Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2116262_0001.png
Rettelser markeret med gult er ændringer som følge af bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø.
Bekendtgørelse om anerkendt arbejdsmiljøcertifikat opnået gennem DS/ISO
45001 m.v.
I medfør af § 65 b, stk. 4, og § 65 d, i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19. september
2017, som ændret ved lov nr. 1543 af 19. december 2017, fastsættes efter bemyndigelse og efter
forhandling med erhvervsministeren:
Formål og område
§ 1.
Virksomheder med ansatte, der har erhvervet et certifikat ved akkrediteret certificering efter DS/ISO
45001 og som opfylder de betingelser, der er angivet i § 2 kan få udstedt et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat.
Stk. 2.
Dokumentationen skal opfylde kravene i §§ 3-5.
Betingelser
§ 2.
Virksomheden skal udover kravene i DS/ISO 45001 opfylde følgende betingelser, som
certificeringsorganet kontrollerer, at virksomhedens ledelsessystem sikrer:
1) Virksomheden eller produktionsenheden har ikke væsentlige arbejdsmiljøproblemer, for så vidt
angår de i bilag 1 nævnte områder. Ved væsentlige arbejdsmiljøproblemer forstås problemer, der vil
kunne medføre et påbud i henhold til lov om arbejdsmiljø.
2) Virksomheden eller produktionsenheden behandler og oplyser certificeringsorganet om
anmeldepligtige arbejdsulykker og arbejdsmiljømæssige påvirkninger fra anmeldte
erhvervssygdomme, som virksomheden har kendskab til, samt om forebyggelsen heraf.
Oplysningerne skal gives til certificeringsorganet i anonymiseret form og således, at
certificeringsorganet ikke kan identificere de personer, der har været udsat for ulykkerne eller
erhvervssygdommene.
Krav til dokumentation m.v.
§ 3.
Som dokumentation for opfyldelse af kravene i DS/ISO 45001 og betingelserne i § 2 udsteder det
akkrediterede certificeringsorgan ét anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.
Stk. 2.
Certifikatet skal omfatte enten den samlede virksomhed (den juridiske enhed med alle tilhørende
produktionsenheder) eller en eller flere produktionsenheder. Det skal fremgå ved angivelse af
produktionsenhedsnummer på certifikatet, eller på et bilag hertil, hvilke produktionsenheder, der er
omfattet af certificeringen.
Stk. 3.
Certificeringsorganet skal ved udstedelse af certifikatet sende kopi af det pågældende certifikat og
eventuelle bilag hertil til Arbejdstilsynet sammen med oplysning om, hvorvidt den arbejdsmiljøcertificerede
virksomhed ønsker en kronesmiley på Arbejdstilsynets hjemmeside.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
2116262_0002.png
Stk. 4.
Certificeringsorganet skal orientere Arbejdstilsynet, når et certifikat er frataget, suspenderet eller
bortfaldet.
Krav til certificeringsorganerne
§ 4.
Det anerkendte arbejdsmiljøcertifikat nævnt i § 3 skal være udstedt af et certificeringsorgan, der er
akkrediteret af DANAK (Den Danske Akkrediteringsfond) eller et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan
til at certificere efter DS/ISO 45001 og efter betingelserne nævnt i § 2.
Stk. 2.
Certificeringsorganet skal inden for maksimalt to certificeringsperioder (6 år) kontrollere alle
produktionsenheder omfattet af certifikatet. Hvis certifikatet efterfølgende udvides til at omfatte andre
produktionsenheder, skal nye produktionsenheder være kontrolleret senest i den efterfølgende
certificeringsperiode.
§ 5.
Certificeringsorganet skal anvende minimum 5 pct. mere tid på audit end beregnet i henhold til
retningslinjerne for opnåelse af arbejdsmiljøcertifikat efter ISO 45001. Det gælder for certificeringsaudit,
årlige overvågningsaudit og re-certificeringsaudit. Den øgede audittid skal anvendes til at kontrollere det
materielle arbejdsmiljø på virksomheden med henblik på at kontrollere, om virksomhedens
arbejdsmiljøledelsessystem sikrer, at der ikke er væsentlige arbejdsmiljøproblemer, jf. bilag 1, som vil
kunne medføre påbud i henhold til lov om arbejdsmiljø.
Klage
§ 6.
Klager i forbindelse med certificering, som foretages af et akkrediteret certificeringsorgan, behandles af
det akkrediterede certificeringsorgan efter procedurer fastlagt i overensstemmelse med kravene i
internationale standarder for akkreditering til certificering af ledelsessystemer. Klager skal således sendes
til det akkrediterede certificeringsorgan.
Stk. 2.
Klage kan ikke indbringes for en administrativ myndighed.
Ikrafttræden
§ 7.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juni 2020.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2018 om anerkendt arbejdsmiljøcertifikat opnået gennem
DS/ISO 45001 m.v. ophæves.
Bilag 1
Væsentlige arbejdsmiljøforhold indenfor udvalgte områder, jf. § 2, nr. 1
Del 1: Arbejdsmiljøpåvirkninger
1. Støj
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
2116262_0003.png
a. Høreskadende støj.
b. Anden generende støj, herunder støj forårsaget af dårlig akustik.
2. Vibrationer
a. Hånd-/armvibrationer.
b. Helkropsvibrationer.
3. Stråling
a. Ikke-ioniserende stråling.
4. Termiske belastninger
a. Strålevarme og ophold i meget varme rum.
b. Arbejde i kulde og træk.
c. Arbejde i skiftende temperaturer.
5. Bevægeapparatsbelastninger
a. Tungt og/eller kraftbetonet arbejde.
b. Arbejde i belastende arbejdsstillinger og -bevægelser.
c. Ensidigt, belastende arbejde herunder ensidigt, gentaget arbejde.
d. Kombinerede fysiske belastninger, der kan udgøre en risiko for den gravide og fosteret.
e. Andet fysisk belastende arbejde.
6. Risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø
a. Stor arbejdsmængde og tidspres, herunder også tidspres, der øger risikoen for ulykker.
b. Uklare krav og modstridende krav i arbejdet.
c. Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
d. Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane.
e. Arbejdsrelateret vold i arbejdet
f. Arbejdsrelateret vold uden for arbejdstid.
7. Kemiske og biologiske belastninger
a. Kræftfremkaldende belastninger fra kemiske stoffer og materialer.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
b. Hjerne- og nerveskadende belastninger fra kemiske stoffer og materialer.
c. Reproduktionsskadende belastninger fra kemiske stoffer og materialer.
d. Luftvejsbelastninger fra kemiske og biologiske stoffer og materialer.
e. Hudbelastninger fra kemiske og biologiske stoffer og materialer.
f. Infektionsrisiko.
g. Allergifremkaldende belastninger fra kemiske og biologiske stoffer og materialer
h. Akut risiko for livstruende forgiftning
8. Indeklimabelastninger
a. Varme, kulde og træk.
b. Dårlig luftkvalitet.
c. Fugt og skimmelsvamp.
d. Dårlig belysning.
9. Ulykkesrisici
a. Risiko for fald.
b. Risiko for kontakt med skadevoldende maskindele og processer.
c. Risiko for brand, eksplosion, drukning, kvælning, ætsning.
d. Risiko ved brug af såvel interne som eksterne transportmidler.
e. Risiko ved kontakt med elektricitet og andre lignende energikilder.
f. Risiko for akutte påvirkninger på grund af faktorer nævnt under punkt 1-7.
g. Risiko for nedfald af genstande og genstande, der kan vælte, skride, rulle m.m.
h. Risiko for sammenstyrtning og sammenskridning.
Del 2: Øvrige områder
1. Unges arbejde
a. Manglende instruktion, oplæring eller opsyn.
b. Manglende opfyldelse af alderskrav.
c. Manglende overholdelse af krav ved beskæftigelse med tekniske hjælpemidler, anlæg eller
arbejdsprocesser.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
d. Manglende overholdelse af krav ved beskæftigelse med stoffer og materialer.
e. Manglende overholdelse af arbejdstidsregler, herunder regler for aften- og natarbejde og for
hvileperiode og fridøgn.
f. Manglende overholdelse af regler om alenearbejde.
g. Risiko for påvirkninger på grund af listens øvrige punkter.