Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2066647_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. augusdt 2019
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2019-0030-2347
1186713
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 92 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. juli 2019. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om overvågning af børn på sikrede institutioner 24 timer i døgnet er nødvendig i henhold til det særlige beskyttelseshensyn for børn, der gælder i Databeskyttelsesforordningen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 92 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at overvågning 24 timer i døgnet af børn på
sikrede institutioner, som beskrevet i artiklen »Skarp kritik af
massiv tv-overvågning af børn og unge på institutioner« på
dr.dk den 8. juli 2019, er nødvendig i henhold til det særlige be-
skyttelseshensyn for børn, der gælder i Databeskyttelsesforord-
ningen, jf. bl.a. artikel 6 (1f), og om samme formål, der i aftale-
teksten om ungdomskriminalitet af 29. juni 2018 beskrives som
”Styrkelse af sikkerheden på sikrede og delvist lukkede døgnin-
stitutioner” kan opnås med mindre indgribende foranstaltnin-
ger?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra So-
cial- og Indenrigsministeriet, der over for ministeriet har oplyst følgende:
”Det fremgår af voksenansvarslovens § 16 a, at indendørs fæl-
lesarealer på delvis lukkede døgninstitutioner, delvis lukkede af-
delinger på døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner og sær-
ligt sikrede afdelinger skal tv-overvåges.
Efter servicelovens § 63 b, stk. 2, må en sikret døgninstitution
alene anvendes, når det er absolut påkrævet. Det kan være for at
afværge, at den unge skader sig selv eller andre, at der er behov
for en iagttagelsesperiode for at kunne tilvejebringe et grundlag
for den videre socialpædagogiske behandling, eller hvis det på
baggrund af denne iagttagelsesperiode fastslås, at det er absolut
påkrævet, at der iværksættes et længerevarende behandlingsfor-
løb på en sikret døgninstitution. Dertil kan unge anbringes på en
sikret døgninstitution i varetægtssurrogat som led i afsoning el-
ler som led i en idømt foranstaltning.
Det betyder, at anbragte børn og unge på sikrede døgninstitutio-
ner har meget komplekse problemer, som f.eks. kan være rela-
teret til kriminalitet, misbrug, psykiatriske diagnoser samt
selvskadende eller udadreagerende adfærd.
Set i lyset af målgruppens vidtgående støttebehov kan der opstå
situationer, hvor børnenes og de unges eller personalets tryghed
og sikkerhed er i fare. På den baggrund blev der indført obliga-
torisk tv-overvågning af indendørs fællesarealer på sikrede døg-
ninstitutioner pr. 1. januar 2019 som led i ”Aftale om en reform
af indsatsen mod ungdomskriminalitet – Alle handlinger har
konsekvenser” mellem Venstre, Liberal Alliance, Konservative,
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om overvågning af børn på sikrede institutioner 24 timer i døgnet er nødvendig i henhold til det særlige beskyttelseshensyn for børn, der gælder i Databeskyttelsesforordningen, til justitsministeren
Det fremgår af bemærkningerne til voksenansvarslovens § 16 a,
at det har været nødvendigt at styrke sikkerheden i dagligdagen
på de sikrede døgninstitutioner, så institutionerne har de rette
redskaber, der kan hjælpe med at sikre, at børnene og de unge
ikke udsættes for vold eller trusler under anbringelsen eller ud-
sætter sig selv eller andre for fare. Dertil er det hensigten, at tv-
overvågningen skal forbedre mulighederne for at forhindre inds-
mugling og indtagelse af euforiserende stoffer.
Tv-overvågning af indendørs fællesarealer på sikrede døgninsti-
tutioner har primært et præventivt og konfliktforebyggende
sigte. Tv-overvågningen kan aldrig erstatte personalets mulig-
hed for selv at holde øje med de anbragte børn og unges adfærd.
Tv-overvågningen er derfor også alene et supplement til perso-
nalets opmærksomhed over for de anbragte børn og unge, når de
opholder sig samlet på de indendørs fællesarealer.
Der har således været tungtvejende sikkerhedsmæssige hensyn
bag indførelsen af obligatorisk tv-overvågning efter bestemmel-
sen. Det er således Social- og Indenrigsministeriets vurdering,
at den obligatoriske tv-overvågning står i rimeligt forhold til det
mål, der søges opnået og respekterer det væsentligste indhold af
retten til databeskyttelse og i forhold til retten til privatliv. Det
skal i den forbindelse bemærkes, at de anbragte børn og unge
bl.a. har ret til privatliv på egne værelser, idet disse ikke er om-
fattet af voksenansvarslovens § 16 a.”
Justitsministeriet kan oplyse, at børn generelt nyder en særlig beskyttelse af
deres personoplysninger efter databeskyttelsesforordningen, eftersom børn
kan være mindre bevidste om risici og konsekvenser ved behandling af per-
sonoplysninger. Det fremgår af forordningen, at en sådan særlig beskyttelse
navnlig er aktuel for brug af børns personoplysninger med henblik på mar-
kedsføring eller til at oprette personligheds- eller brugerprofiler og indsam-
ling af personoplysninger vedrørende børn, når de anvender tjenester, der
tilbydes direkte til et barn.
Det er samtidig muligt for blandt andet offentlige myndigheder at behandle
personoplysninger om børn inden for databeskyttelsesforordningens ram-
mer. Behandlingen skal dog stå i et rimeligt forhold til formålet med be-
handlingen.
Som beskrevet i Social- og Indenrigsministeriets udtalelse varetager § 16 a
i lov om voksenansvar et tungtvejende sikkerhedsmæssigt hensyn, og be-
stemmelsen er afgrænset til alene at vedrøre indendørs fællesarealer på de
pågældende institutioner. Den omfatter ikke egne værelser. Det er på den
baggrund Justitsministeriets vurdering, at behandlingen af personoplysnin-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om overvågning af børn på sikrede institutioner 24 timer i døgnet er nødvendig i henhold til det særlige beskyttelseshensyn for børn, der gælder i Databeskyttelsesforordningen, til justitsministeren
ger, der sker efter bestemmelsen, er tilstrækkelig, relevant og begrænset til,
hvad der er nødvendigt i forhold til formålet med overvågningen, og at be-
handlingen derfor ikke er i strid med databeskyttelsesforordningen.
4