Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2116261_0001.png
Rettelser med ændringsmarkeringer er rettelser som følger af allerede gældende
ændringsbekendtgørelser. Rettelser markeret med gult er ændringer som følge af
bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø.
Bekendtgørelse om anerkendt arbejdsmiljøcertifikat opnået
gennem certificering af virksomheders arbejdsmiljøledelsessystem
I medfør af § 65 b, stk. 4, og § 65 d, i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr.
1084 af 19. september 2017, som ændret ved lov nr. 1543 af 19. december 2017,
fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anerkendt arbejdsmiljøcertifikat m.v.
§ 1.
Virksomheder med ansatte, der er omfattet af lov om arbejdsmiljø, kan få
certificeret sit arbejdsmiljøledelsessystem og få udstedt et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, der vedrører enten den samlede virksomhed (den juridiske
enhed med alle tilhørende produktionsenheder) eller en eller flere
produktionsenheder.
§ 2.
Ved en virksomhed forstås i denne bekendtgørelse en juridisk enhed i form af,
1) en fysisk person i dennes egenskab af arbejdsgiver,
2) en juridisk person eller en filial af en udenlandsk juridisk person,
3) en statslig administrativ enhed,
4) en region,
5) en kommune, og
6) et kommunalt fællesskab.
§ 3.
Ved en produktionsenhed forstås i denne bekendtgørelse,
1) den hovedaktivitet, som udøves af en juridisk enhed, der kun har én
hovedaktivitet, og hvor al aktivitet udøves på eller fra samme geografiske
adresse som den juridiske enheds adresse,
2) den enkelte hovedaktivitet, hvis en juridisk enhed har flere hovedaktiviteter,
der udøves på eller fra én geografisk adresse, og
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
3) den enkelte aktivitet, hvis en juridisk enhed har aktiviteter, der udøves på eller
fra flere geografiske adresser.
Stk. 2.
Der kan ikke udstedes et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat for en byggeplads.
§ 4.
Ved udstedelse af anerkendt arbejdsmiljøcertifikat kan andre akkrediterede
certifikater inden for arbejdsmiljøledelse, der efter forhandling med erhvervs- og
vækstministeren er godkendt af beskæftigelsesministeren hertil, anerkendes som
dokumentation for, at en eller flere af betingelserne for udstedelse af anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat efter denne bekendtgørelse, er opfyldt.
§ 5.
Det anerkendte arbejdsmiljøcertifikat udstedes af et dertil akkrediteret
certificeringsorgan.
Stk. 2.
Certificeringsorganet skal til hver af de virksomheder, som bliver certificeret,
udstede et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat, underskrevet af den medarbejder, der
har beføjelse til dette. Certifikatet skal for den samlede virksomhed eller for en eller
flere produktionsenheder, der er omfattet af certificeringen, som minimum angive
følgende,
1) navn og adresse på virksomheden,
2) virksomhedens aktiviteter med hensyn til produkt-, proces- eller
serviceområder,
3) hvilke dele af virksomheden der er certificeret ved angivelse af
produktionsenhedsnummer på certifikatet, eller på et bilag hertil,
4) certificeringens ikrafttrædelsesdato, samt den periode certificeringen er
gyldig,
5) hvilke regler, der danner grundlag for certificeringen (nærværende
bekendtgørelse),
6) at der er tale om arbejdsmiljøcertificering, og
7) identifikation af certificeringsorganet.
§ 6.
Certificeringsorganet skal ved udstedelse af et anerkendt certifikat sende kopi af
det pågældende certifikat og eventuelle bilag hertil til Arbejdstilsynet sammen med
oplysning om, hvorvidt den arbejdsmiljøcertificerede virksomhed ønsker en
kronesmiley på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Stk. 2.
Certificeringsorganet skal orientere Arbejdstilsynet, når et certifikat er frataget,
suspenderet eller bortfaldet.
§ 7.
Certificeringsorganet skal anvende minimum 5 pct. mere tid på audit end
beregnet i henhold til retningslinjerne for opnåelse af arbejdsmiljøcertifikat efter
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
OHSAS 18001. Det gælder for certificeringsaudit, årlige overvågningsaudit og re-
certificeringsaudit. Den øgede audittid skal anvendes til at kontrollere det materielle
arbejdsmiljø på virksomheden med henblik på at kontrollere, om virksomhedens
arbejdsmiljøledelsessystem sikrer, at der ikke er væsentlige arbejdsmiljøproblemer, jf.
bilag 1, som vil kunne medføre påbud i henhold til lov om arbejdsmiljø.
Stk. 2.
Certificeringsorganet skal inden for maksimalt to certificeringsperioder (6 år)
kontrollere alle produktionsenheder omfattet af certifikatet. Hvis certifikatet
efterfølgende udvides til at omfatte andre produktionsenheder, skal nye
produktionsenheder være kontrolleret senest i den efterfølgende
certificeringsperiode.
Kapitel 2
Krav til virksomheden
§ 8.
For at en virksomhed eller en produktionsenhed kan få certificeret sit
arbejdsmiljøledelsessystem og få udstedt et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat efter
denne bekendtgørelse, skal virksomheden udforme og vedligeholde et system til
styring af sit arbejdsmiljø som beskrevet i kapitel 3-8.
Stk. 2.
Systemet skal udformes, struktureres og dokumenteres, så det passer til den
enkelte virksomhed.
Stk. 3.
Systemet kan være integreret med andre ledelsessystemer som eksempelvis
miljøledelse eller kvalitetsstyring, ligesom systemet kan være opbygget omkring
virksomhedens arbejdspladsvurdering suppleret med de øvrige elementer i kapitel 3-
8.
§ 8 a.
For at en virksomhed eller en produktionsenhed kan få udstedt et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat efter denne bekendtgørelse, skal virksomheden eller
produktionsenheden behandle og oplyse certificeringsorganet om anmeldepligtige
arbejdsulykker og arbejdsmiljømæssige påvirkninger fra anmeldte
erhvervssygdomme, som virksomheden har kendskab til, samt om forebyggelsen
heraf. Oplysningerne skal gives til certificeringsorganet i anonymiseret form og
således, at certificeringsorganet ikke kan identificere de personer, der har været udsat
for ulykkerne eller erhvervssygdommene. Certificeringsorganet skal lade
oplysningerne indgå i auditeringen af virksomhedens ledelsessystem.
Kapitel 3
Planlægning
§ 9.
Virksomhedens øverste ledelse skal udarbejde en arbejdsmiljøpolitik og sikre, at
arbejdsmiljøpolitikken
1) omfatter en forpligtelse til fortsat forbedring af indsatsen på
arbejdsmiljøområdet,
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
2) omfatter en forpligtelse til at overholde relevant lovgivning, efterleve
relevante retningslinier for god praksis og eventuelt andre bestemmelser, som
virksomheden har tilsluttet sig på arbejdsmiljøområdet,
3) er udarbejdet under inddragelse af virksomhedens medarbejdere eller deres
repræsentanter,
4) er formidlet og indarbejdet på alle niveauer i virksomheden, og
5) er tilgængelig for interesserede parter.
§ 10.
Virksomheden skal gennemføre en kortlægning af arbejdsmiljøet, der skal
indeholde
1) identifikation af virksomhedens arbejdsmiljøforhold og eventuelle
arbejdsmiljøproblemer, og
2) beskrivelse og vurdering af virksomhedens eventuelle arbejdsmiljøproblemer,
herunder problemernes art, alvor og omfang, samt årsagerne til problemerne.
§ 11.
På baggrund af kortlægningen af arbejdsmiljøforholdene og -problemerne skal
der i overensstemmelse med arbejdsmiljøpolitikken udarbejdes en prioriteret
handlingsplan til løsning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.
Stk. 2.
Planen skal for de enkelte områder angive
1) målet for løsning af det enkelte arbejdsmiljøproblem,
2) planlagte foranstaltninger og de tilhørende tidsfrister,
3) udpegning af ansvarlige for aktiviteternes gennemførelse, og
4) hvordan der foretages opfølgning på gennemførelsen af de enkelte aktiviteter.
Stk. 3.
Ved prioriteringen af arbejdsmiljøindsatsen skal virksomheden forholde sig til
og inddrage
1) de væsentlige arbejdsmiljøproblemer, jf. bilag 1,
2) andre arbejdsmiljølovbestemte krav, og
3) tekniske og økonomiske muligheder.
Stk. 4.
Virksomheden skal sikre, at handlingsplanerne løbende bliver vedligeholdt.
§ 12.
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer, der sikrer, at
eksisterende og nye krav i arbejdsmiljølovgivningen bliver identificeret og efterlevet,
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
og at arbejdet med opfyldelse af kravene bliver integreret i
arbejdsmiljøledelsessystemet.
Stk. 2.
På virksomheden eller i produktionsenheden må der ikke, for så vidt angår de i
bilag 1 nævnte områder, være væsentlige arbejdsmiljøproblemer, der vil kunne
medføre et påbud i henhold til lov om arbejdsmiljø.
Kapitel 4
Iværksættelse og drift
§ 13.
Virksomheden skal fastlægge opgaver, ansvar og beføjelser i relation til
virksomhedens arbejdsmiljøarbejde, herunder beskrive virksomhedens
arbejdsmiljøorganisation.
Stk. 2.
For virksomheder eller produktionsenheder med en arbejdsmiljøorganisation i
to niveauer, jf. § 6 b i arbejdsmiljøloven, skal et medlem af virksomhedens øverste
ledelse være formand for det øverste udvalg i arbejdsmiljøorganisationen. Ligeledes
skal et medlem af den nærmeste øverste ledelse være formand for de respektive
underudvalg eller grupper i arbejdsmiljøorganisationen.
§ 14.
Virksomhedens øverste ledelse skal udpege en repræsentant, der skal have
fastlagt som sin opgave at have ansvar for og beføjelser til at
1) sørge for, at kravene i arbejdsmiljøledelsessystemet er fastsat, iværksat og
opretholdt i overensstemmelse med kravene i denne bekendtgørelse, og
2) rapportere til den øverste ledelse, hvorledes arbejdsmiljøledelsessystemet
fungerer som grundlag for den øverste ledelses evaluering og som grundlag
for forbedring af arbejdsmiljøledelsessystemet.
§ 15.
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer for, at
kommunikationen mellem de forskellige niveauer og funktioner i virksomheden sikrer,
at viden om arbejdsmiljøforhold formidles til og behandles på relevante områder.
Stk. 2.
Procedurerne skal sikre, at medarbejderne eller deres repræsentanter
inddrages i
1) fastlæggelse, implementering og evaluering af virksomhedens
arbejdsmiljøpolitik,
2) kortlægning og vurdering af arbejdsmiljøet,
3) udarbejdelse af handlingsplaner, og
4) udarbejdelse af redegørelse for virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.
§ 16.
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer, der sikrer, at relevant
behov for uddannelse og træning bliver identificeret, og at medarbejderne opnår de
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
tilhørende sikkerheds- og sundhedsmæssige færdigheder, der er hensigtsmæssige
eller krævede for gennemførelsen af deres arbejde.
§ 17.
Virksomheden skal identificere de funktioner, hvor planlægning og aktiviteter er
særlig væsentlige for arbejdsmiljøet. Hvor det er relevant for sikring af arbejdsmiljøet,
skal der udformes skriftlige procedurer.
§ 18.
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer, der sikrer, at
arbejdsmiljøforhold inddrages ved indkøb, projektering, ændring og indførelse af nye
arbejdsprocesser.
Stk. 2.
Vurdering og inddragelse af arbejdsmiljøhensyn skal indgå så tidligt som muligt.
Stk. 3.
Procedurerne skal finde anvendelse uanset hvem, der inden for virksomheden
arbejder eller handler på virksomhedens vegne.
Stk. 4.
Virksomheden skal tage passende forholdsregler for at sikre, at fremmede
virksomheder, der arbejder inden for virksomhedens område, følger virksomhedens
procedurer og arbejdsmiljøpolitik.
§ 19.
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer for at sikre, at
potentielle risici bliver identificeret, og at der tages passende forholdsregler med
henblik på forebyggelse og håndtering af eventuelle ulykker.
Stk. 2.
I det omfang det er relevant, skal der gennemføres ulykkes- og risikoanalyser.
Resultatet af sådanne analyser skal inddrages ved revisionen af handlingsplanen.
Kapitel 5
Kontrol og korrigerende handlinger
§ 20.
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer, der sikrer, at relevante
forhold i relation til arbejdsmiljøet løbende bliver overvåget.
Stk. 2.
Hvor det er relevant, skal der være overvågnings- eller vedligeholdelsesplaner
for at sikre, at hjælpemidler, sikkerhedsudstyr, teknisk udstyr og anlæg bliver
vedligeholdt og til enhver tid er funktionsdygtigt som foreskrevet.
Stk. 3.
Overvågning omfatter også vedligeholdelse af kortlægningen.
§ 21.
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer til at håndtere
1) ulykker og hændelser, som kunne resultere i ulykker, og
2) andre afvigelser.
Stk. 2.
Virksomheden skal sikre, at der gennemføres korrigerende og forebyggende
handlinger.
Stk. 3.
Afvigelser er hændelser, der fraviger fra de fastlagte procedurer og planer i
arbejdsmiljøledelsessystemet.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
§ 22.
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer for periodevis udførelse
af intern audit af arbejdsmiljøledelsessystemet for at
1) undersøge, hvorvidt systemet er udformet og fungerer tilfredsstillende, og
2) undersøge, om forpligtelser i arbejdsmiljøpolitikken og handlingsplanen bliver
opfyldt.
Stk. 2.
Procedurer for intern audit skal sikre, at der sker en effektiv opfølgning på
resultaterne af de interne audits.
§ 23.
Virksomheden skal i relevant omfang udforme og vedligeholde procedurer, der
sikrer, at aktiviteterne i forbindelse med virksomhedens arbejdsmiljøarbejde bliver
registreret og dokumenteret.
Stk. 2.
Registreringerne skal bl.a. omfatte dokumentation for uddannelse, interne
audits, relevante mødereferater, evalueringer og status for arbejdet med
handlingsplanerne.
Kapitel 6
Rummeligt arbejdsmarked og sundhedsfremme
§ 24.
Virksomheden skal under medvirken af medarbejderne eller deres
repræsentanter have besluttet, hvordan den konkret vil arbejde for at fastholde egne
medarbejdere og rekruttere nye medarbejdere, som er truet af udstødning fra
arbejdsmarkedet.
Stk. 2.
Beslutningen skal være skriftlig, og den skal, hvis der er tale om en virksomhed
med en arbejdsmiljøorganisation i to niveauer, jf. § 6 b i arbejdsmiljøloven, indeholde
mål, handlingsplan og retningslinjer for opfølgning af handlingsplanen.
§ 25.
Virksomheden skal under medvirken af medarbejderne eller deres
repræsentanter have besluttet, hvordan virksomheden konkret vil arbejde for
sundhedsfremme på arbejdspladsen.
Stk. 2.
Beslutningen skal være skriftlig, og den skal, hvis der er tale om en virksomhed
med en arbejdsmiljøorganisation i to niveauer, jf. § 6 b i arbejdsmiljøloven, indeholde
mål, handlingsplan og retningslinier for opfølgning af handlingsplanen.
Kapitel 7
Redegørelse
§ 26.
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer for udarbejdelse og
ajourføring af en redegørelse for virksomhedens arbejdsmiljøarbejde, der skal
indeholde
1) virksomhedens arbejdsmiljøpolitik og en overordnet beskrivelse af
virksomhedens arbejdsmiljøarbejde,
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
2116261_0008.png
2) en beskrivelse af virksomhedens væsentlige arbejdsmiljøforhold og eventuelle
arbejdsmiljøproblemer,
3) oplysning om antallet af anmeldepligtige arbejdsulykker, typen af ulykker
samt oplysning om virksomhedens forebyggelse af arbejdsulykker, herunder
om foranstaltninger mod gentagelse af ulykker, og
4) en beskrivelse af de beslutninger virksomheden har taget i relation til det
rummelige arbejdsmarked og sundhedsfremme.
Stk. 2.
Redegørelsen skal ajourføres løbende, dog mindst hvert tredje år.
Stk. 3.
Virksomheden eller produktionsenheden skal dokumentere, at de ansatte eller
deres repræsentanter har været inddraget i de initiativer, som ligger til grund for
dokumentationen efter stk. 1.
Stk. 4.
Redegørelsen skal være offentligt tilgængelig.
Stk. 5.
Hvis dokumentationen indeholder oplysninger af fortrolig karakter, skal disse
oplysninger anonymiseres, inden dokumentationen gøres offentligt tilgængelig.
Kapitel 8
Evaluering
§ 27.
På baggrund af resultaterne af interne audit, opdatering af kortlægningen, status
på handlingsplanen og andre informationer skal virksomhedens øverste ledelse
evaluere arbejdsmiljøledelsessystemet for at sikre, at det fortsat er egnet.
Stk. 2.
Evalueringen skal behandle det eventuelle behov for ændringer i politik, mål og
handlingsplaner og andre dele af systemet.
Kapitel 9
Klage m.v.
§ 28.
Klager i forbindelse med certificering, som foretages af et akkrediteret
certificeringsorgan, behandles af det akkrediterede certificeringsorgan efter
procedurer fastlagt i overensstemmelse med kravene i internationale standarder for
akkreditering til certificering af ledelsessystemer. Klager skal således sendes til det
akkrediterede certificeringsorgan.
Stk. 2.
Klage kan ikke indbringes for en administrativ myndighed.
Kapitel 10
Ikrafttræden
§ 29.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juni 2020.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
2116261_0009.png
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1193 af 9. oktober 2013 om anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat opnået gennem certificering af virksomheders
arbejdsmiljøledelsessystem ophæves
Bilag 1
Væsentlige arbejdsmiljøforhold inden for udvalgte områder, jf. § 12, stk.
2
Del 1: Arbejdsmiljøpåvirkninger
1. Støj
a. Høreskadende støj.
b. Anden generende støj, herunder støj forårsaget af dårlig akustik.
2. Vibrationer
a. Hånd-/armvibrationer.
b. Helkropsvibrationer.
3. Stråling
a. Ikke-ioniserende stråling.
4. Termiske belastninger
a. Strålevarme og ophold i meget varme rum.
b. Arbejde i kulde og træk.
c. Arbejde i skiftende temperaturer.
5. Bevægeapparatsbelastninger
a. Tungt og/eller kraftbetonet arbejde.
b. Arbejde i belastende arbejdsstillinger og -bevægelser.
c. Ensidigt, belastende arbejde herunder ensidigt, gentaget arbejde.
d. Kombinerede fysiske belastninger, der kan udgøre en risiko for den gravide og
fosteret.
e. Andet fysisk belastende arbejde.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
2116261_0010.png
6. Risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø
a. Stor arbejdsmængde og tidspres, herunder også tidspres, der øger risikoen for
ulykker.
b. Uklare krav og modstridende krav i arbejdet.
c. Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
d. Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane.
e. Arbejdsrelateret vold i arbejdet.
f. Arbejdsrelateret vold uden for arbejdet.
7. Kemiske og biologiske belastninger
a. Kræftfremkaldende belastninger fra kemiske stoffer og materialer.
b. Hjerne- og nerveskadende belastninger fra kemiske stoffer og materialer.
c. Reproduktionsskadende belastninger fra kemiske stoffer og materialer.
d. Luftvejsbelastninger fra kemiske og biologiske stoffer og materialer.
e. Hudbelastninger fra kemiske og biologiske stoffer og materialer.
f. Infektionsrisiko.
g. Allergifremkaldende belastninger fra kemiske og biologiske stoffer og materialer.
h. Akut risiko for livstruende forgiftning.
8. Indeklimabelastninger
a. Varme, kulde og træk.
b. Dårlig luftkvalitet.
c. Fugt og skimmelsvamp.
d. Dårlig belysning.
9. Ulykkesrisici
a. Risiko for fald.
b. Risiko for kontakt med skadevoldende maskindele og processer.
c. Risiko for brand, eksplosion, drukning, kvælning, ætsning.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 72: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
d. Risiko ved brug af såvel interne som eksterne transportmidler.
e. Risiko ved kontakt med elektricitet og andre lignende energikilder.
f. Risiko for akutte påvirkninger på grund af faktorer nævnt under punkt 1-7.
g. Risiko for nedfald af genstande og genstande, der kan vælte, skride, rulle m.m.
h. Risiko for sammenstyrtning og sammenskridning.
Del 2: Øvrige områder
1. Unges arbejde
a. Manglende instruktion, oplæring eller opsyn.
b. Manglende opfyldelse af alderskrav.
c. Manglende overholdelse af krav ved beskæftigelse med tekniske hjælpemidler,
anlæg eller arbejdsprocesser.
d. Manglende overholdelse af krav ved beskæftigelse med stoffer og materialer.
e. Manglende overholdelse af arbejdstidsregler, herunder regler for aften- og
natarbejde og for hvileperiode og fridøgn.
f. Manglende overholdelse af regler om alenearbejde.
g. Risiko for påvirkninger på grund af listens øvrige punkter.