Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2111690_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. oktober 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Nanna Therkelsen
2019-0030-2659
1240925
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 413 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 413: Spm. om, hvorvidt ordningen i Kriminalforsorgen lever op til betænkningens anbefalinger, og om det giver anledning til ændringer (betænkningen1553/2015 om offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 413 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Af betænkningen1553/2015 om offentligt ansattes ytringsfri-
hed og whistleblowerordninger anbefales det, at whistleblower-
ordninger indrettes, så de funktioner, der er knyttet til admini-
strationen af ordningen, så vidt muligt er adskilt fra myndighe-
dens øvrige funktioner. I Kriminalforsorgen indløber klager di-
rekte til en af direktørens allernærmeste medarbejdere. Vil mi-
nisteren kommentere, hvorvidt ordningen i Kriminalforsorgen
lever op til betænkningens anbefalinger, og om det giver anled-
ning til ændringer? Vil ministeren endvidere kommentere årsa-
gen til, at dette centrale forhold er udeladt af ministerens besva-
relse af REU Alm. del - spm. 196?”
Svar:
Jeg er helt enig i, at anbefalingen fra betænkning 1553/2015 om, at whistle-
blowerordninger bør indrettes, så de funktioner, der er knyttet til admini-
strationen af ordningen, så vidt muligt er adskilt fra myndighedens øvrige
funktioner, er afgørende for at sikre tillid til en whistleblowerordning.
Derfor er der, med udgangspunkt i bl.a. anbefalingerne fra betænkningen,
udarbejdet fælles retningslinjer for whistleblowerordningerne på Justitsmi-
nisteriets område, som bl.a. indebærer, at ordningerne skal indrettes sådan,
at indberetningerne modtages i separate whistleblowerenheder hos de om-
fattede myndigheder.
Det følger også af de fælles retningslinjer, at hvis en indberetning vedrører
en styrelsesdirektør, vil den blive behandlet i Justitsministeriets direktion. I
det tilfælde, at en indberetning vedrører et direktionsmedlem i Justitsmini-
steriets departement, vil henvendelsen blive behandlet i direktionen uden
det pågældende direktionsmedlems tilstedeværelse.
De fælles retningslinjer er udarbejdet med henblik på at skabe fælles ram-
mer for whistleblowerordningerne på Justitsministeriets område. Inden for
disse rammer kan de omfattede myndigheder indrette deres respektive ord-
ning.
På den baggrund har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let vedrørende kriminalforsorgens whistleblowerordning indhentet følgende
udtalelse fra kriminalforsorgen:
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 413: Spm. om, hvorvidt ordningen i Kriminalforsorgen lever op til betænkningens anbefalinger, og om det giver anledning til ændringer (betænkningen1553/2015 om offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger), til justitsministeren
”Kriminalforsorgen kan oplyse, at Direktoratet for Kriminal-
forsorgen er organiseret i fire faglige centre, et koncernudvik-
lingssekretariat og et koncernledelsessekretariat.
Indberetninger til kriminalforsorgens whistleblowerordning mod-
tages i koncernledelsessekretariatet.
Placeringen i koncernledelsessekretariatet er valgt for at adskille
administrationen af whistleblowerordningen fra kriminalforsor-
gens øvrige funktioner, herunder sagsbehandling, i Direktoratet
for Kriminalforsorgen, de fire kriminalforsorgsområder og Kri-
minalforsorgen i Grønland. Derfor er ordningen placeret i et ad-
ministrativt sekretariat.
Det bemærkes, at rammer, struktur og procedurer for behandling
af whistleblowersager i kriminalforsorgen er beskrevet på krimi-
nalforsorgens hjemmeside www.kriminalforsorgen.dk. Heraf
fremgår det blandt andet, at chefen for koncernledelsessekretari-
atet refererer direkte til direktøren for kriminalforsorgen. Det
fremgår også, at hvis en indberetning omhandler direktøren, over-
gives indberetningen til Justitsministeriets departement til be-
handling.
Koncernledelsessekretariatet fører en fortegnelse over antal ind-
beretninger til whistleblowerordningen, herunder oplysninger om
sagernes behandling og udfald. Sekretariatschefen skal i anony-
miseret form afrapportere om indberetninger til direktøren og til
den samlede koncernledelse i kriminalforsorgen samt til Justits-
ministeriets departement. Tilsvarende orienterer sekretariatsche-
fen det centrale arbejdsmiljø- og samarbejdsudvalg i kriminal-
forsorgen om antallet af sager fordelt på status og udfald.”
Det bemærkes, at der ved besvarelsen af spørgsmål nr. 196 (Alm. del) REU
er redegjort for indretningen af ordningerne mere generelt, og der således
ikke ved besvarelsen af dette spørgsmål blev redegjort nærmere for den spe-
cifikke organisatoriske forankring i de enkelte myndigheder.
3