Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
S 243
Offentligt
København, 6. maj 2019
Juridisk vurdering af mulige modeller for sletning og/eller blokering af fejlagtige oplysninger
Professor, dr. Jur. Mette Hartlev
Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
Sundheds- og Ældreministeriet har anmodet mig om at foretage en juridisk vurdering af tre mulige
modeller for sletning, blokering og/eller berigtigelse af oplysninger i patientjournaler. Modellerne
er udformet på baggrund af et notat udarbejdet af Styrelsen for Patientsikkerhed, og jeg har til brug
for min vurdering fået udleveret Styrelsens notat af 24. april 2017
1
. Det bemærkes, at dette notat er
udformet et år før ikrafttrædelsen af EU’s databeskyttelsesforordning
2
og databeskyttelsesloven
3
og
derfor ikke tager højde for den nyeste databeskyttelsesretlige regulering.
Jeg vil i det følgende indlede med et kort afsnit om den historiske udvikling af
journalføringsreglerne, som kan bidrage til at sætte de nuværende regler og praksis vedrørende
journalføring i kontekst (afsnit 1). Derefter vil jeg i afsnit 2 identificere journalføringspligtens mere
præcise omfang med fokus på, dels hvilke oplysninger, der er ifølge reglerne er pligt til at notere,
og hvilke oplysninger, der er hjemmel – men ikke pligt – til at notere. Dette kan have betydning for
vurderingen af de foreslåede modeller. Da der ved journalføring sker en behandling af
personoplysninger, er det væsentligt at vurdere journalføringsreglernes relation til og
overensstemmelse med EU’s databeskyttelsesforordning og den danske databeskyttelseslov. I afsnit
3 vil jeg derfor relatere afgrænsningen af pligten og retten til at indføre personoplysninger i
patientjournalen til den databeskyttelsesretlige regulering, og herudover redegøre for, hvilken
betydningen de databeskyttelsesretlige regler vedrørende sletning, blokering og berigtigelse har for
vurderingen af de tre opstillede modeller. I afsnit 4 vil jeg identificere de hovedhensyn, som gør sig
gældende ved overvejelser om en model for sletning/blokering eller berigtigelse og derefter vurdere
de tre foreslåede modeller. Jeg afslutter med nogle betragtninger og anbefalinger i afsnit 5.
1. Journalføringspligtens baggrund og udvikling
Pligten til at føre journaler blev indført ved den oprindelige lægelovs ikrafttræden i 1935.
4
På det
tidspunkt var det praksis at foretage optegnelser i forbindelse med behandling på sygehuse,
hvorimod optegnelser i privat praksis foregik mere tilfældigt, og primært tjente som dokumentation
for refusion af ydelser i forhold til sygesikringen.
5
Lægelovens § 13 indeholdt en bemyndigelse til,
at Indenrigsministeren kunne fastsættes nærmere regler for lægers pligt til at foretage optegnelser,
Styrelsen for Patientsikkerhed, ”Styrelsen for Patientsikkerheds løsningsforslag til etablering af adgang til at slette
fejlagtige oplysninger i patientjournaler, sagsnr. 5-1010-1246/1, 24. april 2017
2
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af
direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
3
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
4
§ 13 i lov nr. 72 af 14. marts 1934 om udøvelse af lægegerning.
5
Betænkning afgivet af Kommissionen angaaende Lægers Retsstilling, 1931, s. 83
1
1