Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2128281_0001.png
flexuddannelsen
Arbejdsmarkedsinklusion i stor skala gennem uddannelse
Nyhedsbrev maj 2019
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
Flexuddannelsen - Projektstatus
Arbejdsmarkedsinklusion
i stor skala gennem uddannelse
Flexuddannelsen er fra 2017 - 2022 støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond. Forsøgsuddannelsen er
målrettet den gruppe af unge med kognitivt handicap, som siden pensionslovgivningen
i 2013, efter afsluttet ungdomsuddannelse (STU) er blevet mødt med en forventning om at kunne
bidrage på arbejdsmarkedet. Det er en gruppe unge, der ikke hidtil har haft adgang til erhvervsrettet
uddannelse. Det har medført, at de unge ofte befinder sig i forskellige former for kortvarig aktivering
af en karakter, der ikke har medført, at de er kommet videre i beskæftigelse. De er oftest forblevet på
kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse m.v.
Projektet har til formål at inkludere unge med kognitive handicap på arbejdsmarkedet i langt højere
grad end tilfældet er i dag. Det skal ske via en målrettet uddannelsesindsats, hvor der opbygges
erhvervsrettede kompetencer hos de unge i målgruppen, som modsvarer de behov, der er på
arbejdsmarkedet.
Flexuddannelsen er tilrettelagt hensigtsmæssigt for unge der f.eks. lever med generelle indlæringsvan-
skeligheder, autisme spektrum forstyrrelser, ADHD eller mental retardering i mildere grad. Det er unge,
der er lige så forskellige som alle andre unge men det kan betyde, at de kan have:
- svært ved at huske og derfor har brug for mange gentagelser
- brug for kun at få en besked af gangen
- svært ved at koncentrere sig
- svært ved kritik
- svært ved at forholde sig til komplekse problemstillinger
- brug for hjælp til at skabe struktur og overskuelighed
- brug for tryghed og faste rammer
- brug for flere pauser
- svært ved at holde fokus på én tankerække
- svært ved at aflæse andre mennesker og derfor have svært ved socialt samspil
- en virkelighedsforståelse der adskiller sig fra andres
- have vanskeligt ved at opretholde selvkontrol fordi de er meget impulsstyrede
Det fremmer elevgruppens uddannelsessucces
- at eleverne på forhånd ved, hvad de skal
- at eleverne ved, hvordan det kommer til at foregå
- at eleverne ved, at de kan klare den opgave, de bliver stillet og kan få hjælp undervejs
- at eleverne bliver udfordret på de tidspunkter, hvor de er klar til det.
Ifølge projektbeskrivelsen skal der uddannes ca. 100 elever i projektet og heraf skal de 90 videre i
fleksjob. Af de 46 elever, der blev optaget august 2018 har der til dato været et frafald på 4 elever, hvilket
giver en frafaldsprocent på 8,6 %. Sammenlignet med f.eks. erhvervsuddannelserne og målgruppens
udfordringer taget i betragtning, er det en meget tilfredsstillende fastholdelsesprocent. Forklaringen
tilskriver vi uddannelsesmodellen samt den pædagogiske praksis.
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
Flexuddannelsen - Projektstatus
Den 12. august 2019 påbegynder yderligere 49 elever deres 2-årige Flexuddannelse, hvilket betyder, at
der frem til juni 2020, hvor de første 7 elevhold skal til afsluttende eksamen vil være knap 100 elever
i uddannelse på tværs af landet. Der er optagelse frem til udgangen af juni, og stadig få pladser tilbage
på køkkenuddannelsen i Aarhus og København samt på grøn service uddannelsen i Esbjerg.
Fokus i projektet vil i den kommende periode være på udvikling og afprøvning af relevante semester-
prøver, beskrivelse af den alment dannende undervisning, som allerede praktiseres, udvikling af
samarbejdsprocesser omkring individuelle praktikker samt øget samarbejde med mellemledere
og de ansatte på virksomhederne, der indgår i sidemandsoplæring.
“JEG BLIVER LIGEVÆRDIGT
BEHANDLET. SEL
VOM JEG
IKKE ER ANSAT, SÅ FØLER
JEG MIG SOM EN DEL AF
STEDET, SOM DE ANDRE
I MIN AFDELING”
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0004.png
Flexuddannelsen - Projektstatus
To uddannelsesmodeller
Der er udviklet 2 uddannelsesmodeller. Uddannelserne er beskrevet i et udkast til en
bekendtgørelse med et bilag med kompetencemål og læringsmål for alle brancherne og
kvalitetssikret i dialog med følgende erhvervsskoler:
Rybners, VidenDjurs, Hotel & Restaurantskolen, Roskilde Tekniske Skole, Vilvorde.
MODEL 1 - Organisering af uddannelsen
År 1
Intro
6 ugers intro til
branche
Praksislæring på virksomhed med faglærer
34 ugers virksomhedsbaseret undervisning på hold med faglærer.
Herunder fælles kurser i f.eks. førstehjælp, hygiejne mv.
20 timers læring gennem deltagelse i praksis og 5 timers teori.
År 2
Repetition
4 uger på
virksomhed
Individuel praktik
30 ugers vekslen mellem 1 - 2 længere individuelle praktikker på nye
virksomheder og forløb med faglærer på uddannelsesvirksomhed
Eksamen
6 ugers eksamens-
forberedelse og eksamen
De sidste 20 uger samarbejder den unge, vejleder og den kommunale enhed, der arbejder med godkendelse til fleksjob tæt for at sikre den nødvendige
dokumentation
MODEL 2 - Organisering af uddannelsen
År 1
Praksislæring på uddannelsesvirksomhed
6 ugers intro til branche
20 uger med faglærer på hold i uddannelsesvirksomhed
20 timers deltagelse i praksis og 5 timers teori med faglærer
Praktik på uddannelsesvirksomhed
20 uger praktik som hold uden faglærer i uddannelsesvirksomhed
20 timers sidemandsoplæring
5 timers teori med faglærer
År 2
Praksislæring på uddannelsesvirksomhed
20 uger med faglærer på hold med opgaver på et højere niveau i
uddannelsesvirksomhed
20 timers læring gennem deltagelse i praktik.
5 timers teori med faglærer.
Individuel Praktik
14 ugers individuel praktik uden faglærer i uddannelsesvirksomhed
6 uger med faglærer på uddannelsesvirksomhed på højeste niveau og
afslutning med eksamen.
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0005.png
Væsentlige erfaringer med uddannelsesmodellernes styrker
Virksomhedsbaseret praksislæring
– som medfører samarbejde med kolleger i
en autentisk arbejdshverdag og at de unge gennem seriøse opgaver, der gør en
forskel for andre mennesker, bliver en del af et arbejdsfællesskab og udvikler
faglig identitet.
Lille hold med fast faglærer og vejleder
– hvor faglæreren er den faglige
rollemodel, mens vejlederen støtter både elev, faglærer og de ansatte i at opnå
de bedst mulige læringsbetingelser for den enkelte elev.
25 timers undervisning om ugen
- med ca. 20 timers deltagelse i praksis både
med faglærer og som sidesidemandsoplæring hos faste ansatte. Ugentlig 5
timers skolelignende undervisning, hvor eksempler fra praksis bearbejdes, ny
viden præsenteres og elevernes refleksion over erfaringer i praksis styrkes.
Beskrevne kompetencemål og læringsmål
- så eleverne ved, at de ikke skal
kunne det hele fra starten men gennem evalueringer sammen med faglæreren
kan følge progressionen hen imod det, de skal kunne, når de afslutter efter 2 år.
Semesterprøver
- hvor elevernes kompetencer vurderes, og eleverne forbere-
des til den afsluttende eksamen.
Helhedsindsats
der indebærer at uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen
forholder sig til de mange forhold, der skal fungere for, at de unge kan
fastholdes. Udover det, der foregår i uddannelsen, vedrører det f.eks. fokus på
helbred, bolig, transport og socialt netværk.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0006.png
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0007.png
Partnerskab med virksomheder
Flexuddannelsen afprøves i partnerskab med 15 virksomheder indenfor følgende brancher:
Detail
– butik eller lager – hvor 8 elevhold uddannes i partnerskab med henholdsvis Salling Group i
seks forskellige store Føtex og Bilka butikker samt et stort lager og med henholdsvis SuperBrugsen
og Biltema med hver et elevhold.
Køkken
– hvor 4 elevhold uddannes i partnerskab med Compass Group i kantinekøkkener på UC-Syd,
SOSU-Østjylland og på Panum Instituttet samt et elevhold på ECH Park Hotel.
Grøn service
– hvor 3 elevhold uddannes i partnerskab med henholdsvis Københavns Lufthavne A/S,
Gram Slot og Frilandmuseet Det Gamle Danmark.
Væsentlige erfaringer med partnerskab med virksomheder
Virksomhederne er gået meget positivt ind i samarbejdet og kommer med
positive tilbagemeldinger. Modellen med en faglærer, der har uddannelses-
ansvaret på virksomheden og en tilknyttet vejleder, der tager sig af de
spørgsmål, der kan forstyrre elevernes fokus på uddannelsen betyder, at
virksomhederne oplever, at eleverne meget hurtigt er blevet dygtigere end de
havde forventet, og at virksomhederne slipper for meget af det tidsskrævende
administrative arbejde, de kender fra forskellige praktikordninger.
Virksomhedernes størrelse har betydning for, om de kan rumme et
uddannelseshold på 7 elever og en faglærer i forhold til plads og relevante
opgaver. Det kræver derfor forskellige uddannelsesmodeller, så både mellem-
store og store virksomheder kan være med som uddannelsesvirksomheder,
mens mindre virksomheder primært kan indgå som praktikvirksomheder på
uddannelsens fjerde semester.
Forberedelse af de mellemledere og ansatte på virksomheden, der i dagligda-
gen skal indgå i samarbejde med de unge og faglæreren, skal prioriteres højt
allerede forud for uddannelsens opstart.
I forbindelse med de kommende individuelle praktikker på uddaannelsens 3.
og 4. semester skal der være tydelighed i formidlingen til virksomhederne
i forhold til, hvad det koster at fleksjobansætte en ung medarbejder med en
flexuddannelse.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0008.png
“DA JEG STARTEDE, VAR
DET HÅRDT, NÅR DER KOM
SURE KUNDER. NU VED JEG
MERE OM DET OG KAN
HJÆLPE KUNDERNE, JEG
ER BLEVET MERE ROLIG
OG COOL MED DET, NU VED
JEG JO, HVOR VARERNE ER
HENNE ”
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0009.png
Forankring af projektet
Projektets styregruppe har i 2018 afholdt to møder med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK) i Undervisningsministeriet. I første omgang med det formål at sikre, at de 100 elever, der
indgår i projektet, får et eksamensbevis, der er godkendt af UVM, når de afslutter. Dette er stadig
uafklaret.
På møde med Beskæftigelsesministeren d. 1. marts 2018 var resultatet udover tilsagn om en
forsøgsbekendtgørelse med fravigelsesmuligheder fra LAB-loven, også et tilsagn om nedsæt-
telse af et tværministerielt Advisory Board med repræsentanter fra Undervisningsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet og Socialministeriet. Her skal projektet dele erfaringerne med praksis-
baseret, virksomhedsforlagt uddannelse med sideløbende afklaring, der sikrer overgang til
beskæftigelse efter endt uddannelse. Det første møde er fastlagt til 21. juni 2019.
Væsentlige erfaringer ifht. forankring
Udover de fire områder projektet har fået tilladelse til at afvige fra i LAB-loven, er
der yderligere en række forhindringer bl.a. i form af formuekrav, 225 timers regel,
restriktioner i ferieregler for unge i kontanthjælpssystemet m.v. som her 20 måneder
inde i projektet peger på, at det vil gavne unge med kognitive handicap, at en overbyg-
ningsuddannelse til Den Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse, ifølge projektets
styregruppe bør være:
- Så tæt på det ordinære uddannelsessystem som muligt
- Statslig reguleret og statsligt finansieret
- Forankret i Undervisningsministeriet
- Forbundet med, at de unge på uddannelsen forsørges via SU evt. med handicap-
tillæg, hvilket er en mulighed i erhvervsuddannelserne fra januar 2019
- En del af en national plan for uddannelse og beskæftigelse på
handicapområdet.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0010.png
Evaluering og økonomisk beregning
Projektet evalueres af konsulenthuset Højbjerre, Brauer, Schultz, som leverer:
- Evaluering af forandringsteori. Beskrivelse af hvordan uddannelsen
skaber forandring/læring samt barrierer og løftestænger ifht dette.
- Evaluering af resultater. Dokumentation af resultater i form af jobs,
kompetencer, skabelse af nye jobtyper m.v.
- Businesscases. Illustration af potentiale for samfundet, kommuner og
stat på lang sigt samt bidrag til strategi for skalering. I marts 2019
er der udarbejdet en økonomisk potentialeberegning, som projektets
konkrete resultater skal holdes op imod.
Midtvejsevaluering juni/juli 2020. Endelig evaluering december 2021.
Væsentlig viden fra potentialeberegning marts 2019
Flexuddannelsen vil i de 2 år, uddannelsen varer, give anledning til større omkostninger
for det offentlige. I de efterfølgende år forventes det, at uddannelsen vil skabe en gevinst for
det offentlige, fordi målgruppens beskæftigelsesgrad øges.
På baggrund af de hidtidige erfaringer fra projektet og de budgetterede omkostninger, har
Glad Fonden estimeret, at en 2-årig uddannelse vil komme til at koste ca. 368.000 kr. pr. elev
eller 184.000 kr. pr. år.
Til sammenligning brugte kommunerne i 2016 ca. 98.000 kr. på den aktive beskæftigelse-
sindsats pr. fultidsaktiveret borger pr. år – omkostningerne til borgere i ressourceforløb,
som vil være alternativet for mange borgere i målgruppen, var ca. 225.000 kr. pr. år.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0011.png
“JEG BIDRAGER MED MIN
ARBEJDSINDSATS, FOLK KAN
GODT LIDE DET, JEG LAVER.
JEG VED AT MAN SKAL
OPFØRE SIG HØFLIGT OG
ORDENTLIGT, MAN SKAL IKKE
VÆRE ET RØVHUL”
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0012.png
Årlige omkostninger til aktiv beskæftigelsesindsats og til Flexuddannelse
225.000 DKK
Ressourceforløb
184.000 DKK
Flexuddannelsen
98.000 DKK
Gns. Aktivering
Note
Gns. omkostning til Flexuddannelsen pr. elev pr. år og gns. udgift til aktiv beskæftigelsesindsats (inkl. aktivering, andre
beskæftigelsesordninger, administration af jobcentre, særlige indsatser mv.) pr. fuldtidsaktiveret pr. år. 2016-prisniveau,
afrundet til 1.000 kr. Kilde: Glad Fonden og Fi-nansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’.
Over en 2-årig periode er der ca. 100 unge, der starter på uddannelsen. Uddannelsens mål er, at 90
pct. af eleverne færdiggør uddannelsen og alle, der færdiggør uddannelsen, efterfølgende kommer i
fleksjob. Hvis det lykkedes, og eleverne i gennemsnit fastholder deres fleksjob i tre år, vil det medføre
en gevinst for de offentlige finanser på ca. 8 mio. kr. Gevinsten er beregnet under antagelse af, at det
offentlige dækker alle uddannelsens driftsudgifter. Udover den direkte gevinst må man antage en
positiv effekt på sociale og sundhedsmæssige udgifter, disse er ikke beregnet og medtaget.
Målscenarie, 8 mio. kr. over fem år
10
5
0
Millioner DKK
100 personer uden uddannelse
100 personer med uddannelse
Akkumuleret effekt på offentlige finanser
-5
-10
-15
-20
-25
-30
År 1
År 2
År 3
År 4
År 5
Note
Fremtidige værdier er tilbagediskonteret til 2016-niveau med en diskonteringsrente på 4 %.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistik, Glad Fonden og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’
Størrelsen af den økonomiske gevinst afhænger af, hvor mange personer uddannelsen hjælper i
fleksjob, og hvor længe personerne efterfølgende fortsætter i fleksjob. Uddannelsen betaler sig selv
hjem, hvis den opnår følgende eller bedre beskæftigelsesresultater:
- 90 ud af 100 elever opnår fleksjob i godt 2 år
- 70 ud af 100 elever opnår fleksjob i ca. 3 år
- 45 ud af 100 elever opnår fleksjob i knap 6 år
Kilde
Højbjerre, Brauer, Schultz: Økonomisk potentiale ved at uddanne unge med handicap, marts 2019 side 4 og side 13.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
Formidling af projektet
Med elevernes start i uddannelserne i efteråret 2019 er der kommet gang i
formidlingsaktiviteterne herunder hjemmesiden: flexuddannelse.gladfonden.dk
TV og film
Indslag på TVSyd, TV2Øst og Lorry
Indslag hvor eleverne viste sig som gode ambassadører for uddannelserne
i forbindelse med lancering af uddannelserne 6. november 2018.
Tilgængelige på projektets hjemmeside.
DR1
DR1 er i gang med en dokumentarserie om Glad Fonden. Én af de fire unge, der deltager,
er elev på Flexuddannelsen. Serien bliver sendt på DR1 i efteråret 2019.
Artikler
’Alle burde klappe i hænderne’
Artikel i ’Vejlederen’ , december 2018.
’Erhvervsrettet uddannelse til 100 unge’
Artikel i ’Specialkompasset’, februar 2019.
’Succesfuld uddannelse af unge med handicap’
Udsendt til pressen fra Biltemas pressekonsulent, Epicient relations, Denmark.
Artikler på intranet i Københavns Kommune og Kastrup Lufthavn
Artikler, der rækker ud til en stor gruppe ansatte.
Sociale medier
Filmtrailer med grøn service uddannelsen
På Glad Fondens facebookgruppe som blev set af ca. 30.000 mennesker.
Intern facebook gruppe for elever i projektet
På tværs af landet.
Nyhedsbrev med første nummer maj 2019
Øvrige formidling
Formidling om projektet er udover konkrete formidlingsprodukter også foregået via jobannoncer,
pjecer til elever, kommuner og virksomheder, via deltagelse med oplæg eller stand på konferencer
m.v.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0014.png
“JEG HAR LÆRT AT BAGE
OG EN MASSE OM FRUGT
OG GRØNT. JEG HAR LÆRT
AT PLANLÆGGE MINE
ARBEJDSOPGAVER. JEG HAR
LÆRT AT LAVE ÆNDRINGER
I OPSKRIFTER OG
ÆNDRINGER I PLANER, DET
ER JEG BLEVET MEGET
BEDRE TIL”
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128281_0015.png
Partnerskab med kommunerne
Der er etableret et velfungerende partnerskab med de tre primære kommuner Esbjerg, Aarhus og
Københavns kommune, som indgår i projektets koordinationsgruppe. Det har blandt andet
resulteret i en fælles forsøgsbekendtgørelse fra Beskæftigelsesministeren, der giver projektet
mulighed for at afvige fra en række regler i Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Tilladelsen til for eksempel at afvige fra regler i forbindelse med afklaring til fleksjob øger projektets
mulighed for at støtte de unge i at komme direkte videre i fleksjob efter afsluttet uddannelsesforløb.
Aktuelt er koordinationsgruppen i gang med at beskrive en proces, der kan sikre, at de unge ved
uddannelsens afslutning, udover at have opnået de beskrevne kompetencer, også er afklaret i forhold
til fleksjob. Udover de tre primære kommuner har følgende kommuner unge indskrevet i projektet:
Gentofte, Tårnby, Ishøj/Vallensbæk, Brøndby, Skanderborg.
Væsentlige erfaringer i partnerskabet med kommunerne
Det er en styrke i samarbejdet med den enkelte kommune, at Glad Fonden har
én fælles indgang (sagsbehandler) til hele den elevgruppe, der er indskrevet i
projektet. Dette muliggør den helhedsindsats, der skal til for at fastholde de unge
i uddannelse – og senere beskæftigelse.
Det har været motiverende ifht. at få kommunerne til at prioritere visitation af
unge til projektet, at der fra starten blev indgået en partnerskabsaftale, der
forpligtigede kommunerne til at betale for et minimum antal pladser, uanset om
de fik indskrevet det aftalte antal unge eller ej.
På konferencer og møder udvises stor interesse for Flexuddannelsen fra
kommunale medarbejdere i forskellige kommuner, der tilkendegiver, at der
mangler uddannelsestilbud til unge med kognitive handicap. Kontakter og
interessetilkendegivelser skal udnyttes i forbindelse med den skalering, der er
planlagt fra august 2020.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
glad
Nyhedsbrev om Flexuddannelsen. Spørgsmål eller kommentarer rettes til projektleder: [email protected]