Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2069654_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. marts 2016
Politikontoret
Tina Chris Mogensen
2016-0030-4253
1894357
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 347 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. februar 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sikre, at alle danskere kan færdes frit og sikkert i hele Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 347 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om der er boligområder
og
nævne hvilke - hvor politi, ambulancer, brandvæsen, hjemme-
hjælp, parkeringsvagter eller andre statslige, kommunale og
private faggrupper, ikke kan passe deres arbejde på normal vis
uden at tage særlige forholdsregler
evt. arbejde under beskyt-
telse - for ikke at blive chikaneret, truet eller direkte overfaldet
under arbejdets udførsel, samt redegøre for hvilke?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra samtlige politikredse.
Rigspolitiet kan på den baggrund indledningsvis oplyse, at der
ikke i nogen af landets politikredse er boligområder, hvor poli-
tiet generelt set ikke kan passe deres arbejde på normal vis
uden at tage særlige forholdsregler. Flere politikredse oplyser
dog, at der lejligheds- eller periodevis i nogle boligområder må
sikres en ekstra politimæssig tilstedeværelse eller i øvrigt tages
særlige forholdsregler i forhold til udførelsen af konkrete op-
gaver, således at arbejdet kan udføres på en hensigtsmæssig og
sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Dette gælder primært i for-
hold til politiets arbejde i de særligt udsatte boligområder.
Nordjyllands Politi, Sydøstjyllands Politi, Syd- og Sønderjyl-
lands Politi, Midt- og Vestjyllands Politi, Nordsjællands Politi
og Bornholms Politi har alle oplyst, at der ikke er boligområ-
der i de respektive politikredse, hvor politiet ikke kan udføre
deres arbejde uden
hverken generelt eller lejlighedsvis
at
tage særlige forholdsregler. De nævnte politikredse yder heller
ikke bistand til andre myndigheder eller private aktører i for-
bindelse med, at disse skal ind i bestemte boligområder.
Østjyllands Politi har oplyst, at politiet som udgangspunkt kan
arbejde på normal vis i hele politikredsen uden at blive mødt af
chikane, trusler og lignende under arbejdets udførelse. Politi-
kredsen har dog oplyst, at der gennem årene har været enkelte
tilfælde i bl.a. Bispehaven og Gellerup (særligt udsatte bolig-
områder), hvor politiet har været nødt til at assistere brand-
væsenet på grund af en optrappet situation. Sådanne situationer
forekommer dog sjældent.
Fyns Politi har bl.a. oplyst, at der overordnet set ikke er bolig-
områder i politikredsen, hvor politi, ambulancer, brandvæsen
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sikre, at alle danskere kan færdes frit og sikkert i hele Danmark, til justitsministeren
og parkeringsvagter ikke kan passe deres arbejde på normal vis
uden at der tages særlige forholdsregler. Politikredsen oplyser
dog, at der lejlighedsvis kan være særlige forhold omkring
Vollsmose (særligt udsat boligområde), hvor normalbilledet
sættes ud af kraft, og hvor særlige politiindsatser er nødvendi-
ge for at sikre gennemførelsen af forskellige opgaveløsninger.
Der kan således forekomme enkeltsituationer, hvor politiet i en
kortere periode må trække sig tilbage for at afvente tilkald af
tilstrækkeligt personale, således at opgaven kan løses professi-
onelt og under hensyntagen til politiets sikkerhed.
For så vidt angår brugen af parkeringsvagter i Vollsmose har
Fyns Politi oplyst, at disse opgaver varetages af nærpolitiet i
Vollsmose og boligforeningerne, og at der sædvanligvis ikke
er problemer omkring varetagelsen af denne opgave.
I forhold til brandvæsenets og ambulancernes opgaver i
Vollsmose oplyser Fyns Politi, at der generelt ikke er proble-
mer med udførelsen heraf, og at disse således uhindret kan ud-
føre deres arbejde i området. Der kan imidlertid være særlige
situationer, hvor kriminelle og uroskabende grupper er ind-
blandet i begivenheder, der giver anledning til, at der både skal
sendes politi, brandvæsen og/eller ambulancer ind i boligom-
rådet, hvor disse ikke umiddelbart kan arbejde uden politibe-
skyttelse i forhold til disse grupper. Disse begivenheder er ikke
ofte forekommende, og der er hos Odense Brandvæsen i 2015
alene registreret to episoder, hvor der er kastet sten eller andet
efter brandvæsnet i Vollsmose.
I tilknytning hertil har Fyns Politi oplyst, at der i perioder har
været episoder, hvor unge kriminelle har sat ild til knallerter i
Vollsmose
angiveligt med det formål at alarmere brandvæs-
net og få myndighederne til at rykke ind i området, hvor de
unge kan kaste sten og andet på udrykningspersonalet. Politi-
kredsen har i sådanne konkrete situationer vejledt Odense
Brandvæsen om ikke at køre ind i Vollsmose for at slukke små
brande for at undgå disse konfrontationer. Dette kan være til-
fældet, når de genstande, der brænder, er af begrænset værdi,
og disse trods slukning ikke vil kunne reddes, og der ikke er
fare for personer eller for, at branden breder sig til andet. Det
er ikke ofte, at disse episoder forekommer.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har bl.a. oplyst, at der
ikke er områder i politikredsen, hvor det generelt anses for
usikkert at patruljere, eller hvor politiet i øvrigt ikke kan udfø-
re sine opgaver på normal vis. Det bemærkes dog, at der er to
særligt udsatte boligområder i politikredsen
Ringparken i
Slagelse og Motalavej i Korsør
hvor der i perioder er behov
for ekstra politimæssig tilstedeværelse og særlige aftaler med
redningsberedskabet. Der er i den forbindelse bl.a. indgået en
aftale med det lokale brandvæsen om, at politiet i særlige situa-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sikre, at alle danskere kan færdes frit og sikkert i hele Danmark, til justitsministeren
tioner assisterer redningsberedskabet. Aftalen indebærer, at po-
liti og brandvæsen
i disse særlige situationer
mødes på et
fast kontaktpunkt, inden brandvæsenet rykker ud til container-
brande eller mindre brande i de to områder. I tilfælde af per-
sonredning eller andre mere akutte opgaver rykker brandvæse-
net dog ud uafhængigt af politiets tilstedeværelse.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har videre oplyst, at
der i 2016 har været tre anmeldelser om stenkast mod hen-
holdsvis brandvæsen og bybusser i boligområdet Motalavej.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi bemærker dog endvi-
dere, at det ikke er politikredsens opfattelse, at der generelt er
problemer forbundet med at udføre politiarbejde i de to nævnte
områder.
Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at politikredsen ikke i
øjeblikket har nogen boligområder, hvor politiet eller andre
myndigheder ikke kan arbejde uhindret.
Midt- og Vestsjællands Politi har imidlertid oplyst, at der tidli-
gere har været udfordringer for såvel politiets patruljer som for
brandvæsenet ved udrykninger til Askerød-bebyggelsen i Gre-
ve Kommune, hvor der var enkeltstående episoder, hvor politi-
et måtte beskytte brandvæsenets personale og køretøjer mod
stenkast, når der skulle foretages slukning af brande i skralde-
spande, køretøjer m.v. Det kunne i samme periode være nød-
vendigt med to patruljevogne ved politiets udrykninger til be-
byggelsen, hvoraf den ene beskyttede køretøjerne mod hær-
værk, mens personalet fra det andet køretøj varetog politifor-
retningen på stedet.
Det er dog Midt- og Vestsjællands Politis vurdering
på bag-
grund af forespørgsel blandt vagtchefer, efterforsknings- og
lokalpolitiledelsen i politikredsen
at der det seneste år ikke
har været hændelser af denne art i dette eller andre boligområ-
der i politikredsen.
Københavns Vestegns Politi har oplyst, at politikredsen dæk-
ker et område med flere særligt udsatte boligområder, hvor der
periodevist er behov for at tage særlige forholdsregler som føl-
ge af negativ stemning mod politiet.
Københavns Vestegns Politi har dog oplyst, at politiet som ud-
gangspunktet kan patruljere overalt i politikredsen, og at poli-
tiet kan patruljere til fods eller med én politibil alene. Periode-
vis er der dog samtidig også situationer, hvor vagtcentralen
sender to politibiler, såfremt politiforretningen på stedet skøn-
nes at kræve dette, herunder om der aktuelt er uro i området.
Formålet med at sende to patruljer er primært at sikre politiets
materiel mod hærværk, men har naturligvis også den virkning,
4
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sikre, at alle danskere kan færdes frit og sikkert i hele Danmark, til justitsministeren
at polititjenestemændenes sikkerhed forøges. I vagtcentralens
vurdering indgår derfor naturligt, om der skal foretages særlige
forholdsregler som følge af negativ stemning mod politiet.
Københavns Vestegns Politi har endvidere oplyst, at der ikke
findes områder, hvor politiet er særligt udsatte og hvor der al-
tid tages særlige forholdsregler, da det beror på den konkrete
situation og kan forekomme i hele politikredsens område.
Københavns Politi har bl.a. oplyst, at politikredsen som ud-
gangspunkt kan patruljere overalt i København. Der kan dog af
og til opstå behov for støtte til en patrulje, når beredskabet ar-
bejder i de særligt udsatte boligområder, hvorimod lokalpolitiet
kan arbejde uhindret.
Københavns Politi har videre oplyst, at det forekommer lejlig-
hedsvis, at politiet opretter et
”operationsområde”
(et geogra-
fisk afgrænset område), hvor politiet kan beslutte, at der skal
tages særlige forholdsregler, som er gældende ikke blot for po-
litiet, men også for samarbejdspartnere såsom brand/redning
og ambulancer. Oprettelsen af et ”operationsområde” sker pri-
mært i forbindelse med større politimæssige opgaver, hvor det
er nødvendigt, at KSN (kommandocentralen) har et fuldstæn-
digt overblik over, hvilke styrker, der er i området og hvorfor. I
forbindelse med den daglige tjeneste kan der ligeledes fore-
komme isolerede geografiske hændelser
af kort varighed
hvor vagtchefen af taktiske årsager vælger at holde politipa-
truljer på afstand. Dette kan f.eks. forekomme på baggrund af
en indstilling fra lokalpolitiet eller fra efterforskningen om, at
de foretager en målrettet indsats i området og vurderer, at det
vil gribe forstyrrende ind, såfremt politipatruljer fra beredska-
bet også er til stede. Det kan ligeledes være tilfældet i f.eks.
ophidsede situationer, hvor vagtchefen vælger en taktisk løs-
ning, der indebærer, at flere styrker skal tilkaldes og indsættes.
For så vidt angår Christiania har politikredsen oplyst, at Task
Force Pusherstreet i dagligdagen har en god og konstruktiv
dialog med kontaktgruppen på Christiania. Kontaktgruppen
overholder de indgåede aftaler og retter henvendelse til Task
Forcen, hvis de har brug for råd eller assistance fra politiet.
Task Forcen yder endvidere assistance til andre afdelinger i
politiet eller eksterne samarbejdspartnere (brand, redning mv.),
når de skal ind på Christiania i områder, hvor det skønnes, at
tilstedeværelsen kan skabe uro, primært i Pusherstreet og om-
rådet heromkring. Task Forcen kan i den forbindelse bl.a. rette
henvendelse til medlemmer af kontaktgruppen og træffe de
nødvendige aftaler, så politiet og andre kan arbejde uhindret.
Primo 2016 er status, at lokalpolitiet eller Task Force Pusher-
street kan patruljere i store dele af Christianias område. Den
centrale del af Christiania, herunder området omkring Pusher-
street, bliver dog fortsat kun patruljeret af Task Forcen.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sikre, at alle danskere kan færdes frit og sikkert i hele Danmark, til justitsministeren
Ved politiets indsatser i Pusherstreet, hvor formålet er at fore-
tage anholdelse af én eller flere hashhandlere eller vagter, er
antallet af politipersonale
af hensyn til politiets sikkerhed og
operationens gennemførsel
betydeligt større end ved lignen-
de operationer andre steder. Årsagen hertil er primært den store
koncentration af hashboder/-handlere på stedet samt Pusher-
streets geografiske beliggenhed midt i den indre del af Christi-
ania.
Københavns Politi har desuden oplyst, at Task Force Pusher-
street samarbejder med Parkering København, når Parkering
København i aften- og nattetimerne skal arbejde i området om-
kring Christiania, således at personale fra Task Forcen, som
befinder sig i nærområdet, hurtigt kan komme til stede, hvis
der opstår behov herfor.
Som det fremgår af de indhentede udtalelser fra politikredsene
og som Rigspolitiet tidligere har oplyst i Justitsministeriets be-
svarelse af spm. nr. 296 (Alm. del, samling 2013-14) fra Folke-
tingets Retsudvalg, yder politiet en stor indsats for at sikre et
bogernært og effektivt politi i hele Danmark. I nogle områder
kan dette være en vanskeligere opgave end i andre områder.
Christiania og særligt udsatte boligområder er eksempler her-
på. Selv om der i disse områder kan være vanskeligheder for-
bundet med politiarbejdet, er det
som indledningsvist nævnt
ikke Rigspolitiets opfattelse, at der er boligområder, hvor po-
litiet generelt set ikke kan passe deres arbejde på normal vis
uden at tage særlige forholdsregler.
Politiet arbejder således løbende på at sikre den bedst mulige
kriminalitetsbekæmpelse og politimæssige kontrol i hele lan-
det.”
6