Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2070086_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
27. august 2019
2019-0035-0099
1199228
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål D
fra Folketingets Retsudvalg den 27. august 2019 kl. 15.00-16.00
Samrådsspørgsmål D:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad ministeren agter at gøre for at nedbringe
de rekordhøje sagsbehandlingstider fra anmeldelse til afgørelse i sager om
voldtægt og andre sædelighedsforbrydelse samt for kriminalitetstyperne un-
der samlebetegnelsen "borgervendt kriminalitet", jf. artiklen "Chok-tal:
Ofre for sædelighedsforbrydelser venter rekordlænge" fra bt.dk den 3. juli
2019?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
1
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at sige, at alle de historier, vi har
hørt den seneste tid, har gjort et meget stort indtryk på
mig.
Når man f.eks. hører om en kvinde, der er blevet udsat
for seksuelle krænkelser af en mand, der er trængt ind i
hendes hjem midt om natten
og at der skal gå 996 dage,
før der fældes dom i sagen, selvom identiteten på ger-
ningsmanden hurtigt blev kendt.
Eller når vi hører om en mand, som er blevet overfaldet
og 15 måneder senere ikke har hørt noget fra politiet.
Så tror jeg, at vi alle kan blive enige om, at det kan vi
ikke være bekendt.
Jeg tror derfor også, der er en bred erkendelse af
både
politisk, men så sandelig også hos politiet og anklage-
myndigheden
at der i dag er mennesker, der efterlades
i en helt urimelig situation. Det er uholdbart
både for
de ofre og de pårørende, der er personligt ramt, men også
for vores retssamfund.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
[Den overordnede situation i politi og anklagemyn-
dighed]
Inden jeg vender mig mod, hvad der skal gøres for at ned-
bringe sagsbehandlingstiderne, vil jeg gerne dele nogle
overvejelser om, hvilken situation politiet og anklage-
myndigheden står i. Jeg vil gøre det kort, da mange af
udvalgets medlemmer nok kender historikken.
Den nuværende flerårsaftale for politiet og anklagemyn-
digheden blev indgået for snart 4 år siden. Med aftalen
blev der tilført ressourcer til politiet
men samtidig også
mange flere opgaver.
På tidspunktet for aftalens indgåelse stod det derfor klart,
at der var et gab mellem de opgaver, politiet skulle løse,
og det mandskab, der var til rådighed. Herefter fulgte be-
slutningen om indførsel af midlertidig grænsekontrol,
som satte politiet yderligere under pres og øgede behovet
for omprioriteringer, endnu mere end der var forudsat i
flerårsaftalen.
Det her siger jeg ikke for at kaste noget efter nogen. For
i samme periode blev der politisk iværksat en lang række
initiativer for at løse ressourceudfordringerne, som gene-
relt har skabt en bedre balance mellem politiets opgaver
og det mandskab, politiet har til rådighed.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
Men når det er sagt, har der som bekendt også været for-
nyet pres på politiet fra andre sider, bl.a. som følge af
bandekonflikten og en usædvanlig stor opgave i forbin-
delse med folketingsvalget.
[Hvad står vi i]
Det bringer mig til, hvor vi står i dag.
1.
For det første
mangler politiet over 1 mia. kr. årligt
fra 1. januar 2020 blot for at kunne fastholde det
nuværende niveau af politibetjening. Det svarer
rundt regnet til 1.400 betjente, som skal skæres væk
på grund af besparelser, hvis vi ikke finder pen-
gene. Mere end to gange betjentene i Fyns Politi.
Samtidig er dansk politi præget af en meget bety-
delig overarbejdspukkel, som skal håndteres.
2.
For det andet
har der hobet sig en stor sagsbunke op
ikke bare i politiet, men også i anklagemyndighe-
den. Konkrete sager, som dækker over mennesker,
der har været udsat for en forbrydelse.
3.
For det tredje
oplever mange danskere, at politiet er
kommet for langt væk fra borgerne. Der er behov for
nærhed
politiet skal tættere på.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
4. Samtidig
og
for det fjerde -
har en række vold-
somme forbrydelser
senest sprængningerne i Kø-
benhavn
skabt utryghed og vist, at der er behov for
at se på, om politiet har de redskaber, der er brug for
til at skabe sikkerhed og tryghed i det offentlige rum.
5. Endelig
for det femte
er it-området i politiet meget
alvorligt udfordret. Det er der ikke noget nyt i. Men
det er afgørende, at der bliver lagt en holdbar plan for
at få ryddet op. Helt aktuelt har teledata-sagen rystet
vores tillid til retssystemet. Det må og skal der styr
på. Og det kommer også til at trække ressourcer.
Det er her, vi står: Dygtige og dedikerede betjente. Men
samtidig et meget presset politi og en meget presset an-
klagemyndighed.
Det her skal under ingen omstændigheder bruges til at
pege fingre af den tidligere regering.
Jeg er fuldstændig overbevist om, at der ikke er nogen af
mine forgængere, der har siddet og tænkt, at det var lige
meget med sagsbehandlingstiderne. Eller at man ikke be-
høvede at gøre noget for at lette hverdagen for et presset
politi og en presset anklagemyndighed. Alle har villet
gøre noget. Og meget er også blevet gjort. Men der er
5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
stadig store udfordringer. For virkeligheden presser sig
jo på.
Jeg ved, der er et ønske
ikke bare hos mig, men bredt i
Folketinget
og i politiet og anklagemyndigheden
om
at få taget livtag med de udfordringer, vi står overfor.
[Tiltag til at håndtere de overordnede udfordringer]
Hvad vil regeringen og jeg som justitsminister så gøre for
at løse disse udfordringer?
Jeg har tænkt mig at tage fat på udfordringerne fra en
ende af.
Den første udfordring
er, at der om lidt mere end fire må-
neder mangler over 1 mia. kr. årligt i dansk politi
blot
hvis vi skal fastholde det nuværende niveau. Det er alli-
gevel noget af en regning. Men den skal jo samles op.
Derudover kommer den store overarbejdspukkel. Kort
sagt har politibetjentenes samlede overarbejde nået et ni-
veau, hvor det ikke kan håndteres ved afspadsering, uden
at det vil have mærkbare konsekvenser for borgernes til-
lid til politiet og vores tryghed.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
Derfor vil jeg snarest søge Folketingets tilslutning til, at
der afsættes ca. 130 mio. kr. i 2019 til at få nedbragt over-
arbejdspuklen i politiet. Det betyder, at betjentene ikke
lige pludselig skal tvinges på afspadsering, for at politiet
kan få økonomien til at hænge sammen.
Politibetjentenes samlede overarbejde udgjorde ved ud-
gangen af juli 2019 godt 800.000 timer. Helt konkret gi-
ver midlerne mulighed for at udbetale ca. 540.000 timers
overarbejde. Det er det første afgørende skridt for at få
lukket gabet mellem politiets opgaver og mandskab.
Den anden udfordring
er, at det er helt afgørende, at vi
får stoppet, at sagsbehandlingstiderne stiger og stiger.
Spørgerens indledning satte hovedet på sømmet. Vi skal
have knækket kurven og nedbragt den sagsbunke, der har
hobet sig op
især når det gælder alvorlige forbrydelser
som eksempelvis vold og voldtægt, hvor ofrene i dag
venter urimeligt længe.
Derfor bad jeg kort efter min tiltræden Rigspolitiet og
Rigsadvokaten om en plan for, hvordan sagsbehand-
lingstiden kan nedbringes i sager om personfarlig krimi-
nalitet som vold, voldtægt og andre sædelighedsforbry-
delser. Det vender jeg tilbage til om lidt.
7
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
Den tredje udfordring
er, at vi skal have fundet en løs-
ning på, hvordan der kommer mere politi ud til borgerne,
sådan at politiet har lokal tilstedeværelse i hele landet.
Det vil være en central prioritet for regeringen.
Samtidig
og det er den fjerde udfordring
har bombe-
sprængningerne vist os, at der er behov for, at vi skal
styrke politiets muligheder for at skabe tryghed og sik-
kerhed i det offentlige rum. Det vil jeg komme med kon-
krete initiativer til, hvordan vi vil gøre, men det er min
forventning, at det skal ske på en baggrund og efter drøf-
telse med alle Folketingets partier.
Og så til it-området
den femte
men bestemt ikke
mindste udfordring. Det bliver for omfattende at gå i
dybden med i dag. Jeg vil derfor holde mig til den over-
ordnede pointe, som er, at it-systemer er et vigtigt funda-
ment for politiets efterforskning og øvrige arbejde. De
skal derfor være funktionsdygtige.
Samtidig er der et massivt behov for at rette op på man-
geårige problemer med politiets gamle it-systemer, som
ikke fungerer optimalt. Det arbejde er i gang. Men det vil
tage tid. Det tænker jeg, at vi får rig lejlighed til at drøfte
så det vil jeg ikke uddybe yderligere i dag.
8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
2070086_0009.png
[Baggrund om sagsbehandlingstider]
Og nu vil jeg så vende blikket specifikt mod problemet
med sagsbehandlingstider i straffesagskæden. Det vil
altså sige den tid, der går, fra en forbrydelse anmeldes og
i sidste ende indtil afsoning. I den proces er der en række
sagsskridt:
Fra anmeldelse til politiet rejser sigtelse
Fra sigtelse til anklagemyndigheden rejser tiltale
Fra tiltale til domfældelse ved retterne
Fra dom til fuldbyrdelse
Og fra fuldbyrdelse til afsoning i for eksempel et
fængsel
Inden jeg redegør nærmere for, hvordan politiet og an-
klagemyndigheden har taget fat i problemet med de sti-
gende sagsbehandlingstider, vil jeg gerne give et billede
af, hvor vi står i dag med hensyn til beholdningen af sa-
ger og sagsbehandlingstiderne i politiet og anklagemyn-
digheden.
[Sagsbehandlingstider for borgervendt kriminalitet]
Der er i samrådsspørgsmålet spurgt til borgervendt kri-
minalitet. Det vil sige sager vedrørende bl.a. vold, røveri,
sædelighed, drab og brandstiftelse, indbrud, tyveri og
hærværk.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
2070086_0010.png
Hvis man ser på sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til
afgørelse i sagerne vedrørende borgervendt kriminalitet
er det de seneste år desværre kun gået én vej: Den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid er steget.
I processen fra anmeldelse til første afgørelse i byretten
gik der i 2014 i gennemsnit 253 dage. I det seneste halvår
gik der i gennemsnit 359 dage.
[Sædeligheds- og voldtægtssager]
I samrådsspørgsmålet spørges der desuden specifikt til
sædelighedssager og voldtægtssager.
Sædelighedssager er en delmængde af sagerne under bor-
gervendt kriminalitet og omfatter bl.a. voldtægt, børne-
pornografi, blufærdighedskrænkelse og rufferi. I sæde-
lighedssager var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
fra anmeldelse til første afgørelse i 1. halvår 2019 494
dage mod 345 dage i 2014. Der er altså tale om en bety-
delig stigning.
Sagsbehandlingstiderne i den delmængde af sædelig-
hedssagerne, der er voldtægtssager, er lavere end for sæ-
delighedssager generelt, men desværre også stigende:
10
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
262 dage gik der i gennemsnit fra anmeldelse til første
afgørelse i 2014 mod 296 dage i 2019.
[Initiativer til nedbringelse af sagsbehandlingstider]
Det siger sig selv, at der er brug for handling i forhold til
behandlingen af nogle af de mest alvorlige forbrydelser.
Jeg bad derfor kort efter min tiltræden Rigspolitiet og
Rigsadvokaten om at udarbejde en konkret plan for,
hvordan sagsbehandlingstiden kan nedbringes i sager om
personfarlig kriminalitet, herunder sædelighedsforbry-
delser.
Den plan har jeg modtaget
og den er sat i gang. Udval-
get har også modtaget planen, så jeg vil ikke gennemgå
alle detaljer, men fremhæve de væsentligste elementer:
Handlingsplanen skal nedbringe sagsbehandlingstiden i
de alvorligste sager om personfarlig kriminalitet i bred
forstand: Vold, sædelighed
herunder voldtægt
røveri,
drab og brandstiftelse.
Politiets og anklagemyndighedens handlingsplan har ta-
get fat på problemet ved for det første at sikre, at politiet
og anklagemyndigheden har
identificeret
samtlige gamle
11
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
sager om personfarlig kriminalitet, som ligger i sagsbun-
kerne i dag.
Og at nye sager om personfarlig kriminalitet
prioriteres,
så de kommer øverst i bunkerne, når de modtages. Sådan
at der ikke bare opbygges nye bunker, når de gamle af-
vikles.
Og så skal politiets og anklagemyndighedens plan sikre,
at de pågældende sager løftes ud af sagsbunkerne og
håndteres effektivt.
Det gælder særligt de ældste sager, hvor det er vigtigt, at
anmeldere og evt. andre relevante parter i sagen bliver
oplyst om sagens fremdrift. De forurettede skal have be-
sked om fremdriften i sager, der har ligget længe, hvis
det ikke allerede er sket. Kommunikationen med de be-
rørte borgere fra politiets side
skal
blive bedre.
Rigspolitiets og Rigsadvokatens plan skal knække den
opadgående kurve for sagsbehandlingstiden i sager om
personfarlig kriminalitet.
Konkret skal planen sikre, at der ved udgangen af næste
år er 20 pct. færre verserende sager om personfarlig kri-
minalitet sammenlignet med udgangen af 1. halvår 2019.
12
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
Samtidig skal der skæres 20 pct. af alderen på sagerne i
bunken. Og endelig skal den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid være nedbragt med 20 pct. ved udgangen af
næste år.
[Justitsministerens vurdering af handlingsplanen]
Det er hovedelementerne i handlingsplanen. Kunne jeg
godt tænke mig, at planen var endnu mere ambitiøs? Ja,
selvfølgelig kunne jeg det.
Men jeg tror også, at vi bliver nødt til at være realistiske.
Og jeg vil ikke give hverken jer, ofrene eller andre falske
forventninger.
Jeg har fuldt fokus på denne problemstilling. Rigspolitiet
og Rigsadvokaten har nu fremlagt en plan for, hvordan
politiet og anklagemyndigheden får prioriteret sager om
personfarlig kriminalitet først og får knækket kurven.
Den forventer jeg selvsagt, de leverer på.
[Ønske om bredt samarbejde]
Der er udfordringer nok at tage fat på
og det er jeg gået
i gang med. Jeg kan ikke gøre det alene. Derfor er min
og regeringens tilgang også at invitere til et godt og bredt
samarbejde i Folketinget, så vi sammen kan sikre et
13
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. august 2019 om sagsbehandlingstider i sager om voldtægt og andre sædelighedsforbrydelser, til justitsministeren
stærkt politi og en stærk anklagemyndighed, der kan
følge med.
Efter min mening er det en af de allerstørste opgaver, der
ligger på mit bord. At vi sammen finder en løsning og
ambition, en realistisk forventningsafstemning med hin-
anden om, hvor langt vi kan nå på dette område.
Derfor er der behov for at sige, at der er brug for at bruge
noget tid på at komme i dybden med de udfordringer, jeg
tidligere skitserede. Jeg tror
regeringen tror
der bliver
behov for at lave markante og strukturelle ændringer af
dansk politi.
Det handler om at være klar til at møde et skiftende kri-
minalitetsbillede. Men det handler også om, at vi skal
have politiet tættere på borgerne
og at sagsbehandlings-
tiderne skal ned.
Det er et uhyre interessant og spændende politisk ar-
bejde, der ligger foran os, men først og fremmest er det
altså uhyre vigtigt for de borgere, der er udsat for krimi-
nalitet og for den tryghed, vi kan føle i samfundet. Det er
en opgave, der ligger på vores bord.
Tak for ordet.
14