Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 1
Offentligt
2087479_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. oktober 2019
HR-kontoret
Louise Nielsen
2019-0031-0017
1255273
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 til aktstykke 1 som Finansud-
valget har stillet til justitsministeren den 7. oktober 2019. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Nick Hækkerup
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 til aktstykke 1
”Hvorledes
adskiller politiets og anklagemyndighedens mulig-
heder sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at det vedrører reglerne for
afspadsering og udbetaling af overarbejde og merarbejde for de forskellige
personalegrupper i politiet og anklagemyndigheden.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Rigspoli-
tiet og Rigsadvokaten.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Udbetaling
af overarbejde til polititjenestemænd med kon-
trollabel tjeneste i politi og anklagemyndighed
Polititjenestemænd i politiet og anklagemyndigheden er omfat-
tet af den lokale arbejdstidsaftale, indgået mellem Rigspolitiet
og Politiforbundet. Af aftalen fremgår, at polititjenestemænd
med kontrollabel tjeneste kan få udbetalt normtimer og afspad-
seringstimer, som blandt andet kan være optjent ved over- og
merarbejde.
Normtimer stammer fra fx planlagte arbejdsdage på mere end
7,4 timer. Normtimer kan udbetales, hvis man har mere end 16
timer i overskud på månedsnormen, når måneden er gået, og
hvis ledelsen og medarbejderen er enige om det.
Afspadseringstimer stammer fra uvarslet overarbejde, tilkald,
inddragede fridage, rådighedstjeneste m.m. Ansættelsesmyn-
digheden kan under hensyntagen til medarbejderens ønsker be-
slutte at udbetale afspadseringsfrihed, som ikke er afviklet efter
3 måneder eller et senere aftalt tidspunkt, og som ikke er indsat
i fridøgnsbank eller konverteret til omsorgsdage. Afspadse-
ringsfrihed, der er mindre end 3 måneder gammel, kan også ud-
betales, hvis ledelsen og medarbejderen er enige om det.
Udbetaling af overarbejde til overenskomstansatte kontor-
funktionærer (HK’ere)
med kontrollabel tjeneste i politi og
anklagemyndighed
HK’ere i politiet og anklagemyndigheden er omfattet
af den cen-
trale aftale om arbejdstid for tjenestemænd i staten, indgået mel-
lem Finansministeriet og centralorganisationerne. Af aftalen
fremgår, at de ansatte kan få udbetalt overarbejde og afspadse-
ringstimer.
2
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
Afspadseringstimer kan stamme fra overarbejde - hvis det godt-
gøres med afspadsering frem for betaling - og fra inddragede
fridage/arbejde på fridage. Jf. arbejdstidsaftalen skal afspadse-
ringstimer, der ikke er afviklet 3 måneder efter opgørelsesperi-
odens udløb (eller op til et år efter afhængigt af, hvad man har
aftalt med den enkelte), og som ikke er konverteret til opspa-
ringsdage, udbetales. Afspadseringstimer kan også udbetales
før, hvis ansættelsesmyndigheden vurderer, at afspadsering ikke
er mulig eller hensigtsmæssig.
Udbetaling af merarbejde til overenskomstansatte akademi-
kere med tjenestested i politisøjlen i kredsene samt i Rigspo-
litiet og PET, inkl. ansatte af Justitsministeriet
Akademikeroverenskomsten indeholder ikke regler om over-
tidsbetaling. Derimod er der regler om godtgørelse for merar-
bejde.
Godtgørelse kan ydes for merarbejde, som er
pålagt
den ansatte
i henhold til
særlig ordre
eller har været en
forudsætning for den
forsvarlige varetagelse af arbejdsopgaverne.
Det er endvidere
en betingelse, at merarbejdet har været af
større omfang.
Til ansatte, der oppebærer tillæg, herunder rådighedstillæg, som
godtgørelse for merarbejde mv., kan godtgørelse kun ydes, hvis
det samlede merarbejde væsentligt overstiger det merarbejde,
der anses for godtgjort gennem tillægget. Medarbejdere, som er
ansat som fuldmægtige, ydes et rådighedstillæg, som bl.a. inde-
bærer en forpligtelse til merarbejde på indtil 20 timer pr. kvartal,
og der kan således kun ydes fuldmægtige godtgørelse for mer-
arbejde, hvis merarbejdet væsentligt overstiger 20 timer pr.
kvartal.
Det er den enkelte ansættelsesmyndighed, der skal tage stilling
til, om betingelserne for at yde godtgørelse for merarbejde er
opfyldt, og som fastsætter merarbejdets omfang, det vil sige det
timetal, der danner grundlag for godtgørelse. Det er således den
enkelte ansættelsesmyndighed, der med udgangspunkt i den an-
sattes indberetning afgør, i hvilket omfang de kvantitative og
kvalitative betingelser for at yde merarbejdsgodtgørelse er til
stede. Ansættelsesmyndighedens fastsættelse af merarbejdets
omfang defineres som ’det godkendte merarbejde’.”
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Jurister
i anklagemyndigheden samt jurister i anklagerkarriere,
der organisatorisk er placeret i ledelsessekretariaterne, der hen-
hører under politisøjlen, følger anklagemyndighedens ”Ret-
ningslinjer for opgørelse og honorering af merarbejde for juri-
ster i anklagemyndigheden”.
3
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
Administrative medarbejdere i den lokale anklagemyndighed er
ansat af Rigspolitiet og følger derfor politiets retningslinjer. Det
samme gør sig gældende for jurister i politiet, der ikke er omfat-
tet af ovenstående beskrivelse, samt for polititjenestemænd.
Efter aftale med Rigspolitiet forholder Rigsadvokaten sig derfor
udelukkende til jurister i anklagerkarriere, jf. ovenfor, hvorefter
Rigsadvokaten kan oplyse følgende:
”Såfremt
en medarbejder i en periode har arbejdet
ud over den planlagte arbejdstid, kan arbejdstiden
søges udlignet ved umiddelbart herefter at holde fri
nogle timer. Medarbejdere vil ofte selv kunne træffe
beslutning om, hvorvidt korterevarende fravær, som
er mindre end en dags varighed, er foreneligt med
arbejdet den pågældende dag, men det kan naturlig-
vis
afhængig af bl.a. funktion og opgaver
kræve
koordinering med nærmeste leder. Det kan altid lo-
kalt besluttes, at ledelsen skal godkende fravær for-
lods. Ønsker medarbejderen at holde fri en hel dag
eller mere, vil det normalt kræve aftale med nærme-
ste leder, medmindre der generelt er aftalt en anden
ordning.
Som det fremgår af retningslinjerne, følger udbeta-
ling af merarbejde merarbejdsreglerne i staten, som
for overenskomstansatte er beskrevet i overens-
komst for akademikere i staten (AC-overenskom-
sten) og for tjenestemandsansatte i cirkulære af 9.
juni 2015 om aftale om arbejdstid for tjenestemænd
i staten (Arbejdstidscirkulæret).
For anklagerfuldmægtige og anklagere (AC-fuld-
mægtige) gælder, at de modtager et månedligt pen-
sionsgivende rådighedstillæg for at stå til rådighed
og præstere op til 20 timers merarbejde pr. kvartal.
Derudover kan det oplyses, at godtgørelse ifølge
overenskomsten alene kan ydes for tjenstligt merar-
bejde, som er pålagt medarbejderen i henhold til
særlig ordre eller har været en forudsætning for den
forsvarlige varetagelse af arbejdsopgaverne (kvali-
tative betingelser), jf. § 14, stk. 2, nr. 1. Herudover
er det en betingelse, at merarbejdet har været af
større omfang (kvantitativ betingelse) og har strakt
sig over en periode, der normalt ikke må være kor-
tere end 4 uger, jf. § 14, stk. 2, nr. 2.
Der kan således kun ydes godtgørelse, hvis det sam-
lede merarbejde væsentligt overstiger det merar-
4
Aktstk. 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorledes politiets og anklagemyndighedens muligheder adskiller sig fra hinanden vedrørende honorering af overarbejde, til justitsministeren
bejde, der må anses for godtgjort gennem rådighed-
stillægget. I praksis anses rådighedsforpligtelsen på
20 timer at skulle være oversteget med minimum 10
timer, før der kan ydes yderligere merarbejdsgodt-
gørelse. I så fald kan der ske godtgørelse af merar-
bejdet fra 1. time ud over rådighedsforpligtelsen på
de 20 timer.
For specialanklagere og senioranklageres (special-
og chefkonsulenter) vedkommende er der i henhold
til overenskomsten snævrere mulighed for honore-
ring af merarbejde. Denne personalegruppe kan
alene honoreres for merarbejde ved engangsveder-
lag. Efter forhandling kan der således ydes engangs-
vederlag for honorering af merarbejde, en særlig
indsats eller en kombination af disse.
For alle ovennævnte personalegrupper gælder, at så-
fremt ledelsen og medarbejderne er enige herom,
kan der, hvor det anses for hensigtsmæssigt, på for-
hånd fastsættes en fast merarbejdsgodtgørelse i form
af et engangsvederlag for særlig indsats i forbin-
delse med et konkret afgrænset projekt (f.eks. bun-
keafvikling eller en større straffesag), jf. cirkulære-
bemærkningen til AC-overenskomstens § 14.
Generelt kan der i forbindelse med de årlige lønfor-
handlinger ydes engangsvederlag for at honorere
den helt særlige indsats eller de helt særlige resulta-
ter (bagudrettet), som ikke allerede er honoreret på
anden vis. Det bemærkes dog, at der godt kan ydes
engangsvederlag for den udviste fleksibilitet i for-
bindelse med den ekstraordinære arbejdsindsats
samtidig med, at overarbejdstimerne er honoreret
særskilt.
For uddybende oplysninger om merarbejde vedlæg-
ges ”Retningslinjer for opgørelse og honorering af
medarbejder for jurister i anklagemyndigheden” til
orientering.
Rigsadvokaten kan afslutningsvist oplyse, at Rigs-
advokaten vil evaluere anklagemyndighedens
merarbejdsordning, herunder hvordan den udmøn-
tes lokalt.”
5