Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2077239_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Iren Mirmojtahedi
2019-0030-2313
1191846
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 61 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. juli 2019. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om der er tale om en uafhængig proces, hvis det er op til anklagemyndigheden at foretage vurderingen af om en straffesag skal genoptages, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 61 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er det ministerens opfattelse, at der er tale om en uafhængig
proces, hvis det er op til anklagemyndigheden at foretage vur-
deringen af om en straffesag skal genoptages, jf. andet bilag til
REU alm. del bilag 2, 2018-19 (2. samling) om ”Rigsadvoka-
tens og Rigspolitiets håndtering af sager, indtil den uafhængige
kontrol- og styregruppe fastsætter andre retningslinjer?”
Svar:
I bilaget om Rigsadvokatens og Rigspolitiets håndtering af sager, indtil den
uafhængige kontrol- og styregruppe fastsætter andre retningslinjer, er det
beskrevet, hvordan myndighederne håndterer sager, indtil den uafhængige
kontrol- og styregruppe fastsætter andre retningslinjer.
Rigsadvokaten har i den forbindelse oplyst følgende:
”Det kan oplyses, at den uafhængige kontrol- og styregruppe
ved brev af 19. juli 2019 til Rigspolitiet og Rigsadvokaten har
fremsat generelle retningslinjer for samarbejdet med kontrol- og
styregruppen. Det følger af retningslinjerne:
1. Rigspolitiet og Rigsadvokaten foranlediger, at når politi og
anklagemyndighed påtænker at fastsætte nye retningslinjer for
myndighedernes gennemgang af omhandlede straffesager, her-
under at justere de gældende retningslinjer, skal den uafhængige
kontrol- og styregruppe underrettes herom ved, at den fulde
tekst mailes til gruppen.
En påtænkt retningslinje kan som hovedregel sættes i kraft en
uge efter, at underretningen er sendt til den uafhængige kontrol-
og styregruppe, hvis ikke gruppen inden udløbet af fristen med-
deler, at retningslinjen ikke kan sættes i kraft.
Det kan ikke udelukkes, at den uafhængige kontrol- og styre-
gruppe, navnlig i den indledende periode, i et antal tilfælde vil
forlænge perioden. Den uafhængige kontrol- og styregruppe vil
i givet fald orientere herom inden udløbet af ugefristen.
Vurderes det, at det undtagelsesvis er nødvendigt at sætte ret-
ningslinjen i kraft øjeblikkeligt, eller at fristen undtagelsesvis
skal være kortere end en uge, kan retningslinjen om ikrafttræ-
delse fraviges. Dette forudsætter, at Rigspolitiet og Rigsadvoka-
ten over for den uafhængige kontrol- og styregruppe nærmere
begrunder, hvorfor der foreligger en undtagelsessituation.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om der er tale om en uafhængig proces, hvis det er op til anklagemyndigheden at foretage vurderingen af om en straffesag skal genoptages, til justitsministeren
2. Den uafhængige kontrol- og styregruppe påtænker enten at
fastsætte retningslinjerne direkte over for Rigspolitiet og Rigs-
advokaten eller – i hvert fald som den klare hovedregel – orien-
tere Rigspolitiet og Rigsadvokaten om retningslinjer til andre
myndigheder.
3. Inden den uafhængige kontrol- og styregruppe fastsætter ret-
ningslinjer, eventuelt ved at ændre eksisterende retningslinjer,
vil de relevante myndigheder som udgangspunkt blive hørt
herom.
4. Rigspolitiet og Rigsadvokaten skal løbende orientere den uaf-
hængige kontrol- og styregruppe om status over politiets og an-
klagemyndighedens sagsgennemgang.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 60 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, hvor det bl.a. fremgår, at kontrol- og sty-
regruppen vil kunne bestemme, at der skal ske en fornyet gennemgang af
sager, som myndighederne har gennemgået, inden gruppen har fastsat ret-
ningslinjer. Ligeledes vil gruppen kunne anbefale, at eventuelle nye lovreg-
ler finder anvendelse på disse sager.
3