Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2169940_0001.png
Notat
18. marts 2020
Til Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets afgørelse om
forlængelse af retten til samproduktioner som fastsat i artikel
5 i protokollen om kulturelt samarbejde til frihandelsaftalen
mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på den
ene side og Republikken Korea på den anden side
KOM (2020) 92
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har i en sen fase den 5. marts 2020 fremlagt forslag til Rådets afgø-
relse om forlængelse af retten til samproduktioner som fastsat i artikel 5 i protokol-
len om kulturelt samarbejde til frihandelsaftalen mellem Den Europæiske Union og
dens medlemsstater på den ene side og Republikken Korea på den anden side. For-
slaget er fremsat med hjemmel i TEUF art. 167 (3) om fremme af kultursamarbejde
med tredjelande og internationale organisationer og artikel 218 (6) om procedure for
indgåelse af aftaler med tredjelande og internationale organisationer, hvorefter
Rådet med kvalificeret flertal vedtager afgørelse om indgåelse af aftaler efter god-
kendelse fra Europa-Parlamentet. Forslaget er oversendt til Rådet den 5. marts
2020 i dansk sprogversion.
I forslaget lægges der op til at forlænge retten til støtte til audiovisuelle samproduk-
tioner i tre år frem til den 30. juni 2023,
Audiovisuelle samproduktioner er film mv., der er produceret af producenter i både
Korea og EU, og som producenterne har investeret i. Samproduktionsretten har
indtil nu været gældende i tre perioder (fra 1. juli 2011-30. juni 2014, fra 1. juli
2014-30. juni 2017 og fra 1. juli 2017-30. juni 2020)) og indebærer, at samproduce-
rede værker får mulighed for at nyde godt af europæiske og koreanske ordninger til
fremme af lokalt og regionalt kulturelt indhold i overensstemmelse med parternes
nationale lovgivning. En rådgivende gruppe bestående af europæiske repræsentan-
ter for kultursektoren og den audiovisuelle sektor har over for Kommissionen været
åben over for en fornyelse af retten til støtte til samproduktioner, selv om rådgiv-
ningsgruppen har visse forbehold for rettens merværdi i praksis, som ifølge gruppen
bør gøres tydeligere for aktørerne.
Forslaget skal ses med baggrund i Rådets afgørelse 2015/2169 om indgåelse af
frihandelsaftalen mellem EU og Korea, der i artikel 3 (1) fastlægger, at Rådet på
forslag fra Kommissionen i enstemmighed kan indvilge i at videreføre retten til
samproduktion i endnu en treårsperiode.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Grund- og nærhedsnotat om forlængelse af retten til samproduktioner som fastsat i artikel 5 i protokollen om kulturelt samarbejde til frihandelsaftalen mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Republikken Korea på den anden side
2169940_0002.png
Regeringen kan støtte en videreførelse af retten til samproduktioner i kulturproto-
kollen til frihandelsaftalen.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at
have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes heller ikke at have væsentlige konsekvenser for
EU’s budget eller beskyttelsesniveauet.
Det kroatiske formandskab har den 10. marts 2020 fremlagt ændringsforslag til
Kommissionens forslag, der bl.a. præciserer, at Kommissionen mindst tre måneder
før udløbet af aftaleperioden skal underrette Korea om ønsket om ikke at forlænge
samproduktionsretten, med mindre Rådet fire måneder før udløbet aftaleperioden
enstemmigt på forslag af Kommissionen vedtager en forlængelse af aftaleperioden.
Endvidere henviser formandskabets tekst ikke til TEUF art. 218.
Forslaget blev præsenteret og drøftet på møde i Rådets arbejdsgruppe vedr. audiovi-
suelle spørgsmål den 13. marts 2020, som afspejlede de forskellige holdninger til
procedure blandt Rådets og Kommissionens Juridiske Tjenester. På mødet kunne en
gruppe medlemsstater umiddelbart bakke op om en forlængelse af samproduktions-
retten, mens en anden gruppe medlemsstater var skeptiske over for en forlængelse.
Med henvisning til, at fristen for en vedtagelse af afgørelsen er udgangen af marts
2020, oplyste formandskabet at ville sende et tekstudkast ud i tavshedsprocedure
med frist 18. marts kl. 12.
2. Baggrund
Ifølge Rådets afgørelse 2015/2169 om indgåelse af frihandelsaftalen mellem Den
Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Republikken Korea
på den anden side kan Rådet efter forslag fra Kommissionen indvilge i at forlænge
rettighedsperioden for samproduktion, der er fastlagt i artikel 5 i kulturprotokollen
til frihandelsaftalen.
I den forbindelse fastslås det i protokollens artikel 5 (8 b), at samproduktioners ret
til støtte fra de respektive ordninger for fremme af lokalt og regionalt kulturelt
indhold fornyes for en periode på tre år og fornyes derefter automatisk for yderlige-
re følgende perioder af samme varighed, medmindre en part bringer retten til op-
hør skriftligt mindst tre måneder før udløbet af perioden.
Den nuværende periode udløber den 30. juni 2020. Til brug for vurderingen af, om
retten til samproduktion bør forlænges, har Kommissionen
i
oktober 2019 som
foreskrevet i kulturprotokollen hørt den nationale rådgivende gruppe, som har
erklæret sig åben over for en fornyelse af aftalen, men som samtidig har haft visse
forbehold over for støttens merværdi i praksis, som skal gøres tydeligere for aktø-
rerne. Endvidere har spørgsmålet om forlængelse været forelagt for Rådets ar-
bejdsgruppe vedr. audiovisuelle spørgsmål på møde den 30. januar 2020. På mødet
udtalte en gruppe medlemsstater umiddelbar støtte til en forlængelse af aftalen, en
gruppe af lande
var
skeptiske, mens en stor gruppe lande endnu ikke havde taget
stilling.
Side 2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Grund- og nærhedsnotat om forlængelse af retten til samproduktioner som fastsat i artikel 5 i protokollen om kulturelt samarbejde til frihandelsaftalen mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Republikken Korea på den anden side
2169940_0003.png
3. Formål og indhold
Forslaget til Rådets afgørelse lægger op til, at Unionen og dens medlemsstater
tilslutter sig en forlængelse af europæiske og koreanske audiovisuelle samproduk-
tioners ret til at nyde godt af parternes respektive ordninger til fremme af lo-
kalt/regionalt kulturelt indhold i overensstemmelse med artikel 5 om audiovisuelle
samproduktioner i kulturprotokollen til frihandelsaftalen mellem EU og Korea.
Forlængelsen foreslås at gælde for perioden den 1. juli 2020-30. juni 2023.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF art. 167 (3) om fremme af kultursamar-
bejde med tredjelande og internationale organisationer og artikel 218 (6) om proce-
dure for indgåelse af aftaler med tredjelande og internationale organisationer,
hvorefter Rådet med kvalificeret flertal vedtager afgørelse om indgåelse af aftaler
efter godkendelse fra Europa-Parlamentet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Rådets afgørelse kræver i henhold til proceduren i TEUF artikel 218 (6) om indgå-
else af aftaler med tredjelande Europa-Parlamentets forudgående godkendelse.
Europa-Parlamentets godkendelse foreligger ikke endnu.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at fornyelse af retten til samproduktion vil give den euro-
pæiske audiovisuelle industri mulighed for at bevare sin tilstedeværelse og opnå
yderligere markedsandele, erfaring og viden på det koreanske marked. Selv om
nogle medlemsstater med held har gennemført audiovisuelle samproduktioner på
et bilateralt grundlag, peger Kommissionen på, at retten på EU-plan kan gøre det
muligt for et større antal lande at deltage.
Regeringen er enig i, at en forlængelse af samproduktionsretten i princippet kan
bidrage til at styrke europæisk-koreanske samproduktioner og supplere det bilate-
rale samarbejde på det audiovisuelle område mellem medlemsstater og Korea. Det
forudsætter imidlertid, at aktørerne ønsker at gøre brug af samproduktionsretten.
Regeringen finder imidlertid, at nærhedsprincippet er overholdt, idet en forlængel-
se af samproduktionsretten, som har baggrund i en kulturprotokol til en frihan-
delsaftale mellem EU og dens medlemsstater på den ene side og Korea på den an-
den side, mest hensigtsmæssigt sker på europæisk plan.
6. Gældende dansk ret
Filmloven (lov nr. 186 af 12. marts 1997) giver mulighed for samproduktioner med
andre lande og derved mulighed for adgang for andre lande til den danske filmstøt-
te.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Side 3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Grund- og nærhedsnotat om forlængelse af retten til samproduktioner som fastsat i artikel 5 i protokollen om kulturelt samarbejde til frihandelsaftalen mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Republikken Korea på den anden side
2169940_0004.png
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes heller ikke at have
væsentlige konsekvenser for EU’s budget eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgs-
mål med frist den 17. marts 2020. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
Derudover er Det Danske Filminstitut blevet hørt om forslaget. Filminstituttet
henviser til, at man i forbindelse med den nuværende aftaleperiode har erklæret
sig positiv over for en forlængelse af aftalen. Selv om Filminstituttet for indevæ-
rende ikke har projekter med Korea, finder instituttet, at mulighederne, der følger
af aftalen, bør holdes åbne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det kroatiske formandskab har den 10. marts 2020 fremlagt ændringsforslag til
Kommissionens forslag, der bl.a. præciserer, at Kommissionen mindst tre måneder
før udløbet af aftaleperioden skal underrette Korea om ønsket om ikke at forlænge
samproduktionsretten, med mindre Rådet fire måneder før udløbet aftaleperioden
enstemmigt på forslag af Kommissionen vedtager en forlængelse af aftaleperioden.
Endvidere henviser formandskabets tekst ikke til TEUF art. 218.
Kommissionens forslag og formandskabets ændringsforslag blev præsenteret og
drøftet på møde i Rådets arbejdsgruppe vedr. audiovisuelle spørgsmål den 13.
marts 2020, som afspejlede de forskellige holdninger til procedure blandt Rådets og
Kommissionens Juridiske Tjenester. På mødet kunne en gruppe medlemsstater
bakke op om en forlængelse af samproduktionsretten, mens en anden gruppe med-
lemsstater var skeptiske over for en forlængelse. Med henvisning til, at fristen for
en vedtagelse af afgørelsen er ved udgangen af marts 2020, oplyste formandskabet
at ville sende et tekstudkast ud i tavshedsprocedure med frist 18. marts kl. 12.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for fremme af international kulturudveksling og kultur-
samarbejde, herunder også med Korea.
Forslaget bidrager til en fortsat gennemførelse af kulturprotokollen til frihandels-
aftalen mellem EU og dens medlemsstater på den ene side og Korea på den anden
side og ligger derudover i fin forlængelse af UNESCO’s konvention om kulturel
mangfoldighed, som bl.a. har til formål at styrke det internationale kultursamar-
bejde på verdensplan.
Regeringen kan på den baggrund støtte en videreførelse af retten til samprodukti-
oner i kulturprotokollen til frihandelsaftalen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Side 4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 107: Grund- og nærhedsnotat om forlængelse af retten til samproduktioner som fastsat i artikel 5 i protokollen om kulturelt samarbejde til frihandelsaftalen mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Republikken Korea på den anden side
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men Euro-
paudvalget er blevet orienteret om forslag til fornyelse af retten til støtte til sam-
produktioner for den nugældende periode ved notat af 11. maj 2017.
Side 5