Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2080531_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. september 2019
Koncernstyringskontoret
Franciska Vinde Dirch-
sen
2019-0030-2512
1214793
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 245 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Morten Eidner
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om, hvad der vil være acceptable sagsbehandlingstider inden for sædelighedsforbrydelser med undtagelse af sager om vold og voldtægt og ulovlig besiddelse af våben (vvv-sager), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 245 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 27. august 2019
om rekordhøje sagsbehandlingstider oplyse, hvad der efter mi-
nisterens opfattelse vil være acceptable sagsbehandlingstider in-
den for sædelighedsforbrydelser med undtagelse af sager om
vold og voldtægt og ulovlig besiddelse af våben (vvv-sager). Og
er ministeren indstillet på at opprioritere sagsbehandling af be-
stemte typer af forbrydelser frem for andre, og i givet fald hvor-
dan vil ministerens bud på en sådan op-/nedprioritering være?”
Svar:
Der er ingen tvivl om, at myndighederne i straffesagskæden lige nu er un-
der et voldsomt pres. For politiet og anklagemyndigheden er der blandt an-
det store udfordringer med lange sagsbehandlingstider. Det betyder at
mange borgere, som har været udsat for en forbrydelse, ikke får den behand-
ling, de med rette kan forvente.
På kort sigt mener jeg, at der er behov for at opprioritere sager om person-
farlig kriminalitet, som ofte er dybt traumatiserende for ofret. Rigspolitiets
og Rigsadvokatens handlingsplan for, hvordan sagsbehandlingstiden kan
nedbringes i sager om personfarlig kriminalitet, er et udtryk for en sådan
prioritering. Sædelighedssager er omfattet af handlingsplanen.
Handlingsplanen er sat i gang, og det er min klare forventning, at handlings-
planen vil bidrage til, at sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kri-
minalitet vil blive forkortet. Konkret skal planen sikre, at der ved udgangen
af næste år er 20 pct. færre verserende sager om personfarlig kriminalitet
sammenlignet med udgangen af 1. halvår 2019. Samtidig skal der skæres 20
pct. af alderen på sagerne i bunken. Og endelig skal den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid være nedbragt med 20 pct. ved udgangen af næste år.
Som justitsminister kunne jeg selvfølgelig godt have tænkt mig, at hand-
lingsplanens målsætninger var endnu mere ambitiøse. Men det er Rigspoli-
tiets og Rigsadvokatens vurdering af, hvad de kan nå inden for de eksiste-
rende rammer.
I lyset af, at politiet og anklagemyndigheden har begrænsede ressourcer, vil
denne prioritering på kort sigt kunne komme til at ske på bekostning af øv-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om, hvad der vil være acceptable sagsbehandlingstider inden for sædelighedsforbrydelser med undtagelse af sager om vold og voldtægt og ulovlig besiddelse af våben (vvv-sager), til justitsministeren
rige sagsområder. Det er selvfølgelig ikke optimalt, for i hver enkelt sag er
der mennesker, der bliver sat i en urimelig situation.
Da indbrud er særligt indgribende over for den enkelte, har jeg dog givet po-
litiet og anklagemyndigheden besked på, at handlingsplanen ikke må føre
til en nedprioritering af sager om indbrud i forhold til indsatsen i dag.
På lidt længere sigt mener jeg, at der er behov for mere grundlæggende at få
taget livtag med de udfordringer, som bl.a. politiet og anklagemyndigheden
står over for. Men vi skal være grundige, så vi ikke hovedkulds springer ud
i politiske tiltag, som vi ikke er sikre på rent faktisk løser de problemer, vi
står overfor i virkeligheden.
Derfor vil jeg – som jeg tidligere har annonceret – indbyde til, at partierne
sammen med myndighederne bruger den nødvendige tid på at analysere pro-
blemerne og de mulige løsninger. Det skal sikre, at vi har et solidt grundlag
at stå på, når vi skal træffe de afgørende politiske valg om retningen for
dansk politi og anklagemyndigheden.
3