Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2072188_0001.png
Notat
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4-afrapportering 2. kvartal 2019
Det er mellem DSB og Transport- og Boligministeriet aftalt, at DSB afgiver en
rapport om status på drift, færdiggørelse og økonomi vedr. IC4 én gang i
kvartalet. Nedenfor følger DSB’s rapportering for andet kvartal 2019.
1.
Planlagt driftspulje og MDBF
Koncern-
sekretariatet
29. august 2019
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår det, at DSB skal idriftsætte 40
IC4-togsæt.
DSB planlagde i 2. kvartal 2019 med en driftspulje på 42 IC4 togsæt, heraf 34
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 8 togsæt udgjorde en
driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med
udsving i leverancen af togsæt fra værksted til drift. Derudover benyttes 3 togsæt
fra driftsreserven i trafikken om fredagen i eftermiddagsmyldretiden, således at
der om fredagen er 37 togsæt i drift.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse andet kvartal 2019
IC4
Planlagt
Regional Vest
9
Regional Øst
12
Århus - Esbjerg
9
Inter City /lyn
4
Antal indsatte tog
34
MDBF
MDBF (Mean Distance Between Failures) betegner det antal kilometer et tog har
kørt mellem forsinkende hændelser. MDBF’en vurderes ud fra en forsinkelse på
mere end 2:59 minutter jf. mål i gældende trafikkontrakt. På baggrund af IC4-
anbefalingen fra 2016 har DSB og Transport- og Boligministeriet sat et mål for
MDBF på 3.000 km.
Af tabel 2 fremgår MDBF for 2. kvartal 2019 og for året. Her fremgår det, at målet
for MDBF er mødt både for kvartalet med MDBF på 7.858 og ÅTD med 7.824
kørte kilometer mellem hændelser.
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 63: DSB’s IC4-rapport for 2. kvartal 2019, fra transportministeren
2072188_0002.png
Tabel 2: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
2. kvartal 2019
2019
IC4 (2:59)
7.858
7.824
Af figur 1 fremgår MDBF per kvartal.
Figur 1: MDBF per kvartal (2:59) for IC4
MDBF IC
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. k artal . k artal . k artal . k artal . k artal . k artal . k artal . k artal . k artal . k artal
2.
Status på indbygning af tekniske løsninger
Færdiggørelsen af IC4 betales af aktstykkemidler fra den aktstykkeramme, som
blev bevilget af Finansudvalget i 2000 og 2002.
Ved udgangen af 2. kvartal 2019 resterer der 15 tekniske ændringer, som er under
implementering på togsættene. Ved udgangen af 1. kvartal 2019 resterede der 19
tekniske ændringer.
En teknisk ændring betegnes også af togleverandøren som ’CFG’, og er en ændring
til selve togsættet eller til en del-komponent på togsættet (eksempelvis til Power
Packs, som er traktionsanlæg, hvoraf der er fire på hvert IC4-togsæt). De tekniske
ændringer skal implementeres på alle togsæt som en del af færdigbyggelsen af
IC4, således at alle togsæt svarer til ’det færdige togsæt’. Disse ændringer
nedbringes derfor først i antal, når de specifikke togsæt er helt færdige, mens
enkeltinstallationerne nedbringes i antal løbende.
5 af disse ændringer (9 ved udgangen af 1. kvartal 2019) skal implementeres på
togsæt-niveau og heraf resterer der ved udgangen af 2. kvartal 26 stk.
enkeltinstallationer på togsæt-niveau (72 ved udgangen af 1. kvartal 2019). De
øvrige 10 tekniske ændringer (10 ved udgangen af 1. kvartal 2019) skal
implementeres på del-komponenter. Disse ændringer udgør 148 stk.
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 63: DSB’s IC4-rapport for 2. kvartal 2019, fra transportministeren
2072188_0003.png
enkeltinstallationer (273 ved udgangen af 1. kvartal 2019). Dette følger fortsat
DSB’s plan for færdigbyggelsen.
Der henledes opmærksomhed til at én ændring på del-komponent niveau er
overført til DSB´s egen driftsvaretagelse, hvorved udestående på
enkeltinstallationer tilsvarende er reduceret i denne status opgørelse.
Aktstykkeændringerne er planlagt til løbende at blive implementeret på
togsættene, og alle ændringer forventes fuldt implementeret i 4. kvartal 2019.
Nedenfor i figur 2 fremgår en status på CFG indbygningsprocessen:
 
Figur 2: Status på indbygning af tekniske løsninger på de 75 IC4 tog
I figur 3 fremgår udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at blive
implementeret på togsæt niveau og komponent niveau.
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 63: DSB’s IC4-rapport for 2. kvartal 2019, fra transportministeren
2072188_0004.png
Figur 3: Udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at blive
implementeret på litra og del-komponenter
3.
Status på forbrug af aktstykke-midler
Finansudvalget har tildelt DSB en aktstykkeramme på ca. 6,2 mia. kroner
(prisopregnet). Af nedenstående fremgår det, at økonomien i IC4-programmet
fortsat ligger inden for denne ramme både for perioden og i forhold til forventet
fremtidigt forbrug.
Budgetoverslaget, der viser aktuelt forbrug af aktstykkemidlerne, forbrug i
indeværende kvartal, forventet forbrug i resten af året samt forventet ikke
forbrugt aktstykkeramme ved afslutningen af IC4-programmet kan sammenfattes
således:
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 63: DSB’s IC4-rapport for 2. kvartal 2019, fra transportministeren
2072188_0005.png
Figur 4: Opgørelse over ikke forbrugt del af aktstykkerammen
Note: Libyen togsættet er betegnelsen for det togsæt AnsaldoBreda sendte til Libyen
i stedet for til DSB
Aktstykkesammenholdelse IC4 & IC2 Oversigt Juni
2019, mio. kr
1998-2018
Real
Prisopregnede aktstykker pr. 31. dec 2019, ansl.
Korrektion vedr. Libyen togsættet, der ikke blev leveret
Korrigeret aktstykkeramme
Realiseret forbrug / forventet restforbrug på toganskafffelsen
Kompensationer, rabatter og forsinkelseskompensation fra AB
Regnskabsmæssige korrektioner, eliminering intern avance mm
Ikke forbrugt del af aktstykkerammen
6.265,3
-66,1
6.199,2
-6.583,4
784,0
39,1
438,9
-17,7
6,3
-11,4
-4,0
-3,5
-1,7
2019
Q1 Real
2019
Q2 Real
2019
Q3 Est
2019 PROGRAM I ALT
Q4 Est
EST
6.265,3
-66,1
6.199,2
-6.610,3
790,3
39,1
418,3
-4,0
-3,5
-1,7
Note: Både CFG og softwareopdateringer er inkluderet i ovenstående figur
I figur 5 fremgår sammenhængen mellem de udestående tekniske ændringer på
henholdsvis togsæt og delkomponenter.
Figur 5: Værdi af udestående CFG-implementering på togsæt og delkomponenter.
CFG forvet i g til 
CFG  r
CFG forklare de tekst
restere de
På togsæt
Sidedøre til førerru
                             .
El sikri g af E ergy Meter 
                                .
Tilpas i g af  V i stallatio   ed  F
                             .
Udeståe de på togsæt i alt
                             .
På delko po e ter
Vibratio er i Motorru
Vibratio er … PP ra
e og Rør i U der og
I dsug i gsfilter til ge erator
Ny ZF‐gear soft are, ZF relaterede  odifikatio er
I dsug i gsrør til ladeluft
ZF DC/DC Co erter
Hydraulikpu pe ophæ g
INDS.RØR TIL LADELUFT  ‐STIL
Olie i eauføler  ed  otor bu dkar
Sla ger  ed luftfilter
Ge i dkobli g af oil refill syste
Dæ p i g af støj fra fre
edluft
Udeståe de på delko po e ter i alt
Sa tlige CFG'er i alt
                            
                               
                               
                                 
                            
                            
                          .
                            
                               
                            
                               
                            
                          . 9
                          .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. 9
Det samlede restforbrug pr. 30.06.2019 forventes at udgøre:
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 63: DSB’s IC4-rapport for 2. kvartal 2019, fra transportministeren
2072188_0006.png
Figur 6: Forventet restforbrug pr. 30.06.2019
Forventet restforbrug pr 30.06.2019 sammensættes
således:
mio. kr
5,2
-
-
5,2
Resterende hardwaremæssige ændringer på togene (CFG)
Resterende softwaremæssige ændringer på togene (TCMS)
Ikke fremkommet AB faktura
I ALT
De samlede forventede restarbejder pr. 30. juni 2019 udgør 5,2 mio. kr. Det
bemærkes her, at TCMS arbejdet nu er fuldført og den udestående faktura fra
AnsaldoBreda er fremkommet i første kvartal 2019.
Side 6/6