professor
Aarhus Universitet
Jørgen Hald Christensen
Adm. direktør Mejeriforeningen
Leif Nielsen
Branchedirektør DI Fødevarer
Lotte Engbæk Larsen
Markedschef Dansk Erhverv
Niels Dalsgaard
Formand Dansk Akvakultur
Niels Hald
Direktør Bryggeriforeningen
Ole Green
CEO Agrointelli
Ole Hvelplund
Adm. direktør Nature Energy
Ole Wehlast
Forbundsformand
Fødevareforbundet NNF
Peter Kaae Holm
Gruppeformand
Den Grønne Gruppe 3F
Selina Juul
Bestyrelsesformand og stifter Stop
Spild Af Mad
Søren Møgelvang Nielsen
Koncernledelsen Danish Agro
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
24 anbefalinger
Indhold
Forord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Vi kan nå en 62 procent reduktion i 2030 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Sektoren er selv godt i gang med klimaomstilling . . . . . . . . .10
Derfor de 24 anbefalinger . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Klimapartnerskabet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Anbefalingerne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Landbrug . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Akvakultur og skov. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Forarbejdning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Samfundet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Forskning og udvikling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Lovende forskning i gang. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Forskningsinitiativer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Landbrugets fonde bidrager til innovation. . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Sektorens økonomiske bidrag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0006.png
Vi opfordrer regeringen
og Folketinget til at sætte
yderligere turbo på forsk-
ningen, der rummer kimen
til nye eksporteventyr med
store job- og indtjenings-
muligheder for Danmark
som grønt foregangsland.
Jais Valeur
Group CEO i Danish Crown og formand for Klimapartner-
skabet for Fødevare- og Landbrugssektoren
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0007.png
24 anbefalinger
Forord
Hvis politikerne skaber de rette rammevilkår, vil sektoren
kunne sænke klimabelastningen med 62 procent.
Danmarks klimabelastning skal skæres ned med 70 pro-
cent i 2030. Regeringen har sat et ambitiøst politisk mål.
Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren
tager handsken op og vil kunne levere et markant bidrag:
Vi kommer med 22 anbefalinger, der – hvis politikerne
skaber de rette rammevilkår – vil kunne sænke sektorens
klimabelastning med hele 62 procent. Sammen med
rådgivningsfirmaet COWI har vi regnet anbefalingerne
grundigt igennem.
Lægger vi fire lovende forskningsprojekter oveni, vil
partnerskabet kunne levere hele 72 procent. Der forskes
allerede intensivt i sektoren; forskning med enorme klima-
mæssige perspektiver – ikke blot for Danmark, men også
globalt. Ligesom vi er sikre på, at nye forskningsideer vil
trænge sig positivt på i årene frem mod 2030.
Vi opfordrer regeringen og Folketinget til at sætte
yderligere turbo på forskningen, der rummer kimen til nye
eksporteventyr med store job- og indtjeningsmuligheder
for Danmark som grønt foregangsland. Vi har således,
udover de 22 anbefalinger, to anbefalinger inden for
forskning og innovation.
Med anbefalingerne vil sektoren kunne levere de grønne
byggesten til en markant klimaomstilling af energi- og
transportsektoren herhjemme.
Klimaudfordringen er global: Den danske fødevare-, land-
brugs-, akvakultur- og skovsektor vil gå forrest i den globa-
le kamp for bæredygtige fødevarer og levere know-how
og teknologi til hele verden. Vi skal være et grønt fyrtårn og
vise vejen. Vores klimapartnerskab ser bæredygtighed
som vejen til en stor, stærk og sammenhængende sektor
i fremtiden og som fundamentet for, at vi også i 2030 og
2050 vil leve op til forbrugernes forventninger.
Visionen for klimapartnerskabet er klar: Den danske
fødevare- og landbrugssektor skal udvikles og bidrage
til en grøn omstilling i verden, hvor folkesundhed, vækst
og bæredygtighed går hånd i hånd. Danmark skal have
en bæredygtig fødevareproduktion, og vi vil sælge vores
produkter, viden og grønne teknologier.
Danmark skal nå de nationale mål uden at skubbe
aktiviteter ud af landet. Vi skal sammen skabe en reel,
grøn omstilling af vores samfund samtidig med, at
Danmark arbejder internationalt i blandt andet FN og
EU for at reducere de globale udledninger og arbejder
med at udvikle flere grønne, danske løsninger, som vi
kan eksportere til resten af verden. Vores anbefalinger
afspejler netop den balance.
Det vil ikke være i klimaets interesse at mindske fødevare-
produktionen i Danmark og overlade produktionen til lan-
de, der er mindre effektive end os. Det gavner ikke klimaet,
hvis nationale tiltag rettet mod den danske fødevare- og
landbrugssektor medfører en øget produktion i andre
lande eller øget import fra lande, der producerer mindre
klimaeffektivt.
Partnerskabet er gået til opgaven med det udgangspunkt,
at vi på samme tid skal gøre Danmark og danskerne rigere
– og verden mere bæredygtig. Hvis vi skal nå en reduktion
fra sektoren på 62 procent, vil det kræve store klimainveste-
ringer. Det vil kræve en samlet investering på 25,6 mia. kr. i
perioden 2021-2030, og Danmark skal som samfund være
klar til at prioritere sådanne investeringer.
Jais Valeur
Group CEO i Danish Crown og formand for Klimapartner-
skabet for Fødevare- og Landbrugssektoren
7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
Vi kan nå en
62 procent
reduktion i 2030
Det kræver politisk opbakning til vores anbefalinger.
Klimaforandringer, stigende pres på
naturressourcerne og behovet for at
brødføde en global befolkning på
10 mia. mennesker i 2050 er blandt
vor tids største udfordringer. Vi skal
tage vare på klima, miljø og natur,
og derfor er der brug for nye, inno-
vative løsninger, så vi kan producere
og forbruge bæredygtigt.
Partnerskabet for fødevare- og land-
brugssektoren har et klart mål om:
— at fødevare- og landbrugssek-
toren i samspil med samfundet
er med til at gøre Danmark til et
foregangsland
— at levere de produkter, teknologier
og løsninger, som ikke kun kan blive
svaret på den danske klimaud-
ledning, men som også kan
inspirere og vise vejen globalt
— fortsat at udvikle og øge den klima-
effektive produktion i Danmark,
hvor alle led i kæden er ”best in
class” internationalt
— at sektorens klimaeffektive og
grønne førerposition leverer stor
værdi i form af beskæftigelse,
indkomst og eksportindtægt til
gavn for hele Danmark
— at den grønne omstilling af sektoren
er et konkurrenceparameter, som
leder til nye forretningsområder
— at vise vejen i forhold til forbrug,
kost og madspild.
Klimapartnerskabet har arbejdet
intensivt på at løse en både svær
og vigtig opgave: At udvikle konkrete
forslag til regeringen om, hvilke ind-
satser der vil kunne bidrage til at nå
målet om at reducere Danmarks CO2-
udledning med 70 procent i 2030.
Hvis regeringen og Folketinget følger
vores 22 anbefalinger, vil klimapart-
nerskabet kunne reducere sektorens
udledninger med ikke færre end
62 procent i 2030 eller 12,6 mio. ton.
Den reduktion svarer til intet mindre
end en fjerdedel af Danmarks samle-
de klimaudledning. Der er med andre
ord kolossale klimagevinster at hente
for samfundet, hvis vores anbefalin-
ger følges.
Vores analyser viser samtidig, at
Danmark gennem yderligere satsning
på forskning inden for fødevare-
området formentlig vil kunne reducere
klimabelastningen med yderligere
10 procentpoint, svarende til en
samlet gevinst på 72 procent.
Læg dertil, at fødevare-og land-
brugssektoren vil kunne levere el og
de afgørende grønne byggesten for
klimaomstillingen inden for energifor-
syning og transport: Med vedvarende
energi fra sektoren vil vi kunne nå op
på en reduktion på hele 94 procent
i 2030.
Klimatiltag inden for den kategori
tilskrives normalt energisektoren,
da Danmark følger FN’s opgørelses-
metode, men fremhæves her for at
sætte Danmarks klimaomstilling i
rette perspektiv: Bidraget vil komme
fra føde-og landbrugssektoren.
Det er partnerskabets mange
virksomheder, der er forudsætningen
for, at også den del af omstillingen
lykkes. Sektoren vil kunne udvikle og
levere de grønne kulbrinter, som er
nøglen til et fossiltfrit samfund.
Samlet set vurderer vi, at regeringen
og Folketinget ved at følge vores
forslag kan nå et meget langt stykke
mod sektorens eget mål: et klima-
neutralt erhverv i 2050. Et erhverv,
som fortsat rummer en stor og
konkurrencedygtig fødevare-, land-
brugs-, akvakultur- og skovsektor,
der leverer stor værdi til Danmark
i form af beskæftigelse, indkomst,
velfærd og eksportindtægter.
Et erhverv, der samtidig bidrager
til den globale klimaomstilling.
8
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0009.png
Samlet 2030-
effekt: 62%
37%
25%
22%
10%
Sektorens
egen reduktion
siden 1990
Gevinst af de
22 anbefalinger
Værdi af
øget forsknings-
indsats
Sektorens
bidrag til klima-
omstilling af energi-
og transportsektoren
25,6
mia. kroner
skal investeres i perioden
2021-2030
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0010.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
Sektoren er selv
godt i
gang med klimaomstilling
Arbejdet med klimaudfordringen
er og vil være en topprioritet i årene frem.
Landbrug & Fødevarer præsen-
terede i marts 2019 en ambitiøs
vision om et klimaneutralt føde-
vareerhverv i 2050. Samtidig har
en række af de store fødevare-
og forarbejdningsvirksomheder
meldt ud, at de i hele værdikæden
– herunder i flere lande – vil arbejde
for at blive klimaneutrale i 2050.
Gennem de seneste 30 år er der
i forvejen taget en stribe klima-
effektive initiativer i fødevare- og
landbrugssektoren. Innovation,
udvikling og forskning er gået
hånd i hånd. Det har foreløbig ført
til, at sektorens klimabelastning er
faldet med 25 procent siden 1990.
Drivhusgasudledningen i fødevare- og landbrugssektoren
inkl. LULUCF – dvs. udledninger og optag fra jord og skov
Mio. ton CO2e
25
20,5
20
15,4
15
10
5
0
1990
2017
10
Kilde: Energistyrelsen, 2019
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0011.png
Case
Carlsberg
Together Towards ZERO
Carlsberg lancerede i 2017 et
bæredygtighedsprogram kaldet
Together Towards ZERO, som udtryk-
ker Carlsbergs visioner for en bedre
fremtid på et tidspunkt med alvorlige
udfordringer som klimaforandringer
og vandmangel. På klimaområdet
er ambitionen helt at eliminere virk-
somhedens kulstofaftryk på alle
bryggerierne globalt i 2030, ligesom
Carlsberg ønsker at reducere kul-
stofaftrykket i hele øllens værdikæde
med 30 procent i 2030.
Allerede i 2022 er det ambitionen at
halvere CO₂-udslippet på brygge-
rierne sammenlignet med 2015 og
udelukkende anvende elektricitet
fra vedvarende energikilder.
Carlsbergs klimamål i Together
Towards ZERO er godkendt af
Science Based Targets initiativet
og er et resultat af Carlsbergs
samarbejde med Carbon Trust,
som har analyseret CO2-udslippet
fra Carlsbergs globale aktiviteter
og virksomhedens værdikæder.
Af den seneste bæredygtigheds-
rapport for 2019 fremgår det, at
Carlsberg er lykkedes med at re-
ducere den relative CO2-udledning
på bryggerierne med 30 procent
og den absolutte udledning med
25 procent siden 2015, og i dag
er fem af Carlsbergs produktions-
steder i Europa CO2-neutrale.
Arla Foods
Ambitiøse klimamål
Arla Foods og virksomhedens knap
10.000 andelshavere i 7 lande har et
mål om at reducere Arlas samlede
CO2-udledning med 30 procent
inden 2030 sammenlignet med 2015
og arbejde hen imod netto-nulud-
ledning inden 2050. Det gælder hele
produktionskæden fra mælkepro-
duktionen på gårdene (pr. kilo mælk)
til transporten, fremstillingen på
mejerierne og emballagen.
Klimaindsatsen hos landmændene
skal blandt andet gennemføres med
et klimatjek på gårdene.
Det forventes, at implementering
af og opfølgning på klimatjek hos
landmændene i 7 lande vil drive
den nødvendige reduktion over
de næste 10 år, hvor rigtig mange
tiltag skal tages i anvendelse på de
individuelle bedrifter. Arla investerer
massivt i dette tiltag.
Landmændene har siden 1990 redu-
ceret udledningen med 23 procent
og er i dag blandt verdens mest
klimaeffektive, og resten af Arla har
siden 2005 sparet 25 procent CO2,
selvom mængden af mælk er øget.
Arla Foods CO2-udledninger pr.
kilo mælk er cirka halvdelen af det
globale gennemsnit.
11
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0012.png
Case
Økologisk Landsforening
I pagt med naturen
Økologisk Landsforening arbej-
der ud fra en målsætning om, at
økologisk landbrug skal gå foran
som eksempel på et klimaneutralt
fødevaresystem i pagt med naturen.
Foreningen vil nytænke dansk
landbrug og arbejder for en anden
balance mellem husdyr- og plante-
baseret landbrug, hvor den sunde
tallerken og landbruget er hinan-
dens spejlbillede på såvel lokalt,
regionalt, nationalt og globalt plan.
Det er en målsætning, som Økolo-
gisk Landsforening arbejder for ved
at fremhæve behovet for:
— Helhedsorienterede løsninger
hvor klimatiltag skal hænge
sammen med tiltag vedrørende
natur, miljø, dyrevelfærd og sund,
ren mad
— Høj og grundlæggende priorite-
ring af kulstofopbygning i jorden
via dyrkningssystemet, samspil
med evt. husdyrhold og valg af
afgrøder med flere vedvarende
kulturer og udvikling af et skov-
landbrug
— Pris på klimaet med obligatoriske
klimaregnskaber og et CO2-loft,
der bestemmer adgang til land-
brugsstøttekroner med stigende
betaling, jo bedre landbruget
præsterer
— Aktivering af markedskræfter
ved at tilvejebringe et grundlag
for korrekt prisdannelse, dvs.
jo højere CO2-aftryk, jo dyrere
er produktet
— Landmandens frie valg både
inden for virkemidler og ambitions-
niveau.
12
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0013.png
24 anbefalinger
Derfor de
24 anbefalinger
Hvis vi skal nå målet, vil det kræve store klimainvesteringer.
Det skal Danmark som samfund være klar til at prioritere.
Partnerskabet har undersøgt og
drøftet et stort antal forslag til klima-
tiltag, som sektoren ville kunne
bidrage med for at nå den politiske
målsætning. Vi har kogt listen ind
til 22 konkrete klimatiltag, der reelt
vil kunne forbedre klimaaftrykket i
Danmark og globalt.
Partnerskabet har i udvælgelsen
lagt vægt på, at beregningerne af
klimaeffekten er solide; at de drifts-
økonomiske og samfundsøkonomiske
konsekvenser er veldokumenterede;
og at barriererne for at gennemføre
anbefalingerne er identificerede.
Vi har anvendt fem udvælgelses-
kriterier:
— Jo større klimagasreduktion,
jo bedre
— Jo større reduktion pr. omkostnings-
krone, jo bedre
— Jo større bidrag til at udvikle
erhvervet (i form af blandt andet
nye, bæredygtige produktions-
former, større energi- og omkost-
ningseffektivitet og endnu højere
fødevarekvalitet), jo bedre
— Jo større politisk gangbarhed,
jo bedre
— Jo større positiv global klimaeffekt,
jo bedre
Beregningerne er foretaget af
rådgivningsvirksomheden COWI.
Hvis regeringen, Folketinget og for-
brugerne understøtter disse tiltag
og er med til at skabe de rigtige
rammevilkår, vil sektoren kunne
bidrage med en 62 procent reduktion
sammenlignet med 1990. En væsent-
lig reduktion med andre ord.
Det er lagt til grund, at de lands-
politiske målsætninger inden for
økologi og skovrejsning efterleves.
Altså at det økologiske areal her-
hjemme skal udgøre en femtedel
af landbrugsarealet i 2030, og at
skovområder inden udgangen af det
21. århundrede skal udgøre 20-25
procent af Danmarks areal.
Samtidig ligger det os stærkt på
sinde at understrege, at fødevare-
og landbrugssektoren ikke står stille.
I årene frem mod 2030 vil der være
nye løsninger inden for forskning og
innovation, hvor vi i dag ikke har den
fornødne dokumentation, men hvor
det vil vise sig, at nye tiltag med fordel
kan supplere de 22 anbefalinger,
vi lægger frem.
Vi har derfor yderligere to anbefalin-
ger inden for forskning og innovation
og når dermed op på 24 anbefalinger.
Det er endeligt vigtigt at understrege,
at der er mulighed for alternative og
supplerende klimatiltag, som også
kan have stor effekt.
13
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0014.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
Klimapartner-
skabet
Skovbrug
16
Øget skovrejsning
og skovproduktion
Primær pr
Forarbej
Samfu
Landbrug
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Udtagning af de første 47.400
hektarlavbundsjorde
Yderligere udtagning af lavbundsjorde
(udover 47.400 hektar)
Reduktion af lattergasudledningen
fra brug af handels- og husdyrgødning
Hyppig udslusning af gylle
og udmugning af gødning
Gylleforsuring
Klimaoptimering af foder
Mere græs i sædskiftet til
græsproteinproduktion
Planteforædling
Avl og Genetik
Økologi
Klimatjek og handlingsplan
på bedrifterne
Øget produktion af biopolymerer
fra biomasse
Biogas fra afgasning og
avancerede biobrændstoffer
Udbredelse af vedvarende energi
til energiproduktion i landbruget
Gylletank
Forbrugere
Forskning
Husdyr
Marker
Græsarealer
14
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0015.png
24 anbefalinger
roduktion
Forskning
Forskning
— Udfordringsdrevne
forsknings-
partnerskaber
— Græsprotein
— Biokul (Skyclean)
— Biofiltre
— Stoffet ‘X’
— Innovation, udvikling og
vidensformidling
jdningen
undet
Primær produktion
Energi
Se tiltag under kategorierne
skovbrug, landbrug og akvakultur
Dambrug
Forarbejdning
17
Genanvendelse af vandres-
sourcer i fødevareindustrien
18
Grøn omstilling af forarbejd-
ningsprocesser – herunder
elektrificering og energi-
effektivisering
19
Erstatning af fossile res-
sourcer eller energitunge
materialer i byggeriet med træ
Samfundet
Dambrug
Akvakultur
15
Opdræt af muslinger
til muslingemel til
svinefoder
20
National kildesortering af
madaffald og øget genanven-
delse af emballageaffald
21
Mindskning af madspild
gennem flere indsatser
22
Kostsammensætning efter
kostrådene
15
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
Anbefalingerne
falder inden for seks
felter og favner over
et bredt spektrum:
Fra mark over hav
og skov til samfundet.
1–14
15
16
17–19
20–22
23–24
Landbrug
Akvakultur
Skovbrug
Forarbejdning
Samfundet
Forskning og udvikling
Tallene i oversigten og under de enkelte anbefalinger dækker over:
1) reduktionspotentialet i år 2030. 2) skyggeprisen, der er prisen for det enkelte tiltag opgjort
som den samfundsøkonomiske omkostning per reduceret ton CO2, for perioden 2021-2050.
16
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0017.png
1
Udtagning af de
første 47.400 hektar
lavbundsjorde
1.353 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: 117 kr./t
2
Yderligere udtagning
af lavbundsjorde*
(udover 47.400
hektar)
1.699 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: 156 kr./t
3
Reduktion af latter-
gas-udledningen fra
brug af handels- og
husdyrgødning
676 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: 1.682 kr./t
4
Hyppig udslusning af
gylle og udmugning
af gødning
173 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: 0 kr./t
5
Gylleforsuring
120 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: 3.388 kr./t
6
Klimaoptimering
af foder
140 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: 225 kr./t
7
Mere græs i
sædskiftet til
græsprotein-
produktion
75 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: *
8
Planteforædling
* CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: *
9
Avl og genetik
148 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: *
10
Økologi
* CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: *
11
Klimatjek og
handlingsplan
på bedrifterne
111 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: *
12
Øget produktion
af biopolymerer
fra biomasse
* CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: *
13
Biogas fra afgas-
ning og avancerede
biobrændstoffer
1.491 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: -123 kr./t
14
Udbredelse af
vedvarende energi til
energiproduktion
i landbruget
3.594 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: -442 kr./t
15
Opdræt af muslinger
til konsum og muslin-
gemel til svinefoder
16 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: 444 kr./t
16
Øget skovrejsning
og skovproduktion
1.687 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: -30 kr./t
17
Genanvendelse af
vandressourcer i
fødevareindustrien
46 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: -1.024 kr./t
18
Grøn omstilling af
forarbejdnings-
processer – herun-
der elektrificering og
energieffektivisering
409 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: *
19
Erstatning af fossile
ressourcer eller
energitunge
materialer i byggeri-
et med træ
206 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: 306 kr./t
20
National kildesorte-
ring af madaffald og
øget genanvendelse
af emballageaffald
* CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: *
21
Mindskning af
madspild gennem
flere indsatser
218 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: -49 kr./t
22
Kostsammen-
sætning efter
kostrådene
380 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: 4 kr./t
23
Forskning
2.150 ton CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: *
24
Innovation, udvikling
og vidensformidling
* CO2e
reduktionspotentiale
Skyggepris: *
*Ikke kvantificeret
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0018.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
1–14:
Landbrug
18
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0019.png
24 anbefalinger
1
Udtagning af de første
47.400 hektar lavbundsjorde
2
Yderligere udtagning
af lavbundsjorde*
(udover 47.400 hektar)
3
Reduktion af lattergas-
udledningen fra brug af
handels- og husdyrgødning
1.353
ton
1.699
ton
676
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: 117 kr./ton
En betydelig del af sektorens drivhus-
gas-udledning kommer fra kulstofrige
lavbundsjorde. Forskere vurderer, at
det – i første omgang – vil være muligt
at omlægge/udtage 47.400 hektar fra
almindelig drift på hensigtsmæssig
vis og med stor klimagevinst til følge.
ANBEFALING
— staten og eventuelle private fonde
og andre interessenter sætter de nød-
vendige ressourcer af til at opkøbe og
omlægge og/eller erstatte jordejere
for omlægning af arealer med efter-
følgende tinglyste restriktioner
— der etableres de nødvendige
administrative setups, der kan sikre
en hurtig udtagning/omlægning af de
mest klimabelastende lavbundsjorder
— der sikres i forbindelse med udtag-
ning/omlægning et samspil i forhold
til klimatilpasninger, miljø, natur og
biodiversitet, herunder at understøtte
en forsknings- og udviklingsindsats til
at belyse disse sammenhænge, samt
samspil i forhold til at efterspørge pro-
duktion af grønne fibre til at erstatte
fossile polymerer og byggematerialer.
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: 156 kr./ton
Der er forskel på, hvor nemt og hvor
dyrt det vil være at tage kulstofrige
lavbundsjorde ud af almindelig drift.
Efter de første 47.400 hektar bliver
det sværere. Nogle af de yderligere
60.600 hektar lavbundsarealer be-
nyttes oftere til højværdi-produktion.
Derudover ligger disse arealer ofte
placeret, så de er svære at tage ud,
eksempelvis fordi de er omgivet af
anden landbrugsproduktion.
Det vil være væsentligt dyrere
at gennemføre denne fase 2, men der-
udover vil værktøjet være det samme.
ANBEFALING
— staten og eventuelle private fonde
og andre interessenter sætter de
nødvendige ressourcer af til at opkøbe
og omlægge og/eller til at erstatte
jordejere for omlægning af arealer med
efterfølgende tinglyste restriktioner
— der etableres de nødvendige
administrative setups, der kan sikre
en hurtig udtagning/omlægning af de
mest klimabelastende lavbundsjorder
— der sikres i forbindelse med udtag-
ning/omlægning et samspil i forhold
til klimatilpasninger, miljø, natur og
biodiversitet, herunder at understøtte
en forsknings- og udviklingsindsats til
at belyse disse samspil.
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: 1.682 kr./ton
Hovedkilden til landbrugets udled-
ning af lattergas er kvælstof, der
tilføres markerne med gødning eller
afgrøderester. Bruger man såkaldte
nitrifikationshæmmere i husdyr- og
handelsgødningen, kan det mindske
udledningen betragteligt.
ANBEFALING
— det afdækkes, hvordan der
skabes økonomisk grundlag for at
sætte ressourcer af til at etablere
en tilskudsordning til at dække mer-
omkostningerne forbundet med at
tilsætte nitrifikationshæmmere til
gødningen
— der iværksættes forsknings-
og udviklingsaktiviteter, som kan
føre til lavere omkostninger og/eller
andre tiltag til reduktion af latter-
gasudledningen.
*Ikke kvantificeret
19
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0020.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
4
Hyppig udslusning af gylle
og udmugning af gødning
5
Gylleforsuring
6
Klimaoptimering
af foder
173
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: 0 kr./ton
Meget peger på, at udledningen af
metan kan reduceres, hvis gyllen fra
svinestalden sluses hyppigere ud.
Kort fortalt betyder det, at gyllen fra
stalden skal ud i en gylletank en gang
om ugen – fremfor hver femte eller
sjette uge, som er almindelig praksis
i dag. SEGES og Aarhus Universitet
forsker i mulighederne. Det åbner for,
at man installerer automatisk udslus-
ning i stalde.
ANBEFALING
— der oprettes de nødvendige
tilskudsordninger under søjle 2 i EU’s
fælles landbrugspolitik til at dække
meromkostningen ved at installere
system med automatisk udslusning
af gylle og hyppig udmugning
(både ved etablering af nye stald-
anlæg, og hvis det er teknisk muligt
at installere et sådant system i nu-
værende staldanlæg)
— der iværksættes en udredning, som
vil frembringe dokumentation af reel
metanreduktion, hvor effekterne af
hyppig udslusning tænkes sammen
med tiltag til at reducere metanudled-
ninger i gyllelager.
120
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: 3.388 kr./ton
Håndteres gylle endnu bedre, kan
man reducere udledningen af metan-
og lattergas. Man kan eksempelvis
forsure gyllen med svovlsyre; en
metode, der kan bruges i både kvæg-
og grisestalde.
ANBEFALING
— der oprettes de nødvendige til-
skudsordninger under landdistrikts-
programmet, som ved etablering af
nye staldanlæg gør det økonomisk
attraktivt at vælge installation af
gylleforsuring som miljøteknologi
samt eventuelt andre klimareduce-
rende teknologier
— der bør være fokus på at forske i al-
ternativer til forsuring, især af hensyn
til arbejdsmiljø og bygningers levetid.
140
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: 225 kr./ton
Drøvtyggere som køer og får udleder
en betydelig del af sektorens drivhus-
gasser. Dyrene danner metan under
deres fordøjelse. Ændres drøvtyg-
gernes fodersammensætning, vil de
udlede mindre metan.
ANBEFALING
— det afdækkes, hvordan der skabes
økonomisk grundlag for at etablere en
tilskudsordning til at dække merom-
kostningerne forbundet med ændret
fodring eller anvendelse af tilsæt-
ningsstoffer med metanreducerende
effekt
— der iværksættes forsknings- og ud-
viklingsaktiviteter, som kan føre til mere
klimaeffektive fodermidler og -systemer,
herunder tilsætningsstoffer og lokal
produktion af foder, som kan sikre
kvaliteten af fødevarerne, lavere om-
kostninger og mindre behov for tilskud.
20
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0021.png
24 anbefalinger
7
Mere græs i sædskiftet
til græsproteinproduktion
8
Planteforædling
9
Avl og Genetik
75
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: *
Hvis man bioraffinerer græs, kan
proteinfraktionen bruges til foder til
én-mavede dyr og på længere sigt
udvikles til fødevarer til mennesker.
Græs sikrer den største CO2-lagring
blandt afgrøderne og bygger meget
kulstof op i jorden.
ANBEFALING
— der igangsættes flere pilotpro-
jekter med produktion af græsprotein
samt forskning og udvikling i anven-
delse af restbiomassen til andet end
klimaoptimeret foder
— der bør være en særlig tilskuds-
ordning til hurtig udbredelse af
teknologien, fordi det har en multi-
funktionel værdi for klima, miljø,
mindre import osv.
— der forskes i klimaoptimerede
sædskifter af græs/kløver og græs/
lucerne blandinger
— at der iværksættes forsknings- og
udviklingsaktiviteter til udvikling af
pløjefri udsåningsteknikker og sæd-
skifter til mindskning af tab af kulstof
og mindre brug af energi, eksempelvis
diesel ved dyrkning.
*
Skyggepris: *
Danske landmænd er hurtigere til
at tage nye sorter i brug end deres
kolleger i Europa. Derfor vil man hurtigt
kunne få en gevinst ved at indføre nye,
bedre og mere klimavenlige sorter.
Der bør således fortsat satses på
planteforædling, der gør det muligt at
øge produktiviteten og kvaliteten af
planteproduktionen.
ANBEFALING
— der sikres de nødvendige rammer
og ressourcer for samspil mellem
forskning og erhvervets forædlings-
arbejde målrettet klimaoptimerede
afgrøder og nye afgrøder rettet mod
at udvikle plantebaserede produkter
rige på protein til direkte konsum
— der iværksættes forsknings- og
udviklingsaktiviteter, som kan forkorte
forædlingscyklussen
— der arbejdes for muligheden for
at anvende de nyeste forædlingstek-
nikker på europæisk plan med de
dertil foretagne risikovurderinger.
148
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: *
Bøvser og ånde fra køer og andre
drøvtyggere bidrager væsentligt til
klimaudledningen. Man kan imidlertid
anvende dyr, der er genetisk dispo-
neret for at udlede mindre metan.
Det kan ske gennem selektion, bedre
avlsarbejde og genetisk udvikling.
ANBEFALING
— der sikres det nødvendige samspil
mellem forskning og erhvervets avls-
arbejde inden for alle husdyr.
*Ikke kvantificeret
21
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0022.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
10
Økologi
11
Klimatjek og handlingsplan
på bedrifterne
12
Øget produktion af bio-
polymerer fra biomasse
*
Skyggepris: *
Det nationale mål er at fordoble det
økologiske areal herhjemme frem mod
2030. Dermed vil det udgøre en fem-
tedel af det samlede landbrugsareal.
Der bør samtidig investeres i tiltag og
løsninger, der gør Danmark verdens-
førende i klimaneutral økologi.
ANBEFALING
— målrettede initiativer inden for
økologi drøftes og besluttes i for-
bindelse med udarbejdelse af den
fra regeringen forudsete økologiske
handlingsplan.
111
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: *
Det kan få stor klimamæssig effekt,
hvis man fokuserer endnu mere på,
hvad hver bedrift udleder. Klimaregn-
skaber giver landmændene indsigt
i, hvor stor klimapåvirkningen er fra
bedriften, og hvor påvirkningen sker.
Arla Foods har lanceret et nyt klimatjek
på gårdene med omfattende vejled-
ning til knap 10.000 nordeuropæiske
andelshavere. Danish Crown arbejder
med et frivilligt og fælles certificerings-
program, hvor slagterivirksomheden
samarbejder med landmænd inden
for konventionel produktion. Økologisk
Landsforening og SEGES Økologi
Innovation arbejder sammen om klima-
værktøjet Klimalandmand. Det er er et
klimaværktøj, som er validt og opera-
tionelt – og i stand til at estimere den
enkelte bedrifts klimabelastning og
illustrere, hvordan justeringer påvirker
bedriftens klimaaftryk. Det danner der-
igennem grundlag for landmandens
beslutninger om klimatilpasning.
ANBEFALING
— staten får udarbejdet klare regler
for opgørelsesmetoder, så klima-
handlinger og resultater kan honoreres
økonomisk i en europæisk kontekst.
*
Skyggepris: *
Når der tales om at udfase fossile
ressourcer, fokuseres der meget på at
omstille energiforsyningen. Men lige
så vigtigt er det at omstille den pro-
duktion af materialer, der er baseret
på fossile ressourcer, herunder plast.
Land- og skovbrugets biomassepro-
duktion kan spille en afgørende rolle
og sikre den omstilling.
ANBEFALING
— der udarbejdes og handles på
en national bioøkonomistrategi,
der sætter en klar retning for, hvordan
biomasse som for eksempel afgrøder,
rest- og sidestrømme samt affald
anvendes mest klimaoptimalt og
dermed kan spille en rolle i dansk
samfundsøkonomi, herunder mulig-
heder for at substituere fossile
polymerer med biopolymerer
— der sættes midler af (for eksempel
i Innovationsfonden) til at etablere
partnerskaber med henblik på at
udvikle teknologier og forretnings-
modeller for udnyttelse af dansk
produceret biomasse til fødevare-
ingredienser og materialer, herunder
biopolymerer.
22
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0023.png
24 anbefalinger
13
Biogas fra afgasning
og avancerede bio-
brændstoffer
14
Udbredelse af vedvarende
energi til energiproduktion
i landbruget
1.491
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: –123 kr./ton
Husdyrgødning og restprodukter fra
fødevareindustri, landbrug og hushold-
ninger rummer et meget stort, uudnyttet
biogas-potentiale. Det gælder ikke
alene for energiforsyningen, men også
transportsektoren. På længere sigt kan
bæredygtige og avancerede biobrænd-
stoffer spille en vigtig rolle i omstillingen
af den tunge transport, heriblandt last-
biler og fly. Det kræver klimatiltag, der
understøtter, at man udvikler og billiggør
biobrændstoffer – og dermed fremmer
markedet for disse.
ANBEFALING
— der skabes rammevilkår, der sikrer,
at biogasproduktionen øges med 20 PJ
i perioden frem til 2030 ved, at
— det gennem en certificeringsordning,
der sikrer sporbarhed, sikres, at pro-
duktionsforøgelsen alene sker ved øget
anvendelse af husdyrgødning, halm,
kløvergræs og restprodukter, der regi-
streres som affald, fordi de ikke i praksis
kan anvendes højere i affaldshierarkiet,
eksempelvis til foderproduktion
— afgiftsmæssige barrierer for anven-
delse af biogas til transport fjernes
— der afsættes ressourcer til at videre-
udvikle de nødvendige teknologier til af-
gasning af halm og sikring af returnering
af fibre (kulstof) på landbrugsarealer,
og der skabes incitamenter til, at disse
teknologier kan etableres på biogas-
anlæggene
— der oprettes et bredt sammensat
rådgivende forum under Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet med delta-
gelse af repræsentanter for sektoren,
universiteter og højere læreanstalter
samt offentlige myndigheder til at
sikre, at potentialet i dansk landbrug til
understøttelse af den grønne omstilling
inden for energi og transport udnyttes
optimalt under hensyn til VE-direktivet.
3.594
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: –442 kr./ton
Halm, husdyrgødning, energiafgrøder
som pil, restbiomasse fra fødevare-
virksomheder m.v. – sektoren kan levere
store mængder biomasse til klima-
venlig energiproduktion. Samtidig er
landbrugsarealer egnede til såvel vind-
møller som solceller. Energipriserne for
vind og sol er faldet drastisk i de senere
år, hvilket øger potentialet for endnu
mere vedvarende energi.
ANBEFALING
— etablering af solceller går fortsat
i retning af, at de er fuldt markeds-
drevne, at landbrugsjord med solceller
ikke beskattes hårdere end jord med
anden markdrift, og at der er en effektiv
planlægningsproces i kommunerne,
samt at transmissionsnettet bliver ud-
bygget, så elproduktionen kan afsættes
— der skabes gode rammevilkår for
opsætning af vindmøller på land, her-
under at der er mulighed for at erstatte
ældre vindmøller med nye mere
effektive vindmøller
— der etableres klare regler for nabo-
indsigelser ved opsætning af solceller
og vindmøller, så unødige forsinkelser
undgås
— der tilsikres gode, men ikke markeds-
forvridende rammevilkår i det omfang,
biomasse ud fra en klimabetragtning
med fordel kan anvendes til energi-
formål.
*Ikke kvantificeret
23
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0024.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
15-16:
Akvakultur
og skov
24
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0025.png
24 anbefalinger
15
Opdræt af muslinger til
konsum og muslingemel
til svinefoder
16
Øget skovrejsning
og skovproduktion
16
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: 444 kr./ton
Muslinger gavner klima, natur og bio-
diversitet. Skallerne kan blandt andet
indgå i anlægsarbejder, så det bund-
ne kulstof langtidslagres. Biomassen
kan bruges i fødevarer eller forarbej-
des til muslingemel, der kan anvendes
i svinefoder og fiskefoder.
ANBEFALING
— der oprettes en tilskudsordning
til etablering af muslingeopdræt.
1.687
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: –30 kr./ton
Danske skove har et stort klimapo-
tentiale. Danmark har i det nationale
skovprogram en målsætning om at
øge skovarealet, så skovlandskaber
dækker 20-25 procent af landet inden
udgangen af det 21. århundrede.
ANBEFALING
— staten udvider skovrejsningsord-
ningen, så der plantes 5.600 ha ny
skov årligt med et mål om at rejse
450.000 ha ny skov inden 2100
— skovrejsningsordningen tilpasses
med et hensyn om klimaoptimeret
træartsvalg, stort årligt netto kul-
stofoptag og produktion af træ til
anvendelse i træprodukter med
lang levetid.
25
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0026.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
17-19:
Forarbejdning
17
Genanvendelse af vandres-
sourcer i fødevareindustrien
46
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: –1.024 kr./ton
Fødevarebranchen udleder over
halvdelen af den samlede mængde
spildevand i fremstillingsindustrien
herhjemme. Hvis vandforbruget redu-
ceres, kan der spares meget energi,
og klimapåvirkningen mindskes.
Genanvendes vandressourcerne,
kræver det, at der tages særlige
hensyn til hygiejne, kundepræferencer
og fødevaresikkerhed.
ANBEFALING
— der afsættes som opfølgning på
Partnerskabet om vandeffektiv i føde-
vareindustrien (DRIP) midler i regi af
Innovationsfonden til en indsats mål-
rettet klimaoptimale, vandeffektive
løsninger og branchekoder i forhold
til fødevaresikkerhed
— der etableres en oplysningsindsats
om potentialet og synergien mellem
vandgenbrug og vandbesparelser til
virksomhederne i fødevarebranchen.
26
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0027.png
24 anbefalinger
18
Grøn omstilling af forarbejdningsprocesser
– herunder elektrificering og energieffektivisering
19
Erstatning af fossile
ressourcer eller energitunge
materialer i byggeriet
med træ
409
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: *
Fødevarebranchen er energitung og
står for knap 29 procent af det samlede
energiforbrug i fremstillingsindustrien.
Der er således stort klimapotentiale i en
energiomstilling. Forarbejdningsproces-
serne er dog meget forskellige for såvel
fødevarer som drikkevarer, hvilket giver
teknologiske udfordringer. Eksempelvis
skal varmepumper til industriprocesser
over 200 grader udvikles og markedsfø-
res. Det er samtidig vigtigt at understrege,
at ikke alle fødevarevirksomheder kan
omstille sig til et fleksibelt elforbrug.
ANBEFALING
— der sættes midler af til forskning og
udvikling af teknologier og løsninger,
som gør det muligt at omstille processer
med fossile energiinput. Det gælder for
eksempel varmepumper, der kan levere
varme ved mere end 200 grader, elek-
trificering af procesudstyr, power-to-x
teknologier m.m.
— der sættes midler af til demonstration
af projekter, der kan fremme den grønne
omstilling af forarbejdningsprocesser.
Det gælder for eksempel i forhold til de-
monstration af de lovende teknologier
og løsninger, der arbejdes med i forsk-
nings- og udviklingsprogrammerne, og i
forhold til demonstration og opskalering
af allerede kendte løsninger.
Det vil bl.a. være inden for power-to-x,
elektrificering samt øget og bedre
anvendelse af biomasse, herunder rest-
produkter fra industrien, til energi
— der afsættes en pulje frem mod 2030
til grøn omstilling i fødevarevirksom-
heder i forhold til energieffektivisering
(udover puljen til energibesparelser i
perioden 2021-2024, som blev aftalt
med Energiaftalen fra juni 2018)
— der afsættes en pulje til tilskud til
varmepumper i industrien, for eksempel
efter samme model som den tidligere
”Vedvarende Energi til Proces” program
— at reguleringen af elnetselskaber,
som spiller en central rolle i forhold til en
succesfuld elektrificering, skal sikre høj
forsyningssikkerhed til omkostningsef-
fektive tariffer og skal sikre, at tilslutning
af nyt og øget elforbrug foregår hurtigt,
enkelt og til omkostningseffektive priser
— at incitamenter til fleksibelt elforbrug
øges, så det samtidig sikrer, at det
ikke skader de virksomheder, der har
forarbejdningsprocesser, som ikke kan
omstilles til et fleksibelt forbrug
— der skal etableres en vidensbank
og netværk for erfaringsudveksling af
informationer i forhold til effektive og
anbefalingsværdige løsninger på den
grønne energiomstilling af forarbejd-
ningsprocesser.
206
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: 306 kr./ton
Byggebranchen bruger i udpræget
grad beton, mursten og stål i byg-
geriet, hvorimod klimavenligt træ
kun spiller en mindre rolle. Anvendes
der mere træ, vil det bidrage til at
reducere byggebranchens samlede
klimaaftryk. At træ endnu ikke har
vundet større indpas skyldes blandt
andet reglerne i brandregulativet og
bygningsreglementet, der i unødigt
omfang begrænser brugen.
ANBEFALING
— staten laver en dansk strategi
for klimavenligt træbyggeri og stiller
bindende klimakrav til materialer
gennem bygningsreglementet
— brandregulativet opdateres
med samme funktionelle krav til alle
materialer, så træ ikke diskrimineres
i forhold til stål og beton.
*Ikke kvantificeret
27
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0028.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
20-22:
Samfundet
28
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0029.png
24 anbefalinger
20
National kildesortering af madaffald og
øget genanvendelse af emballageaffald
21
Mindskning af madspild
gennem flere indsatser
*
Skyggepris: *
Borgerne kan gavne klimaet ved at dele
husholdningsaffaldet mere op og blandt
andet separere madaffald fra det øvrige
affald. Gøres adskillelsen ensartet på
landsplan, kan det bane vejen for et stort
genanvendelsesmarked og dermed en
mindre klimabelastning. Det kræver ens-
artede sorteringsstandarder på tværs af
kommuner, hvilket er en barriere i dag.
ANBEFALING
— der indføres snarest obligatorisk
udsortering af madaffald fra hushold-
ninger, offentlige institutioner, virksom-
heders køkkener og kantiner
— der sikres en ensartet national sorte-
ring af madaffald og emballageaffald,
herunder udsortering af fødevarekar-
toner, til genanvendelse, hvilket vil sikre
større ensartede affaldsmængder, der
kan oparbejdes på anlæg i Danmark
— der ydes bred politisk opbakning til,
at erhvervslivet sætter sig i spidsen for
det kommende udvidede producentan-
svar for emballage. For eksempel ved at
etablere én fælles kollektiv ordning, der
kan løfte det praktiske ansvar for at ind-
samle og genanvende emballageaffald.
— incitamenter til at udvikle og anvende
eksempelvis bæredygtige emballager
fremmes fortsat. Det afsøges, om der
kan indføres mere tydelige incitamenter
til udvikling og anvendelse af mere bæ-
redygtige emballager, og om eksiste-
rende cirkulære indsamlingssystemer
understøttes.
218
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: –49 kr./ton
Hvis madspild var et land, ville det
være det tredjestørste i verden målt
på CO2-udledning. Madspild bør gøres
målbart, og der skal udvikles en fælles
EU-metode til at gøre madspild op i de
forskellige dele af værdikæden.
ANBEFALING
— madspild skal gøres målbart,
og der skal anvendes en fælles EU-
metode til opgørelse af madspild,
samt et nationalt reduktionsmål for
indsatsen mod madspild
— den danske regering arbejder i
EU-regi for et fælles EU reduktionsmål
for madspild som del af EU Green
Deal og Farm to Fork reformerne
— indsatsen mod madspild styrkes
gennem et stærkere fokus på forebyg-
gelse ved en bred vifte af indsatser,
eksempelvis forbedret holdbarhed,
øget forbrugeroplysning og uddannel-
se, reduceret pris på overskudsmad,
bedre planlægning og logistik m.v.
— der iværksættes en regional
eller national forsøgsordning med
mærkning, som supplerer ’bedst før’
information med ’også god efter’
— der afsættes øremærkede midler
til projekter, der forebygger og redu-
cerer madspild.
*Ikke kvantificeret
29
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0030.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
22
Kostsammensætning
efter kostrådene
380
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: 4 kr./ton
Uanset hvad vi spiser, har maden et
klimaaftryk. På nuværende tidspunkt vil
det have væsentlig betydning for klima-
et og sundheden, hvis alle danskere spi-
ser efter de officielle kostråd fra 2012.
ANBEFALING
— de kommende klimakostråd, der
anbefales fra myndighedernes side,
tager hensyn til både ernæring, tilgæn-
gelighed af fødevarer, danskernes
nuværende præferencer, samt at kosten
er økonomisk og kulturelt acceptabelt
(jævnfør FAOs definition af bæredyg-
tig kost) – og at disse klimakostråd
udarbejdes i samspil med relevante
partnere, herunder fødevareerhvervet,
som kan bidrage til den efterfølgende
udrulning af klimakostrådene
— der indføres ikke klimamærkning
på fødevarer. Klimamærkning – i så
fald det ønskes indført – skal være en
myndighedsopgave og skal gennem-
føres som en harmoniseret løsning
på EU-niveau. Det er nødvendigt med
europæiske standarder, i stedet for
danske standarder. Udgangspunktet
skal være, at forbrugerne bliver oplyst
på et gennemarbejdet og videnskabe-
ligt funderet grundlag med udgangs-
punkt i PEF-vurderinger
— der gennemføres en kampagne
omhandlende sund, velsmagende og
klimavenlig mad i Fødevarestyrelsen,
som drøftes i regi af relevante fora, for
eksempel innovationspartnerskabet for
sundere mad, hvor en række relevante
aktører er samlet. For at få det optimale
ud af kampagneressourcerne bør kam-
pagnen målrettes de danskere, der har
interesse for, men ikke allerede spiser
sundt (= tvivlerne)
— der iværksættes strukturelle tiltag
(evt. nudging) på offentlige institutioner
og på arbejdspladser, som gør den
sunde og klimavenlige kost tilgængelig
for børn og voksne uanset social klasse.
Tiltagene drøftes og valideres i samar-
bejde med relevante partnere, herunder
innovationspartnerskabet for sundere
mad, hvor en række relevante aktører
er samlet
— virksomhederne skal i takt med mar-
kedsudviklingen udvikle de produkter,
som forbrugerne efterspørger, herunder
plantebaserede produkter.
30
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0031.png
24 anbefalinger
Partnerskabet vil vise
vejen i forhold til forbrug,
kost og reducering af
madspild.
31
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0032.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
23-24:
Forskning og udvikling
32
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0033.png
24 anbefalinger
23
Forskning
24
Innovation, udvikling
og vidensformidling
2.150
ton
CO2e reduktionspotentiale
Skyggepris: *
ANBEFALING
— det er bydende nødvendigt at
etablere et antal større, flerårige og
udfordringsdrevne forskningspart-
nerskaber (grundforskning, strategisk
forskning, udvikling og demonstra-
tion), som sikrer tværfaglighed og
myndighedsinddragelse og dermed
nedbryder søjletænkning
— der sikres tilstrækkelige forsknings-
og investeringsmidler til virkemidlerne
græsprotein, biokul (SkyClean), bio-
filtre og stoffet X (foder).
*
Skyggepris: *
ANBEFALING
— Landbrugets promilleafgiftsfonde,
som i mange år har spillet en afgøren-
de rolle for erhvervets udvikling mod
et af verdens mest effektive og bære-
dygtige landbrug, tilføres yderligere
bevillinger, der øremærkes til nye,
innovative klimaløsninger
— lovgrundlaget for landbrugets
promille- og produktionsafgiftsfonde
fastholdes, idet systemet er interna-
tionalt unikt, da alle landmænd med-
finansierer udvikling og omstilling, og
da ny viden hurtigt omsættes i praksis
via rådgivning og vidensformidling til
den enkelte landmand.
*Ikke kvantificeret
33
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
Lovende forskning
i gang,
men der er behov
for nybrud
Forskningen spiller en afgørende rolle
for at løse klimaudfordringerne fra
sektoren. Der er allerede mindst fire,
lovende forskningsinitiativer i gang;
forskning, der kan skære yderligere
10 procent af sektorens klimaaftryk
i 2030. Ligesom vi er sikre på, at nye
forskningsideer og spændende
innovation vil dukke op – ikke blot
i årene frem mod 2030, men også
i tiden derefter.
Men der er også brug for organisa-
torisk nytænkning af forskningen, så
den organiseres omkring en række
udfordringsdrevne partnerskaber,
hvor både grundforskning, strategisk
forskning, udvikling og demonstration
spiller bedre sammen.
Klimaudfordringen kan ikke løses af
et enkelt universitet eller den enkelte
forskningsdisciplin, men kalder på
samarbejde på tværs af universiteter,
fagområder som naturvidenskab
og samfundsvidenskab, teknologi-
områder, brancher, virksomheder,
GTS-institutter, klynger og myn-
digheder.
Løsningerne skal desuden kædes
sammen med udfordringerne for miljø,
dyrevelfærd og biodiversitet. Derfor
anbefales det, at staten, eventuelt
sammen med private fonde og
EU-fonde, udbyder en række større,
flerårige og udfordringsdrevne
partnerskaber.
Forslagene er valgt med udgangs-
punkt i, hvor der er et reelt behov
for udvikling, hvor der er en solid
videnbase, og hvor erhvervslivet
står stærkt.
34
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0035.png
24 anbefalinger
Konkret foreslås det, at der etableres forsknings-
og innovativtunge partnerskaber inden for:
Cirkulær produktion
– system-analytisk
optimering af areal,
biomasse og værdi
Den mikrobiotiske
CO2-hær
– mikrobiomer,
ingredienser og enzymer
mod udledning fra jord,
planter, produktion
og affald
Optimering af jordens
CO2-lager
– jord og
planter som CO2-lager
og opfangning af kulstof,
herunder udtagning af
kulstofrig lavbundsjord
Proteiner til en voksen-
de befolkning
– alterna-
tive og nye proteiner af
høj kvalitet
Klimaneutrale husdyr
avl, foder, management,
afgræsningssystemer
og stald
Ændrede kostvaner
forbrugeradfærd og
forbrugernes bidrag til
reducerede udledninger
Udvikling af nye plan-
tebaserede proteinrige
fødevarer
og øget
forædling af sorter mål-
rettet human konsum
Integration af træer
i landbrugsdriften
– omdannelse af det
én-dimensionelle
landbrugssystem
til skovlandbrug
Nye dyrkningssystemer
med høj C-binding og
plantebaserede produk-
ter samt et husdyrhold
med afsæt i dets særlige
funktion i økosystemet
Klimaneutral plante-
produktion, dyrknings-
systemer og plante-
forædling
med lave
udledninger af lattergas
og med klimakompen-
sation i form af reduceret
strålingsbalance og
øget kulstoflager
Klimaoptimeret føde-
vareforarbejdning
– kunstig intelligens, big
data, agil produktions-
teknologi, værdioptime-
ring af restprodukter,
nye emballagetyper og
ingredienser, reduceret
ressourceforbrug
Fossilfri verden
– bio-
brændstoffer – Power-
to-X – energilagring
Reducer spild
– fra
produktion til forbruger
(herunder fokus på
holdbarhed og friskhed)
35
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0036.png
Klimapartnerskabet for
Fødevare- og Landbrugssektoren
Forsknings-
initiativer
Klimamuligheder
i biokul (SkyClean)
SkyClean er et forsknings-og ud-
viklingsinitiativ, der rummer et stort
klimapotentiale for flytrafik, men også
for landbruget. Gennem såkaldt pyro-
lyse omdannes resthalm, restfibre
fra biogas og andre restprodukter
til biokul, der lagrer kulstof i jorden.
Pyrolysegassen kan bruges til en
række formål, eksempelvis produk-
tion af bio-olie, der kan omdannes til
flydende brændstoffer som blandt
andet flybrændstof. Der efterlyses
400 mio. kroner til projektet.
Biofiltre til reduktion
af metanudslip
Biofiltre kan blive en teknologisk
og omkostningseffektiv løsning til
at reducere udledningen af metan
fra kvægstalde og overdækkede
gyllebeholdere.
Stoffet
X
Forskere har i mange år ledt efter
muligheder for at reducere dannelsen
af metan i køernes vom. Det har imid-
lertid været vanskeligt at finde effek-
tive midler, da metanproduktionen
er en naturlig del af omsætningen i
vommen. Nu er der potentiale for, at
forskerne kan eliminere metanen med
et nyt stof som forskerne betegner
som X. Stoffet har i reagensglasfor-
søgene reduceret metandannelsen
med helt op til 99 procent. Stoffet vil
nu blive afprøvet i forsøg med køer på
Aarhus Universitets afdeling i Foulum.
Forskning
i græsprotein
Bioraffinering af græs til højkvalitet-
sprotein rummer et stort klimapoten-
tiale. Der vurderes at være behov for
500 mio. kroner til forskning over en
femårig periode samt et tilsvarende
beløb i privatkapital.
36
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0037.png
Case
Danish Crown
Vejen til bæredygtigt kød
Danish Crown vil opbygge en positi-
on som verdens førende producent
af bæredygtigt kød. Det skal ske ved
at halvere klimaaftrykket på et kilo
grisekød inden 2030 sammenlignet
med 2005.
I 2050 er det visionen, at kød fra
Danish Crown i 2050 er produceret
klimaneutralt. Visionen om klima-
neutralitet i 2050 dækker hele værdi-
kæden og alle koncernens aktiviteter.
Allerede inden udgangen af 2019
kom 90 procent af de grise, der blev
leveret til Danish Crowns danske
slagterier, fra en landmand med
bæredygtighedscertifikat. I januar
2019 afsluttede Aarhus Universitet en
livscyklusanalyse (LCA) af, hvordan
det miljømæssige fodaftryk for grise-
og grisekødsproduktion har udviklet
sig i Danmark fra 2005 til 2016.
Analysen viser, at udledningerne af
drivhusgasser fra grisekødet er redu-
ceret med 25 procent i perioden.
Når det gælder produktionen af
dansk oksekød, forfølger Danish
Crown to spor: dels at reducere
klimatrykket, dels at arbejde for, at vi
som forbrugere forstår, at mælk og
kød hænger sammen i et cirkulært
bæredygtigt system. For at undgå
madspild skal vi have fokus på at
bruge hele dyret – fra mælk til kød
til skind.
DLF
Fra frø til bord
DLF er en global frøvirksomhed, der
forædler, producerer og afsætter frø
til landbruget, privat og professio-
nelt plænegræs, frø til sukker- og
foderroer samt frø til andre afgrøder.
Med en markedsandel på omkring
50 procent i Europa og omkring 30
procent på verdensplan inden for
foder- og plænegræs.
Det danske andelsselskab, der er
verdens største inden for græsfrø,
bruger årligt op mod en kvart mia. kr.
på forskning og udvikling.
En stor del af det beløb bliver brugt
på at arbejde med planteforædling
mod mere ressourceeffektive og
klimatolerante planter, der skal give
virksomheden yderligere vækst i
en tid med stor klimabevidsthed.
Fremtidens plantesorter vil opstå
i et tæt samspil mellem traditionel
planteforædling og forskningsbase-
rede metoder, der kan lede hurtigere
og mere målrettet frem til resultatet:
Nye, forbedrede sorter til gavn for
klimaet.
37
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0038.png
Case
Landbrug & Fødevarer
Klimavision
Landbrug & Fødevarer lancerede
i marts 2019 en vision om, at det
danske fødevareerhverv skal være
klimaneutralt senest i 2050 med
samme eller større produktion.
Med en stigende verdensbefolkning
og verdens naturressourcer under
pres står fødevareproducenter over
for store udfordringer. Man skal lære
at producere mere med mindre.
Med sin vision slog Landbrug &
Fødevarer fast, at det danske føde-
vareerhverv er parat til at løfte den
udfordring. Erhvervet vil gå forrest
og skabe de løsninger, som ikke kun
kan blive svaret på at nedbringe den
danske klimaudledning, men også
kan inspirere og vise vejen for resten
af verden. Dermed kan man levere
de klimaeffektive produkter og
den teknologi og know-how, der
virkelig vil kunne gøre en afgørende
global forskel.
De danske landmænd har arbejdet
i årtier på at øge deres effektivitet
og reducere produktionens miljø-
og klimabelastning. Siden 1990 har
dansk landbrug reduceret udlednin-
gen af klimagasser med 16 procent
samtidig med, at produktionen
er steget med 31 procent, og der
udvikles hele tiden nye og bedre
metoder til at producere fødevarer.
Det danske fødevareerhverv har
dermed gode forudsætninger for at
vise vejen til at producere klimaneu-
trale fødevarer.
38
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0039.png
24 anbefalinger
Landbrugets fonde
bidrager til innovation
Et veletableret samarbejde i hele
innovationskæden fra universiteter
og GTS-institutter til private videns-
institutioner, virksomheder, rådgiv-
ningssystem og primærproducenter
er afgørende for at løse klimaudfor-
dringerne for landbrugs- og føde-
varesektoren.
Der gennemføres allerede en lang
række innovative klimaaktiviteter, hvor
blandt andre universiteter, landbru-
gets vidensinstitutioner og primær-
producenterne samarbejder om at
omsætte forskningsresultater til løs-
ninger, der både virker for det enkelte
landbrug og erhvervet som helhed.
Via det uafhængige rådgivnings-
system, som dansk landbrug er
verdenskendt for, og en veluddannet
arbejdsstyrke i primærproduktionen
bliver ny viden hurtigt sat i anvendelse.
En vigtig bidragsyder er landbrugets
promille- og produktionsafgiftsfonde,
der har til formål at sikre fælles finan-
siering af aktiviteter, som kommer er-
hvervet som helhed til gavn. Fondene
bidrager allerede i dag til den grønne
omstilling via en lang række projekter.
For således at sikre at nye, innovative
klimaløsninger også fremadrettet
hurtigt og effektivt skaber resultater
på det enkelte landbrug, er finan-
sieringen af forskning, udvikling og
videnformidling fra landbrugets fonde
altafgørende.
39
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0040.png
20%
Sektorens vareeksport udgjorde i
perioden 2016-2018 cirka 20 procent af
Danmarks samlede vareeksport
216.000.000.000
Sektorens
produktionsværdi
192.000 jobs
Hvoraf 77.000
er i afledte støtteerhverv
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0041.png
24 anbefalinger
Sektorens
økonomiske bidrag
Fødevare- og landbrugssektoren betyder meget for
Danmark økonomisk og for sammenhængskraften
mellem landsdelene og mellem by og land herhjemme.
Direkte og indirekte beskæftigelse
1.000 personer 2016
77
192
Den direkte produktionsværdi udgør
216 mia. kroner, og de fleste arbejds-
pladser ligger uden for de største
byer: Seks ud af ti jobs er lokaliseret
i yderkommuner (22.000 personer)
og landkommuner (knap 50.000
personer). I alt kan sektoren mønstre
192.000 job, hvoraf de 77.000 er i
afledte støtteerhverv – lige fra den
lokale elektriker over bankmanden
til vognmanden.
129
116
Direkte
Indirekte
I alt
Heraf
eksportdrevet
Sektorens vareeksport udgjorde i
perioden 2016-2018 cirka 20 procent
af Danmarks samlede vareeksport
og er blandt produktionsdanmarks
stærkeste sektorer i forhold til at hente
valuta hjem til landet. Medregnes også
serviceeksporten, står partner-
skabets sektorer for 12 procent af
Danmarks samlede eksport (2016).
Kilde: Egne beregninger med input-output tabeller fra Danmarks Statistik
41
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
Udarbejdet af sekretariatet for
Klimapartnerskabet for Fødevare-
og Landbrugssektoren
Design og layout: e-Types
Tryk: GraphicUnit
Papir: Munken Lynx
Udgivelsesår: marts 2020
ISBN: 978-87-87323-13-0
LF.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0043.png
Sektoren skal være
en grøn vækstmotor,
der leverer de mest
klimavenlige produkter,
teknologier og know-
how til resten af verden.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 457: Invitation til møde den 27/4-20 om præsentation af klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren
2180475_0044.png
Fødevare- og landbrugssektoren