Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 909
Offentligt
2233455_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
14. august 2020
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse (komité-
sag) om samordnet anvendelse af frekvensressourcer i frekvensbåndet
5875-5935 MHz til sikkerhedsrelaterede anvendelser af intelligente
transportsystemer (ITS)
KOM-nr. foreligger ikke
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesafgørelse om samordnet an-
vendelse af frekvensressourcer i frekvensbåndet 5875-5935 MHz til sikkerhedsrela-
terede anvendelser af intelligente transportsystemer (ITS) og om ophævelse af Kom-
missionens beslutning 2008/671/EF.
Forslaget fastsætter på tværs af EU harmoniserede betingelser for brug af frekvenser
til sikkerhedsrelaterede intelligente transportsystemer (ITS). Forslaget har til hensigt
at tilvejebringe tilstrækkeligt med frekvensressourcer til kommunikationsløsninger for
vejsikkerhed samt give bybaner (fx s-tog og metro) et dedikeret frekvensbånd for at
fremme bedre tilgængelighed af udstyr og lavere priser.
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller
generelt at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes at kunne få
visse erhvervsøkonomiske konsekvenser for de virksomheder, som anvender et
frekvensbånd, der er omfattet af afgørelsen til signalsystemet CBTC på dele af S-
togsnettet i hovedstadsområdet. En vedtagelse vil indebære, at vilkårene i fre-
kvenstilladelsen til CBTC-signalsystemet skal tilpasses de harmoniserede vilkår.
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da der
skabes nye muligheder for sikkerhedsrelaterede trafikløsninger til vejtrafik, som kan
bidrage til at undgå potentielt farlige trafiksituationer og nedbringe antallet af ulyk-
ker. Desuden vurderes en harmonisering at give bedre tilgængelighed af udstyr til
bybanekommunikationssystemer, både i forhold til udbud og pris. Herudover vil en
harmonisering til bybaner sikre muligheden for en anvendelse uden samme risiko
for forstyrrelser af CBTC-signalsystemet sammenlignet med anvendelsen i nuvæ-
rende frekvensbånd, som inden for kort tid på EU-niveau vil blive harmoniseret til
brug for wi-fi.
Side 1/6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 909: Notat om komitésag vedr. samordnet anvendelse af frekvensressourcer i frekvensbåndet 5875-5935 MHz til sikkerhedsrelaterede anvendelser af intelligente transportsystemer (ITS)
2233455_0002.png
Forslaget til gennemførelsesafgørelse er til afstemning via skriftlig undersøgelses-
procedure i Frekvensudvalget (Radio Spectrum Commitee) med frist den 28. august
2020.
Regeringen agter at stemme for forslaget til gennemførelsesafgørelse.
2. Baggrund
Kommissionens gennemførelsesafgørelser på frekvensområdet har hjemmel i Fre-
kvensbeslutningen fra 2002
1
, hvorefter Kommissionen for Frekvensudvalget kan fo-
relægge relevante tekniske gennemførelsesforanstaltninger med henblik på at sikre
harmonisering af betingelserne for adgang til og effektiv udnyttelse af radiofrekven-
ser samt styrke det indre marked for fælleskabspolitikområder som elektronisk kom-
munikation, transport og forskning og udvikling. Eksempler på dette er blandt andet
gennemførelsesforanstaltninger vedr. brug af frekvensbånd til mobiltelefoni og tråd-
løst bredbånd, wi-fi-udstyr, trådløse mus m.m, på harmoniserede vilkår, så udstyret
kan anvendes i hele EU.
Medlemsstaterne er forpligtede til at gennemføre de tekniske gennemførelsesforan-
staltninger i medfør af Frekvensbeslutningen og Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv (EU) 2018/1972 om oprettelse af et europæisk kodeks for elektronisk kommu-
nikation.
På den baggrund har Kommissionen til mødet i Frekvensudvalget den 11-12. marts
2020 præsenteret et udkast til gennemførelsesafgørelse om frekvenser til brug for
sikkerhedsrelaterede anvendelser af intelligente transportsystemer (ITS). Hensigten
med forslaget er at tilvejebringe tilstrækkeligt med frekvensressourcer til løsninger
for vejsikkerhed baseret på realtidskommunikation samt give bybaner (fx s-tog og
metro) et dedikeret frekvensbånd til deres anvendelse for at fremme harmoniserede
bybane-kommunikationsløsninger, der skal bidrage til bedre tilgængelighed af udstyr
og lavere priser.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Frekvensudvalget (Radio Spectrum Comittee-
RSC) med frist den 28. august 2020. Forslaget behandles efter undersøgelsespro-
ceduren, hvilket betyder, at Kommissionen vedtager forslaget, hvis RSC afgiver en
positiv udtalelse.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med sit forslag at stille yderligere frekvenser til rådighed for
intelligente transportsystemer (ITS). I forhold til den gældende kommissionsbeslut-
ning udvides frekvensbåndet med yderligere 30 MHz med henblik på, at sikker-
hedsrelaterede anvendelser af intelligente transportsystemer (ITS) kan anvende
frekvensbåndet 5875-5935 MHz på harmoniserede vilkår som anført i bilaget. Med
forslaget udvides anvendelsen til også at omfatte ITS til bybaner, som er afgrænset
1
Kommissionens afgørelse 2002/627/EF af 29. juli 2002
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 909: Notat om komitésag vedr. samordnet anvendelse af frekvensressourcer i frekvensbåndet 5875-5935 MHz til sikkerhedsrelaterede anvendelser af intelligente transportsystemer (ITS)
2233455_0003.png
fra vej- og fodgængertrafik (fx s-tog og metro). Den nuværende beslutning fra 2008
omfatter kun ITS-løsninger til vejtrafik.
ITS til vejtrafik:
Med forslaget til udvidelse af båndet gives der flere frekvenser til ITS-løsninger, der
skal bidrage til forbedring af trafiksikkerheden på vejene (fx Vehicle-2-Vehicle Com-
munications til antikollision). Kommissionen anfører i betragtningerne til forslaget,
at ITS siden beslutningen fra 2008 har haft en central rolle i en integreret strategi
for vejsikkerhed med det formål at undgå potentielt farlige trafiksituationer og ned-
bringe antallet af ulykker. I udarbejdelsen af de harmoniserede tekniske vilkår, er
det blevet foreslået, at udvide ITS-frekvensbåndet med 20 MHz til ITS for vejsikker-
hedsløsninger med henblik på at understøtte den teknologiske udvikling og for at
muliggøre, at de to konkurrerende teknologier G5 og LTE-V2X kan fungere inden
for samme frekvensbånd.
ITS til bybaner:
Med forslaget gives ITS til bybaner et dedikeret frekvensbånd til deres anvendelse i
5925-5935 MHz og en adgang til ITS-frekvensbåndet, som skal deles med ITS-løs-
ninger til vejtrafik. Af forslaget fremgår, at ITS til vejtrafik skal have prioritet i fre-
kvensområdet under 5915 MHz og ITS til bybaner skal have prioritet i frekvensom-
rådet over 5915 MHz, således at der ydes beskyttelse over for den anvendelse,
som har prioritet.
Med et harmoniseret frekvensbånd til ITS til bybaner på harmoniserede vilkår mu-
liggøres drift af kommunikationsbaserede togkontrolsystemer (CBTC). Dette sker
med henblik på at drive bybaner sikkert og effektivt, især ved at forkorte interval-
lerne mellem på hinanden følgende tog, hvilket øger kapaciteten i den offentlige
transportinfrastruktur. Kommissionen anfører endvidere, at allokering af frekvenser
til sådanne anvendelser i EU sker med henblik på også at sikre et indre marked for
udstyr til bybaner og at bidrage til Europas miljømål.
Frister:
Af forslaget fremgår, at frekvensbåndet 5875-5935 MHz skal være udpeget til ITS
på de harmoniserede vilkår senest den 30. juni 2021 og anvendelsen i frekvens-
båndet 5925-5935 MHz skal være begrænset til ITS til bybaner. En udpegning af
frekvensbåndet sker ved en ændring i den nationale frekvensplan.
Endvidere fremgår det, at medlemsstaterne efter udpegning af frekvensbåndet til
ITS skal stille frekvensbåndet til rådighed så hurtigt som praktisk muligt på de har-
moniserede vilkår og uden eksklusivitet. Det betyder i praksis, at medlemsstaterne
skal kunne udstede frekvenstilladelser med de nye harmoniserede vilkår, og at tilla-
delsesindehaverne skal dele båndet med andre eventuelle tilladelsesindehavere.
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 909: Notat om komitésag vedr. samordnet anvendelse af frekvensressourcer i frekvensbåndet 5875-5935 MHz til sikkerhedsrelaterede anvendelser af intelligente transportsystemer (ITS)
2233455_0004.png
A forslaget fremgår endvidere, at afgørelsen skal tages op til revision, så snart ud-
viklingen i markedet eller teknologi og standarder tilsiger det, dog senest 30. sep-
tember 2023. Desuden forpligtes medlemsstaterne til at redegøre for gennemførel-
sen af afgørelsen senest den 30. september 2022.
Forslaget til gennemførelsesafgørelse skal afløse den gældende Kommissions-
beslutning 2008/671/EF, som foreslås ophævet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret
Der eksisterer ikke specifik lovgivning vedrørende sikkerhedsrelaterede anvendel-
ser af intelligente transportsystemer, men rammerne for anvendelsen er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1150 om den danske frekvensplan, jf. lov om radiofrekvenser §
4.
Det følger endvidere af frekvenslovens § 14, stk. 2, nr. 3, at Energistyrelsen kan
fastsætte vilkår med sigte på at gennemføre forpligtelser, der følger af samarbejdet
i EU. I den forbindelse har Energistyrelsen også mulighed for at ændre eller tilbage-
kalde frekvenstilladelser, jf. frekvenslovens § 23 eller § 24.
Vilkårene fastsat i gennemførelsesafgørelsen gennemføres i bekendtgørelse om
frekvensanvendelse uden tilladelse eller i de frekvenstilladelser, der er udstedt til
anvendelse frekvensbåndet, som er omfattet af gennemførelsesafgørelsen om ITS.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forpligtelsen til udpegning af frekvensbåndet 5875
5935 MHz til sikkerhedsrelate-
rede anvendelser for ITS forudsætter en ændring af bekendtgørelse nr. 1150 af 21.
november 2019 om den danske frekvensplan samt bekendtgørelse nr. 1155 af 21.
november 2019 om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse, inden den 30. juni
2021.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesafgørelse vurderes ikke i sig selv at have væsentlige
statsfinansielle konsekvenser. En opdatering af CBTC-systemet vil dog kunne med-
føre visse omkostninger for Banedanmark, jf. nedenstående afsnit om erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 909: Notat om komitésag vedr. samordnet anvendelse af frekvensressourcer i frekvensbåndet 5875-5935 MHz til sikkerhedsrelaterede anvendelser af intelligente transportsystemer (ITS)
2233455_0005.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at få konsekvenser for Siemens Mobility A/S, som anvender fre-
kvensbåndet omfattet af afgørelsen til signalsystemet CBTC på dele af s-togsnettet
i hovedstatsområdet. Frekvenstilladelsen til brug af 5925-5975 MHz er udstedt i
2010 til Siemens Mobility A/S, som har udviklet den danske løsning. Frekvenstilla-
delsen udløber 31. december 2025.
Den nuværende anvendelse på baggrund af den udstedte tilladelse til Siemens
overlapper med frekvensbåndet 5925-5935 MHz, som er omfattet af forslaget.
Tilladelsen indeholder tekniske vilkår, som ikke vil være i overensstemmelse med
de foreslåede harmoniserede vilkår i delbåndet 5925-5935 MHz. Forslaget til afgø-
relse berører kun den del af frekvenstilladelsen, som overlapper med gennemførel-
sesafgørelsen, og således ikke den resterende del af
Siemens’
frekvenstilladelse.
Danmark vil være forpligtet til at stille frekvensbåndet til rådighed på de harmonise-
rede vilkår med henblik på at fremme den harmoniserede anvendelse. Eksiste-
rende tilladelsesindehavere i det harmoniserede frekvensbånd som fx Siemens vil
også være omfattet, idet den nuværende anvendelse til bybaner falder inden for af-
gørelsens anvendelsesområde. En overholdelse af Danmarks forpligtelser vil inde-
bære, at Energistyrelsen enten skal ændre vilkårene i frekvenstilladelsen for fre-
kvensbåndet 5925-5935 MHz efter frekvenslovens § 23 eller tilbagekalde tilladel-
sen med et års varsel. En ændring af vilkårene vurderes at være det mindst indgri-
bende over for Siemens.
En ændring af vilkårene i tilladelsen for frekvensbåndet 5925-5935 MHz vil betyde,
at Siemens skal tilpasse sin nuværende anvendelse efter de nye vilkår, hvilket vil
kunne medføre merudgifter.
Siemens vil under alle omstændigheder skulle tilpasse deres frekvensanvendelse
inden for en meget kort tidshorisont. I løbet af 2021 forventes Kommissionen at
vedtage en ny gennemførelsesafgørelse om wi-fi-udstyr i et frekvensbånd, der
overlapper med Siemens’
nuværende frekvenstilladelse. En udbredelse af dette
nye wi-fi-udstyr kan medføre risiko for forstyrrelser af CBTC-systemet, som bruges
på S-togsnettet. For at undgå forstyrrelser vil Siemens derfor skulle tage nye fre-
kvenser i anvendelse.
Forslaget til frekvenser til brug for ITS for bybaner vil sikre muligheden for, at an-
vendelsen af CBTC-systemer i Danmark fremover kan ske på basis af en harmoni-
seret frekvensanvendelse med mindst mulig risiko for forstyrrelser. Konkret vil det
indebære en flytning af CBTC-systemet til de harmoniserede frekvenser omfattet af
den omhandlede gennemførelsesafgørelse.
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 909: Notat om komitésag vedr. samordnet anvendelse af frekvensressourcer i frekvensbåndet 5875-5935 MHz til sikkerhedsrelaterede anvendelser af intelligente transportsystemer (ITS)
2233455_0006.png
Desuden vurderes en harmonisering at give bedre tilgængelighed af udstyr til byba-
nekommunikationssystemer, både i forhold til udbud og pris.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesafgørelse vurderes at få positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, idet udvidelsen af frekvensbåndet til ITS skaber nye muligheder og
fordele for sikkerhedsrelaterede trafikløsninger til vejtrafik, som kan bidrage til at
undgå potentielt farlige trafiksituationer og nedbringe antallet af ulykker. Det vurde-
res ligeledes positivt for bybaner, der fremover får tildelt et harmoniseret frekvens-
bånd uden samme risiko for forstyrrelser sammenlignet med anvendelse i nuvæ-
rende frekvensbånd, som inden for kort tid på EU-niveau vil blive harmoniseret til
brug for wi-fi.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er flere lande, der har haft bemærkninger til forslagets enkeltelementer, men
der er generelt stor opbakning fra de øvrige medlemsstater til Kommissionens for-
slag til gennemførelsesafgørelse. Danmark er den eneste medlemsstat, hvor den
eksisterende frekvensanvendelse til CBTC på S-togsnettet udgør en udfordring i
forhold til at stille båndet til rådighed på nye vilkår. Der har på møderne i Frekvens-
udvalget ikke været støtte til at finde en løsning på den særskilt danske problemstil-
ling.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at der med forslaget stilles flere frekvenser til rådighed
for såvel ITS til vejtrafik og til bybaner, idet dette kan bidrage til forbedret trafiksik-
kerhed samt et styrket indre marked for ITS-løsninger. Endvidere finder regeringen
det positivt, at bybaner fremover får tildelt et harmoniseret frekvensbånd uden
samme risiko for forstyrrelser sammenlignet med anvendelsen i nuværende frek-
vensbånd.
Fra dansk side har der i forhandlingerne været lagt vægt på, at eksisterende tilladel-
sesindehavere påvirkes mindst muligt i overgangen til de nye harmoniserede vilkår.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag til gennemførelsesafgø-
relse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6