Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2116267_0001.png
Rettelser markeret med gult er ændringer som følge af bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø.
Bekendtgørelse om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø for
certificeringsorganers auditorer
I medfør af § 65 d i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19. september 2017, som ændret
ved lov nr. 1543 af 19. december 2017, fastsættes efter bemyndigelse og efter forhandling med
erhvervsministeren:
Kapitel 1
Formål og område
§ 1.
Uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø har til formål at sikre, at certificeringsorganer råder over
de rette kompetencer til at auditere det psykiske arbejdsmiljø på virksomheder, herunder at auditorer har
de nødvendige kompetencer til at afdække og foretage vurdering af det psykiske arbejdsmiljø i deres audit.
§ 2.
Formålet med denne bekendtgørelse er at beskrive, hvornår certificeringsorganers auditorer skal have
gennemført en uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø.
Stk. 2.
Formålet er endvidere at beskrive den viden og de færdigheder, certificeringsorganers auditorer skal
være i besiddelse af, efter at have gennemført uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø.
Stk. 3.
Videre er det formålet at beskrive, hvornår kravet om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø
kan fraviges.
§ 3.
Virksomheder med ansatte, der er omfattet af lov om arbejdsmiljø, og som ønsker at få certificeret sit
arbejdsmiljøledelsessystem og få udstedt et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat, skal anvende et
certificeringsorgan, der opfylder kravene i § 4.
Kapitel 2
Krav om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø
§ 4.
For at et certificeringsorgan kan udstede et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat til en virksomhed, skal
certificeringsorganet sikre, at den eller de auditorer, der auditerer virksomhedens arbejdsmiljø-
ledelsessystem, har gennemført uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø som beskrevet i denne
bekendtgørelse.
Stk. 2.
Ved auditorer forstås certificeringsorganets personale, som har til opgave at efterprøve, om
virksomhederne lever op til de krav, der følger af regler og standarder.
§ 5. Uddannelsen i vurdering af psykisk arbejdsmiljø har fokus på de risikofaktorer i det psykiske
arbejdsmiljø, som fremgår af bilag 1.§
6.
De kompetencer, som auditorerne skal være i besiddelse af efter
at have gennemført uddannelsen i vurdering af psykisk arbejdsmiljø, fremgår af bilag 2.
Kapitel 3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
Uddannelsens opbygning
§ 7.
Uddannelsen i vurdering af psykisk arbejdsmiljø er modulopbygget og har en varighed af i alt fire dage.
Stk. 2.
Det første modul består af to sammenhængende undervisningsdage om viden og færdigheder i
forhold til vurdering af psykisk arbejdsmiljø, jf. bilag 2.
Stk. 3.
Det andet og tredje modul består af enkeltstående undervisningsdage om konkrete erfaringer.
Kapitel 4
Dokumentation for gennemført uddannelse i psykisk arbejdsmiljø
§ 8.
Auditorer, der har gennemført uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø efter denne
bekendtgørelse, får udstedt et bevis for gennemført uddannelse.
Stk. 2.
Beviset kan udstedes i digital udgave.
Kapitel 5
Fravigelse af kravet om uddannelse og procedure for vurdering af kompetencer
§ 9.
Kravet i § 4, stk. 1, finder ikke anvendelse i de tilfælde, hvor
1) certificeringsorganet har og anvender en procedure til identifikation af auditorer, der ved anden
uddannelse har tilegnet sig kompetencer til at vurdere det psykiske arbejdsmiljø ved audit på
certificerede virksomheder, jf. bilag 2,
2) certificeringsorganet på baggrund af proceduren nævnt i nr. 1, i enkeltstående tilfælde konkret har
identificeret en auditor, der har kompetence til at vurdere det psykiske arbejdsmiljø ved audit på
certificerede virksomheder, jf. bilag 2, og
3) proceduren nævnt i nr. 1, og identifikationen nævnt i nr. 2, opfylder betingelserne i henholdsvis §
10, stk. 1 og 2.
§ 10.
Procedure til identifikation af auditorer, der ved anden uddannelse har tilegnet sig kompetencer til at
vurdere det psykiske arbejdsmiljø ved audit på certificerede virksomheder, skal være godkendt af DANAK
eller et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan, inden anvendelse.
Stk. 2.
Ved konkret identifikation på baggrund af proceduren nævnt i stk. 1, skal grundlaget for, at en
auditor ved anden uddannelse har tilegnet sig alle de kompetencer, som er beskrevet i bilag 2,
efterfølgende dokumenteres overfor DANAK eller et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan.
Stk. 3.
Ved et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan forstås et akkrediteringsorgan, som er
medunderskriver af relevante EA eller IAF multilaterale aftaler om gensidig anerkendelse.
Kapitel 6
Ikrafttræden
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
2116267_0003.png
§ 11.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juni 2020.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1511 af 14. december 2018 om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø for
certificeringsorganers auditorer ophæves.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på anerkendte arbejdsmiljøcertifikater, der er udstedt før
bekendtgørelsens ikrafttræden. For sådanne certifikater finder de hidtil gældende regler anvendelse frem
til førstkommende recertificering.
Bilag 1
Risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø, jf. § 5
a) Stor arbejdsmængde og tidspres, herunder også tidspres, der øger risikoen for ulykker.
b) Uklare krav og modstridende krav i arbejdet.
c) Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
d) Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane.
e) Arbejdsrelateret vold i arbejdet.
f) Arbejdsrelateret vold uden for arbejdstid.
Bilag 2
Kompetencer, som auditorerne skal være i besiddelse af efter at have gennemført
uddannelsen i vurdering af psykisk arbejdsmiljø, jf. § 6
1. Uddannelsesmål
Den enkelte auditor kan afdække og foretage vurdering af det psykiske arbejdsmiljø i sin auditering af
arbejdsmiljøledelsessystemet.
Den enkelte auditor kan vurdere, om arbejdet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt i forhold til de
risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø, der er nævnt i bilag 1. Vurderingen foretages inden for
lovgivningens rammer og gældende praksis.
Den enkelte auditor kan give afvigelser m.v. hvis arbejdet ikke er sikkerheds- og sundhedsmæssigt
forsvarligt i forhold til de risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø, der er nævnt i bilag 1.
2. Kompetencer
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
2116267_0004.png
Viden om psykisk arbejdsmiljø
Den enkelte auditor har viden om psykisk arbejdsmiljø og lovgivningen på området, herunder hvilken rolle
arbejdsgivere, arbejdsledere og ansatte har i forbindelse med det psykiske arbejdsmiljø.
Den enkelte auditor har viden om Arbejdstilsynets konstaterings- og påbudspraksis inden for psykisk
arbejdsmiljø, jf. bilag 1.
Den enkelte auditor har viden om, hvordan man holder sig opdateret om udviklingen i Arbejdstilsynets
konstaterings- og påbudspraksis inden for psykisk arbejdsmiljø.
Færdigheder i forhold til psykisk arbejdsmiljø
Den enkelte auditor kan afdække risikofaktorer, forebyggende foranstaltninger og arbejdsmæssige
konsekvenser og på denne baggrund gennemføre en vurdering af det psykiske arbejdsmiljø.
Den enkelte auditor kan anvende data, der er tilgængelig før audit, i forberedelse og gennemførelse af
audit samt i en efterfølgende vurdering af det psykiske arbejdsmiljø, herunder data i form af
arbejdspladsvurderinger, sygefraværsstatistikker, trivselsmålinger, arbejdsmiljøorganisationens referarter
og planer m.v.
Den enkelte auditor kan under audit anvende de metoder til afdækning af det psykiske arbejdsmiljø, som
Arbejdstilsynet benytter, herunder gennemføre samtaler med arbejdsgivere, arbejdsledere, ansatte og
arbejdsmiljøorganisationen samt anvende spørgeguides, tjeklister, observationer og vurderingsværktøjer.
Den enkelte auditor kan anvende resultaterne af de indsamlede data til at vurdere, om der er væsentlige
problemer i det psykiske arbejdsmiljø på virksomheden, som Arbejdstilsynet ville give påbud om, og den
enkelte auditor kan give afvigelser, observationer m.v. indenfor psykisk arbejdsmiljø.