Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 204
Offentligt
2203096_0001.png
Finansministeriet
Bilag: Retningslinjer for brug af eksterne konsulenter i staten
Indledning
For regeringen er det en højt prioriteret indsats at reducere udgifterne til brugen af
eksterne konsulenter i den offentlige sektor, så pengene i stedet kan prioriteres til
velfærd.
De enkelte ministerier er ansvarlige for at løse opgaverne på deres ressort og for-
valte deres økonomiske rammer på bedst mulig vis. Hertil hører bl.a. beslutninger
om at indkøbe ekstern bistand i form af konsulentydelser. De enkelte ministerier
skal fremadrettet i højere grad løse opgaver internt og udnytte eksisterende kapaci-
teter frem for at anvende eksterne konsulenter.
Der indføres ikke et stop for indkøb af eksterne konsulentydelser i staten. Det er
således de enkelte ministerier, der er ansvarlige for at beslutte eventuelle indkøb af
ekstern konsulentbistand og i den forbindelse indgå aftale om de konkrete rammer
for bistanden.
Der er i den forbindelse udarbejdet generelle retningslinjer for indkøb af eksterne
konsulentydelser i staten,
jf. boks 1.
Retningslinjerne vil kunne blive revideret som
følge af det videre arbejde med at analysere konsulentforbruget i staten.
Retningslinjerne gennemgås nedenfor.
Boks 1
Retningslinjer for brug af eksterne konsulenter
1. Mere strategisk indkøb af konsulenter
2. Nedbringelse af brugen af eksterne konsulenter
3. Anvendelse af statslige indkøbsaftaler
4. Håndtering af politiske aftaler mv.
5. Opfølgning på forbrug af eksterne konsulentydelser mv.
1. Mere strategisk indkøb af konsulenter
Indkøb af ekstern konsulentbistand skal i alle tilfælde være fagligt funderet og bi-
drage til den mest hensigtsmæssige og effektive måde at løse en given opgave på.
Dette nødvendiggør, at indkøb af konsulenter beror på en strategisk beslutning. I
den forbindelse er det væsentligt, at:
Ministerierne på strategisk vis tager stilling til indkøb af eksterne konsulenter,
herunder hvilke kompetencer, pågældende ministerium selv råder over, og
hvilke der kan være nødvendige at købe eksternt.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om retningslinjer for brug af eksterne konsulenter i staten, fra finansministeren
Side 2 af 3
Den interne styring af konsulentudgifter styrkes. En mulighed herfor er eksem-
pelvis at placere ansvaret for indkøb af konsulenter ét sted i koncernen (katego-
ristyring), således at der er mulighed for at udnytte interne kompetencer og vi-
den på tværs.
Det i forbindelse med konsulentindkøbsprocessen sikres, at opgave, formål og
succeskriterier er klart og tydeligt formuleret, og at opgaveformuleringen er præ-
cis, så der opnås den bedste pris og en bedre løsning af opgaven.
2. Nedbringelse af brugen af eksterne konsulenter
Staten har mange dygtige medarbejdere med en høj faglighed, som selv bør kunne
løse en række af de opgaver, som der i dag købes eksterne konsulenter til. Det bør
derfor tilstræbes, at interne kapaciteter i staten i højere grad udvikles og anvendes.
Generelt bør ministerierne altid forholde sig kritisk til et eventuelt indkøb af ekstern
konsulentbistand, herunder fx bistand i forbindelse med rekruttering.
Herudover forventes det, at ministerierne i forbindelse med indkøb af eksterne kon-
sulentydelser i højere grad selv kan varetage opgaver relateret til institutionernes
kerneopgaver. Der henvises i den forbindelse til, at:
Ministeriernes egne medarbejdere i højere grad varetager analyseopgaver relate-
ret til institutionens kerneopgave.
Ministeriernes egne medarbejdere i højere grad udfører dele af konsulentopga-
ven, fx i forbindelse med implementering.
Derudover opfordres til, at statens institutioner i højere grad efterspørger relevant
viden og kompetencer hos andre statslige institutioner.
3. Anvendelse af statslige indkøbsaftaler
En række kategorier af konsulentydelser er aftaledækket gennem Statens Indkøb og
Statens og Kommunernes Indkøbsservice A/S (SKI). Indkøb på en fælles ramme-
aftale sikrer bedre priser og færre transaktionsomkostninger, da udbudspligten er
afløftet.
Ved indkøb af management-konsulentydelser, hvor formålet er effektivisering, skal
Statens Indkøbs forpligtende rammeaftale benyttes, hvis det samlede beløb er over
1 mio. kr. For øvrige typer af konsulentindkøb kan rammeaftaler hos SKI typisk
benyttes.
Yderligere anbefales det, at statens institutioner indhenter op til tre tilbud ved ind-
køb under tærskelværdien (1 mio. kr.), mens der vil skulle ske en annoncering efter
tilbud, hvis indkøbet har en klar grænseoverskridende interesse, dvs., at leverandø-
rer i EU kan have interesse i kontrakten. Det anbefales generelt at have indledende
markedsdialoger med potentielle leverandører, da dette kan være en fordel ift. at
skære opgaven til og sikre korrekt prissætning af opgaven.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om retningslinjer for brug af eksterne konsulenter i staten, fra finansministeren
Side 3 af 3
4. Håndtering af politisk aftaler
Som led i indgåede politiske aftaler, vil der i flere tilfælde være forudsat indkøb af
ekstern konsulentbistand til løsning af specifikke opgaver. Disse opgaver er ligele-
des omfattet af konsulentbesparelserne. Den konkrete vurdering af, hvordan op-
gaverne bedst løses, så de bidrager til at nedbringe brugen af eksterne konsulenter
skal foretages på de enkelte ministerområder.
Såfremt der ikke kan opnås en forståelse med aftale- eller forligskredsene, skal be-
sparelsen realiseres på andre dele af det eksterne konsulentforbrug på ministerom-
rådet.
5. Opfølgning på forbrug af eksterne konsulentydelser mv.
Ansvaret for at træffe beslutning om indkøb af ekstern konsulentbistand, herunder
nedbringelse af det hidtidige konsulentforbrug, varetages af de enkelte ministerom-
råder. Ligeledes er de enkelte ministerier ansvarlige for at følge op på nedbringelsen
af konsulentforbruget på de pågældende områder. Finansministeriet vil følge udvik-
lingen tæt.
Med henblik på at sikre realiseringen af de besparelser på det statslige konsulentfor-
brug, der indgår i
Aftalen om finansloven for 2020,
vil regeringens økonomiudvalg lø-
bende følge udviklingen i det statslige forbrug af eksterne konsulenter samt ekstern
juridisk bistand.
Som led i opfølgningen på brugen af eksterne konsulenter i staten opfordres de
statslige institutioner
til i højere grad at offentliggøre konsulentrapporter, som vurde-
res at have en almennyttig karakter. Offentliggørelse af konsulentrapporter vil bidrage
til mere gennemsigtighed i statslige myndigheders brug af eksterne konsulenter.