Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2078423_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
20. septem ber 2019
2019-4638
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 30. august 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 40:
På baggrund af artiklen fra Ekstra Bladet den 28. august 201
9 ”DSB-Dennis
overvejer bilen”,
hvori formanden for Pendlerklubben Kystbanen, Michael
Randropp, og formanden for HK Trafik & Jernbane, Dennis Alex Jørgensen,
udtrykker dyb frustration over togdriften på Kystbanen og S-banen, vil ministe-
ren redegøre for, hvilke initiativer disse bemærkelsesværdige meldinger giver
anledning til? Ministeren bedes endvidere oplyse, hvornår der kan forventes en
regelmæssig drift med overholdelse af køreplanerne på såvel S-banen som på
Kystbanen i lyset af de enorme bevillinger, der i de senere år er givet til jernba-
nen, herunder Signalprogrammet, nye eltog og sporarbejder?
Svar:
Jeg vil godt starte med at slå fast, at punktligheden på Kystbanen faktisk har
været støt stigende siden 2016, hvilket fremgår af nedenstående tabel:
2016
Kundepunktlighed
71, 2
2017
75,4
2018
77,1
2019
78,2 *
*Opgjort pr. 27. august 2019
Min oplevelse af udfordringerne på Kystbanen er dog, at der tilbagevendende
desværre er perioder, hvor punktligheden er på et helt uacceptabelt lavt niveau,
hvis man som pendler er afhængig af Kystbanen for at få sit familie- og arbejds-
liv til at hænge sammen.
Jeg holdt den 9. september møde med Kystbaneborgmestrene og Regionsråds-
formanden. På mødet var der enighed om, at der skal ses nærmere på, om v o-
res samarbejde med svenskerne fungerer optimalt. Det skyldes, at der er sti-
gende påvirkning af punktligheden på Kystbanen fra forsinkede svenske tog.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om togdriften på Kystbanen og S-banen, fra transportministeren
2078423_0002.png
Desuden undersøger vi fortsat muligheden for at omlægge Kystbanen, så toge-
ne kan køre i pendulfart mellem Helsingør og København. En sådan omlægning
forventes at kunne øge punktligheden markant.
Som spørgeren er opmærksom på, bliver der i disse år investeret massivt i
jernbanen med Signalprogrammet, nye el-tog og forbedringer af infrastruktu-
ren. Desværre befinder jernbanen sig fortsat i et vadested, hvor fejlslagne be-
slutninger fra fortiden som IC4 og manglende elektrificering fortsat tynger. For
Kystbanens vedkommende vil der over de næste 10 år ske en adskillelse af
Kystbanen og Øresundstrafikken, der vil blive ibrugtaget nye el-lokomotiver og
el-tog, og Signalprogrammet vil blive udrullet på strækningen.
Disse tiltag vil løbende give forbedringer i punktligheden, men indtil da vil DSB
og Banedanmark fortsat skulle arbejde inden for de rammer, som den eksiste-
rende infrastruktur og det nuværende togmateriel giver.
Med hensyn til overholdelse af køreplanerne på S-banen kan jeg ikke genkende
det negative billede som spørgeren tegner, da DSB i de seneste år har levet op
til de punktlighedskrav til S-banen, som indgår i kontrakten med staten.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht