Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2093822_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. oktober 2019
HR-kontoret
Isabella Hinze Glen-
strøm
2019-0030-2602
1256668
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 331 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om at sikre, at anklagemyndigheden under de nuværende forhold kan opfylde kravet om en reduktion af sagsmængden og sagsbehandlingstiden på 20 procent over de næste to år, uden at det går ud over arbejdsmiljøet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 331 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren på baggrund af artiklen: "Mens erfarne ankla-
gere flygter, presses unge jurister af tidsfrister og bliver trynet i
retten: Det er blevet en »pølsefabrik«" bragt i Berlingske den
13. september 2019, oplyse, hvor mange anklagere ved Køben-
havns Politi, der har over henholdsvis 100, 150 og 200 timers
overarbejde i år, herunder om overarbejdstimerne kan udbetales
eller afspadseres, og såfremt det ikke er muligt, hvad er årsagen
dertil?”
Svar:
Arbejdspresset og ressourcesituationen i anklagemyndigheden er bekym-
rende. Artiklen ”Mens erfarne anklagere flygter, presses unge jurister af
tidsfrister og bliver trynet i retten: Det er blevet en »pølsefabrik«” bragt i
Berlingske den 13. september 2019 understreger, at mange af vores ankla-
gere har for travlt og ikke altid får den forberedelsestid, vejledning og spar-
ring, som deres vigtige hverv tilsiger.
Jeg kan henvise til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 329 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg. Herudover kan jeg oplyse, at jeg har anmodet
Folketingets Finansudvalg om hjemmel til at udbetale op til 5 mio. kr. i 2019
i engangsvederlag i anklagemyndigheden. Jeg er fuldt ud bevidst om, at en-
gangsvederlag ikke løser den permanente udfordring, som anklagemyndig-
heden står overfor, men jeg ønsker alligevel, at de medarbejdere i anklage-
myndigheden, som har ydet en ekstraordinær indsats, skal have en økono-
misk anerkendelse.
Rigsadvokaten har oplyst, at Rigsadvokaten vil evaluere anklagemyndighe-
dens merarbejdsordning, herunder hvordan den udmøntes lokalt. Det har jeg
noteret mig.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, som har indhentet en udtalelse fra Københavns
Politi:
”I perioden fra den 1. januar til den 31. august 2019 havde 12
anklagere registreret mellem 100 og 149 timers mertid, 4 ankla-
gere havde registreret mellem 150 og 199 timers mertid og 8 an-
klagere havde registreret mere end 200 timers mertid. Der er så-
ledes i alt 24 anklagere med mere end 100 merarbejdstimer.
Københavns Politi kan supplerende bemærke, at 37 anklagere i
Københavns Politi havde registreret mellem 50 og 99 timers
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om at sikre, at anklagemyndigheden under de nuværende forhold kan opfylde kravet om en reduktion af sagsmængden og sagsbehandlingstiden på 20 procent over de næste to år, uden at det går ud over arbejdsmiljøet, til justitsministeren
mertid i årets første 8 måneder.
Merarbejdstimerne er opgjort efter fradrag af timer, hvor med-
arbejderne i perioden har registreret at have arbejdet mindre end
den planlagte arbejdstid. I den opgjorte mertid indgår dels timer,
som medarbejderen en given dag arbejder mere på grund af eget
behov for fleksibilitet eller på grund af travlhed, eller fordi et
retsmøde er trukket ud, dels timer som opfylder overenskomsten
for akademikere i statens definition af merarbejde (pålagt ved
ordre eller nødvendig for en forsvarlig opgavevaretagelse). End-
videre indgår særskilt honorerede timer såsom deltagelse i vagt-
forpligtelse og særlige indsatser i opgørelsen.
Af de i alt 24 anklagere med mere end 100 timers mertid er 10
ansat på fuldmægtigvilkår i henhold til overenskomst for akade-
mikere i staten. Det betyder bl.a., at de modtager et tillæg på
mellem 43.764 kr. og 67.971 kr. årligt, inklusiv pension, for at
stå til rådighed og præstere op til 20 timers merarbejde pr. kvar-
tal. Merarbejde udover rådighedsforpligtelsen kan under visse
betingelser honoreres i overensstemmelse med overenskom-
stens regler herfor. På anklagemyndighedens intranet (Ankla-
gerNet) findes en detaljeret beskrivelse af retningslinjerne for
opgørelse og honorering af merarbejde for jurister i anklage-
myndigheden, herunder skemaer til brug for opgørelsen og an-
modning om honorering. Der ses ikke at være blevet udbetalt
merarbejde i Københavns Politi i medfør af overenskomstens
merarbejdsordning.
De resterende 14 anklagere med mere end 100 timers mertid er
senior- eller specialanklagere, som er ansat i henhold til
overenskomstens bestemmelser om special- og chefkonsulenter
eller som tjenestemænd i lønramme 36. Honorering for merar-
bejde til denne gruppe kan alene ske ved ydelse af et engangs-
vederlag, som tillige kan ydes for bl.a. en særlig indsats. Tilde-
ling af engangsvederlag til denne medarbejdergruppe sker nor-
malt i forbindelse med de årlige lønforhandlinger.
Københavns Politi har i 2019 endvidere benyttet sig af
overenskomstens mulighed for at tilbyde honorering i form af
engangsvederlag til medarbejdere, der yder en særlig indsats i
forbindelse med behandling af et vist antal sager. Der er ikke
tale om pålagt merarbejde, men om en frivillig indsats, hvor der
på forhånd er aftalt honorering for behandling af et vist antal sa-
ger. 46 medarbejdere i Københavns Politi er i 2019 honoreret
for en særlig indsats. De ekstra timer, som medarbejderne arbej-
der i forbindelse med behandlingen af det aftalte antal sager,
indgår i ovenstående opgørelse af mertid.”
3