Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2077275_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Iren Mirmojtahedi
2019-0030-2335
1176851
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 52 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. juli 2019. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at oplyse om kontrolgruppen vedrørende teledata-sagen af egen drift må indhente sager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 52 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan garanteres uafhængigheden i kontrolgruppen vedrø-
rende teledata-sagen, når de er afhængige af Rigspolitiet og
Rigsadvokaten fsva. sekretariatsfunktion og finansiering?”
Svar:
Som bekendt har jeg nedsat en uafhængig kontrol- og styregruppe, der har
fået et bredt mandat til at kontrollere og styre myndighedernes sagsgennem-
gang. Der henvises til kommissoriet af 2. juli 2019 for den uafhængige kon-
trol- og styregruppe i teledata-sagen (REU Alm. del, bilag 2, 2018-19 (2.
samling)).
Som det fremgår af kommissoriet, er kontrol- og styregruppen sammensat
af en landsdommer (formand), to forsvarsadvokater, en strafferetsprofessor
og en efterforskningsekspert. Herudover skal den uafhængige kontrol- og
styregruppe have fuld adgang til at antage ekstern bistand (f.eks. it-eksper-
ter).
Kontrol- og styregruppen har i forlængelse heraf foreløbigt antaget yderli-
gere bistand i form af en byretsdommer, en administrativ medarbejder og en
it-kyndig.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten har ikke instruktionsbeføjelse over for den
uafhængige kontrol- og styregruppe. Gruppen har et meget bredt mandat til
at tilrettelægge sit arbejde, herunder i forhold til at fastsætte nærmere ret-
ningslinjer for myndighedernes gennemgang af de pågældende straffesager.
Det følger således af kommissoriet, at den uafhængige kontrol- og styre-
gruppe som led i opgaven med at kontrollere og styre myndighedernes gen-
nemgang af de pågældende straffesager bl.a. kan fastsætte de nærmere ret-
ningslinjer for processen og kriterierne for den indledende screening af
straffesager, hvori teleoplysninger er indgået, herunder om politiet selv skal
forestå den indledende screening af sager, eller om screeningen skal fore-
stås af en uvildig tredjepart.
Endvidere fremgår det, at den uafhængige kontrol- og styregruppe også kan
tage stilling til andre spørgsmål end dem, der er nævnt i kommissoriet.
Gruppen kan f.eks. anbefale justitsministeren at fremsætte lovforslag om
ændring af reglerne genoptagelse af straffesager, hvis den vurderer, at der
er behov herfor.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at oplyse om kontrolgruppen vedrørende teledata-sagen af egen drift må indhente sager, til justitsministeren
Rigspolitiet og Rigsadvokaten stiller sekretariatsbistand til rådighed for den
uafhængige kontrol- og styregruppe. Sekretariatets opgaver består af sæd-
vanlige sekretariatsfunktioner, herunder bistand ved forberedelse af indflyt-
ning i egnede lokaler, journalføring, oprettelse af hjemmeside, fremskaf-
felse af materiale og udarbejdelse af notater til brug for kontrol- og styre-
gruppens arbejde samt hjælp ved antagelse af ekstern bistand til gruppen.
Udgifterne knyttet til den uafhængige kontrol- og styregruppe afholdes af
Rigspolitiet.
3