Grønlandsudvalget 2019-20
GRU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2124735_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. december 2019
HR-kontoret
Louise Nielsen
2017-033-0015
898644
Notat om afdækning af faktiske løn- og ansættelsesforhold for politibe-
tjente og anstaltsbetjente i Grønland
1. Indledning
1.1.
Det bemærkes indledningsvis, at notatet for så vidt angår polititjeneste-
mænd i Danmark tager udgangspunkt i lønninger i oktober 2018-niveau og
april 2018-niveau for polititjenestemænd i Grønland, idet procentregulerin-
gerne i Grønland og Danmark ikke følger de samme lønjusteringsaftaler og
dermed reguleres på forskellige tidspunkter. For anstaltsbetjente i Grønland
og fængselsbetjente i Danmark tages der udgangspunkt i lønninger i april
2018-niveau. Alle lønninger i staten er siden reguleret med den regulerings-
procent, som er udmeldt fra Finansministeriet henholdsvis den 1. april 2019
(8,5 pct. i forhold til grundbeløbet i marts 2012-niveau) og den 1. oktober
2019 (9,4 pct. i forhold til grundbeløbet i marts 2012-niveau).
1.2.
Justitsministeriet nedsatte i slutningen af 2017 en arbejdsgruppe, som
havde til formål at afdække de faktiske løn- og ansættelsesforhold for poli-
tibetjente og anstaltsbetjente i Grønland, herunder rettigheder efter tjeneste-
mandslovgivningen.
Afdækningen er sket i samarbejde med Rigspolitiet, Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen (tidligere Moderni-
seringsstyrelsen).
Justitsministeriet har inddraget Politiforbundet, Politiforeningen i Grønland,
Fængselsforbundet, Afdeling Grønland under Fængselsforbundet samt
Grønlands Landsstyre (Økonomi- og Personalestyrelsen) med henblik på at
sikre, at alle relevante faktiske løn- og ansættelsesforhold blev inddraget i
afdækningen.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 25: Notat fra arbejdsgruppen , som havde til formål at afdække de faktiske løn- og ansættelsesforhold for politibetjente og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
I det følgende redegøres der under
pkt. 2
for de generelle rammer for for-
handling af kollektive overenskomster og aftaler for statens ansatte i Grøn-
land, mens
pkt. 3
indeholder resultatet af afdækningen af de faktiske løn- og
ansættelsesforhold for politibetjente og anstaltsbetjente i Grønland.
2. Rammerne for forhandling af kollektive overenskomster og aftaler
for statens ansatte i Grønland
2.1. Indgåelse, fornyelse og opsigelse af kollektive overenskomster og afta-
ler i hhv. Danmark og Grønland
Overenskomstforhandlingerne for
statens ansatte i Danmark
forhandles
mellem skatteministeren på arbejdsgiversiden og en række faglige organi-
sationer på lønmodtagersiden. Forhandlingerne om de generelle vilkår om
f.eks. ferie, barsel og generelle lønstigninger, som gælder for alle statens
ansatte i Danmark, forhandles med henholdsvis CFU og Akademikerne. De
organisationsspecifikke overenskomster og aftaler aftales med de enkelte
medlemsorganisationer mv. som f.eks. HK og 3F.
Samtlige statslige overenskomster og aftaler i Danmark forhandles i tæt til-
knytning til hinanden og indgås og udløber på samme tidspunkt. Parterne
aftaler typisk, at overenskomsterne skal gælde for en treårig periode.
Overenskomstforhandlinger for
statens ansatte i Grønland
forhandles mel-
lem skatteministeren på arbejdsgiversiden og en række henholdsvis danske
og grønlandske faglige organisationer på lønmodtagersiden.
Overenskomstforhandlingerne for statens ansatte i Grønland forhandles
ikke nødvendigvis samtidig, hvilket blandt andet skyldes, at parterne i de
statslige grønlandske overenskomster ofte hverken opsiger eller fremsætter
krav til overenskomsterne på det tidspunkt, hvor disse udløber. De eksiste-
rende overenskomster og aftaler løber således videre, indtil de opsiges med
tilsvarende tidsmæssig forskydning af overenskomsternes indgåelse/forny-
else. Endvidere indledes overenskomstforhandlingerne for statens ansatte i
Grønland typisk først, når selvstyret har forhandlet de overenskomster, der
gælder for ansatte i selvstyret og de grønlandske kommuner (se nærmere
nedenfor under pkt. 2.2).
Størstedelen af de statslige grønlandske overenskomster indgås typisk også
for en treårig periode, dog er der på enkelte overenskomstområder praksis
for, at parterne aftaler en kortere eller længere aftaleperiode.
2
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 25: Notat fra arbejdsgruppen , som havde til formål at afdække de faktiske løn- og ansættelsesforhold for politibetjente og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124735_0003.png
Aftalerne for statens tjenestemænd i Grønland (herunder politibetjente og
anstaltsbetjente) er senest forhandlet i juni måned 2017 og udløber pr. 31.
marts 2020.
2.2. Samarbejdet mellem staten og selvstyret i forbindelse med overens-
komstfornyelser i Grønland
For i videst muligt omfang at opnå ensartede løn- og ansættelsesvilkår for
offentligt ansatte i Grønland, blev der mellem staten, hjemmestyret og De
grønlandske kommuners Landsforening den 28. august 1990 som en forlæn-
gelse af praksis indgået en samrådsaftale, som etablerede et samarbejde mel-
lem parterne ved kommende forhandlinger vedrørende kollektive overens-
komster og aftaler mv. Følgende fremgår af samrådsaftalens § 1:
”Der etableres et samarbejde mellem landsstyret, staten og
de grønlandske kommuners landsforening med henblik på at
opnå ensartede løn- og ansættelsesvilkår for ansatte under
den offentlige forvaltning og virksomheder i Grønland.”
I takt med hjemmestyrets og senere selvstyrets overtagelse af en række an-
svarsområder og arbejdsopgaver, er antallet af statslige ansatte i Grønland
tilsvarende faldet betydeligt. I en årrække har det som følge heraf været
praksis, at selvstyret og de faglige organisationer forhandler løn- og ansæt-
telsesvilkår for ansatte i selvstyret og de grønlandske kommuner, herunder
indgår aftale om niveauet for de generelle lønstigninger. Med afsæt i for-
handlingerne for selvstyrets ansatte forhandler staten og de faglige organi-
sationer herefter de kollektive aftaler på plads for deres personalegrupper.
Denne praksis skal særligt ses i sammenhæng med anerkendelsen af Grøn-
land som et selvstændigt arbejdsmarked og hensynet til at koordinere løn-
og ansættelsesvilkår for ansatte under den offentlige forvaltning i Grønland.
En oversigt over forhandlingskompetencen på arbejdsgiversiden vises her-
under:
Oversigt over forhandlingskompetencen i Grønland
Organisation
Skatteministeren (Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen)
Ansatte
Arbejdsgiverorganisation for statens ansatte i Grøn-
land og forhandler selvstændige overenskomster
mv. for statens ansatte i Grønland, f.eks. politibe-
tjente og anstaltsbetjente, kontorfunktionærer, juri-
ster og økonomer.
3
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 25: Notat fra arbejdsgruppen , som havde til formål at afdække de faktiske løn- og ansættelsesforhold for politibetjente og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124735_0004.png
Det grønlandske selvstyre
Arbejdsgiverorganisation for ansatte i hhv. selvsty-
ret og de grønlandske kommuner og forhandler fæl-
les overenskomster for ansatte i hhv. selvstyret og
de grønlandske kommuner, f.eks. læger, lærere, ju-
rister, økonomer, pædagogisk personale og tandlæ-
ger.
3. Resultatet af afdækningen af faktiske løn- og ansættelsesforhold for
politi- og anstaltsbetjente i Grønland
Justitsministeriet har til brug for afdækningen indhentet bidrag fra henholds-
vis Medarbejder- og Kompetencestyrelsen (tidligere Moderniseringsstyrel-
sen), Rigspolitiet og Direktoratet for Kriminalforsorgen. Bidragene indehol-
der en detaljeret sammenligning af løn- og ansættelsesvilkår for politibe-
tjente og anstaltsbetjente i henholdsvis Danmark og Grønland.
I de følgende afsnit (pkt. 3.1-3.3) redegøres alene for udvalgte dele af Med-
arbejder- og Kompetencestyrelsens (tidligere Moderniseringsstyrelsens),
Rigspolitiets og Direktoratet for Kriminalforsorgens notater. Der henvises i
det hele til notaterne, der er vedlagt som bilag.
3.1. Moderniseringsstyrelsens (nu Medarbejder- og Kompetencestyrelsens)
notat af 6. december 2018
Af notatet fremgår af væsentlige forskelle:
At
arbejdstiden
i Danmark er 37 timer om ugen, mens den i Grøn-
land er 40 timer om ugen.
At statens ansatte i Grønland har ret til
tjenestefrihed med løn
den 1.
maj, 5. juni og 21. juni, mens statens ansatte i Danmark ikke centralt
har tilsvarende dage med tjenestefrihed.
At statens tjenestemænd i Grønland har ret til at søge sig alderspen-
sioneret fra det 60. år eller senere uden beregning af førtidspensions-
fradrag, hvilket statens tjenestemænd i Danmark ikke har.
At statens ansatte i Grønland efter to års ansættelse har ret til
én fe-
riefrirejse
for hvert andet ansættelsesår. Feriefrirejsen ydes til et
valgfrit bestemmelsessted i eller uden for Grønland inden for et mak-
simumbeløb svarende til billetprisen tur/retur fra tjenestestedet til
København.
4
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 25: Notat fra arbejdsgruppen , som havde til formål at afdække de faktiske løn- og ansættelsesforhold for politibetjente og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124735_0005.png
3.2. Rigspolitiets notat af 19. november 2018
Der sondres i Rigspolitiets notat mellem uchargerede (uden ledelsesansvar)
og chargerede (med ledelsesansvar) polititjenestemænd.
For så vidt angår
uchargerede
polititjenestemænd, fremgår det af notatet, at
der både i den danske og den grønlandske klassificeringsaftale anvendes
skalatrinene 23 til 46. Polititjenestemænd i Danmark og Grønland indplace-
res på samme skalatrin. En polititjenestemand på prøve indplaceres således
både i Danmark og i Grønland på skalatrin 23, mens en polititjenestemand,
der fastansættes efter endt uddannelse, begge steder indplaceres på skalatrin
29. Lønniveauet på det samme skalatrin er forskellig, da den fremgår af to
forskellige lønjusteringsaftaler.
Det fremgår desuden, at lønniveauet på et skalatrin for polititjenestemænd i
Danmark varierer afhængig af, hvor i landet den pågældende gør tjeneste,
og dermed i hvilken stedtillægssats polititjenestemanden er indplaceret. En
polititjenestemand, som gør tjeneste i København, vil eksempelvis få løn i
henhold til stedtillægssats 6, mens en polititjenestemand, som gør tjeneste
på Bornholm, vil få løn i henhold til stedtillægssats 2.
Som en kompensation for, at lønnen på de enkelte skalatrin er lavere for en
polititjenestemand i Grønland, ydes der et udligningstillæg, som har til for-
mål at udligne lønnen i forhold til en polititjenestemand i Danmark. Tillæg-
get beregnes ved en sammenligning mellem skalatrinslønnen for en politi-
tjenestemand i Grønland og skalatrinslønnen på stedtillægssats 0 for en po-
lititjenestemand i Danmark. Dette skyldes, at Grønland
sammen med Chri-
stiansø
er placeret på stedtillægssats 0. Indplacering på de forskellige sted-
tillægssatser sker på baggrund af aftale af 15. juni 2015 om justering af tje-
nestemandslønninger mv. indgået mellem Finansministeriet og tjeneste-
mændenes centralorganisationer. Der ydes et pensionsbidrag på 18. pct. af
udligningstillægget.
Der henvises til tabel 4 i Rigspolitiets notat, hvor gennemsnitslønnen på
skalatrin 29 og 36 sammenlignes. Et uddrag af tabellen vises herunder:
Tabel 4: Sammenligning af månedsløn inkl. tillæg (særligt tillæg, udligningstillæg og
lokallønstillæg), ekskl. pension, for politibetjente i henholdsvis Danmark og Grøn-
land
Skalatrin
Danmark*/**
Grønland*
Forskel
26.601 kr.
25.680 kr.
921 kr.
29
30.053 kr.
29.546 kr.
507 kr.
36
* Løntal vedr. politibetjente i henholdsvis Danmark og Grønland er trukket for august måned 2018.
5
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 25: Notat fra arbejdsgruppen , som havde til formål at afdække de faktiske løn- og ansættelsesforhold for politibetjente og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124735_0006.png
** Den anførte løn for polititjenestemænd i Danmark udgør gennemsnitslønnen baseret på alle politikredse, eks-
klusiv PET.
For så vidt angår
chargerede
tjenestemænd, fremgår det af Rigspolitiets no-
tat, at ledelsesstrukturen (titlerne og stillingsindhold) og indplaceringerne i
lønrammer ikke er ens i Danmark og Grønland, idet de følger forskellige
aftaler. Som eksempel kan nævnes, at en vicepolitiinspektør i Danmark nor-
malt vil være indplaceret i lønramme 35, mens en vicepolitiinspektør i Grøn-
land vil være indplaceret i lønramme 34, ligesom en politikommissær i Dan-
mark normalt vil være indplaceret i lønramme 33, mens en politikommissær
i Grønland vil være indplaceret i lønramme 32. Indplaceringen af de for-
skellige stillinger sker ud fra en vurdering af stillingernes indhold, herunder
blandt andet ansvaret i den pågældende stilling.
Chargerede polititjenestemænd i Grønland ydes
ligesom de uchargerede
et udligningstillæg, der har til formål at udligne forskellen på lønnen i for-
hold til chargerede polititjenestemænd i Danmark. Da der ydes polititjene-
stemænd i Grønland pensionsbidrag på 18 pct. af udligningstillægget, tjener
sammenlignelige polititjenestemænd
chargerede såvel som uchargerede
i visse tilfælde mere i Grønland end i Danmark.
Et eksempel på sammenligning af lønrammer for chargerede, inklusive pen-
sion af udligningstillægget, ses i tabel 10 i Rigspolitiets notat. Et uddrag af
tabellen vises herunder:
Tabel 10: Sammenligning af årsløn inkl. tillæg (polititillæg og udligningstillæg)
LR/
Grønland
Danmark
Forskel
skl
Skalatrins-
Udlig-
Pension
I alt
Skalatrins-
Årlig for-
løn
ningstillæg af udlig-
løn og po-
skel i for-
og polititil-
ningstil-
lititillæg
hold til
læg
læg
Danmark
17.835
475.466 kr. 457.631 kr.
17.835 kr.
32/
358.546 kr. 99.085 kr.
kr.
45
19.641
513.233 kr. 493.593 kr.
19.641 kr.
34/
384.477 kr. 109.115 kr.
kr.
47
Endelig fremgår det af Rigspolitiets notat, at både uchargerede og charge-
rede polititjenestemænd i Danmark, der udsendes til tjeneste i Grønland for
en periode på 2 år med mulighed for forlængelse, under udstationeringen
indplaceres på stedtillægssats 0, men samtidig oppebærer et særligt tillæg
på 70.411 kr. årligt i oktober 2018-niveau for at understøtte rekruttering og
fastholdelse.
6
GRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 25: Notat fra arbejdsgruppen , som havde til formål at afdække de faktiske løn- og ansættelsesforhold for politibetjente og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124735_0007.png
3.3. Direktoratet for Kriminalforsorgens notat af 9. november 2018
For så vidt angår lønniveauet for anstaltsbetjente i Grønland og fængselsbe-
tjente i Danmark henvises til tabellen i Direktoratet for Kriminalforsorgens
notat.
Et uddrag af tabellen, hvor der er konstateret de største forskelle på lønnen,
vises herunder:
Stilling
Grøn-
land/Dan-
mark
Anstaltsbe-
tjent/fæng-
selsbetjent
med 0-2 års
anciennitet
Anstaltsbe-
tjente/fæng-
selsbetjente
med 2 års
anciennitet
og opefter
Danmark
grundløn
(provins)*
23.857 kr.
Danmark
grundløn (ho-
vedstad)*
25.024 kr.
Grønland
grundløn*
Forskel
18.587 kr.
5.270 kr. (provins)
6.437 kr. (hovedstad)
24.220 kr.
24.591
kr.**
25.355 kr.
25.691 kr.**
18.873 kr.
19.788 kr.***
4.432 kr.
5.718 kr.
(provins)
5.567 kr.
6.818 kr.
(hovedstad)
* Løntal for Danmark er trukket for 3. kvartal 2018 i ISOLA, mens løntal for Grønland er trukket for august 2018
i LDV
** Efter fire års anciennitet oprykkes fængselsbetjente i Danmark til et højere løntrin. Beløbet udgør således det
højeste løntrin for en fængselsbetjent i Danmark.
*** Efter fire og seks års anciennitet oprykkes anstaltsbetjente i Grønland til højere skalatrin. Beløbet udgør såle-
des det højeste løntrin (seks års anciennitet) for en anstaltsbetjent i Grønland.
Der ydes ikke som for politibetjente et udligningstillæg.
Det fremgår i øvrigt af Direktoratet for Kriminalforsorgens notat, at uddan-
nelsen til anstaltsbetjent i Grønland er toårig, mens uddannelsen til fæng-
selsbetjent i Danmark er treårig. Der gives i Grønland løn under hele uddan-
nelsen, mens der i Danmark gives løn i praktikperioden og SU under skole-
opholdene.
7