Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2064778_0001.png
29. juli 2019
EJERORIENTERING
CITYRING
Nr. 11
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
Juli 2019
Side
0
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
2064778_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
5
6
Indledning........................................................................................................................................... 2
Status på AF-arbejderne..................................................................................................................... 7
Status på M&E-arbejderne ................................................................................................................. 8
Status på arbejdet med System Integration Tests (SIT) ................................................................... 10
Status på arbejdet med safety cases ................................................................................................ 11
Side
1
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig
”Ejerorie teri g – Cityri g”, hvor fre drifte på e
række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægsarbejdet.
Ejerorientering
Cityring nr. 11 for juli 2019 er baseret på den ændrede tidsplan, som blev meldt ud i
maj 2019. Som Metroselskabet offentliggjorde i slutningen af juni 2019, indebærer denne tidsplan
åbning af Cityringen den 29. september 2019. Den ændrede tidsplan er, som tidligere oplyst,
udarbejdet i samarbejde med de to entreprenører og drøftet med den uafhængige assessor og Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen (TBST), der skal stå for sikkerhedsgodkendelsen af Cityringen.
I den ændrede tidsplan er afslut
i ge af de fysiske ar ejder og på egy delse af ’Operatio al Trial
Ru ’ fastlagt i ilepæle ’Operational
Trial Run’ ultimo juni 2019.
Ifølge den ændrede tidsplan skal alle resterende arbejder, herunder tests af de sikkerhedsrelaterede
tekniske systemer hver for sig og som integrerede systemer være afsluttede og dokumenterede medio
juli. Det samme gælder de for sikkerhedsgodkendelsen nødvendige safety cases, der medio juli skal
kunne forelægges den uafhængige assessor til endelig vurdering og accept inden indsendelse af
ansøgning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) om den endelige sikkerhedsgodkendelse. Samtidig
med afslutningen af tests og endelig aflevering af de nødvendige safety cases til assessoren skal de to
entreprenører aflevere hver deres del af det færdige Cityringsanlæg til Metroselskabet, som
umiddelbart efter overdrager anlægget til operatøren HRSTS med Metro Service som underleverandør.
Denne proces er indeholdt i milepælen Hand Over/Take Over (HO/TO-milepælen) medio juli 2019.
Nedenfor er vist de seks væsentligste milepæle frem til åbning af Cityringen. Den første af disse
milepæle - Substantial Completion (SC-milepælen)
er opnået. Den anden milepæl, Ready for Hand
Over (RHO-milepælen), skulle opnås ultimo marts, men blev ikke opfyldt. Technical Trial Run
milepælen (start af teknisk prøvedrift) er opnået ultimo april og Operational Trial Run blev opnået
ultimo juni 2019, som forudsat. HO/TO-milepælen blev opnået medio juli 2019 som planlagt, hvorved
RHO-milepælen nu også er opfyldt. Herefter udestår alene milepælen Metro Ready for Operation
(MRO) ultimo september 2019.
Side
2
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
2064778_0004.png
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Ready for Hand Over (RHO)
ultimo marts 2019
Start Technical Trial Run
ultimo april 2019
Start Operational Trial Run
ultimo juni 2019
Hand Over/Take Over (HO/TO)
medio juli 2019
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo september
2019
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker gennemførelsen
af CMT’
test-proces
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Er efterfølgende opnået
sammen med HO/TO-
milepælen
Assessoren godkender start af
Trial Run
Er opnået som planlagt dog
med visse begrænsninger
Assessoren godkender start af
Operational Trial Run
Er opnået som planlagt dog
med visse begrænsninger
Overdragelse af Cityringen fra
entreprenørerne til
Metroselskabet og
operatørens overtagelse heraf
fra Metroselskabet
Er opnået
TBST’
ibrugtagningstilladelse
til anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Side
3
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
Resumé
Denne ejerorientering dækker perioden frem til slutningen af juli 2019. I ejerorienteringen redegøres
der for gennemførelsen af de fysiske arbejder, ligesom der rapporteres om gennemførelsen af test af
de enkelte tekniske systemer (SAT) og af de væsentligste System Integration Tests (SIT). Endelig
redegøres der for fremdriften i assessorens behandling og accept af safety cases, herunder både
design safety cases og as built safety cases, som er forudsætning for
TBST’
ibrugtagningstilladelse
(sikkerhedsgodkendelse).
Fremdriften ultimo juli 2019
Fremdriften måles op imod den ændrede tidsplan, som forudsætter åbning af Cityringen ultimo
september 2019. Det skal understreges, at forudsætningen for overholdelse af denne tidsplan er, at
begge entreprenørerne arbejder konstruktivt sammen med Metroselskabet om at sikre den planlagte
fremdrift.
Medio juli 2019 opfyldte både HRSTS og CMT i overensstemmelse med tidsplanen kravene til HO/TO-
milepælen, så HRSTS og CMT afleverede hver deres del af Cityringsanlægget til Metroselskabet.
Metroselskabet overdrog herefter det samlede anlæg til operatøren HRSTS med Metro Service som
underleverandør.
Samtidig afleverede HRSTS og CMT de relevante Safety Cases for Cityringens infrastruktur til den
uafhængige assessor. Den uafhængige assessor udarbejder på dette grundlag sin rapport med
indstilling til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) om sikkerhedsgodkendelse af Cityringens
infrastruktur. Assessorens rapport om Cityringens infrastruktur er, som forudsat, afleveret til TBST 29.
juli 2019. Assessorens rapport indeholder, som forventet, en række forbehold, som skal afklares i de
nærmeste uger, blandt andet gennem de test, som Metroselskabet har valgt at overtage fra CMT (jf.
afsnit nedenfor), så
TBST’ e delige godke delse ka aseres på e opdateret assessorrapport ude
eller med kun få ikke-væsentlige forbehold.
Cityringstogene er typegodkendt af TBST og testning og godkendelse af de enkelte tog er, ligesom
behandlingen af safety cases for stationerne, i fuld gang hos både assessor og TBST, ligeledes i
overensstemmelse med tidsplanen.
Efter opnåelse af HO/TO-milepælen og aflevering af Safety Cases til den uafhængige assessor udestår
entreprenørernes udbedring af fejl og mangler
– såkaldt ’s aggi g’ –
på de fysiske arbejder, herunder
AF-arbejderne og M&E-arbejderne, som dog på grund af projektets størrelse er ganske omfattende,
samt tests af en række tekniske systemers funktionalitet. CMT er af den opfattelse, at deres medvirken
til disse tests ikke indgår i kontrakten, hvilket Metroselskabet er uenigt i. For at sikre rettidig
gennemførelse af disse tests har Metroselskabet derfor nu besluttet at overtage denne opgave fra
CMT og selv gennemføre den med bistand fra ekstern ekspertise. Metroselskabet vil efterfølgende
søge disse udgifter modregnet iht. kontraktens bestemmelser.
Hertil kommer gennemførelsen af Operational Trial Run, hvor det testes, at Cityringens drift og
vedligeholdelse kan gennemføres hensigtsmæssigt, når Cityringen åbner for passagerer. Trial Run, der
udgør e del af gru dlaget for TBST’ godke delse af
infrastrukturen og Metro Service som drifts- og
vedligeholdelsesorganisation, gennemføres parallelt med den uafhængige assessors evaluering og
TBST’
arbejde med sikkerhedsgodkendelse af det samlede system.
Det skal understreges, at selv med disse forberedende tiltag
herunder især Trial Run, hvor de
tekniske systemer afprøves i praksis, og drifts- og vedligeholdelsesorganisationen får mulighed for at
træne inden åbningen for passagerer - må det forventes, at Cityringen, som alle nye højtekniske
systemer, i den første driftsperiode vil møde såvel tekniske som betjeningsmæssige udfordringer,
Side
4
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
såkaldte ’ ør esygdo
e’.
Driftsoperatøren vil - ligesom Metroselskabet - have fuld fokus på at
forebygge og begrænse omfanget af gener for de kommende passagerer og for at løse de problemer,
som uundgåeligt opstår, så hurtigt som muligt. Træning i hurtigt at afhjælpe sådanne
’ ør esygdo
e’ i dgår etop so e af opgaver e u der Trial
Run.
Det skal særligt nævnes, at afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen (M4) vil skulle testes kort tid
efter åbningen af Cityringen. Selv om denne testning i videst muligt omfang vil blive søgt gennemført
på Nordhavnsstrækningen, vil en del af testningen uundgåeligt berøre Cityringens hovedlinje (M3) og
dermed nødvendiggøre ophold i driften. Sådanne nødvendige indgreb i driften vil blive søgt begrænset
til lukning nogle nætter og i enkelte weekender.
For at sikre en effektiv gennemførelse af de resterende arbejder, vil de tidligere omtalte task force
grupper fortsat bistå entreprenørerne såvel med koordination af udbedring af fejl og mangler som
med gennemførelse af de resterende funktionstests samt med tilvejebringelse af et kvalificeret
grundlag for sikkerhedsgodkendelsen, herunder gennem besvarelse af spørgsmål fra såvel assessor
som TBST under evaluerings- og godkendelsesprocessen. Dette skal særligt ses på baggrund af den
begrænsede tid, der er tilbage indtil færdiggørelsen af Cityringen, og dermed de begrænsede
muligheder for at genvinde eventuelt tabt tid.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede. Færdiggørelsen af
stationspladserne vil ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende stationer. Alligevel lægger
Metroselskabet vægt på at fremme disse arbejder, så adgangsforholdene for passagererne kan blive
gode helt fra åbningen af Cityringen, og desuden med henblik på, at pladserne så hurtigt som muligt
kan blive givet tilbage til byen og dens borgere.
Ud over pladserne omkring stationerne, rummer Cityringsprojektet også en række fodgængertunneler
og trapper, som skal skabe gode forbindelser for passagererne mellem Cityringen og eksisterende
jernbanestationer, herunder såvel ved København H som Nørrebro Station og Østerport Station. Nogle
af disse anlægsarbejder har vist sig mere komplicerede at gennemføre end forudsat og vil derfor ikke
kunne være færdige til åbningen af Cityringen. Det gælder blandt andet København H, hvor de
optimale forhold for passagererne, som er formålet med forbindelsestunnelen, først forventes opnået
primo 2020.
Når det gælder forbindelsestunnel og -trappe mellem Metrostation og S-togs- og regionaltogsstation
på Østerport, vil denne forbindelse også skulle fungere som redningsadgang. Derfor er det vigtigt, at
denne forbindelse kan stå færdig inden åbningen af Cityringen. Metroselskabet har derfor besluttet at
etablere en midlertidig trappe mellem de to stationer. Den midlertidige trappe forventes at kunne
bruges af passagererne både som redningstrappe og som midlertidig forbindelse mellem de to
stationer. Den permanente forbindelse forventes at kunne færdiggøres i løbet af foråret 2020.
Som offentliggjort ultimo juni 2019 er tidspunktet for åbning af Cityringen fastsat til den 29. september
2019. Dette tidspunkt forventes overholdt, dog fortsat med forbehold for, at kvaliteten af
entreprenørernes grundlag for sikkerhedsgodkendelsen gør det muligt for myndighederne at
godkende inden for den afsatte tidsramme.
*
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdrift for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist som den samlede
procentvise økonomiske fremdrift af de fysiske aktiviteter sammenholdt med den planlagte.
Side
5
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
Herudover er der på begge områder vist den gennemsnitlige månedlige bemanding. Afsnit 4
indeholder en oversigt over fremdriften på tests af de tekniske systemer (SAT) og afsnit 5 en status
over fremdriften på de overordnede System Integration Tests (SIT).
Afsnit 6 indeholder en gennemgang af fremdriften på assessorens accept af de 50 design safety cases
og de 54 as built safety cases.
Side
6
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
2064778_0008.png
2
Status på AF-arbejderne
Som det fremgår af figur 1, nåede produktionen af AF-arbejderne op på de forudsatte 100 pct. ved
udgangen af juni. Herefter udestår alene
ud edri g af fejl og a gler, såkaldt ’s aggi g’, so
grund af projektets størrelse er ganske omfattende, og som normalt vil foregå i en længere periode,
også efter åbning af Cityringen for passagerdrift.
Figur 1: Planlagt og aktuel fremdrift på AF arbejderne
100%
83%
96%
88%
78%
78%
68%
66%
59%
48%
38%
88%
96%
75%
66%
99% 100% 100%100% 100%
99% 100% 100%
80%
60%
40%
23%
33%
38%
56%
47%
Planlagt fremdrift
Faktisk fremdrift
20%
0%
28% 33%
23%
Figur 2 viser, at den gennemsnitlige bemanding i juli var på ca. 170, hvilket er udtryk for, at disse
arbejder er ved at være færdiggjort,
idet ku ’s aggi g’ a gler.
Side
7
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
2064778_0009.png
3
Status på M&E-arbejderne
Figur 3 viser de planlagte og faktisk udførte M&E-arbejder, som nu er færdige. Herefter udestår alene
ud edri g af fejl og a gler, såkaldt ’s aggi g’, so
på grund af projektets størrelse er ganske
omfattende, og som normalt vil foregå i en længere periode, også efter åbning af Cityringen for
passagerdrift.
Figur 3: Planlagt og aktuel fremdrift på M&E arbejderne
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
94%
86%
86%
98% 98% 98% 98% 98% 98% 98% 98% 98% 98% 98% 100% 100% 100%
98
98% % 98% 98% 98% 98% 98% 98% 98% 100%
91% 95% 97%
Planlagt fremdrift
Faktisk fremdrift
apr-19
jul-18
jul-19
sep-18
aug-18
maj-19
nov-18
Figur 4 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af M&E-arbejderne, som i juli var på ca. 125.
Figur 4: Aktuel bemanding M&E arbejderne
500
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
385 390 395
360
Aktuel bemanding
125 115
120
155 150 150 140
125
195 210 195
65
mar-19
apr-18
apr-19
jul-18
sep-18
aug-18
okt-18
maj-18
maj-19
nov-18
dec-18
jan-19
jun-18
feb-19
mar-19
jun-19
jul-19
aug-19
dec-18
sep-19
okt-18
jan-19
jun-18
feb-19
jun-19
Side
8
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
2064778_0010.png
4.
Status på
CMT’
SAT-tests
tests af de enkelte tekniske systemer
Figur 5 illustrerer fremdriften på de sikkerhedsrelaterede tests af de tekniske systemer (SAT-tests).
Antallet af sikkerhedsrelaterede SAT-tests er meget stort, men testene er samlet i testpakker for hvert
system. Som det fremgår af figur 5, er der ved udgangen af juli 2019 gennemført 121 SAT-tests, hvilket
er under det planlagte antal på 143. De manglende 22 SAT-tests er de afsluttende test af
brandalarmer, Fire Alarm Systems (FAS). Den manglende afslutning af disse tests skyldes, at dette
forudsætter inspektion fra Dansk Brandteknisk Institut (DBI), og at dette har taget længere tid end
forventet. Efter aftale har DBI nu sat yderligere ressourcer ind på opgaven. Det er desuden aftalt med
de uafhæ gige assessor, at eha dli ge af safety ase e ikke afve ter DBI’
inspektionsrapporter,
men at disse i stedet indarbejdes efterfølgende uden at forsinke den samlede godkendelsesproces.
Figur 5: Planlagt og aktuel fremdrift på på CMT' SAT tests
160
140
120
106
Planlagt fremdrift
62
Faktisk fremdrift
143
121
100
80
60
40
20
0
maj-19
jun-19
jul-19
14
14
Side
9
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
2064778_0011.png
5
Status på arbejdet med System Integration Tests (SIT)
Som det fremgår af figur 6, skal der samlet gennemføres 44 overordnede System Integration Tests. Af
disse kan 10 tests først afsluttes efter MRO, dels fordi de forudsætter erfaringer fra en periode med
normal drift og vedligeholdelse af en bane med passagerer, dels fordi nogle af testene involverer både
M3 og M4, det vil sige både Cityringen (M3) og Nordhavnsafgreningen (M4), og derfor først kan
gennemføres i forbindelse med testningen af Nordhavnsafgreningen.
Af de 34 System Integration Tests, der er forudsat afsluttede før MRO, er 27 tests færdiggjort, 4
systemer pre-testet og 3 tests endnu ikke påbegyndt. Alle de sikkerhedsrelaterede System Integration
Tests, hvis resultater skulle indgå i de medio juli afleverede safety cases, er gennemført. Herefter
udestår de System Integration Tests, der vedrører systemernes funktionalitet, og som blandt andet
indgår i Trial Run. CMT er af den opfattelse, at deres medvirken til disse tests ikke indgår i kontrakten,
hvilket Metroselskabet er uenigt i. For at sikre rettidig gennemførelse af disse tests har Metroselskabet
derfor nu besluttet at overtage denne opgave fra CMT og selv gennemføre den med bistand fra
ekstern ekspertise. Metroselskabet vil efterfølgende søge disse udgifter modregnet iht. kontraktens
bestemmelser.
Figur 6: System Integration Tests
Required to be
completed
4
3
13
13
6
1
0
3
1
44
Tests Completed
and Passed
1
1
8
12
2
1
-
2
-
27
Tests Completed
with Outstandings
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Test
Pre-Tested
Performance Tests
Normal Operation Tests
Fallback Operation Tests
Emergency Operation Tests
Depot Operation Tests
Environmental Tests
Electrical Tests
Structural Tests
Software Validation Tests
Total
-
-
1
-
3
-
-
-
-
4
Side
10
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
2064778_0012.png
6
Status på arbejdet med safety cases
Figur 7 og 8 viser det antal design safety cases henholdsvis as built safety cases, som enten er
accepteret eller forventet accepteret af den uafhængige assessor (mørkeblå og lyseblå søjler)
henholdsvis enten er under behandling eller forventet under behandling af den uafhængige assessor
(mørkegrå og lysegrå søjler). Samlet skal der leveres og accepteres 50 design safety cases og 54 as built
safety cases.
Som det fremgår af figur 7, har assessoren ved udgangen af juli accepteret alle 50 design safety cases,
der er således ingen design safety cases under behandling.
Figur 7: Status på Design Safety Cases (CW + TS)
Accepteret af assessor
Under behandling
Forventet accepteret af assessor
Forventet under behandling
46
39
46 45
47 47
48 50
50 50
40
14
13
7
7 8
apr-19 (TRS1)
3 3
maj-19
2
jun-19 (TRS2)
jul-19
jan-19
feb-19
mar-19
Som det fremgår af figur 8, har den uafhængige assessor ved udgangen af juli accepteret 39 as built
safety cases, mens 44 var forventet accepteret. Alle as built safety cases er afleveret til den
uafhængige assessor, men lidt færre end forudsat er accepteret ved udgangen af juli 2019. Årsagen til
assessorens manglende accept af en del af de afleverede as built safety cases er, at det er aftalt med
såvel den uafhængige assessor som TBST, at accepten af as built safety casene for stationerne, de 22
såkaldte byggesags-safety cases, sker løbende gennem juli og begyndelsen af august 2019. Tilsvarende
et det aftalt, at test af de enkelte tog sker løbende gennem juli og august 2019, så den afsluttende as
built safety case for passagertogene først kan foreligge i august 2019.
Når assessoren har accepteret safety casene afleveres disse sammen med assessorens rapport til
sikkerheds y dighede , TBST. TBST’
sikkerhedsgodkendelse består blandt andet af Metroselskabets
afslutning af den samlede byggesag, ibrugtagningstilladelse til infrastruktur og ibrugtagningstilladelse
til rullende materiel. Ligesom operatøren, Metro Service, der har fået godkendt de trafikale
sikkerhedsregler, skal have godkendt de tekniske sikkerhedsregler og uddannelse samt have ændret
Side
11
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
2064778_0013.png
sikkerhedsgodkendelse, ændret sikkerhedscertifikat og licens til at drive jernbane. Trial Run udgør en
del af grundlaget for den samlede godkendelse.
Figur 8: Status på As Built Safety Cases (CW + TS)
Accepteret af assessor
Under behandling
Forventet accepteret af assessor
Forventet under behandling
54
44
35
21
1
jan-19
1
feb-19
1
mar-19
1
apr-19 (TRS1)
1 6
maj-19
7
jun-19 (TRS2)
jul-19
47
36
19
48 48
47
35
39
44
15
10
aug-19
Den uafhængige assessor modtog, som nævnt, alle relevante as built safety cases vedrørende
Cityringens infrastruktur medio juli 2019. Forud herfor havde assessoren haft lejlighed til at gennemgå
og kommentere udkast til disse safety cases, ligesom de to entreprenører havde besvaret assessorens
spørgsmål og imødekommet dennes ønsker om uddybninger. Assessoren kunne derfor, som forudsat,
fremsende sin rapport med indstilling til TBST den 29. juli 2019. Assessorens rapport indeholder, som
forventet, en række forbehold, som skal afklares i de nærmeste uger, blandt andet gennem de test,
som Metroselskabet har overtaget fra CMT, så
TBST’ e delige godke delse ka aseres på e
opdateret assessorrapport uden eller med kun få ikke-væsentlige forbehold.
Side
12
af
12