Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 1
Offentligt
2087480_0001.png
RIGSADVOKATEN
5. december 2016
Retningslinjer for opgørelse og honorering af merarbejde for jurister i
anklagemyndigheden
1. Baggrund
Den fælles
personalepolitik
Justitsministeriets
område
anerkender,
at
arbejdsopgaverne ofte er af en karakter, der stiller store krav om fleksibilitet fra
juristernes side. Samtidig udtrykker den forståelse for juristernes eget behov for
fleksibilitet, så der er den nødvendige balance mellem arbejdsliv og privatliv. Arbejdet
skal planlægges, så alle kan have både et familie- og fritidsliv og en karriere på
Justitsministeriets område.
Det er endvidere væsentligt, at nuværende og kommende medarbejdere oplever politi og
anklagemyndighed som en moderne og attraktiv arbejdsplads, hvor den enkeltes indsats
anerkendes.
Jurister i anklagemyndigheden honoreres for deres arbejde i henhold til de regler om løn,
tillæg og engangsvederlag, som følger af AC-overenskomsten, tjenestemandsloven,
cheflønsaftalen og anklagemyndighedens lønpolitik for jurister samt Justitsministeriets
cirkulære af 21. oktober 2008 om
”Merarbejdsordning for overenskomstansatte jurister i
politi og anklagemyndighed”, som vedrører anklagerfuldmægtige og anklagere.
Honorering af merarbejde skal understøtte den gensidige fleksibilitet, så opgaverne
varetages kompetent og effektivt samtidigt med, at medarbejderne anerkendes for en
ekstra indsats og oplever, at der er balance mellem arbejdsliv og fritid.
Nedenfor gennemgås reglerne for opgørelse og registrering af arbejdstiden for jurister i
anklagemyndigheden samt reglerne for, hvordan anklagerfuldmægtige, anklagere,
overenskomstansatte senior- og specialanklagere samt tjenestemandsansatte senior- og
specialanklagere, advokaturchefer, vicestatsadvokater, chefanklagere og statsadvokater
godtgøres for merarbejde.
RA-2015-9300-0218
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0002.png
Der kan springes til de enkelte kapitler ved at trykke på overskrifterne herunder.
1. Baggrund .............................................................................................................. 1
2. Opgørelse af arbejdstid ......................................................................................... 2
3. Registrering af mertid og vurdering af merarbejde .............................................. 3
4. Merarbejde - Overenskomstansatte anklagerfuldmægtige og anklagere .............. 5
5. Merarbejde - Special- og chefkonsulenter (overenskomstansatte senior- og
specialanklagere) ...................................................................................................... 9
6. Merarbejde - Tjenestemandsansatte jurister ....................................................... 10
7. Hjemmelsgrundlag ............................................................................................. 13
Bilag 1 - Månedsvis opgørelse af arbejdstid .......................................................... 14
Bilag 2 - Kvartalsvis opgørelse af merarbejde ....................................................... 15
2. Opgørelse af arbejdstid
Som ansat i staten er den aftalte arbejdstid i gennemsnit 37 timer om ugen for
fuldtidsbeskæftigede. Det betyder, at arbejdstiden i perioder kan være mere eller mindre
end 37 timer, men at den set over tid skal være 37 timer i gennemsnit. En daglig
frokostpause på maksimalt en �½ time er for akademikere inkluderet i de 37 timer.
Strækkes frokostpausen imidlertid ud over en �½ time, vil hele frokostpausen skulle holdes
ude af arbejdstidsregnskabet som fritid.
Jurister i staten er ansat uden højeste arbejdstid. Det betyder, at man i et vist omfang er
forpligtet til at udføre arbejde ud over 37 timer om ugen. I hvilket omfang, der opnås
betaling for dette, fremgår af merarbejdsreglerne, som for overenskomstansatte er
beskrevet i overenskomst for akademikere i staten (AC-overenskomsten) og for
tjenestemandsansatte i cirkulære af 9. juni 2015 om aftale om arbejdstid for tjenestemænd
i staten (Arbejdstidscirkulæret).
Anvendelse af arbejdstidsreglerne i relation til merarbejde rejser en række spørgsmål om
opgørelse af arbejdstiden, som ikke til fulde er beskrevet i henholdsvis AC-
overenskomstens § 13 om arbejdstid og arbejdstidscirkulærets § 7. Justitsministeriet og
FOAN er blevet enige om, at nedenstående principper skal finde anvendelse for
overenskomstansatte jurister i politi og anklagemyndighed, jf.
Justitsministeriets
cirkulæreskrivelse af 21. oktober 2008.
1
De samme principper må endvidere antages af
være gældende for tjenestemandsansatte jurister.
1
Det skal bemærkes, at cirkulæreskrivelsen af 21. oktober 2008 vedrørende rådighedsforpligtelse mv.
alene er gældende for overenskomstansatte jurister, der ikke er special- eller chefkonsulent, jf. også
overenskomstens bilag 4, præamblen
2
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0003.png
Deltagelse i vagtordningen i politikredsene honoreres særskilt og medregnes ikke i
arbejdstiden. Ved tjeneste som medhjælper medregnes med tilsvarende begrundelse alene
den tid, der medgår til at give møde i landsretten, herunder transporttid, i arbejdstiden.
Delt tjeneste medregnes i arbejdstiden, dog ikke eventuelt merarbejde forbundet hermed.
I forbindelse med tjenesterejser medregnes rejsetiden i arbejdstiden, dog højest med 13
timer pr. døgn, jf. AC-overenskomsten § 13, stk. 5, og arbejdstidscirkulærets § 7, nr. 3.
Ved rejser direkte mellem bopæl og andet arbejdssted end det normale tjenestested
medregnes alene den tid, der ligger ud over befordringstiden mellem bopæl og normalt
tjenestested. Tjeneste på det fremmede tjenestested medregnes efter de almindelige regler
for opgørelse af arbejdstid. Fritid på det fremmede tjenestested, herunder sovetid, tid på
hotel mv., medregnes ikke i arbejdstiden. Arbejdsfri perioder, som medarbejderen frit kan
disponere over, eksempelvis frokostpauser af mere end �½ times varighed, medregnes ikke
i arbejdstiden.
Ekstern undervisning (f.eks. på universitetet) honoreres særskilt og medregnes ikke i
arbejdstiden, mens intern undervisning, herunder forberedelsestid, medregnes i
arbejdstiden. I tvivlstilfælde afgør den lokale ledelse i samråd med medarbejderen
konkret, om undervisning er af intern karakter og dermed kan pålægges medarbejderen
som led i det almindelige ansættelsesforhold. Der henvises til
”Retningslinjer for
undervisning i anklagemyndigheden
herunder på Rigsadvokatens
kurser”
af 28. januar
2016.
Deltagelse i kurser medregnes normalt i arbejdstiden. Det betyder, at rejsetid, faglig
kursusvirksomhed og pauser af under �½ times varighed indgår i arbejdstidsopgørelsen, jf.
AC-overenskomstens § 13, og arbejdstidscirkulærets § 8. Det gælder altid for kurser, som
den ansatte er pålagt eller anmodet om at deltage i. Ved kurser, som den ansatte ikke er
tjenstligt forpligtet til at deltage i, men som vurderes at være af værdi for
anklagemyndigheden, beslutter embedet, om kurset kan gennemføres som et led i
tjenesten. Deltagelse i andre kurser, der ikke indgår som en del af tjenesten, indgår ikke i
arbejdstiden.
Dagsnormen ved lovligt fravær, eksempelvis ferie, sygdom, afspadsering mv., er for en
fuldtidsansat gennemsnitligt 7,4 timer og medregnes i arbejdstiden.
For medarbejdere på deltid gælder tilsvarende principper som beskrevet ovenfor.
3. Registrering af mertid og vurdering af merarbejde
Arbejdet tidsregistreres i overensstemmelse med ”Vejledning om
tidsregistrering”
for
medarbejdere
i den centrale anklagemyndighed og ”Vejledning om merarbejde og frihed
for ansatte med ukontrollabel tjeneste” for
medarbejdere i en politikreds. Vejledningerne
findes henholdsvis på AnklagerNet under Personale og på HR-portalen under A-Å.
3
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0004.png
Det er den samlede faktiske arbejdstid, der registreres, uanset om der er tale om
medhjælperarbejde, deltagelse i vagtordning eller andre aktiviteter, der honoreres
særskilt, og som derfor ikke skal indgå i opgørelsen vedrørende merarbejde.
2
Konto 9001 (”mertid ukontrollabel”) bruges til at registrere arbejdstid ud over det, der er
den planlagte arbejdstid i HR-portalen/Polpai. Medarbejdere på ukontrollabel tjeneste har
i vid udstrækning selv mulighed og ansvar for at planlægge deres arbejdstid. Kontoen
anvendes til både at registrere timer, som medarbejderen en given dag arbejder mere på
grund af eget behov for fleksibilitet eller på grund af travlhed, og til at registrere
nødvendigt merarbejde.
Konto 9001 er ikke en afspadserings- eller merarbejdskonto, og de timer, der er registreret
på kontoen, er ikke timer, som medarbejderen umiddelbart har krav på at afspadsere eller
få godtgjort som merarbejde. Omvendt skal medarbejderen og nærmeste leder i
fællesskab sikre, at der er den rette balance i arbejdstiden over tid.
Da medarbejderen i vid udstrækning selv styrer sin arbejdstid, er vedkommende også
forpligtet til at meddele det til sin nærmeste leder, hvis der opstår
eller i nær fremtid
forventes at opstå
betydeligt merarbejde. Det samme gælder naturligvis, hvis
medarbejderen i en periode oplever ikke at have arbejdsopgaver nok. Lederen får derved
mulighed for at forholde sig til situationen og eventuelt foretage omprioriteringer.
Omvendt er en medarbejders nærmeste leder også forpligtet til at være opmærksom på,
om medarbejderen arbejder betydeligt mere end 37 timer om ugen.
Har en medarbejder i en periode arbejdet ud over den planlagte arbejdstid, kan
arbejdstiden søges udlignet ved umiddelbart herefter at holde fri nogle timer. Fraværet
registreres på konto 9002 (”frihed ukontrollabel”),
og denne konto anvendes på al fravær,
som ikke er den �½ times frokostpause, resttid, sygdom, ferie mv.
Medarbejdere vil ofte selv kunne træffe beslutning om, hvorvidt korterevarende fravær,
som er mindre end en dags varighed, er foreneligt med arbejdet den pågældende dag, men
det kan naturligvis
afhængig af bl.a. funktion og opgaver
kræve koordinering med
nærmeste leder. Det kan altid lokalt besluttes, at ledelsen skal godkende fravær forlods.
Ønsker medarbejderen at holde fri en hel dag eller mere, vil det normalt kræve aftale med
nærmeste leder, medmindre der generelt er aftalt en anden ordning.
En leder kan som udgangspunkt selv træffe beslutning om at registrere eget fravær ved
brug af konto 9002, men også dette forudsættes naturligvis i nødvendigt omfang
koordineret med embedet.
Grundlaget for opgørelsen af merarbejde skal dog tage udgangspunkt i de opgaver, som forventes løst inden
for stillingen
dvs. at registrering af tid i forbindelse med deltagelse i en vagtordningen eller varetagelse af
medhjælpersager mv., som honoreres særskilt
ikke skal medregnes i opgørelsen. Leder og medarbejder skal
således være opmærksomme på, om der på 9001 kontoen figurerer timer, som hidrører fra vagter,
medhjælpersager mv., som allerede er honoreret.
2
4
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0005.png
Når en leder skal tage stilling til, om en medarbejders præsterede arbejdstid overstiger
den normale arbejdstid for en given periode, kan der foretages en opgørelse af
registreringerne på konto 9001 og 9002. I den forbindelse henledes opmærksomheden på,
at der ikke kan trækkes en opgjort saldo, men at timer registreret på de enkelte konti kan
opgøres for en given periode, hvorefter 9002-timer fratrækkes antallet af 9001-timer.
(Anvend HR-portalens
”Se ukontrollabel arbejdstidsopgørelse” eller se på AnklagerNet
under Personale
Polpai, hvordan timerne trækkes i Polpai (DCA)). Samtidig med denne
opgørelse skal der tilvejebringes oplysninger om, hvorvidt der er registreret
medhjælperarbejde, deltagelse i vagtordning eller andre særskilt honorerede aktiviteter,
der ikke skal medregnes ved opgørelsen af eventuelt merarbejde.
Opgørelsen af registreringerne på konto 9001 og 9002 er dog alene ét af flere elementer,
der skal inddrages i drøftelserne mellem leder og medarbejder om, hvorvidt der skal
fastsættes godtgørelse for merarbejde. Hvis der er registreret flere timer på konto 9001
end på konto 9002 over en længere periode på normalt ikke under 4 uger
også når der
er sket regulering for eventuel rådighedsforpligtelse, vagtdeltagelse eller andre særskilt
honorerede aktiviteter
og der således kvantitativt
er timer ”i overskud”, er det vigtigt,
at der tillige foretages en kvalitativ vurdering. Lederen skal således vurdere, om den
præsterede mertid har været pålagt eller nødvendig for den forsvarlige opgavevaretagelse.
Herunder foretager lederen en samlet vurdering af merarbejdets omfang, medarbejderens
præstation, indsats og resultater.
Beslutter lederen, at medarbejderen kan ydes en merarbejdsgodtgørelse, er der herefter
med godtgørelsen gjort op med den pågældende arbejdsperiode, og den kan derfor ikke
på ny inddrages hverken helt eller delvist i vurderingen af fastsættelse af yderligere
merarbejdsgodtgørelse eller engangsvederlag. Der er således i givet fald gjort endeligt op
med merarbejdet for den pågældende periode.
Medarbejdere og ledere skal i den forbindelse være opmærksomme på, at registreringer
på konto 9001 ikke bliver reduceret eller nulstillet i Polpai/HR-portalen i forbindelse med
udbetaling af godtgørelse for merarbejde.
4. Merarbejde - Overenskomstansatte anklagerfuldmægtige og anklagere
4.1. Rådighedsforpligtelsen
Til anklagerfuldmægtige og anklagere, der påtager sig rådighedsforpligtelse og
forpligtelse til merarbejde, ydes et rådighedstillæg, jf. cirkulære af 10. november 2015
om overenskomst for akademikere i staten (AC-overenskomsten) bilag 6, afsnit A, nr. 9.
Rådighedstillægget ydes som kompensation for rådighedsforpligtelse og merarbejde samt
for fleksibilitet generelt. Forpligtelsen er ikke yderligere beskrevet i overenskomsten,
men det er en forudsætning, at den ikke anvendes til et permanent ekstra arbejde eller til
en systematisk forlængelse af arbejdstiden. Den fleksibilitet, som rådighedstillægget bl.a.
5
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0006.png
honorerer, vil eksempelvis kunne anvendes til undtagelsesvist at placere den planlagte
arbejdstid uden for almindelig arbejdstid, uden at der alene af den grund bliver tale om
merarbejde. Dette gælder også planlagte opgaver f.eks. retsmøder, som berammes ud over
normal kontortid, møder eller undervisningsforløb, som er placeret helt eller delvist uden
for normal kontortid.
Rådighedsforpligtelsen udgør indtil 20 timers merarbejde i kvartalet. For ansatte på
gammelt lønsystem udgør forpligtelsen indtil 35 timers merarbejde i kvartalet.
For deltidsansatte nedsættes rådighedsforpligtelsen i forhold til beskæftigelsesgraden
med en tilsvarende reduktion i tillægget. Ved ansættelse på plustid fortsætter eventuel
rådighedsforpligtelse og dertil hørende rådighedstillæg uændret, med mindre andet
aftales.
4.2. Merarbejdsgodtgørelse
AC-overenskomsten indeholder ikke regler om overtidsbetaling. Derimod er der regler
om godtgørelse for merarbejde, jf. § 14.
Godtgørelse kan ifølge overenskomsten alene ydes for tjenstligt merarbejde, som er
pålagt medarbejderen i henhold til særlig ordre eller har været en forudsætning for den
forsvarlige varetagelse af arbejdsopgaverne (kvalitative betingelser), jf. § 14, stk. 2, nr.
1. Herudover er det en betingelse, at merarbejdet har været af større omfang (kvantitativ
betingelse) og har strakt sig over en periode, der normalt ikke må være kortere end 4 uger,
jf. § 14, stk. 2, nr. 2.
Der kan således kun ydes godtgørelse, hvis det samlede merarbejde væsentligt overstiger
det merarbejde, der må anses for godtgjort gennem rådighedstillægget. I praksis anses
rådighedsforpligtelsen på 20 timer at skulle være oversteget med minimum 10 timer, før
der kan ydes yderligere merarbejdsgodtgørelse. I så fald godtgøres merarbejdet fra 1. time
ud over rådighedsforpligtelsen på de 20 timer.
Det bemærkes, at overenskomsten ikke indeholder regler for, med hvilket varsel der kan
pålægges merarbejde, og dette vil således bero på en konkret vurdering af arbejdspladsens
behov og den enkelte medarbejders muligheder.
4.3. Opgørelse af merarbejde
Det er det enkelte tjenestested, der skal tage stilling til, om betingelserne for at yde
godtgørelse for merarbejde er opfyldt, og som fastsætter merarbejdets omfang, og dermed
det timetal, der danner grundlag for godtgørelse.
I forbindelse med fastsættelse af godtgørelse for merarbejde skal medarbejderen skriftligt
redegøre for grundlaget for merarbejde, arbejdets karakter og timeforbruget, og nærmeste
6
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0007.png
chef skal efter en drøftelse attestere redegørelsen, jf. AC-overenskomstens § 14, stk. 3,
og
Justitsministeriets cirkulære af 21. oktober 2008.
Anklagere og anklagerfuldmægtige med rådighedsforpligtelse er ved Justitsministeriets
cirkulære forudsat at føre et særskilt regnskab over deres arbejdstidsanvendelse ved brug
af bilag 1 og 2, der i så fald har til formål at udgøre den skriftlige redegørelse for
grundlaget for merarbejdet iht. AC-overenskomstens § 14, stk. 3.
Det er Rigsadvokatens opfattelse, at det ofte i stedet
som anført ovenfor under pkt. 3
vil være mere hensigtsmæssigt at tage udgangspunkt i registreringen af timer på konto
9001 og 9002 i HR-portalen/Polpai og benytte denne registrering som grundlag for en
dialog mellem leder og medarbejder til brug for lederens samlede vurdering af et eventuelt
merarbejde og medarbejderens præstation, indsats og resultater.
Som nævnt ovenfor under pkt. 3 forudsætter Rigsadvokaten i den forbindelse, at en
medarbejder (på forhånd) meddeler det til sin nærmeste leder, hvis der opstår eller
forventes at opstå en periode med et betydeligt merarbejde, der vil kunne indebære
spørgsmål om merarbejdsgodtgørelse.
Det enkelte tjenestested beslutter selv, hvordan processen for håndtering af eventuelt
merarbejde nærmere tilrettelægges lokalt. Det er også det enkelte tjenestested, der med
udgangspunkt i de konkrete oplysninger om merarbejde afgør, i hvilket omfang både de
kvantitative og kvalitative betingelser for at yde merarbejdsgodtgørelse er til stede.
Det er i den forbindelse vigtigt at være opmærksom på, at forberedelse af
medhjælpersager, merarbejde ifm. delt tjeneste, vagtdeltagelse, ekstern undervisning mv.
ikke indgår i opgørelsen af det merarbejde, der kan udløse særskilt honorering.
4.4. Planlagt merarbejde
Hvis ledelsen og medarbejderne er enige herom, kan der, hvor det anses for
hensigtsmæssigt, på forhånd fastsættes en fast merarbejdsgodtgørelse i form af et
engangsvederlag for særlig indsats i forbindelse med et konkret afgrænset projekt (f.eks.
bunkeafvikling eller en større straffesag), jf. cirkulærebemærkningen til AC-
overenskomstens § 14.
4.5. Honorering af merarbejde
Godtgørelsen skal så vidt muligt ydes i form af afspadsering af samme varighed som det
præsterede merarbejde med tillæg af 50 pct., jf. AC-overenskomstens § 14, stk. 5.
Afspadsering bør normalt være afviklet inden udløbet af det kvartal, der ligger
umiddelbart efter det tidspunkt, hvor merarbejdets omfang er opgjort.
7
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
Opmærksomheden henledes på, at der via den lokale HR-afdeling er mulighed for at
tildele merarbejdstimer, der er aftalt honoreret som afspadsering, i Polpai (PA30, infotype
2012). Medarbejderen kan derefter anvende afspadseringstimerne ved registrering af
timerne på konto 0120 i HR-portalen/Polpai.
Meddelelse om afspadsering skal gives den ansatte med passende varsel, dvs. normalt
ikke mindre end 14 dage.
I særlige tilfælde kan afspadseringen udskydes i op til 1 år efter tidspunktet for opgørelsen
af merarbejdet. Hvis afspadseringen er udskudt og konverteres til betaling, skal
udbetaling ske, inden der er forløbet 1 år efter opgørelsestidspunktet.
Det bemærkes, at anklagere og anklagerfuldmægtige ikke har samme udtrykkelige ret til
erstatningsafspadsering
pga.
sygdom
ifm.
planlagt
afspadsering
som
tjenestemandsansatte. Planlagt afspadsering kan dog efter omstændighederne annulleres,
hvis medarbejderen melder sig syg senest ved afspadseringsdagens begyndelse.
Kan afspadsering af merarbejdet ikke lade sig gøre, godtgøres det godkendte merarbejde
med en betaling, der pr. merarbejdstime udgør timelønnen med et tillæg på 50 pct., § 14,
stk. 6. Det er en ledelsesmæssig beslutning, om det er muligt at afspadsere, og
medarbejderen har således ikke krav på udbetaling af merarbejde.
Timelønnen beregnes som 1/1924 af den pågældendes årsløn, jf. § 14, stk. 6. Årslønnen
omfatter værdien af eget pensionsbidrag (1/3 af det samlede pensionsbidrag), basisløn,
eventuelle tillæg (grunduddannelsestillæg, under/efter turnus tillæg, lokalt aftalte tillæg),
men ikke rådighedstillæg og eventuelle arbejdstidsbestemte tillæg (medhjælpertillæg,
vagttillæg, delt tjeneste tillæg mv.).
Når afspadsering eller godtgørelse er ydet, er der gjort endeligt op med
arbejdstidsopgørelsen for den pågældende periode (normalt kvartalsvis opgørelse).
Fastsættelsen af godtgørelsen for merarbejdet skal ske hurtigst muligt efter modtagelsen
af den indberetning, der afgives i henhold til AC-overenskomstens § 14. Hvis
godtgørelsen fastsættes i form af et bestemt antal afspadseringstimer/-dage, kan der ikke
ske ændring heri, selv om afspadseringen udskydes eller konverteres til betaling.
Vær opmærksom på, at anklagerfuldmægtige og anklagere ikke kan ydes
engangsvederlag for merarbejde, da dette kun kan honoreres som ovenfor beskrevet. Der
kan ifølge AC-overenskomstens § 5, stk. 6, lokalt aftales engangsvederlag som f.eks.
honorering for særlig indsats.
8
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0009.png
4.6 Overenskomstansatte jurister i Grønland
Anklagere og anklagerfuldmægtige ansat ved Politimesteren i Grønland følger
overenskomst for juridiske kandidater og universitetsøkonomer mv. i statens tjeneste i
Grønland.
Arbejdstiden udgør ifølge overenskomstens § 7, stk. 1, gennemsnitligt 40 timer pr. uge
ved fuldtidsbeskæftigelse, mens rådighedsforpligtelsen er fastsat til 25 timer pr. kvartal.
Til ansatte, der oppebærer rådighedstillæg, kan der alene ydes godtgørelse for merarbejde,
hvis det samlede merarbejde overstiger rådighedsforpligtelsen med 10 timer, jf. § 9. I
givet fald godtgøres medarbejdet fra 1. time ud over rådighedsforpligtelsen på 25 timer.
Kan afspadsering ikke finde sted, godtgøres merarbejdet med betaling på grundlag af en
timesats, der beregnes som 1/2080 af den årlige løn inkl. eget pensionsbidrag men ekskl.
rådighedstillæg. Den beregnede timesats tillægges 50 pct.
5. Merarbejde - Special- og chefkonsulenter (overenskomstansatte senior- og
specialanklagere)
Ifølge præamblen til AC-overenskomstens bilag 4 gælder reglerne om merarbejde i
overenskomstens § 14 ikke for special- og chefkonsulenter.
Der er således udtrykkeligt mellem overenskomstens parter truffet beslutning om en
betydeligt snævrere mulighed for honorering af merarbejde, når det gælder special- og
chefkonsulenter. Beslutningen må ses som udtryk for den forholdsvis betydelige
fleksibilitet fra både medarbejders og arbejdsgivers side ift. arbejdstidens placering og
opgavernes tilrettelæggelse, som ligger i konsulentstillingerne, og som konsulenternes
lønniveau tilsiger.
5.1. Honorering af merarbejde til special- og chefkonsulenter
Special- og chefkonsulenter kan alene honoreres for merarbejde ved engangsvederlag.
Er der behov for betydeligt merarbejde i en periode, kan det dog besluttes, at
medarbejderen anvender den registrerede mertid på konto 9001 og holder fri ved
registrering på konto 9002. Det nærmere omfang og den nærmere placering af frihed
aftales med nærmeste leder.
Ifølge bilag 4, § 2, litra b, fastsættes engangsvederlag af ledelsen efter forhandling med
den enkelte ansatte. Engangsvederlag kan f.eks. ydes som honorering for særlig indsats,
resultatløn eller som honorering af merarbejde.
Ved fastsættelsen indgår såvel en kvantitativ som en kvalitativ vurdering af merarbejdet,
herunder merarbejdets omfang, den præsterede indsats og resultatet heraf. Der kan
9
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0010.png
desuden tages hensyn til eventuelle særlige omstændigheder, hvorunder merarbejdet er
udført.
Se endvidere principperne i skrivelse af 25. november 2008 om
overordnede
retningslinjer for fastsættelse af engangsvederlag til assessorer med ledelsesansvar og
politiadvokater mv.,
samt
Rigsadvokatens retningslinjer af 2. juni 2016 for fastsættelse af
engangsvederlag til overenskomstansatte senioranklagere og specialanklagere samt
tjenestemænd i lønramme 36 og 37 i anklagemyndigheden.
Hvis der ydes engangsvederlag for merarbejde, fastsættes dette som udgangspunkt én
gang årligt
typisk i forbindelse med de årlige lønforhandlinger. Der kan dog være særlig
anledning til at fastsætte engangsvederlag på andre tidspunkter. Dette kan f.eks. være
tilfældet, hvis en større arbejdsopgave er afsluttet (eksempelvis projektarbejde eller en
større retssag med betydeligt merarbejde). Der kan også konkret være anledning til at
fastsætte engangsvederlag to gange årligt. Eksempelvis hvis der er tale om en
længerevarende opgave, et projekt eller lignende, hvor det undtagelsesvis findes
hensigtsmæssigt at honorere midtvejs mellem de årlige lønforhandlinger.
5.2. Planlagt merarbejde
Hvis ledelsen og medarbejderne er enige herom, kan der, hvor det anses for
hensigtsmæssigt, på forhånd fastsættes et fast engangsvederlag for et forventet
merarbejde i forbindelse med et konkret afgrænset projekt (f.eks. bunkeafvikling eller en
større straffesag).
6. Merarbejde - Tjenestemandsansatte jurister
Chargerede tjenestemænd ydes ikke overtidsbetaling. Dette følger af cirkulære af 9. juni
2015 om aftale om arbejdstid for tjenestemænd i staten (arbejdstidscirkulæret) § 8, stk. 3,
nr. 1, hvoraf det fremgår, at bestemmelserne i stk. 1 og 2 om overarbejdsgodtgørelse ikke
gælder for ansatte, der er omfattet af cheflønsaftalen.
Der er således en betydeligt snævrere mulighed for honorering af merarbejde, når det
gælder chargerede tjenestemænd. I kraft af det ansvar og lønniveau, der ligger i
chargerede tjenestemandsstillinger, forudsættes der en betydelig fleksibilitet fra både
medarbejders og arbejdsgivers side ift. arbejdstidens placering og opgavernes
tilrettelæggelse.
Det betyder, at alle tjenestemandsansatte senior- og specialanklagere, advokaturchefer,
vicestatsadvokater, chefanklagere og statsadvokater følger nedenstående regler, som skal
administreres ud fra denne forudsætning.
6.1. Honorering af merarbejde
Til ansatte, der er undtaget fra reglerne om overarbejdsgodtgørelse, kan der ydes
merarbejdsgodtgørelse i form af afspadsering (som evt. kan konverteres til
10
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0011.png
opsparingsdage) eller betaling, hvis den præsterede arbejdstid har oversteget den normale
arbejdstid for perioden, jf. arbejdstidscirkulærets § 9.
Godtgørelsen fastsættes af ansættelsesmyndigheden efter drøftelse med den enkelte
ansatte.
Ved fastsættelsen indgår såvel en kvantitativ som en kvalitativ vurdering af merarbejdet,
herunder merarbejdets omfang, den præsterede indsats og resultatet heraf. Der kan
desuden tages hensyn til eventuelle særlige omstændigheder, hvorunder merarbejdet er
udført.
Se endvidere skrivelse af 25. november 2008 om
overordnede retningslinjer for
fastsættelse af engangsvederlag til assessorer med ledelsesansvar og politiadvokater mv.
samt
Rigsadvokatens retningslinjer af 2. juni 2016 for fastsættelse af engangsvederlag til
overenskomstansatte senioranklagere og specialanklagere samt tjenestemænd i lønramme
36 og 37 i anklagemyndigheden.
6.1.1. Afspadsering
Merarbejde, der godtgøres med afspadsering, skal afvikles senest inden for en frist på 3
måneder efter opgørelsesperiodens (normperiodens
3
) afslutning
dog er det muligt at
aftale med den ansatte, at afspadseringen udskydes i op til 1 år efter opgørelsesperiodens
(normperiodens) udløb, jf. arbejdstidscirkulærets § 10, stk. 1.
Merarbejdstimer, der er aftalt honoreret som afspadsering, kan tildeles manuelt i
HR/portalen/Polpai (PA30, infotype 2012). Medarbejderen kan derefter anvende
afspadseringstimerne ved registrering af timerne på konto 0120 i HR-portalen/Polpai.
Afspadseringen skal varsles mindst 80 timer, før den skal påbegyndes, jf.
arbejdstidscirkulærets § 10, stk. 2.
Den ansatte har ikke pligt til at påbegynde en planlagt afspadsering, hvis den pågældende
er syg, jf. arbejdstidscirkulærets § 10, stk. 3. Det betyder, at en ansat, der bliver syg før
arbejdstids begyndelse den dag, afspadseringen skulle være påbegyndt, har ret til
erstatningsfrihed.
Den ansatte kan vælge, om afspadsering, der ikke er afviklet inden fristens udløb (3
måneder), skal godtgøres kontant eller konverteres til opsparingstimer/-dage, jf.
arbejdstidscirkulærets § 11, stk. 1.
3
Normperiode = den normale arbejdstid for en periode på normalt 1 måned, med mindre andet aftales.
Arbejdstiden udgør 7,4 timer gange antallet af kalenderdage fratrukket fridage og eventuelle søgnehelligdage
(helligdage, der ikke falder på en søndag), bortset fra søgnehelligdage, der falder på ugedage, hvor den ansatte
i forvejen har fri, jf. arbejdstidscirkulærets § 4, stk. 2.
11
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0012.png
Afspadsering, der er konverteret til opsparing, kan ikke senere tilbageføres eller
udbetales, jf. § 11, stk. 2. Har en medarbejder uafviklede opsparingstimer/-dage ved
fratræden, afregnes opsparingen kontant med den aktuelle timeløn.
6.1.2. Engangsvederlag
Ifølge § 5 i cirkulære nr. 9203 af 9. april 2014 om aftale om chefløn (cheflønsaftalen)
fastsættes engangsvederlag for f.eks. særlig indsats, resultatløn og merarbejde af ledelsen
efter forhandling med den enkelte ansatte.
Engangsvederlaget er nærmere reguleret i skrivelse af 25. november 2008 om
overordnede retningslinjer for fastsættelse af engangsvederlag til assessorer med
ledelsesansvar og politiadvokater mv. samt Rigsadvokatens retningslinjer af 2. juni 2016
for fastsættelse af engangsvederlag til overenskomstansatte senioranklagere og
specialanklagere samt tjenestemænd i lønramme 36 og 37 i anklagemyndigheden.
Engangsvederlag fastsættes som udgangspunkt én gang årligt
typisk i forbindelse med
de årlige lønforhandlinger. Der kan dog være særlig anledning til at fastsætte
engangsvederlag på andre tidspunkter. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis en større
arbejdsopgave er afsluttet (eksempelvis projektarbejde eller en større retssag med
betydeligt merarbejde). Der kan også konkret være anledning til at fastsætte
engangsvederlag to gange årligt. Eksempelvis hvis der er tale om en længerevarende
opgave eller funktion, hvor det undtagelsesvis findes hensigtsmæssigt at honorere
midtvejs mellem de årlige lønforhandlinger.
6.2. Planlagt merarbejde
Hvis ledelsen og medarbejderne er enige herom, kan der, hvor det anses for
hensigtsmæssigt, på forhånd fastsættes et fast engangsvederlag for et forventet
merarbejde i forbindelse med et konkret afgrænset projekt (f.eks. bunkeafvikling eller en
større straffesag).
6.3. Tjenestemandsansatte jurister i Grønland
Tjenestemandsansatte jurister ved Politimesteren i Grønland kan ydes et rådighedstillæg
i medfør af cirkulære af 19. august 2013 om særlige tillæg og rådighedstillæg for statens
tjenestemænd i Grønland. Cirkulæret definerer ikke nærmere, hvilken form for rådighed
tillægget ydes for, men det må antages, at tillægget i et vist omfang dækker
tjenestemandens forpligtelse til at stå til rådighed og nødvendigt merarbejde.
Der kan endvidere i medfør af cirkulære af 7. juli 2005 om decentralt aftalte tillæg til
statens tjenestemænd i Grønland inden for AC’s forhandlingsområde
ydes varige og
midlertidige tillæg og engangsvederlag. Aftalerne indgås decentralt som individuelle,
ikke-pensionsgivende tillæg. Det er ikke nærmere beskrevet, hvad tillæggene kan ydes
for, men i praksis anvendes hjemlen til decentralt at aftale bl.a. engangsvederlag for
merarbejde for tjenestemænd ansat ved Politimesteren i Grønland.
12
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
7. Hjemmelsgrundlag
Reglerne er beskrevet i
AC-overenskomstens § 14 og bilag 4
Justitsministeriets retningslinjer fra den 21. oktober 2008 om merarbejdsordning
for overenskomstansatte jurister i politi og anklagemyndighed
Cirkulære af 27. juni 2008 om arbejdstid for tjenestemænd i staten
(arbejdstidscirkulæret)
Cirkulære af nr. 9203 af 9. april 2014 om aftale om chefløn (cheflønsaftalen)
Skrivelse af 25. november 2008 om overordnede retningslinjer for fastsættelse af
engangsvederlag til assessorer med ledelsesansvar og politiadvokater mv.
Rigsadvokatens retningslinjer af 2. juni 2016 for fastsættelse af engangsvederlag
til overenskomstansatte senioranklagere og specialanklagere samt tjenestemænd
i lønramme 36 og 37 i anklagemyndigheden
Personaleadministrativ vejledning (PAV) kap. 19
13
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0014.png
Bilag 1 - Månedsvis opgørelse af arbejdstid
Navn:
nr.:
Embede:
Dato
Tidsrum
Timer i alt
Heraf
merarb.
Transport fra sidste
måned
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
Dato:
I alt for måneden
…………
Underskrift:
Medarbejder:__________________________________
Lederattestation:__________________________________
CPR-nr.:
MA-
Måned/år:
Årsag til merarbejdet
Total (måned + evt.
transport)
14
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
2087480_0015.png
Bilag 2 - Kvartalsvis opgørelse af merarbejde
Navn:
nr.:
Embede:
CPR-nr.:
MA-
Måned/år:
Samlet arbejdstid
timer
- heraf merarbejde
timer
Rådighedsforpligtelse
timer
Merarbejde
rådighedsforpligtelse
timer
- med tillæg af 50 %
____________________
___timer
Dato:
Medarbejder underskrift:________________________________
Lederens påtegning:
Der indstilles ydet godtgørelse for
betaling og resten,
timers merarbejde, heraf indstilles
timer godtgjort ved
timer, ved afspadsering.
Dato:
Lederens underskrift:__________________________________
Ansatte i den centrale anklagemyndighed: Denne blanket sendes til Rigsadvokatens personalesektion på
[email protected]
Ansatte i en politikreds: Denne blanket sendes til din HR-partner.
De godkendte afspadseringstimer tildeles manuelt i HR-portal/Polpai og afvikles ved brug af konto 0120.
Merarbejde godtgøres så vidt muligt ved afspadsering med tillæg af 50%. I det omfang afspadsering ikke er mulig godtgøres det godkendte merarbejde ved
betaling, der pr. arbejdstime udgør 1/1924 af årslønnen incl. eget pensionsbidrag (ekskl. rådighedstillæg, vagtillæg, medhjælpertillæg, delt tjeneste) med tillæg
af 50 %.
Der ydes kun godtgørelse for yderligere merarbejde som ligger ud over rådighedsforpligtelsen, hvis det samlede merarbejde væsentligt overstiger det
merarbejde, der anses for godtgjort gennem rådighedstillægget. Hvilket vil sige mere end 10 timer ud over rådighedsforpligtelsen på 20 timer pr. kvartal.
15