Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2090951_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. oktober 2019
Formueretskontoret
Christina Grene Thom-
sen
2019-0030-2609
1233966
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 336 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om, hvad der menes med begrebet standpunktsrisiko, herunder om Justitsministeriet har foretaget en selvstændig vurdering af standpunktsrisikoen i denne sag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 336 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 12. september
2019 om Easy Translate redegøre nærmere for, hvornår ramme-
aftalen med Easy Translate er misligholdt i en sådan grad, at det
kan opfattes som en væsentligt misligholdelse, herunder om Ju-
stitsministeriet eller Rigspolitiet har foretaget en selvstændig
vurdering af, hvorvidt rammeaftalen med Easy Translate er mis-
ligholdt i en sådan grad, at det kan betegnes som væsentligt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst, at Kammeradvokaten har oplyst føl-
gende:
”Hvorvidt et tilfælde af misligholdelse kan karakteriseres som
væsentligt afhænger af en samlet afvejning af en række hensyn,
herunder navnlig aftalens udformning (ordlyd), proportionali-
tetsprincippet, genopretningshensynet, værdispildshensynet, til-
lidshensynet, hensynet til ydelsens karakter og passivitetshen-
syn.
Vurderingen af, om en ophævelse er berettiget, vil typisk ind-
drage alle ovennævnte elementer og vil altid være en konkret
vurdering. Der henvises til den nærmere beskrivelse heraf i
Kammeradvokatens rapport (se afsnit 3), der er offentliggjort
ved besvarelse af spørgsmål nr. 115 (Alm. del) fra Retsudval-
get.
Rammeaftalen med EasyTranslate vil blandt andet være mislig-
holdt i en sådan grad, at det kan anses for væsentlig mislighol-
delse i en række tilfælde, der er specifikt angivet i Rammeafta-
lens pkt. 15.6 om ophævelse af rammeaftalen. Rammeaftalens
pkt. 15.6 er i sin helhed gengivet i Kammeradvokatens rapport
(se afsnit 4.4.2), der blev offentliggjort med besvarelsen af
spørgsmål nr. 115 (Alm. del) fra Retsudvalget.
De i rammeaftalen pkt. 15.6 anførte forhold, der kan anses for
væsentlig misligholdelse, omfatter blandt andet følgende:
Leverandørens eller dennes ansattes alvorlige eller gentagne
brud på sikkerhedsbestemmelserne og bestemmelserne om tavs-
hedspligt i Rammeaftalen.
Ved flere på hinanden følgende perioder med manglende over-
holdelse af det i Rammeaftalen fastsatte acceptniveau for leve-
ringsgraden, som Kunden har reklameret over, kan Kunden give
Leverandøren meddelelse om, at såfremt leveringsgraden ikke
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om, hvad der menes med begrebet standpunktsrisiko, herunder om Justitsministeriet har foretaget en selvstændig vurdering af standpunktsrisikoen i denne sag, til justitsministeren
hæves til det acceptable niveau, vil Rammeaftalen blive ophæ-
vet helt eller delvist.
Hvis antallet af klager over kvaliteten i leverede tolkeydelser
(utilstrækkelig tolkning/uprofessionelle tolke) pr. måned i en
periode på 3 sammenhængende kvartaler overstiger 150.
Hvis Leverandøren i gentagne tilfælde opkræver højere timepri-
ser for ydelser end de faktiske timepriser afregnet over for tol-
ken og/eller opkræver højere administrations fee end angivet i
Leverandørens tilbud.
Gentagen manglende fremsendelse af statistik eller faktura i
henhold til kravene i Rammeaftalen.”
Rigspolitiet har endvidere i sin udtalelse oplyst følgende:
”Rigspolitiet har som befuldmægtiget for de deltagende myn-
digheder (Kunden) løbende foretaget en vurdering af, om Easy-
Translate overholder sine forpligtelser i henhold til rammeafta-
len. Rigspolitiet har blandt andet gennemført et grundigt tilsyn
med EasyTranslate i august 2019. Rigspolitiet har i forbindelse
med dette tilsyn bedt Kammeradvokaten om at foretage en vur-
dering af, om der forelå væsentlig misligholdelse. Der henvises
til Kammeradvokatens rapport, der blev offentliggjort med be-
svarelsen af spørgsmål nr. 115 (Alm. del) fra Retsudvalget.
Kammeradvokatens vurdering er ikke forskellig fra Rigspoli-
tiets egen vurdering.”
Kammeradvokaten har i ovennævnte rapport efter anmodning fra Rigspoli-
tiet bl.a. foretaget en vurdering af, om der på nuværende tidspunkt er grund-
lag for at bringe rammeaftalen helt eller delvist til ophør.
Det fremgår af rapportens side 8, at Kammeradvokaten har konstateret en
række forhold, der udgør misligholdelse af aftalen. Kammeradvokaten vur-
derer imidlertid, at forholdene på nuværende tidspunkt enkeltvis eller sam-
let ikke udgør væsentlig misligholdelse.
Videre fremgår det af rapportens side 9, at der er identificeret en række for-
hold, der fremadrettet bør følges op på over for EasyTranslate, og som på
sigt kan udgøre væsentlig misligholdelse, hvis de ikke udbedres.
Som nævnt i forbindelse med min besvarelse af samrådsspørgsmål E den
12. september 2019 har jeg bedt Rigspolitiet om at sikre, at Kammeradvo-
katen ved årsskiftet foretager en fornyet vurdering af, om kontrakten kan
hæves.
3