Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 115
Offentligt
2166557_0001.png
L 124/36
DA
Den Europæiske Unions Tidende
20.5.2003
KOMMISSIONEN
KOMMISSIONENS HENSTILLING
af 6. maj 2003
om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder
(meddelt under nummer K(2003) 1422)
(EØS-relevant tekst)
(2003/361/EF)
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER,
som henviser til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, særlig artikel 211, andet led, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
den økonomiske udvikling, som der gives mulighed for i
artikel 2 i bilaget til den nævnte henstilling, bør der tages
hensyn til en række fortolkningsvanskeligheder, som har
vist sig i forbindelse med anvendelsen af den, samt til de
bemærkninger, som virksomhederne har fremsat. Under
hensyn til det antal ændringer, der skal foretages i
henstilling 96/280/EF, bør henstillingen, også af klar-
hedshensyn, erstattes af en ny henstilling.
I en beretning, som Kommissionen i 1992 forelagde
Rådet, efter at Rådet (industri) på sit møde den 28. maj
1990 havde anmodet herom, havde Kommissionen fore-
slået at begrænse antallet af definitioner af små og
mellemstore virksomheder, der anvendes på fællesskabs-
plan. Kommissionens henstilling 96/280/EF af 3. april
1996 vedrørende definitionen af små og mellemstore
virksomheder (
1
) var baseret på en forestilling om, at det
kan skabe inkonsekvenser, at der findes forskellige defi-
nitioner på fællesskabsplan og på nationalt plan. Man
fandt, at i et indre marked uden interne grænser bør
behandlingen af virksomhederne være baseret på et sæt
fælles regler. Det er så meget mere nødvendigt at fort-
sætte denne strategi, som der er en omfattende veksel-
virkning mellem de nationale foranstaltninger og fælles-
skabsforanstaltningerne til støtte for mikrovirksomheder,
små og mellemstore virksomheder (SMV'er), f.eks. med
hensyn til strukturfondene og inden for forskning, idet
man også bør undgå, at Fællesskabet målretter sine
foranstaltninger mod en bestemt kategori af SMV'er, og
medlemsstaterne målretter deres mod en anden. Desuden
fandt man, at hvis Kommissionen, medlemsstaterne, Den
Europæiske Investeringsbank (EIB) og Den Europæiske
Investeringsfond (EIF) anvender samme definition, vil det
styrke konsekvensen og effektiviteten i forbindelse med
politikker, der har SMV'er som målgruppe, og dermed
begrænse risikoen for konkurrenceforvridning.
Henstilling 96/280/EF har fundet bred anvendelse i
medlemsstaterne, og definitionen i bilaget dertil er bl.a.
blevet overtaget i Kommissionens forordning (EF) nr. 70/
2001 af 12. januar 2001 om anvendelse af EF-traktatens
artikel 87 og 88 på statsstøtte til små og mellemstore
virksomheder (
2
). Ud over den nødvendige tilpasning til
(3)
Det bør præciseres, at begrebet virksomhed i henhold til
traktatens artikel 48, 81 og 82 som fortolket af De Euro-
pæiske Fællesskabers Domstol omfatter ethvert foreta-
gende, uanset dets retlige form, der udøver en økono-
misk aktivitet, herunder især foretagender, der i form af
enkeltmandsvirksomheder eller familievirksomheder
udøver en håndværksmæssig aktivitet eller andre aktivi-
teter, samt personselskaber eller foreninger, som regel-
mæssigt udøver en økonomisk aktivitet.
(4)
(2)
Kriteriet om antallet af beskæftigede personer (herefter
»kriteriet om antallet af beskæftigede«) er uden tvivl
fortsat et af de vigtigste, og det må betragtes som hoved-
kriteriet, men det er nødvendigt at indføre et supple-
rende finansielt kriterium for at tage højde for en virk-
somheds reelle betydning, dens resultater og dens stilling
i forhold til konkurrenterne. Det er imidlertid ikke
ønskeligt at indføre omsætningen som det eneste finan-
sielle kriterium, navnlig fordi virksomheder inden for
handels- og distributionssektoren ifølge deres natur har
en større omsætning end fremstillings-sektoren. Omsæt-
ningskriteriet bør således kombineres med den samlede
balance, som afspejler en virksomheds generelle økono-
miske formåen, idet der dog skal være mulighed for, at
et af disse to kriterier kan overskrides.
(5)
(
1
) EFT L 107 af 30.4.1996, s. 4.
(
2
) EFT L 10 af 13.1.2001, s. 33.
Tærsklerne for omsætningen vedrører virksomheder med
meget forskellige økonomiske aktiviteter. For ikke i
urimelig grad at begrænse fordelene ved at anvende defi-
nitionen bør der foretages en ajourføring, hvor der tages
hensyn til både pris- og produktivitetsudviklingen.
Aktstk. 115 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvordan virksomhedens størrelse defineres, til erhvervsministeren
2166557_0002.png
20.5.2003
(6)
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 124/37
Med hensyn til tærsklerne for den samlede balance er
der, medmindre der foreligger nye forhold, god grund til
at holde fast ved den fremgangsmåde, i henhold til
hvilken der på tærsklerne for omsætningen anvendes en
koefficient, der beregnes på grundlag af det eksisterende
statistiske forhold mellem disse to variabler. Den stati-
stiske udvikling medfører en øget stigning i tærsklen for
omsætningen. Denne udvikling har været forskellig alt
efter virksomhedernes størrelseskategori, og koefficienten
bør derfor tilpasses, således at man i videst mulige
omfang afspejler den økonomiske udvikling og ikke
stiller mikrovirksomhederne og de små virksomheder
ugunstigt i forhold til de mellemstore virksomheder. For
mikrovirksomheder og små virksomheder er koeffi-
cienten meget tæt på 1. Af hensyn til forenklingen bør
der derfor for disse kategorier vælges samme værdi for
tærsklen for omsætningen og tærsklen for den samlede
balance.
som venturekapitalinvestorer, de såkaldte »business
angels«, er udtrykkelig nævnt, fordi deres evne til at give
nye iværksættere relevant rådgivning er et værdifuldt
bidrag i sammenligning med de øvrige venturekapitalin-
vestorer. Deres investering i form af egenkapital udgør
også et supplement til venturekapitalselskabers aktivi-
teter, idet de stiller mindre beløb til rådighed i de tidlige
faser af virksomhedens eksistens.
(11)
(7)
Ligesom i henstilling 96/280/EF repræsenterer finans- og
beskæftigelsestærsklerne maksimalsatser, og medlemssta-
terne, EIB og EIF kan fastsætte lavere tærskler end fælles-
skabstærsklerne, hvis de ønsker at rette deres foranstalt-
ninger mod en speciel kategori SMV'er. Af hensyn til
den administrative forenkling kunne de også nøjes med
at anvende et enkelt kriterium, nemlig kriteriet om
antallet af beskæftigede, ved gennemførelsen af nogle af
deres politikker, undtagen på områder, der er omfattet af
de forskellige konkurrenceretlige bestemmelser, hvor
også de finansielle kriterier skal overholdes.
For at gøre det lettere for medlemsstaterne og virksom-
hederne bør man for så vidt angår definitionen af
tilknyttede virksomheder overtage de forudsætninger,
der er fastsat i artikel 1 i Rådets direktiv 83/349/EØF af
13. juni 1983 på grundlag af traktatens artikel 54, stk.
3, litra g), om konsoliderede regnskaber (
1
), senest ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/65/
EF (
2
), såfremt de er i overensstemmelse med formålet
med denne henstilling. For at styrke foranstaltningerne
til fremme af egenkapitalinvesteringer i SMV'er er der
indført en formodning om, at der, medmindre andet
dokumenteres, ikke er nogen dominerende indflydelse på
virksomheden, jf. kriterierne i artikel 5, stk. 3, i Rådets
direktiv 78/660/EØF af 25. juli 1978 på grundlag af
traktatens artikel 54, stk. 3, litra g), om årsregnskaberne
for visse selskabsformer (
3
), senest ændret ved direktiv
2001/65/EF.
(12)
(8)
Efter at Det Europæiske Råd i Santa Maria da Feira i juni
2000 godkendte det europæiske charter for små virk-
somheder, bør der desuden opstilles en bedre definition
af mikrovirksomheder, som udgør en kategori af små
virksomheder, der har særlig betydning for fremme af
iværksætterånd og jobskabelse.
For at sikre, at det netop er de virksomheder, som
virkelig har behov herfor, der kommer til at nyde godt
af de fordele, som de forskellige bestemmelser og foran-
staltninger, der indføres for SMV'er, giver, bør der i visse
tilfælde også tages hensyn til de forbindelser, der eksi-
sterer mellem virksomhederne via fysiske personer. For
at begrænse behandlingen af disse tilfælde til det absolut
nødvendige bør der kun tages hensyn til disse forbin-
delser, hvis der er tale om selskaber, der udøver aktivi-
teter på samme relevante marked eller på tilstødende
markeder, om nødvendigt under anvendelse af Kommis-
sionens definition af det relevante marked, som fremgår
af Kommissionens meddelelse om afgrænsning af det
relevante marked i forbindelse med Fællesskabets
konkurrenceret (
4
).
(9)
For bedre at forstå de økonomiske realiteter for SMV'er
og for fra denne kategori at få udskilt de grupper af virk-
somheder, hvis økonomiske magt overstiger en SMV's
økonomiske magt, bør man sondre mellem, om de er
uafhængige, om de har kapitalinteresser, som ikke
medfører en bestemmende indflydelse (partnervirksom-
heder), eller om de er tilknyttet andre virksomheder. Den
kapitalbesiddelsestærskel på 25 %, der er angivet i
henstilling 96/280/EF, og under hvilken en virksomhed
anses for uafhængig, fastholdes.
(13)
For at undgå tilfældige sondringer mellem de forskellige
offentlige foretagender i en medlemsstat og af hensyn til
retssikkerheden er det nødvendigt at bekræfte, at en virk-
somhed, hvor 25 % eller derover af kapitalen eller stem-
merettighederne kontrolleres af et offentligt organ, ikke
er en SMV.
(14)
(10)
For at fremme oprettelsen af virksomheder, egenkapital-
finansieringen af SMV'erne og udviklingen af land- og
nærområder kan virksomheder betragtes som uafhæn-
gige, selv om visse kategorier af investorer, der spiller en
positiv rolle for finansieringen og oprettelsen, besidder
andele på 25 % eller derover. Betingelserne for investorer
bør imidlertid præciseres. Fysiske personer eller grupper
af fysiske personer, der regelmæssigt udøver virksomhed
For at lette virksomhedernes administrative byrde og for
at sikre en enklere og hurtigere administrativ behandling
af sager, hvor det kræves, at en virksomhed har status
som SMV, er det ønskeligt at have mulighed for at
anvende tro og love-erklæringer fra virksomhederne til
attestering af visse af den pågældende virksomheds
kendetegn.
L 193 af 18.7.1983, s. 1.
L 283 af 27.10.2001, s. 28.
L 222 af 14.8.1978, s. 11.
C 372 af 9.12.1997, s. 5.
(
1
)
(
2
)
(
3
)
(
4
)
EFT
EFT
EFT
EFT
Aktstk. 115 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvordan virksomhedens størrelse defineres, til erhvervsministeren
2166557_0003.png
L 124/38
(15)
DA
Den Europæiske Unions Tidende
Artikel 2
20.5.2003
Ved definitionen af SMV'er bør sammensætningen af de
beskæftigede præciseres. For at fremme udviklingen af
erhvervsuddannelser og vekseluddannelser bør man ved
beregningen af antal beskæftigede ikke medregne
lærlinge og elever, som har en erhvervsuddannelseskon-
trakt. Heller ikke barselsorlov eller forældreorlov bør
medregnes.
De forskellige typer virksomheder, som defineres efter
deres forbindelse med andre virksomheder, svarer til
objektivt forskellige integrationsgrader. Det er derfor
hensigtsmæssigt at anvende differentierede fremgangs-
måder på hver enkelt af disse typer virksomheder ved
beregningen af de tal, der repræsenterer deres aktivitet
og økonomiske magt,
(16)
De i artikel 2 i bilaget anførte tærskler er maksimalsatser.
Medlemsstaterne, EIB og EIF kan i særlige tilfælde vælge at fast-
sætte lavere tærskler. Ved gennemførelsen af visse af deres poli-
tikker kan de også vælge udelukkende at anvende kriteriet om
antallet af beskæftigede, undtagen på de områder, der er
omfattet af de forskellige regler om statsstøtte.
Artikel 3
Denne henstilling erstatter fra den 1. januar 2005 henstilling
96/280/EF.
Artikel 4
HENSTILLER:
Artikel 1
1.
Denne henstilling vedrører den definition af mikrovirk-
somheder og små og mellemstore virksomheder, der anvendes i
forbindelse med Fællesskabets politikker inden for Fællesskabet
og Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
2.
Medlemsstaterne, Den Europæiske Investeringsbank (EIB)
og Den Europæiske Investeringsfond (EIF) opfordres til:
a) at anvende afsnit I i bilaget på alle de af deres programmer,
der har mellemstore virksomheder, små virksomheder eller
mikrovirksomheder som målgruppe
b) at træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at
anvende de i artikel 7 i bilaget anførte størrelsesklasser,
navnlig når der er tale om evaluering af anvendelsen af
finansielle fællesskabsinstrumenter.
Denne henstilling er rettet til medlemsstaterne, EIB og EIF.
Disse anmodes om senest den 31. december 2004 at oplyse
Kommissionen om, hvilke foranstaltninger de har truffet for at
efterkomme denne henstilling, og senest den 30. september
2005 at oplyse den om de første resultater af henstillingens
anvendelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den 6. maj 2003.
På Kommissionens vegne
Erkki LIIKANEN
Medlem af Kommissionen
Aktstk. 115 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvordan virksomhedens størrelse defineres, til erhvervsministeren
2166557_0004.png
20.5.2003
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 124/39
BILAG
AFSNIT I
DEFINITION AF MIKROVIRKSOMHEDER, SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER VEDTAGET AF
KOMMISSIONEN
Artikel 1
Virksomhed
Som virksomhed betragtes enhver enhed, uanset dens retlige form, der udøver en økonomisk aktivitet. Som virksom-
heder betragtes således navnlig enheder, der i form af enkeltmandsvirksomheder eller familievirksomheder udøver en
håndværksmæssig aktivitet eller andre aktiviteter, samt personselskaber eller foreninger, der regelmæssigt udøver en
økonomisk aktivitet.
Artikel 2
Antal beskæftigede og finansielle tærskler til afgrænsning af virksomhedskategorierne
1.
Kategorien mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder (SMV'er) omfatter virksomheder, som beskæf-
tiger under 250 personer, og som har en årlig omsætning på ikke over 50 mio. EUR eller en årlig samlet balance på
ikke over 43 mio. EUR.
2.
I kategorien SMV'er forstås ved små virksomheder, virksomheder som beskæftiger under 50 personer, og som har
en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 10 mio. EUR.
3.
I kategorien SMV'er forstås ved mikrovirksomheder virksomheder, som beskæftiger under 10 personer, og som har
en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 2 mio. EUR.
Artikel 3
Typer af virksomheder, som tages i betragtning ved beregningen af antal beskæftigede og beløbsstørrelser
1.
Ved »uafhængig virksomhed« forstås enhver virksomhed, der ikke betegnes som partnervirksomhed, jf. stk. 2, eller
som tilknyttet virksomhed, jf. stk. 3.
2.
Ved »partnervirksomhed« forstås alle virksomheder, der ikke betegnes som tilknyttede virksomheder, jf. stk. 3, og
mellem hvilke der består følgende forbindelse: En virksomhed (den overordnede virksomhed) besidder alene eller i fælles-
skab med en eller flere tilknyttede virksomheder, jf. stk. 3, 25 % eller derover af kapitalen eller stemmerettighederne i en
anden virksomhed (den underordnede virksomhed).
En virksomhed kan dog stadig betegnes som uafhængig, dvs. uden partnervirksomheder, selv om 25 %-tærsklen er nået
eller overskrides, hvis der er tale om følgende investorkategorier, forudsat at disse hverken enkeltvis eller i fællesskab er
tilknyttet den pågældende virksomhed som defineret i stk. 3:
a) offentlige investeringsselskaber, venturekapitalselskaber, fysiske personer eller grupper af fysiske personer, der regel-
mæssigt udøver virksomhed som venturekapitalinvestorer (»business angels«), der investerer egne midler i ikke-
børsnoterede virksomheder, forudsat at de samlede investeringer fra disse »business angels« i en enkelt virksomhed
ikke overstiger 1 250 000 EUR
b) universiteter eller nonprofit-forskningscentre
c) institutionelle investorer, herunder regionaludviklingsfonde
d) selvstyrende lokale myndigheder med et årligt budget på mindre end 10 mio. EUR og mindre end 5 000 indbyg-
gere.
3.
Ved »tilknyttede virksomheder« forstås virksomheder, mellem hvilke der består en af følgende former for forbin-
delse:
a) En virksomhed besidder flertallet af de stemmerettigheder, der er tillagt aktionærerne eller deltagerne i en anden virk-
somhed.
b) En virksomhed har ret til at udnævne eller afsætte et flertal af medlemmerne af administrations-, ledelses- eller tilsyns-
organet i en anden virksomhed.
c) En virksomhed har ret til at udøve en bestemmende indflydelse over en anden virksomhed i medfør af en med denne
indgået aftale eller i medfør af en bestemmelse i dennes vedtægter.
d) En virksomhed, som er selskabsdeltager i en anden virksomhed, råder i medfør af en aftale med andre selskabsdelta-
gere i denne anden virksomhed over flertallet af selskabsdeltagernes stemmerettigheder.
Der består en formodning om, at der ikke foreligger bestemmende indflydelse, hvis de i stk. 2, andet afsnit, nævnte inve-
storer hverken direkte eller indirekte blander sig i forvaltningen af den pågældende virksomhed, når der ses bort fra de
rettigheder, som de har i deres egenskab af selskabsdeltagere.
Aktstk. 115 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvordan virksomhedens størrelse defineres, til erhvervsministeren
2166557_0005.png
L 124/40
DA
Den Europæiske Unions Tidende
20.5.2003
Virksomheder, mellem hvilke der, via en eller flere andre virksomheder eller med de i stk. 2 nævnte investorer, består en
eller flere forbindelser som nævnt i første afsnit, betragtes også som tilknyttede virksomheder.
Virksomheder, mellem hvilke der via en fysisk person eller en gruppe af fysiske personer, som handler i fællesskab,
består en eller flere af disse forbindelser, betragtes også som tilknyttede virksomheder, hvis disse virksomheder udøver
deres aktiviteter eller en del af deres aktiviteter på samme marked eller på tilgrænsende markeder.
Som tilgrænsende marked betragtes markedet for et produkt eller en tjenesteydelse i et tidligere eller senere markedsled.
4.
Bortset fra de tilfælde, der er omhandlet i stk. 2, andet afsnit, betragtes en virksomhed ikke som en SMV, hvis 25 %
eller derover af dens kapital eller dens stemmerettigheder kontrolleres direkte eller indirekte af et eller flere offentlige
organer enkeltvis eller i fællesskab.
5.
Virksomhederne kan afgive en erklæring om deres status som uafhængig virksomhed, partnervirksomhed eller
tilknyttet virksomhed samt om dataene vedrørende de i artikel 2 nævnte tærskler. Selv om kapitalen er spredt på en
sådan måde, at det ikke er muligt præcist at afgøre, hvem der ejer den, kan en sådan erklæring afgives, ved at virksom-
heden i god tro erklærer, at den med rimelighed kan antage, at en enkelt virksomhed eller flere indbyrdes tilknyttede
virksomheder i fællesskab eller fysiske personer eller en gruppe af fysiske personer ikke ejer 25 % eller derover af den.
Sådanne erklæringer bevirker ingen indskrænkning af den kontrol, som er fastlagt i nationale eller fællesskabsretlige
regler.
Artikel 4
Data, der skal anvendes ved beregningen af antal beskæftigede og beløbsstørrelser og referenceperiode
1.
De data, der anvendes ved beregningen af antal beskæftigede og beløbsstørrelser, er dataene fra det seneste afslut-
tede regnskabsår, og de beregnes på årsbasis. De anvendes fra datoen for regnskabsafslutningen. Det pågældende omsæt-
ningsbeløb beregnes eksklusive moms og andre indirekte skatter og afgifter.
2.
Hvis en virksomhed på datoen for regnskabsafslutningen konstaterer en under- eller overskridelse på årsbasis af
tærsklerne for antal beskæftigede eller de finansielle tærskler, som anført i artikel 2, medfører dette kun, at virksomheden
får eller mister status som mellemstor virksomhed, lille virksomhed eller mikrovirksomhed, hvis under- eller overskri-
delsen finder sted i to på hinanden følgende regnskabsår.
3.
Hvis der er tale om nyetablerede virksomheder, hvis regnskaber endnu ikke er afsluttet, beregnes de pågældende
data på grundlag af et skøn foretaget i god tro i løbet af regnskabsåret.
Artikel 5
Antal beskæftigede
Antal beskæftigede er lig med antallet af årsarbejdsenheder (ÅAE), dvs. det antal personer, der på fuldtid har arbejdet i
den pågældende virksomhed eller for denne virksomheds regning i løbet af hele det pågældende år. Arbejde præsteret af
personer, der ikke har arbejdet hele året, eller som har arbejdet på deltid, uanset dennes varighed, eller sæsonarbejdende
indgår som brøkdele af ÅAE. Til beskæftigede medregnes:
a) lønmodtagere
b) personer, der arbejder for virksomheden, har et underordnelsesforhold til denne og sidestilles med lønmodtagere i
national ret
c) aktive virksomhedsejere
d) partnere, der regelmæssigt arbejder i virksomheden og nyder godt af økonomiske fordele fra virksomhedens side.
Lærlinge og elever under erhvervsuddannelse, som har indgået en lærlingekontrakt eller en erhvervsuddannelseskontrakt,
medregnes ikke i antal beskæftigede. Barselsorlov og forældreorlov medregnes ikke.
Artikel 6
Fastlæggelse af oplysninger om virksomheden
1.
Er der tale om en uafhængig virksomhed, fastsættes dataene, herunder antal beskæftigede, udelukkende på grundlag
af denne virksomheds regnskaber.
Aktstk. 115 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvordan virksomhedens størrelse defineres, til erhvervsministeren
2166557_0006.png
20.5.2003
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 124/41
2.
Er der tale om en virksomhed, der har partnervirksomheder eller tilknyttede virksomheder, fastsættes dataene,
herunder antal beskæftigede, på grundlag af virksomhedens regnskaber og andre data eller — såfremt sådanne fore-
ligger — virksomhedens konsoliderede regnskab eller de konsoliderede regnskaber, hvori virksomheden indgår ved
konsolidering.
De i første afsnit nævnte data forenes med dataene for den pågældende virksomheds eventuelle partnervirksomheder, der
er umiddelbart over- eller underordnet denne. Foreningen sker proportionelt med den procentvise andel af kapitalen eller
stemmerettighederne (den højeste af disse to procentsatser). Er der tale om gensidig deltagelse, anvendes den højeste af
disse procentsatser.
Til de i første og andet afsnit nævnte data lægges 100 % af dataene for eventuelle virksomheder, der er direkte eller indi-
rekte tilknyttet den pågældende virksomhed, og som ikke allerede indgår i regnskaberne ved konsolidering.
3.
Ved anvendelsen af stk. 2 er dataene for virksomheder, der er tilknyttet den pågældende virksomhed, de data, der
fremgår af deres regnskaber og andre data, i påkommende tilfælde i konsolideret form, hvortil lægges 100 % af dataene
for virksomheder, der er tilknyttet disse partnervirksomheder, undtagen hvis deres data allerede indgår ved konsolide-
ring.
Ved anvendelsen af stk. 2 er dataene for virksomheder, der er tilknyttet den pågældende virksomhed, de data, der
fremgår af deres regnskaber og andre data, i påkommende tilfælde i konsolideret form. Til disse føjes proportionelt
dataene for eventuelle partnervirksomheder til disse tilknyttede virksomheder, der er umiddelbart over- eller underordnet
disse, hvis de ikke allerede indgår i det konsoliderede regnskab i et forhold, der mindst svarer til den procentsats, der er
fastsat i henhold til stk. 2, andet afsnit.
4.
Hvis en given virksomheds antal beskæftigede ikke fremgår af det konsoliderede regnskab, beregnes antallet ved
proportionel forening af dataene for de virksomheder, som denne virksomhed er partnervirksomhed med, og med tillæg
af dataene vedrørende de virksomheder, som den er tilknyttet.
AFSNIT II
DIVERSE BESTEMMELSER
Artikel 7
Statistikker
Kommissionen træffer de fornødne foranstaltninger til at offentliggøre de statistikker, den udarbejder, i overensstemmelse
med følgende virksomhedsklasser:
a) 0 til 1 person
b) 2 til 9 personer
c) 10 til 49 personer
d) 50 til 249 personer.
Artikel 8
Referencer
1.
I alle fællesskabsforskrifter og fællesskabsprogrammer, som måtte blive ændret eller vedtaget, og hvori begreberne
»SMV«, »mikrovirksomhed«, »lille virksomhed« eller »mellemstor virksomhed« eller lignende betegnelser måtte blive
anvendt, bør der henvises til definitionen i denne henstilling.
2.
Igangværende fællesskabsprogrammer, som anvender den definition af SMV'er, som er angivet i henstilling 96/
280/EF, omfatter i en overgangsperiode fortsat virksomheder, som blev anset for SMV'er, da disse programmer blev
vedtaget. Retligt bindende forpligtelser, som Kommissionen har påtaget sig på grundlag af disse programmer, berøres
dog ikke.
Uden at det berører første afsnit, kan ændringer af SMV-definitionen inden for disse programmer kun ske i form af en
vedtagelse af definitionen i denne henstilling i overensstemmelse med stk. 1.
Artikel 9
Ændring
På grundlag af en status over anvendelsen af definitionen i nærværende henstilling, som udarbejdes inden den 31. marts
2006, og under hensyntagen til eventuelle ændringer af artikel 1 i direktiv 83/349/EØF vedrørende definitionen af
tilknyttede virksomheder i den i direktivet omhandlede betydning tilpasser Kommissionen i nødvendigt omfang definiti-
onen i nærværende henstilling, bl.a. de tærskler, der er fastlagt for omsætning og samlet balance, for at tage hensyn til
erfaringerne og den økonomiske udvikling i Fællesskabet.