Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2091957_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 6184
Doknr.
147066
Dato
21-10-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 23. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 80 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 80:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke sociale-
og behandlingsmæssige indsatser stat,
regioner og kommuner tilbyder, og hvor meget de enkelte indsatser koster hver især
med udgangspunkt i VIVEs seneste optælling af hjemløse i Danmark, og hvis ministe-
ren ikke er i besiddelse af de oplysninger, er ministeren da indstillet på at lave en gen-
nemgribende kulegravning af hele hjemløseområdet, så der skabes et overblik over,
hvilke midler der går til hvilke indsatser og hvilken virkning, de enkelte indsatser
har?”
Svar:
I det seneste årti har vi set en stigning i antallet af hjemløse under skiftende regerin-
ger, og det er langt fra nok, at stigningen ebber ud i år. 6.431 hjemløse i alt er stadig alt
for mange og en falliterklæring for et rigt samfund som vores.
Regeringen har en ambition om at forbedre indsatsen for og nedbringe antallet hjem-
løse i Danmark. For at det skal lykkes, kræver det en ny tilgang til hjemløseproblema-
tikken. Hvor vi går til problemet med unge hjemløse på én måde og de voksne hjemlø-
se på en anden. Der findes ikke én metode, der passer til alle, for de unge har andre
udfordringer og behov end de 60-årige, der kan have et langt liv i hjemløshed bag sig.
Vi skal væk fra at behandle hjemløshed som et isoleret problem og sætte tidligere ind
og i højere grad se helhedsorienteret på det enkelte menneske. Det kræver, at vi kom-
mer hele vejen rundt og ser på psykiatri, misbrugsbehandling, økonomi- og gældsråd-
givning mv. For det er alle helt afgørende faktorer bag hjemløshed, som vi skal løse for
at knække kurven.
Endelig skal vi sikre, at der er de nødvendige boliger i kommunerne. For vi ved, at en
bolig kombineret med den rette bostøtte er en vigtig forudsætning på hjemløseområ-
det, når psykiske vanskeligheder, misbrug og sociale netværk skal stabiliseres og for-
bedres. Hjemløse skal aldrig henvises til gaden.
Det er alle helt centrale områder, hvor vi skal finde konkrete løsninger, hvis vi skal
indfri vores ambitioner for hjemløseområdet.
Vi har i dag allerede meget viden om, hvilke indsatser der virker på hjemløseområdet.
Det gælder både indsatser rettet direkte mod hjemløshed, som eksempelvis Housing
First, men også andre sociale indsatser. For flere af indsatserne er der foretaget så-
kaldte SØM-beregninger (Den Socialøkonomiske Investeringsmodel), som kan hjælpe
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om, hvilke sociale- og behandlingsmæssige indsatser stat, regioner og kommuner tilbyder, til social- og indenrigsministeren
2091957_0002.png
kommunen med at vurdere det økonomiske potentiale ved forskellige indsatser. De
indsatser skal vi udbrede til hele landet, så vi understøtter, at flest mulige kommuner
arbejder med de metoder, vi ved virker.
For så vidt angår de konkrete indsatser, som hjemløse har behov for og ret til, kan det
oplyses, at der på tværs af primært social- og sundhedslovgivningen findes en række
sociale og behandlingsmæssige indsatser til socialt udsatte mennesker, som også om-
fatter hjemløse. For serviceloven gælder det bl.a. tilbud om støtte efter § 85, tilbud om
støtte-kontaktperson efter § 99, stofmisbrugsbehandling efter § 101 samt ophold på
botilbud efter §§ 107-110. Dertil kommer alkoholbehandling og behandling i psykiatri-
en efter sundhedslovgivningen.
Det er i dag ikke muligt direkte at opgøre de samlede udgifter til indsatser efter ser-
viceloven til hjemløse. Det skyldes, at kommunerne som hovedregel konterer udgifter
til indsatser efter serviceloven efter ydelse (paragraf) og ikke efter målgruppe. Hertil
kommer udgifter til eventuelle indsatser uden for servicelovens område. Udgifter til
sociale indsatser til borgere, der har været berørt af hjemløshed som opgjort af VIVE
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, kan dermed ikke opgøres
særskilt i de kommunale regnskaber.
Det er på baggrund af kommunernes regnskaber dog muligt at opgøre udgifterne til
botilbud for personer med særlige sociale problemer, herunder herberger og forsorgs-
hjem til hjemløse (§ 110).
Det skønnes, at de samlede offentlige udgifter til herberger og forsorgshjem (§ 110) er
omkring 869 mio. kr. i 2018, jf. tabel 1.
Tabel 1
Skøn over samlede offentlige udgifter til herberger og forsorgshjem (servicelovens § 110), 2018
Gruppering
Samlede offentlige udgifter
Mio. kr.
869
Anm.: 2019-pl. Udgifterne er opgjort som de samlede offentlige nettodriftsudgifter (dranst 1 i kontoplanen)
under funktion 5.38.42 gruppering 1 i kommunernes regnskaber 2018. Inklusiv en andel af beboernes betaling
for opholdet og summen af uautoriserede grupperinger registreret på funktion 5.38.42, der er forholdsmæssigt
fordelt mellem hhv. § 110 (gruppering 1) og § 109 (gruppering 2). Udgifterne er opgjort ekskl. tjenestemands-
pensioner og refusion for særligt dyre enkeltsager. Der er ikke korrigeret for meropgaver som følge af DUT.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Det bemærkes, at staten refunderer 50 pct. af kommunernes udgifter til boformer efter
§§ 109 og 110 (servicelovens § 177, nr. 5). Statsrefusionen til kommunerne påvirker
ikke størrelsen af de samlede offentlige udgifter til herberger og forsorgshjem som
opgjort i tabel 1, da der alene er tale om en betaling fra stat til kommune.
Der henvises i øvrigt til besvarelse af SOU alm. del spm. 296 (samling 2017-18) vedrø-
rende mulighederne for at opgøre de samlede udgifter til specifikke målgrupper på
socialområdet, herunder udgifter til hjemløse. Dette svar er vedlagt som bilag.
Hertil kommer, at der genenem de senere år er afsat midler via satspuljen, som direkte
eller indirekte er gået til indsatser over for socialt udsatte mennesker, herunder hjem-
løse. Senest med satspuljeaftalerne for 2018 og 2019, hvor der blev afsat hhv. 154 mio.
kr. og 16 mio. kr. til initiativer målrettet hjemløse.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om, hvilke sociale- og behandlingsmæssige indsatser stat, regioner og kommuner tilbyder, til social- og indenrigsministeren
2091957_0003.png
For at sikre bedre registerbaseret viden på området arbejder Social- og Indenrigsmini-
steriet på et stort og langstrakt projekt med at udvikle og indsamle udgiftsdata på indi-
vid- og målgruppeniveau. Dette kræver blandt andet, at udgifter registreres mere ens-
artet på tværs af kommunerne. Det er derfor en øvelse, der kommer til at tage nogle år,
men som forventes at kunne bidrage med meget vigtig viden om, hvilke midler der går
til hvilke indsatser. I takt med at data bliver bedre, vil ministeriet offentliggøre stati-
stik og analyser om området.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1. Besvarelse af SOU alm. del spm. 296 (samling 2017-18)
3