Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2076264_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2019 - 8292
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 58 af 3. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om afgifter på salg af nye diesel- og benzinbiler, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2076264_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan sætte af-
gifterne på salg af nye diesel- og benzinbiler så højt, at det de facto vil svare til, at forbyde
salget.
Svar
En forhøjelse af bilafgifterne, som beskrevet af spørger, kan være i strid med det grund-
læggende forbud mod hindringer af varernes frie bevægelighed, som er fastlagt i artikel 34
i traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde.
Det følger således af EU-Domstolens praksis, at medlemsstaterne ikke må pålægge afgif-
ter af en sådan størrelse, at de frie varebevægelser inden for det fælles marked bringes i
fare.
Den danske registreringsafgift har tidligere været genstand for en sag ved EU-Domstolen
med påstand om, at registreringsafgiftens størrelse var en hindring for varernes frie bevæ-
gelighed (sag C-383/01, De danske bilimportører). I den konkrete sag konstaterede Dom-
stolen dog, at antallet af indregistrerede køretøjer i Danmark var på samme niveau som
øvrige OECD-lande, hvorfor varernes frie bevægelighed ikke, efter en konkret vurdering,
kunne anses for at være bragt i fare som følge af de høje danske satser for registreringsaf-
gift. Fastsættes bilafgifterne for benzin- og dieselbiler imidlertid så højt, at salget de facto
går i stå, vil dette betyde, at den frie bevægelighed for disse varer reelt bliver bragt i fare.
En sådan kvantitativ restriktion af den frie bevægelighed for varer kan dog være forenelig
med EU-retten, hvis foranstaltningen forfølger et legitimt formål, fx sundheds- eller mil-
jømæssige hensyn, og overholder proportionalitetsprincippet. Proportionalitetsprincippet
indebærer, at foranstaltningen skal være egnet til at opnå og stå i et rimeligt forhold til det
konkrete legitime mål, der søges opnået.
Det vil i sidste ende være op til EU-Domstolen at afgøre, om en forhøjelse af bilafgif-
terne for nye benzin- og dieselbiler, som svarer til et de facto forbud mod salg af disse bi-
ler, opfylder disse kriterier.
Det bemærkes, at regeringen har et mål om, at der er mindst 500.000 grønne biler i Dan-
mark i 2030. Der er nedsat en kommission, som har til opgave at komme med forslag til,
hvordan afgiftssystemet kan indrettes til at understøtte disse mål.
Kommissionens arbejde omfatter det fremadrettede beskatningsniveau for at fremme sal-
get af elbiler m.v.
og der skal samtidigt opstilles konkrete forslag til alternative indtægts-
kilder, der gør det muligt at sikre statens indtægter på sigt. Problemstillingen omkring
benzin- og dieselbiler indgår derfor også i kommissionens arbejde.
Side 2 af 2