Kirkeudvalget 2019-20
KIU Alm.del Bilag 61
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsøg i folkekirken
(Udvidelse af mulighed for forlængelse af forsøgsperioden)
§1
I lov nr. 460 af 15. maj 2017 om forsøg i folkekirken foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 5
indsættes som
2. pkt.:
»Ved udløbet af forlængelsesperioden, jf. 1. pkt., eller ved udløb af den 2 årige
forsøgsperiode, jf. § 4, kan menighedsrådene ansøge kirkeministeren om en
udfasningsperiode på op til 2 år.«
§2
Loven træder i kraft den xx 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om forsøg i folkekirken.
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Udvidelse af mulighed for forlængelse af forsøgsperioden
2.1. Gældende ret
2.1.2. Kirkeministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Positive konsekvenser for landdistrikterne
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lov nr. 460 af 15. maj 2017 om forsøg i folkekirken trådte i kraft den 17. maj
2017.
Det fremgår af lovens § 1, at formålet med forsøg er at afprøve nye rammer
for organisering af menighedsrådenes opgaver med henblik på at lette me-
nighedsrådenes arbejde og skabe bedre mulighed for, at menighedsrådene
kan organisere sig individuelt.
Det fremgår af lovens § 3, at kirkeministeren hvert år udbyder en eller flere
forsøgsrammer, som menighedsrådene kan ansøge om at deltage i.
Siden lov om forsøg i folkekirken trådte i kraft i 2017, er der blevet udbudt
følgende 11 forsøgsrammer:
1- Forsøg vedr. placering af formålsbestemte puljer i provstiudvalgs-
kassen.
2- Forsøg vedr. ændret organisering af samarbejder som selvstændig
juridisk chef- Bevillingssamarbejde.
3- Forsøg vedr. ændret organisering af samarbejder som selvstændig
juridisk chef- Budgetsamrådsmodellen.
4- Forsøg vedr. samarbejde mellem menighedsråd om fælles bygnings-
administration og- vedligeholdelse om udlicitering af hele eller dele
af opgaven til ekstern leverandør.
5- Forsøg vedr. samarbejde mellem menighedsråd, hvor hele eller dele
af bygningsadministrationen og- vedligeholdelsen, ansvaret herfor
(kompetencen) og finansieringen heraf placeres i provstiudvalget.
2
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om forsøg i folkekirken.
UDKAST
6- Forsøg vedr. placering af visse eller alle administrative opgaver, an-
svaret herfor (kompetencen) og finansieringen heraf i provstiudval-
get.
7- Forsøg vedr. ny organisering af menighedsrådsarbejdets arbejde
fra roller til ansvar og opgaver.
8- Forsøg vedr. fælles kontaktperson for flere menighedsråds perso-
nale.
9- Forsøg vedr. placering af visse eller alle administrative opgaver og
ansvaret herfor (kompetencen) hos biskoppen/stiftsøvrigheden.
10- Forsøg vedr. fælles udvalg med beslutningskompetence på tværs af
menighedsråd.
11- Forsøg vedr. samarbejde mellem kontaktpersoner på tværs af menig-
hedsråd.
Med virkning fra kirkeårets start 2017 (dvs. fra den 1. december 2017) blev
der iværksat forsøg under forsøgsramme 7, og med virkning fra 1. januar
2018 blev der iværksat forsøg med forsøgsramme1, 2 og 3. I alt blev der
igangsat 35 forsøg med virkning fra de nævnte tidspunkter.
Forsøgsperioden for alle forsøg er på 2 år med mulighed for at ansøge kirke-
ministeren om forlængelse med op til 2 år, jf. lovens § 4, stk. 1, 3. pkt., smh.
med § 5. Den nugældende lovgivning giver ikke mulighed for yderligere for-
længelse af forsøgsperioden. Af de 35 forsøg er 34 blevet forlænget for 2 år
og udløber derfor ultimo 2021.
Med virkning fra kirkeårets start 2018 (dvs. pr. 2. december 2018) henholds-
vis den 1. januar 2019 er der iværksat yderligere 24 forsøg. 16 af disse for-
søg er iværksat under forsøgsrammerne 1, 2, 3 og 7, mens 7 er iværksat un-
der forsøgsramme 5 og 1 under forsøgsramme 6. Hovedparten af disse for-
ventes forlænget til ultimo 2021 kombineret med et udfasningsår i 2022.
Med virkning fra kirkeårets start 2019 (dvs. pr. 1. december 2019) henholds-
vis den 1. januar 2019 er der iværksat yderligere 10 forsøg for en 2 årig for-
søgsperiode, der således slutter ultimo 2021. 8 af disse vedrører forsøgs-
ramme 1, 3 og 7, mens 2 er iværksat under forsøgsramme 6.
Alle forsøg skal ifølge lovens § 8 evalueres af Folkekirkens Uddannelses- og
Videnscenter (FUV). Forsøgene delevalueres i forbindelse med forlængelsen
og evalueres endeligt, når forsøgsperioden slutter.
De konkrete forsøg er godkendt og p.t. forlænget sådan, at samtlige forsøg
evalueres endeligt i 1. kvartal 2022, sådan at den endelige evaluering af for-
søgene som forudsat i loven kan danne grundlag for kirkeministerens beslut-
ning om, hvorvidt forsøgene skal føre til en revision af gældende ret, jf. § 10 i
lov om forsøg i folkekirken. Denne beslutning kan
på baggrund af en ende-
lig evaluering af forsøgene - tidligst foreligge i forsommeren 2022, og kirke-
ministeren vil derfor først i folketingssamlingen 2022/23 kunne fremsætte
lovforslag om, hvorvidt forsøgene skal føre til en revision af gældende ret, jf.
også revisionsbestemmelsen i lovens 12, stk. 2. Af forslag til lov om forsøg i
folkekirken, jf. Folketingstidende 2016-17, Tillæg A, L 160, fremgår det af be-
mærkningerne til revisionsbestemmelsen, at det med revisionsbestemmel-
sen fastholdes, at loven er en forsøgslov. En revideret lovgivning forventes
derfor på nuværende tidspunkt tidligst at kunne træde i kraft i løbet af 2023.
For at de forsøgsdeltagere, der har afprøvet forsøg allerede fra ultimo
2017/primo 2018 eller ultimo 2018/primo 2019, får mulighed for at fort-
sætte med forsøgene i 2022 og 2023 - og dermed indtil der er gennemført en
eventuel ændret lovgivning - er det nødvendigt, at der gives mulighed for, at
3
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om forsøg i folkekirken.
UDKAST
disse forsøg kan videreføres for en længere periode end lovens § 5 p.t. giver
mulighed for.
Det foreslås derfor, at kirkeministeren ved udløb af forlængelsesperioden el-
ler ved udløb af den 2 årige forsøgsperiode efter ansøgning fra menighedsrå-
dene kan godkende, at forsøget videreføres i en udfasningsperiode på op til 2
år. Med dette forslag sikres det, at de forsøg, der p.t. er iværksat, kan evalue-
res samlet i 1. kvartal 2022, og at forsøgsdeltagerne, i perioden indtil lovgiv-
ningen evt. er revideret, kan fortsætte med at organisere sig som under det
konkrete forsøg.
2. Udvidelse af mulighed for forlængelse af forsøgsperioden
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 4, stk. 1, 3. pkt., i lov om forsøg i folkekirken, at forsøgsperi-
oden er 2 år fra iværksættelsestidspunktet. Det fremgår endvidere af § 5 i lov
om forsøg i folkekirken, at ved forsøgsperiodens udløb kan menighedsrå-
dene ansøge kirkeministeren om forlængelse af forsøget med op til 2 år.
Af bemærkningerne til forslag til lov om forsøg i folkekirken, jf. Folketingsti-
dende 2016-2017, tillæg A, L 160, fremgår det, at en periode på 2 år som ud-
gangspunkt anses for at være tilstrækkelig tid til at skabe relevante erfarin-
ger med henblik på en eventuel revision af den kirkelige lovgivning. Endvi-
dere fremgår det, at der med muligheden for forlængelse herved bl.a. tages
hensyn til, at der kan være forsøg, hvor det vil være hensigtsmæssigt med en
forsøgsperiode på over 2 år.
Det fremgår også af samme bemærkninger, at det samtidig ligger implicit i
bestemmelsen, at forsøget maksimalt kan forlænges med 2 år, således at et
forsøg maksimalt kan vare 4 år.
Alle forsøg skal ifølge lovens § 8 evalueres af Folkekirkens Uddannelses- og
Videnscenter (FUV). Forsøgene delevalueres i forbindelse med forlængelsen
og evalueres endeligt, når forsøgsperioden slutter.
På baggrund af evalueringerne tager kirkeministeren stilling til, om forsø-
gene skal føre til en revision af gældende ret, jf. lovens § 10. Af bemærknin-
gerne til bestemmelsen fremgår, at bestemmelsen fastslår, at kirkeministe-
ren på baggrund af den systematiske erfaringsopsamling, som evaluerin-
gerne indebærer, skal overveje, om den kirkelige lovgivning bør ændres, her-
under om der er behov for afbureaukratisering eller for mere fleksible ram-
mer for menighedsrådenes organisering.
Forsøgene skal således være evalueret til brug for revisionen af lov om for-
søg i folkekirken, jf. bemærkningerne til lovens § 5. Dette understreges end-
videre i bemærkningerne til revisionsbestemmelsen i lovens § 12, hvor der
fremgår, at det med revisionsbestemmelsen fastholdes, at loven er en for-
søgslov.
Det nævnes endvidere i bemærkningerne til lovens § 5, at den forholdsvis
stramme tidsmæssige afvikling af forsøgene er med til at sikre, at der bliver
foretaget erfaringsopsamling og taget stilling til, om der er behov for lovæn-
dringer, som kan imødekomme menighedsrådenes ønsker og behov.
Af bemærkningerne fremgår det endvidere, at kirkeministeren har kompe-
tencen til at træffe afgørelse om, hvorvidt et forsøg kan forlænges. Kirkemi-
nisteren skal i denne forbindelse bl.a. tage hensyn til, at der kan være forsøg,
hvor det vil være hensigtsmæssigt med en forsøgsperiode på over 2 år på
4
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om forsøg i folkekirken.
UDKAST
grund af forsøgets karakter m.v., herunder de foretagne investeringer, erfa-
ringsopsamling m.v.
2.1.2. Kirkeministeriets overvejelser og d en foreslåede ordning
Forsøgslovgivningen skaber rammerne for at lette menighedsrådenes ar-
bejde og er med til at skabe bedre mulighed for, at menighedsrådene kan or-
ganisere sig individuelt.
Det nævnes i bemærkningerne til lov om forsøg i folkekirken, at der med
henblik på at sikre repræsentativitet som udgangspunkt bør iværksættes 10
enkelt forsøg inden for hver forsøgsramme. Denne forudsætning har ikke
kunnet opfyldes i forhold til alle forsøgsrammer og heller ikke i forhold til de
enkelte forsøgsperioder.
Da man igangsatte de første 35 forsøg ultimo 2017/primo 2018, fordelte de
sig på fire forsøgsrammer med 7-10 forsøg pr. forsøgsramme. Primo 2019 og
primo 2020 er der iværksat yderligere forsøg med disse rammer, således at
der samlet er iværksat knapt 60 forsøg med disse fire forsøgsrammer.
Samtidig blev forsøgene med flytning af opgave, ansvar og finansiering fra
menighedsråd til provstiudvalg først iværksat fra 1. januar 2019. Her er der i
2019 og 2020 iværksat i alt 10 forsøg.
På den baggrund er det Kirkeministeriets vurdering, at samtlige ca. 70 forsøg
bør evalueres endeligt i 1. kvartal 2022, når de nuværende forsøg
med evt.
forlængelser
udløber. Dermed vil evt. revision af gældende lovgivning samt
revisionen af loven kunne gennemføres i folketingsåret 2022/23, som forud-
sat med lovens § 12, stk. 2. For at samtlige forsøgsdeltagerne kan have mulig-
hed for at fortsætte med at organisere sig og arbejde ud fra de muligheder og
vilkår, som de enkelte forsøgsrammer giver mulighed for, er det dog Kirke-
ministeriets vurdering, at der er behov for, at forsøgsdeltagerne indtil ultimo
2023
og dermed for de første forsøgsdeltagere i en samlet periode på 6 år
har mulighed for at organisere sig, som de har kunnet under forsøget.
Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 1, at der indsættes et nyt pkt. i §
5 i lov om forsøg i folkekirken, som sikrer, at kirkeministeren ved udløbet af
forlængelsesperioden eller ved udløb af den 2 årige forsøgsperiode efter an-
søgning fra menighedsrådene kan godkende, at forsøget videreføres i en ud-
fasningsperiode på op til 2 år.
Herved sikres det, at de forsøg, der p.t. er iværksat, kan evalueres samlet i 1.
kvartal 2022, og at forsøgsdeltagerne, i perioden indtil lovgivningen evt. er
revideret i løbet af folketingsåret 2022/23, kan fortsætte med at organisere
sig som under det konkrete forsøg.
3. Positive konsekvenser for landdistrikterne
Det vurderes, at lovforslaget kan have positive landdistriktsrelaterede konse-
kvenser, for så vidt det stiller konkrete menighedsråd, herunder menigheds-
råd på landet, friere i forhold til at skabe attraktive rammer for borgeres del-
tagelse i menighedsrådet, der kan lette en til tider vanskelig rekruttering. Det
vurderes særligt vigtigt i landdistrikter, hvor kirken kan være et af få møde-
steder.
5
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om forsøg i folkekirken.
2247128_0006.png
UDKAST
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indeholder ikke økonomiske konsekvenser og implemente-
ringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget indeholder ingen økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
til den
været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Alle menighedsråd, alle provstiudvalg, alle biskopper, alle stiftsøvrigheder,
Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks Provsteforening, Den danske
Præsteforening, Danmarks Kirketjenerforening, Danmarks Kordegnefor-
ening, Dansk Kirkemusiker Forening, Dansk Organist og Kantor Samfund, For-
bundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte, Foreningen af Danske Kirkegårdsle-
dere, Folkekirkens Uddannelses og Videnscenter (FUV), HK
Foreningen af
Provstisekretærer, Kirkekultur.nu, Organistforeningen, provstirevisorerne, 3
F Fagligt Fælles Forbund, Budgetfølgegruppen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser
for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
Ingen
Ingen
6
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om forsøg i folkekirken.
2247128_0007.png
UDKAST
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Beskriv forholdet til EU-retten/anfør »Lovforslaget indeholder ingen EU-ret-
retten
lige aspekter«)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende bestemmelse i lov om forsøg i folkekirken § 4, stk. 1, 3. pkt.,
fastslår, at forsøgsperioden er 2 år fra iværksættelsestidspunktet. § 5 i lov
om forsøg i folkekirken fastslår endvidere, at ved forsøgsperiodens udløb
kan menighedsrådene ansøge kirkeministeren om forlængelse af forsøget
med op til 2 år. Den nugældende lovgivning giver ikke mulighed for yderli-
gere forlængelse af forsøgsperioden.
Det foreslås, at der i § 5 i lov om forsøg i folkekirken indsættes et nyt pkt. om,
at ved udløbet af forlængelsesperioden, eller ved udløb af den 2 årige for-
søgsperiode kan menighedsrådene, ansøge kirkeministeren om en udfas-
ningsperiode på op til 2 år.
7
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om forsøg i folkekirken.
UDKAST
Med den foreslåede ændring sikres det, at de forsøg, der p.t. er iværksat, kan
evalueres samlet i 1. kvartal 2022, og at forsøgsdeltagerne, i perioden indtil
lovgivningen evt. er revideret i løbet af folketingsrådet 2022/23, kan fort-
sætte med at organisere sig som under det konkrete forsøg. Dette har særligt
betydning for de forsøgsdeltagere, der har afprøvet forsøg fra ultimo
2017/primo 2018 og ultimo 2018/2019 under forsøgsramme 1,2,3 og 7,
som med ændringen vil få mulighed for at fortsætte med at organisere sig og
arbejde ud fra de muligheder og vilkår, som de enkelte forsøgsrammer giver
mulighed for, frem til der på baggrund af en samlet evaluering af forsøgene i
1. kvartal 2022 er truffet beslutning om evt. revision af gældende lovgivning
og om revision af forsøgsloven i folketingsåret 2022/2023..
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den xx 2021.
Til § 3
Den foreslåede § 3 fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde og inde-
bærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
8
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om forsøg i folkekirken.
2247128_0009.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 460 af 15. maj 2017 om for-
søg i folkekirken foretages følgende
ændring:
§ 5.
Ved forsøgsperiodens udløb kan
1.
I
§ 5
indsættes som
2. pkt.:
menighedsrådene ansøge kirkemi-
»Ved udløbet af forlængelsesperio-
nisteren om forlængelse af forsøget
den, jf. 1. pkt., eller ved udløb af den
med op til 2 år.
2 årige forsøgsperiode, jf. § 4, kan
menighedsrådene ansøge kirkemi-
nisteren om en udfasningsperiode
på op til 2 år.«
9