Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2128283_0001.png
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT
UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE
HANDICAP
E
RFARINGER FRA
G
LAD
F
ONDENS FORSØGSUDDANNELSE
”F
LEXUDDANNELSEN
APRIL 2019
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0002.png
Indhold
1.
2.
Sammenfatning
Flexuddannelsen
2.1 Uddannelsen
2.2 Målgruppen
2.3 Målgruppens nuværende situation
Økonomiske effekter
Effekt på offentlige finanser
4.1 Personer uden en kompetencegivende uddannelse
4.2 Personer med Flexuddannelse
4.3 Effekt på de offentlige finanser
Bilag 1: Mere om metode
3
5
5
6
7
9
11
11
12
14
18
3.
4.
5.
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0003.png
1. Sammenfatning
Denne analyse undersøger, hvordan uddannelse af unge
med kognitive handicap kan påvirke de offentlige
finanser. Beregningerne er lavet for Glad Fondens nye
forsøgsuddannelse Flexuddannelsen. Analysens
hovedresultat er, at der er et stort økonomisk potentiale
for de offentlige finanser ved at øge beskæftigelsen for
personer med handicap.
I dag findes der ikke nogen erhvervskompetencegivende uddannelse, som er
målrettet personer med kognitive handicap. Derfor igangsatte Glad Fonden i
2018 den toårige forsøgsuddannelse,
”Flexuddannelse”,
til unge med kogni-
tive handicap. Uddannelsen har til formål at øge elevernes faglige handle-
kompetence og deres sandsynlighed for at komme i beskæftigelse.
Over en toårig periode er der ca. 100 unge, der starter på uddannelsen. Ud-
dannelsens mål er, at 90 pct. af eleverne færdiggør uddannelsen og alle, der
færdiggør uddannelsen, efterfølgende kommer i fleksjob. Hvis det lykkedes,
og eleverne i gennemsnit fastholder deres fleksjob i tre år, vil det medføre en
gevinst for de offentlige finanser på ca. 8 mio. kr., jf. figur 1.1. Gevinsten er
beregnet under antagelse af, at det offentlige dækker alle uddannelsens
driftsudgifter.
Figur 1.1 Målscenarie, 8 mio. kr. over fem år
Mllioner kr.
10
0
-10
-20
-30
År 1
År 2
År 3
År 4
År 5
100 personer uden uddannelse
Akkumuleret effekt på offentlige finanser
100 personer med uddannelse
Note: Fremtidige værdier er tilbagediskonteret til 2016-niveau med en diskonteringsrente på 4 %.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistik, Glad Fonden og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’
Størrelsen af den økonomiske gevinst afhænger af, hvor mange personer ud-
dannelsen hjælper i fleksjob, og hvor længe personerne efterfølgende fort-
sætter i fleksjob. Uddannelsen betaler sig selv hjem, hvis den opnår følgende
eller bedre beskæftigelsesresultater:
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0004.png
90 ud af 100 elever opnår fleksjob i godt 2 år
70 ud af 100 elever opnår fleksjob i ca. 3 år
45 ud af 100 elever opnår fleksjob i knap 6 år
På baggrund af de seneste års antal STU-elever forventes det, at der i de
kommende år vil komme ca. 550 nye personer i målgruppen for Flexuddan-
nelsen hvert år. Det vil skabe en gevinst for de offentlige finanser på ca. 43
mio. kr., hvis en årgang med 550 unge får mulighed for at tage en Flexud-
dannelse, og Flexuddannelsen skaber fleksjob for 90 pct. af eleverne, og de i
gennemsnit fastholder fleksjobbet i tre år efter endt uddannelse.
Når en større andel af målgruppen kommet i beskæftigelse skaber det økono-
miske gevinster for de offentlige finanser. Det skyldes primært, at målgrup-
pens skattebetalinger stiger samtidigt med, at omkostninger til den aktive
beskæftigelsesindsats falder. Hertil kan der forventes en række andre gevin-
ster i form af blandt andet besparelser på sociale serviceydelser og sundheds-
ydelser. For at undgå at overvurdere den økonomiske gevinst af uddannelsen
er disse gevinster dog ikke medregnet her. Det trækker isoleret set i retning
af at undervurdere gevinsten af uddannelsen.
Resten af notatet er struktureret som følger: I afsnit 2 beskrives Flexuddan-
nelsen og målgruppen for uddannelsen. I afsnit 3 redegøres for de forventede
økonomiske effekter ved Flexuddannelsen. I afsnit 4 præsenteres beregnin-
gerne af det økonomiske potentiale ved Flexuddannelsen. Endeligt er der en
nærmere beskrivelse af den anvendte metode i bilaget.
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0005.png
2. Flexuddannelsen
Flexuddannelsen har til formål at opbygge faglige
handlekompetencer for personer med kognitive handicap.
Dette afsnit belyser bl.a. målgruppens nuværende
situation og den forandring, uddannelsen søger at hjælpe
de unge igennem.
2.1 Uddannelsen
Flexuddannelsen er en toårig forsøgsuddannelse, der har til formål at op-
bygge faglige handlekompetencer for personer med kognitive handicap.
Flexuddannelsen er kort beskrevet i boksen nedenfor. Uddannelsen er fort-
sat under udvikling og vil lokalt blive implementeret forskelligt, afhængigt af
kommunal praksis og samarbejdet med virksomhederne.
Fakta 2.1 Flexuddannelse
Uddannelsen består af brancheorienterede forløb. Den første årgang af elever, der startede på uddannelsen, blev
tilbudt uddannelse inden for brancherne detail, lager, grøn service og gastronomi.
Uddannelsen er bygget op omkring 20 timers praksislæring og 5 timers teori om ugen, hvor eleverne også forbereder
sig, bearbejder og evaluerer. Det hele foregår i samarbejdsvirksomheder. Her indgår eleven på et hold á 6-7 elever og
én fast faglærer.
Eleven har også tilknyttet en vejleder, der støtter elever i de forhold, der skal fungere for at fremme elevens
progression i uddannelsen.
Der er fire formelle evalueringer og tre semesterprøver i uddannelsesforløbet. Her vurderes det, hvilke læringsmål
eleven har nået, og det aftales, hvad elev og faglærere eller andre skal gøre, for at eleven kan nå uddannelsens
kompetencemål. Uddannelsen afsluttes med en bedømmelse med en censor fra en erhvervsskole. Når eleven har nået
uddannelsens kompetencemål udstedes et uddannelsesbevis.
Det sidste halve år af uddannelsen er der et tæt samarbejde mellem den unge, vejlederen og jobcentret med henblik
på at få afklaret omfanget af timer, den unge kan arbejde, så den unge efter endt uddannelse kan gå direkte videre i
beskæftigelse, evt. i fleksjob.
Flexuddannelsen bygger på en grundlæggende antagelse om, at uddannelse
kan hjælpe målgruppen med at opbygge faglige handlekompetencer. De fag-
lige handlekompetencer skal blandt andet:
Gøre eleverne bedre i stand til at varetage et job, fx et fleksjob
Medvirke til at myndiggøre eleverne, herunder gøre dem mere
uafhængige af støtte fra netværk og fra det offentlige
Øge elevernes velfærd og psykiske sundhed
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0006.png
2.2 Målgruppen
Målgruppen for uddannelsen er primært:
Personer i alderen 18-30 år
Personer med et kognitivt handicap
Personer for hvem, ordinær uddannelse ikke er en mulighed
Personer, som har afsluttet en Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddan-
nelse (STU) eller lignende
Personer, der har lyst til at påbegynde et uddannelsesforløb inden
for de brancher, der udbydes
Personer, der er indstillet på en uddannelse, som foregår på en virk-
somhed, og hvor man skal samarbejde med andre elever og ansatte.
Personer, hvor der er en forventning om, at de har en restarbejds-
evne
Der er ca. 5.700 personer, der har gennemført en STU i perioden 2007-2015,
jf. figur 2.1. Siden 2012 har mere end 1.000 personer gennemført uddannel-
sen hvert år.
Figur 2.1 Personer, der gennemfører en STU hvert år
1400
1200
1000
800
600
400
200
5
0
2007
Kilde: Danmarks Statistik.
1241
1026
748
1043
1082
314
62
143
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
STU’en er målrettet unge mennesker.
Ca. 95 pct. af de 5.700 personer, der
har gennemført en STU inden 2016, var fortsat under 30 år i 2016. Målgrup-
pen for Flexuddannelsen findes blandt de borgere, som har afsluttet en STU,
og hvor der er en forventning om, at de har en restarbejdsevne. Dermed ind-
går borgere, der har fået tilkendt førtidspension, ikke i målgruppen. Ca. 55
pct. af de 5.700 personer, som havde gennemført en STU før 2016, modtog
førtidspension i november 2016.
På længere sigt er målet, at Flexuddannelsen bliver udbudt over hele landet
og giver alle unge, som har gennemført en STU, og som har en restarbejds-
evne, muligheden for at få en uddannelse. I 2015 var der ca. 1.200 personer,
der afsluttede en STU. Hvis det antages, at alle dem, som ikke modtager før-
tidspension, har en restarbejdsevne, kom der i 2015 godt 550 nye personer i
målgruppen for uddannelsen.
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0007.png
2.3 Målgruppens nuværende situation
Der var i november 2016 knap 2.600 personer, som havde afsluttet en STU
før 2016 og ikke modtog førtidspension. Mere end halvdelen af dem var le-
dige, jf. figur 2.2. Af disse var ca. 14 pct. i ressourceforløb, revalidering eller
andet afklaringsforløb. Knap hver tredje var i beskæftigelse. Størstedelen af
de beskæftigede modtog dog samtidigt overførselsindkomst eller var i gang
med en uddannelse. Anden beskæftigelse (9 pct.) er beskæftigelse kombine-
ret med enten offentlig overførselsindkomst eller uddannelse. Personer, som
modtager offentlig overførselsindkomst og samtidig er i beskæftigelse, er fx
deltidsledige eller personer i løntilskud. Personer, som både er i beskæfti-
gelse og uddannelse, er fx personer med fritidsjob ved siden af uddannelsen
eller elever, som er i gang med en erhvervsuddannelse og får elevløn. Der er
kun 6 pct. af målgruppen, som var i ustøttet beskæftigelse. Målgruppen har
således en relativ lav tilknytning til arbejdsmarkedet sammenlignet med en
gennemsnitlig person i Danmark. De resterende var i gang med en uddan-
nelse mv.
Figur 2.2 Forsørgelsesgrundlag i november 2016 for målgruppen
Andet inkl.
uddannelse
13%
Anden beskæftigelse
9%
Dagpenge og kontanthjælp
uden indsats 20%
Vejledning og opkvalifice-
ring samt selvvalgt uddan-
nelse 11%
Ledighed
56%
Fleksjob
16%
Ressourceforløb, revalide-
ring o.lign. 14%
Virksomhedspraktik, nytte-
indsats o.lign. 11%
Ustøttet beskæftigelse
6%
Note: Personer, der afsluttede en STU før 2016 og ikke modtog førtidspension 1. november 2016 (N=2.546). Andet inkl. uddannelse indeholder personer uden for
arbejdsmarkedet, selvstændige og personer på barsels- eller sygedagpenge. Anden beskæftigelse er beskæftigelse kombineret med enten en offentlig overførsels-
indkomst eller uddannelse.
Kilde: Danmarks Statistik.
Fleksjob er den mest almindelige beskæftigelsesform for målgruppen, og for-
målet med Flexuddannelsen er også, at flere unge med kognitive handicap
overgår fra ledighed til især fleksjob.
Et andet og mindst lige så vigtigt formål med uddannelsen er at myndiggøre
de unge. Myndiggørelsen kan blandt andet resultere i, at de unge flytter
hjemmefra, og sammen med en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet vil
det kunne bidrage til at øge de unges selvværd og livskvalitet. Flexuddannel-
sen kan også medvirke til, at de unges brug af kommunale serviceydelser og
sundhedsvæsenet, som i dag er relativt høje for gruppen, jf. figur 2.3, reduce-
res. I analysen af det økonomiske potentiale for de offentlige finanser har vi
set bort fra effekter fra sociale serviceydelser og sundhedsydelser for at
undgå en at overestimere det økonomiske potentiale.
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0008.png
Figur 2.3 Forbrug af udvalgte sociale serviceydelser og sundhedsydelser
50.000
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
-
Længerevarende
botilbud
Midlertidige botilbud
Sygehuse
Pr. person 18-63 år
Almen og speciallæge
Kr. pr person pr. år
Mennesker med handicap
Note: Forbruget for personer med handicap er opgjort som et simpelt gennemsnit af det gennemsnitlige forbrug (i år 0 i SØM) for hver af de målgrupper, der ved-
rører personer med handicap. Sygehuse indeholder somatiske og psykiatriske sygehusindlæggelser, almen og speciallæge er sygesikringskontakter. Pr. person 18-63
år er henholdsvis de samlede kommunale omkostninger (for botilbud) og de samlede regionale omkostninger (for sygehuse og lægehjælp) pr. person 18-63 år.
Kilde: SØM og Danmarks Statistik.
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0009.png
3. Økonomiske effek-
ter
Flexuddannelsen kan påvirke de offentlige finanser via en
række effekter. I dette afsnit beskrives den metodiske
baggrund for opgørelsen af det økonomiske potentiale.
I analysen er der fokus på de budgetøkonomiske effekter for kommune, re-
gion og stat, som Flexuddannelsen kan give anledning til. Derudover kan der
være en række bredere samfundsøkonomiske effekter, men de er ikke medta-
get i analysen.
Følgende budgetøkonomiske effekter er medtaget i analysen:
Besparelser på offentlige overførselsindkomster:
Når en borger
opnår beskæftigelse, vil det offentlige ikke længere skulle udbetale en
overførselsindkomst
dog vil der til fleksjobs skulle betales et tilskud.
Vores analyse indikerer, at det offentlige ikke vil opnå nogen besparel-
ser på de offentlige overførselsindkomster.
Større skatteindbetalinger:
Når en borger kommer i beskæftigelse
og dermed får en lønindkomst, vil skatteindbetalingerne til kommune
og stat stige. Når en borgers disponible indkomst stiger, antager vi des-
uden, at borgeren vil øge sit forbrug og dermed komme til at betale
mere i afgifter mv.
Omkostninger til aktiv beskæftigelsesindsats:
Glad Fondens ud-
dannelse er dyrere end den gennemsnitlige aktive beskæftigelsesindsats,
som kommunen alternativt tilbyder borgere i denne målgruppe. Denne
meromkostning medtages i analysen. Omvendt medtages besparelser på
omkostninger til den aktive beskæftigelsesindsats som en gevinst, når
borgeren opnår beskæftigelse.
Uddannelsen har ikke kun til formål at styrke målgruppens beskæftigelse,
men også at gøre dem mere uafhængige af offentlig støtte og øge deres selv-
værd, herunder psykisk sundhed. Dermed forventes uddannelsen ligeledes at
have en effekt på personernes forbrug af offentlige serviceydelser, sundheds-
ydelser og anden offentlig støtte. Disse effekter er dog ikke medregnet i po-
tentialeberegningerne, blandt andet fordi der er stor usikkerhed omstørrel-
sen af disse effekter. Det trækker isoleret set i retning af, at vi undervurderer
det økonomiske potentiale ved at få unge med handicap i beskæftigelse. For
en nærmere beskrivelse af den anvendte metode henvises til metodebilaget.
Vi belyser det økonomiske potentiale af Flexuddannelsen ved at sammen-
ligne de offentlige omkostninger og indtægter, der er forbundet med perso-
ner i målgruppen, når disse henholdsvis er i arbejde i et fleksjob og er ledige.
I perioden 2013-2016 var der 511 tilfælde, hvor en person fra målgruppen var
i fleksjob et helt år, og 4.877 tilfælde, hvor en person var ledig i et helt år. På
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0010.png
baggrund af disse har vi beregnet de gennemsnitlige offentlige indtægter og
omkostninger pr. år for personer fra målgruppen, når de henholdsvis er i
fleksjob eller er ledige.
Figur 3.1 Gennemsnitlige offentlige indtægter og omkostninger pr. år
- 120.000 kr.
overførselsindkomst
+
- 98.0000 kr. til aktiv
beskæftigelsesindsats
- 129.000 kr.
overførsels-
indkomst
+ 37.000 kr.
indkomstskat
+ 75.000 kr.
indkomstskat
Ledig
+ 25.000 kr.
moms og
afgifter
(hele året)
Fleksjob
(hele året)
=
-156.000 kr.
pr. år
=
-15.000 kr.
pr. år
+ 39.000 kr.
moms og
afgifter
Note: Afrundet til nærmeste 1.000 kr. Personer, der har gennemført en STU, ikke modtager førtidspension og enten er ledige i alle årets måneder eller i fleksjob i alle
årets måneder. N=4.877 for ledige og N=511 for fleksjob. Data for 2013-2016, der er korrigeret for pris- og lønudvikling i perioden. Den samme person kan indgå i
gennemsnittene flere gange.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistik og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’.
Målgruppen bevæger sig typisk ind og ud af fleksjob, og når vi alene medta-
ger personer, som har været i fleksjob hele året, er der en risiko for, at vi ud-
vælger en gruppe af personer, som er stærkere end gennemsnittet. Derved vil
vi potentielt overvurdere de offentlige indtægter og undervurdere de offent-
lige omkostninger ved en person i fleksjob i målgruppen. Det trækker isole-
ret set i retning af, at vi overvurderer gevinsten af uddannelsen.
Fordelingen af de økonomiske gevinster mellem kommune, stat og region er
ikke beregnet. Det skyldes, at de er meget vanskelige at opgøre med præci-
sion. Besparelserne på den aktive beskæftigelsesindsats og overførselsind-
komsterne vil typisk tilfalde både kommuner og stat, men fordelingen mel-
lem de to vil afhænge meget af, hvilke indsatser og overførselsindkomster
borgerne modtager i de enkelte kommuner. Dog forventes det, at størstede-
len af denne gevinst vil tilfalde kommunerne. Siden 2007 har kommunerne
modtaget ca. 50-60 pct. af indkomstskatterne i Danmark.
1
Endeligt vil moms
og afgifter tilfalde staten. Som udgangspunkt påvirkes regionerne dermed
ikke af de økonomiske effekter vi har beregnet, men de kan potentielt opnå
gevinster gennem et lavere forbrug af sundhedsydelser, som beskrevet oven-
for.
1
Kilde:
https://www.skm.dk/skattetal/statistik/generel-skattestatistik/skattestrukturen
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 10
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0011.png
4. Effekt på offentlige
finanser
I dette afsnit beregnes, hvordan Flexuddannelsen kan
forventes at påvirke de offentlige finanser. Da vi endnu
ikke kender de beskæftigelseseffekter, som uddannelsen
vil skabe, er beregninger foretaget på baggrund af
forskellige antagelser om, hvordan uddannelsen påvirker
målgruppens efterfølgende beskæftigelse.
Vi beregner effekten af uddannelsen på de offentlige finanser ved at sam-
menligne de offentlige omkostninger og indtægter for personer i målgrup-
pen, når disse henholdsvis er i arbejde i et fleksjob eller er ledige.
Vi begynder med at beskrive de personer, som hhv. ikke-deltager og deltager
i uddannelsen, og til slut i afsnittet er effekten på de offentlige finanser be-
regnet.
4.1 Personer uden en kompetencegi-
vende uddannelse
Målgruppen for uddannelsen er, som tidligere beskrevet, personer der har
gennemført en STU og som har en restarbejdsevne. Målgruppen er statistisk
set defineret som personer, der har afsluttet en STU og ikke modtager før-
tidspension.
Fakta 4.1 Definition af personer i fleksjob og personer i ledighed
Fleksjob:
Over et år bevæger personer sig ofte ind og ud af beskæftigelse. I beregningerne er kortere og længere
perioder af beskæftigelse inden for et kalenderår omregnet til hele år med fleksjob og angivet som andelen af
målgruppen i fleksjob.
Ledighed:
Over et år bevæger personer sig ligeledes ofte ind og ud af ledighed. I beregningerne er kortere og
længere perioder uden fleksjob inden for et kalenderår omregnet til hele år uden fleksjob og angivet som andelen af
målgruppen ledighed. For denne andel medregnes de omkostninger og indtægter, der er forbundet med et helt års
ledighed. Dermed antages andre tilstande, herunder uddannelse, støttet beskæftigelse mv. at have de samme effekter
på de offentlige finanser som ledighed.
Over perioden 2013-2016 havde personerne i målgruppen en ledighedsgrad
på ca. 75 pct. Andelen af målgruppen, der var i fleksjob, steg i perioden fra 7
pct. til 14 pct. i 2016. Glad Fonden vurderer, at fleksjob er det mest realisti-
ske mål for beskæftigelse for målgruppen. Vi har derfor valgt at vurdere det
økonomiske effekter ved, at en person overgår fra ledighed til fleksjob.
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 11
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0012.png
Stigningen i andelen af målgruppen, som er i fleksjob, skyldes blandt andet
pensions- og fleksjobsreformen, som trådte i kraft 1. januar 2013. Reformen
har medført et paradigmeskift på området, som Glad Fonden forventer vil
lede til, at en stadigt stigende andel af målgruppen kommer i fleksjob. Derfor
har vi også valgt at basere vores beregninger på tal for målgruppen fra 2013
og frem.
Figur 4.1 Andel af året i fleksjob og i ledighed
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
11%
2010
8%
2011
5%
2012
Fleksjob
7%
2013
Ledig
Andet
8%
2014
12%
2015
14%
2016
74%
79%
78%
76%
74%
75%
76%
15%
14%
16%
18%
17%
13%
10%
Note: Personer, der afsluttede en STU senest året inden, og som ikke var i førtidspension i året. N = 822 (2013), 1320 (2014), 1875 (2015), 2528 (2016). Figuren viser
den gennemsnitlige andel af månederne i et år, hvor målgruppen var enten ledige, i fleksjob eller andet.
Kilde: Danmarks Statistik.
Den resterende andel af året var målgruppen fx selvforsørgende, i uddan-
nelse eller en anden form for beskæftigelse end fleksjob, blandt andet bibe-
skæftigelse ved siden af uddannelse og beskæftigelse med offentlig overførsel
fx løntilskud. Den resterende andel er dermed sammensat af mange forskel-
lige typer af forløb. For simpelhedens skyld har vi valgt at se bort fra disse
forløb. Det svarer til, at vi antager, at de koster det samme for det offentlige
som ledige.
Beregningerne af offentlige indtægter og udgifter for personer i målgruppen,
som ikke har en uddannelse, er således lavet ud fra følgende forsimplende
antagelser om målgruppens beskæftigelsesforløb:
Der vil i gennemsnit være 14 pct. af målgruppen, som er i be-
skæftigelse i et givent år, svarende til den gennemsnitlige andel
af målgruppen, der var i fleksjob i 2016 (når man omregner be-
skæftigelsesgraden til hele år).
Den resterende andel af målgruppen vil være ledige. På længere
sigt kan det være, at førtidspension er et mere realistisk alterna-
tiv end ledighed. Hvis omkostninger til en person i målgruppen,
der er på førtidspension, er lavere end omkostningerne til en
person, der er ledig, overvurderer vi således omkostningerne.
4.2 Personer med Flexuddannelse
Flexuddannelsen vil i de to år, uddannelsen varer, give anledning til større
omkostninger for det offentlige. I de efterfølgende år forventes det, at
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 12
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0013.png
uddannelsen vil skabe en gevinst for det offentlige, fordi målgruppens be-
skæftigelsesgrad øges.
Omkostninger til den fremtidige drift af Flexuddannelsen er forbundet med
usikkerhed og afhænger blandt andet af den konkrete implementering i kom-
munerne. På baggrund af de hidtidige erfaringer fra projektet og de budget-
terede omkostninger, har Glad Fonden estimeret, at en toårig uddannelse vil
komme til at koste ca. 368.000 kr. pr. elev eller 184.000 kr. pr. år. Til sam-
menligning brugte kommunerne i 2016 ca. 98.000 kr. på den aktive beskæf-
tigelsesindsats pr. fultidsaktiveret borger pr. år
omkostningerne til borgere
i ressourceforløb, som vil være alternativet for mange borgere i målgruppen,
var ca. 225.000 kr. pr. år.
Figur 4.2 Årlige omkostninger til aktiv beskæftigelsesindsats og til Flexuddannelse
Ressourceforløb
225.000 kr.
Flex-
uddannelse
184.000 kr.
Gns.
aktivering
98.000 kr.
Note: Gns. omkostning til Flexuddannelsen pr. elev pr. år og gns. udgift til aktiv beskæftigelsesindsats (inkl. aktivering, andre beskæftigelsesordninger, administration
af jobcentre, særlige indsatser mv.) pr. fuldtidsaktiveret pr. år. 2016-prisniveau, afrundet til 1.000 kr.
Kilde: Glad Fonden og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’.
Vi har medregnet en besparelse for de offentlige finanser på 98.000 kr. Der
vil være visse omkostninger for det offentlige, fx sagsbehandling i forbindelse
med afklaring til fleksjob, som ikke vil kunne spares væk. Det trækker isole-
ret set i retning af at overvurdere det økonomiske potentiale. Vores vurde-
ring er dog, at det mere end opvejes af de besparelser i andre forvaltninger,
fx social- og sundhedsforvaltninger, som Flexuddannelsen også kan give an-
ledning til, men som ikke er medtaget i potentialeberegninger.
Overgangen fra ledig til uddannelse vil også påvirke borgernes forsørgelses-
grundlag, hvilket kan lede til yderligere besparelser. Såfremt de ledige bor-
gere modtager uddannelseshjælp, vil det ikke påvirke det offentliges omkost-
ninger til overførselsindkomster, når de overgår til uddannelse. Men da sta-
ten traditionelt finansierer skoleydelser, kan det dog lede til besparelser for
kommunen. Såfremt borgerne modtager en ydelse med en højere sats, kan
det lede til besparelser for det offentlige. I vores beregninger har vi ikke med-
regnet besparelser på overførselsindkomster i uddannelsesperioden.
Hvis man sammenligner med en gennemsnitlig fuldtidsaktiveret, er merom-
kostningen pr. person til Flexuddannelsen ca. 86.000 kr. pr. år i de to år, ud-
dannelsen varer. Dertil kommer, at personer, som deltager i Flexuddannel-
sen, ikke kan være beskæftiget i løbet af de to år, og det offentlige mister der-
med de gevinster, de kunne have opnået ved at få eleverne i beskæftigelse.
Elever på Flexuddannelsen forventes at opbygge faglige handlekompetencer
som vil øge deres sandsynlighed for at opnå beskæftigelse, jf. afsnit 2. Det er
sandsynligt, at effekten af uddannelsen ikke vil være fordelt lige over alle år,
da man ofte oplever den største effekt i årene lige efter indsatsen for beskæf-
tigelsesindsatser, men at effekten over tid bliver mindre. Vi har derfor i det
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 13
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0014.png
følgende regnet på fire beskæftigelsesscenarier for 100 elever på Flexuddan-
nelsen.
4.3 Effekt på de offentlige finanser
Effekten på de offentlige finanser af Flexuddannelsen kan beregnes som for-
skellen i offentlige omkostninger og indtægter for en person i målgruppe
henholdsvis med og uden en Flexuddannelse.
Effekten på de offentlige finanser vil være negativ i de første to år, mens ele-
verne er på uddannelsen, idet uddannelsen forventes at blive finansieret af
det offentlige. I årene efter uddannelsen vil effekten på de offentlige finanser
være positiv, idet uddannelsen forventes at øge elevernes sandsynlighed for
at komme i fleksjob. Størrelsen af den positive effekt afhænger af, hvor
mange elever Flexuddannelsen hjælper i fleksjob, og hvor længe de bliver i
fleksjob.
Vi har beregnet den samlede effekt af Flexuddannelsen i fire forskellige be-
skæftigelsesscenarier, som beskrevet nedenfor.
FLEXUDDANNELSENS MÅLSCENARIE: 8 MIO. KR.
90 ud af 100 elever opnår tre hele år i fleksjob
derefter vil de have samme
forløb, som personer fra målgruppen der ikke har fået en uddannelse.
I målscenariet opnår Glad Fonden sit mål om at 90 ud af 100 elever opnår
beskæftigelse. Vi antager endvidere, at de elever, der opnår fleksjob, bliver i
fleksjobbet i tre hele år efter endt uddannelse. Det skønnes, at uddannelsen i
så fald vil bidrage til de offentlige finanser med 8 mio. kr., jf. figur 4.3.
Figur 4.3 Målscenarie, 8 mio. kr. over fem år
Mllioner kr.
10
0
-10
-20
-30
År 1
År 2
År 3
År 4
År 5
100 personer uden uddannelse
Akkumuleret effekt på offentlige finanser
100 personer med uddannelse
Note: Fremtidige værdier er tilbagediskonteret til 2016-niveau med en diskonteringsrente på 4 %.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistik, Glad Fonden og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 14
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0015.png
KONSERVATIVT SCENARIE: -9 MIO. KR.
45 ud af 100 elever opnår tre hele år i fleksjob
derefter vil de have samme
forløb, som personer fra målgruppen, der ikke har fået en uddannelse.
For at belyse de økonomiske effekter for det offentlige, hvis Flexuddannelsen
kun skaber beskæftigelse for halvdelen af de elever, som de håber at få i be-
skæftigelse, har vi beregnet økonomisk potentiale for et konservativt scena-
rie. I dette scenarie ventes uddannelsen at skabe en omkostning for de of-
fentlige finanser på ca. 9 mio. kr.
Figur 4.4 Konservativt scenarie, -9 mio. kr. over fem år
Mllioner kr.
0
-5
-10
-15
-20
-25
-30
År 1
År 2
År 3
År 4
År 5
100 personer uden uddannelse
Akkumuleret effekt på offentlige finanser
100 personer med uddannelse
Note: Fremtidige værdier er tilbagediskonteret til 2016-niveau med en diskonteringsrente på 4 %.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistik, Glad Fonden og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’
LIVSCYKLUSSCENARIE: 49 MIO. KR.
45 ud af 100 elever opnår 28 hele år i fleksjob, omtrent svarende til at de
forbliver i beskæftigelse resten af deres arbejdsliv.
Flexuddannelsen er målrettet unge mennesker og har dermed et stort økono-
misk potentiale, hvis den formår at påvirke elevernes beskæftigelse i resten
af deres arbejdsliv. Hvis 45 af 100 elever antages at komme i fleksjob i en pe-
riode på 28 år efter uddannelsen, vil det bidrage til de offentlige finanser
med 49 mio. kr.
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 15
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0016.png
Figur 4.5 Livscyklusscenarie, 49 mio. kr. over 30 år
Mllioner kr.
60
40
20
0
-20
-40
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
År
100 personer uden uddannelse
Akkumuleret effekt på offentlige finanser
Note: Fremtidige værdier er tilbagediskonteret til 2016-niveau med en diskonteringsrente på 4 %.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistik, Glad
Fonden og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’
100 personer med uddannelse
KONSERVATIVT LIVSCYKLUSSCENARIE: 16. MIO. KR.
45 ud af 100 elever opnår 10 hele år i fleksjob
derefter vil de have samme
forløb, som personer fra målgruppen der ikke har fået en uddannelse.
Det er muligt at målgruppen, grundet deres kognitive udfordringer på et
tidspunkt vil komme på førtidspension og dermed trække sig tilbage fra ar-
bejdsmarkedet tidligere end forventet. I det konservative livscyklusscenarie
har vi beregnet det økonomiske potentiale ved, at 45 ud 100 elever opnår 10
hele år i beskæftigelse.
Figur 4.6 Konservativt livscyklusscenarie, 16 mio. kr. over 12 år
Mllioner kr.
20
10
0
-10
-20
-30
År 1
År 2
År 3
År 4
År 5
År 6
År 7
År 8
År 9
År 10
År 11
År 12
År 13
100 personer uden uddannelse
Akkumuleret effekt på offentlige finanser
100 personer med uddannelse
Note: Fremtidige værdier er tilbagediskonteret til 2016-niveau med en diskonteringsrente på 4 %.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistik, Glad Fonden og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 16
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0017.png
BREAK-EVEN-BEREGNINGER
Størrelsen af den økonomiske gevinst afhænger således i høj grad af, hvor
mange personer uddannelsen hjælper i beskæftigelse, og hvor varig beskæfti-
gelsen er. Da beskæftigelseseffekterne endnu ikke er kendte, har vi derfor
gennemført en række break-even-beregninger, der illustrerer, hvor store be-
skæftigelseseffekterne skal være for, at uddannelsen lige præcis ikke påvirker
de offentlige finanser.
Hvis uddannelsen fx hjælper 90 pct. af de unge i fleksjob i en toårig periode,
vil uddannelsen lige præcist være tjent hjem for det offentlige, jf. figur 4.4.
Tilsvarende vil uddannelsen være neutral for de offentlige finanser, hvis ca.
70 pct. af de unge opnår fleksjob i tre år efter uddannelsen er afsluttet.
Figur 4.7 Eksempler på effekter af uddannelsen, hvor den er neutral for de offentlige finanser
Break-even - uddannelsen er tjent
hjem når:
90 ud af 100 elever opnår fleksjob i godt 2 år
70 ud af 100 elever opnår fleksjob i ca. 3 år
45 ud af 100 elever opnår fleksjob i knap 6 år
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistik, Glad Fonden og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’.
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 17
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0018.png
5. Bilag 1:
Mere om metode
I det følgende beskrives data og de antagelser, der ligger til grund for bereg-
ninger, herunder den mulige betydning det har for resultaterne af beregnin-
gerne.
I analysen beregnes det økonomiske potentiale for de offentlige finanser ved
at sammenligne offentlige indtægter og omkostninger for personer i mål-
gruppen, som er enten ledige eller i fleksjob. Målgruppen er statistisk set de-
fineret som personer, der har afsluttet en STU, og som ikke er på førtidspen-
sion. Som datagrundlag for beregningerne har vi valgt at tage udgangspunkt
i personer, der er henholdsvis ledige et helt år (4.877 personer) eller i fleks-
job et helt år (511 personer) i perioden 2013-2016. En person kan have flere
beskæftigelsestilstande i en måned, og definitionen er dermed ikke det
samme som, at personen har været fuldtidsledig eller udelukkende har været
i fleksjob hele året. Personen kan også have noget beskæftigelse, sygdom el-
ler lignende ved siden af enten ledigheden eller fleksjobbet. Ved at tage ud-
gangspunkt i de personer, der er ledige i hele året, er der en risiko for, at vi
udvælger de svageste, som skaber de største omkostninger. Samtidig risike-
rer vi ved at tage udgangspunkt i dem, som er i fleksjob hele året, at udvælge
de stærkeste, som skaber de største indtægter. Dermed kan datagrundlaget
lede til, at vi overvurderer det økonomiske potentiale. Vores robusthedsana-
lyser indikerer dog, at selektionen ikke har påvirket resultaterne særligt me-
get.
For at tage hensyn til, at mange personer i målgruppen ofte ikke vil være i
fleksjob hele året, er kortere og længere perioder af beskæftigelse inden for et
kalenderår for personer i målgruppen omregnet til hele år med fleksjob og
angivet som andelen af målgruppen, der er i fleksjob. Det samme er gjort for
ledige. Denne andel er beregnet ud fra personernes beskæftigelsestilstande i
de enkelte måneder i året. Dette er en forsimpling, som kan betyde at bereg-
ningerne bliver mindre præcise, men vi forventer ikke, at det fører til at vi
enten over- eller undervurderer det økonomiske potentiale. For den andel,
hvor målgruppen ikke er i fleksjob har vi antaget at de er ledige, eller at de
offentlige indtægter og omkostninger vil svare til indtægter og omkostninger
for en ledig. Dette er endnu en forsimplende antagelse
hvis personerne i
denne gruppe i gennemsnit er mindre omkostningsfulde for de offentlige fi-
nanser end en ledig person, vil det lede til at vi overvurderer det økonomiske
potentiale. For en given måned med fleksjob, har vi antaget at personer i
målgruppen arbejder det samme antal timer, som gennemsnittet for mål-
gruppen i perioden 2013-2016.
De offentlige indtægter og omkostninger er beregnet på baggrund af register-
data fra Danmarks Statistik:
Overførselsindkomsten er beregnet som den skattemæssige per-
sonlige indkomst minus erhvervsindkomsten (løn og nettoover-
skud af selvstændig virksomhed inkl. visse honorarer), begge fra
Danmarks Statistiks indkomstregister. Hvis en person modtager
private pensionsudbetalinger, vil dette komme til at indgå som
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 18
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0019.png
en overførselsindkomst, men pga. målgruppens alder forventes
det ikke at være en udfordring.
Skatten er samlet slutskat plus samlet arbejdsmarkedsbidrag,
fra Danmarks Statistiks indkomstregister.
Moms og afgifter er beregnet som 24,5 pct. af den personlige
indkomst. Afgiftsindholdet af marginalt privatforbrug skønnes
for danskere at være 24,5 pct., jf. Skatteministeriet (2013). Pro-
venu og metode.
Desuden har vi medregnet omkostninger til den aktive beskæftigelsesind-
sats, herunder drift af jobcentre, vejledning og opkvalificering, mm. Disse
omkostninger er baseret på Finansministeriet (2018)
’Aktiv beskæftigelses-
indsats’.
Vi har taget udgangspunkt i den gennemsnitlige omkostning pr.
fuldtidsaktiveret på trods af, at mange personer i målgruppen vil være dyrere
end gennemsnittet (dette gør sig fx gældende for personer på ressourcefor-
løbsydelse, jobrettet uddannelse, sygedagpenge og ledighedsydelse). Om-
kostninger og indtægter er omregnet til 2016-prisniveau vha. den generelle
pris- og lønstigning (Moderniseringsstyrelsen, se
https://modst.dk/oeko-
nomi/bevillingslove/indeks/fastprisberegninger/).
Der er beregnet en fastholdelseseffekt, da personer, som deltager i Flexud-
dannelsen, ikke kan være beskæftiget i løbet af de to år, og det offentlige mi-
ster dermed de gevinster, de kunne have opnået ved at få eleverne i beskæfti-
gelse. Gevinsten er beregnet som andelen i fleksjob i et år gange forskellen på
de offentlige indtægter og udgifter for henholdsvis en ledig og en person i
fleksjob.
Fremtidige effekter er tilbagediskonteret til 2016-niveau med en diskonte-
ringsrente på 4 pct. Det er den diskonteringsrente, der anbefales af Finans-
ministeriet i Finansministeriet (2017). ’Vejledning i samfundsøkonomiske
konsekvensvurderinger’.
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 19
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128283_0020.png
HØJBJERRE BRAUER SCHULTZ
er et samfundsøkonomisk konsulenthus, som skaber
konkret og brugbar viden til vores kunder. Det gør vi ved
at levere analyser af høj økonomfaglig kvalitet med et
skarpt øje for den kontekst, analyserne indgår i, og
formidlet i et klart og letforståeligt sprog.
I samarbejde med vores kunder skaber vi et stærkt og
fagligt velfunderet videngrundlag, som kan understøtte
beslutningsprocesser, skabe forandringer og sætte
dagsordener i den brede offentlighed.
Vi er blandt landets førende eksperter i anvendte
økonomiske og statistiske metoder og har dyb policy-
indsigt på bl.a. erhvervs- og velfærdsområdet.
TROMMESALEN 5, 3. SAL
1614 KØBENHAVN V
WWW.HBSECONOMICS.DK
[email protected]
ØKONOMISK POTENTIALE VED AT UDDANNE UNGE MED KOGNITIVE HANDICAP 20