Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2062334_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
(Status opgjort medio maj 2019)
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Den 22. november 2018 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn
transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede strategi for
fjernbanen fra den 15. november 2017. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som
følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrifice-
ri gsprogra
et) og he sy et til, at DSB’s
ye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt
fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuniseret
(beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede udrulningsstrategi fra efteråret 2017 er baseret på, at
fremdriften i Signalprogrammet i 2018 samlet set har været tilfredsstillende, og det er Banedanmarks vurdering, at
planerne for Signalprogrammet fortsat vil kunne gennemføres indenfor Anlægs- og Trafikplanens rammer.
Baggrunden for anbefalingen er desuden, at Banedanmark i efteråret 2018 gennemførte en simulering af planen for
udrustning af tog, som leverandøren af ombordudstyr leverede i august 2018. Simuleringen blev baseret på forud-
sætninger og risici med det formål at vurdere sandsynligheden for, at udrustningen kan ske i en takt, der understøt-
ter Signalprogrammets udrulningsplan.
På baggrund af simuleringen samt ikke mindst de erfaringer, som nu er gjort med udrustningen af tog og de mulige
mitigerende handlinger, vurderer Banedanmark, at der ikke er anledning til at ændre planen for Signalprogrammet.
Banedanmark vurderer dog også, at der endnu ikke er fuld tryghed for planen, og at yderligere tryghed tidligst kan
opnås i løbet af 2019, når der er opsamlet flere erfaringer med udrustning af IC3. Alle usikkerheder er dermed ikke
elimineret, og det er derfor fortsat Banedanmarks vurdering, at der er behov for at fastholde muligheden for at
gennemføre en alternativ plan, som kan understøtte, at infrastrukturen på hovedstrækningerne er elektrificeret, når
Fremtidens tog er klar til at blive indsat i 2026. Imidlertid viste Banedanmarks analyse også, at immunisering som
alternativ til ERTMS er økonomisk og ressourcemæssigt udfordret.
Forligskredsen blev på mødet i marts 2019 orienteret om Banedanmarks alternativ, hvis udrustningen af IC3 togene
viser sig ikke at forløbe planmæssigt. Det er fortsat implementeringen af det nye signalsystem, som er plan A, og
Banedanmark orienterede på mødet om, at Banedanmark frem mod forligskredsmødet i november 2019 gennemfø-
rer en projektafklaring mhp. yderligere klarhed om den alternative løsning. Her skal forligskredsen desuden vurdere
Signalprogrammets overordnede fremdrift og tage stilling til næste skridt.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurdering af
risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0003.png
2
Resu é
Ombordudrustning
Alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning. Den
overordnede status for projektet er derfor fortsat grøn. 45 tog er nu i drift med nyt ombordudstyr.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-
Frederikshavn generelt er tilfredsstillende. Struer-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro (RO5) ibrugtages
i første kvartal henholdsvis 2020 og 2021, og arbejdet på disse strækninger pågår som planlagt. Banedan-
mark afventer lige nu en konsolideret tidsplanfor den efterfølgende strækning, Vejle-Holstebro (RO4) og
Herning-Skanderborg (7b).
Fjernbane Øst
Der er fortsat dialog med leverandøren om en revideret plan for Roskilde-Køge, som Banedanmark vurderer
kan sættes i drift i december 2019. Konsekvensen for de efterfølgende strækninger
særligt Køge-Næstved
skal undersøges, når en ny plan foreligger. Banedanmark forventer dog fortsat, at ibrugtagning af Køge-
Næstved kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021.
S-banen
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet som forudsat i 2021 pågår fortsat, og den
overordnede status er på den baggrund stadig rød. Banedanmark vurderer, at det må anses for en kends-
gerning, at projektet først afsluttes i 2022. En endelig plan er endnu ikke aftalt med leverandøren. De store
udfordringer lige nu er at kunne opnå enighed om en revideret plan, der indeholder udviklingen af den
tekniske løsning til håndtering af problematikken omkring glatte skinner, samt, at Banedanmark kræver, at
Siemens kontinuerligt arbejder på at hæve systemets kvalitet ved at foretage jævnlige systemopdateringer
med fejlrettelser
også til gavn for de allerede ibrugtagne strækninger. Det er Banedanmarks forhåbning, at
det er muligt at indgå aftale med Siemens om en revideret plan i løbet af juli 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0004.png
3
Metode bag vurderi g af fre drift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt, dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visualiseres som nedenstå-
ende proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forventningen,
at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering over-
streget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Milepæ-
lene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde markeres
milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden problemer;
gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes
at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor
den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For i frastrukturprojekter e fre går ilepæle ”Klar til ibrugtag i g”, so
arkerer det tidspu kt, hvor Ba edan-
mark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidligere end det
tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være markeret ved
måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien forventes udrustet før
den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko, da
status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtagningsfo-
rum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter, om stræk-
ningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner, som skal hånd-
teres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsentlige nøgleleveran-
cer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Banedanmarks direktion orienteres ugentligt om status på dette arbejde, herunder håndtering af fejl og issues. Sta-
tus ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rapportering,
og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Signalprogram-
met ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0005.png
4
Risiko
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af forudsæt-
ninger kan her bl.a. nævnes:
Med Anlægsplanen forudsætter Banedanmark tæt aktivitet og samtidige arbejder med f.eks. Elektrificering-
sprogrammet på visse strækninger.
Anlægsplanen forudsætter lav aktivitet for Signalprogrammet i Østdanmark i perioden omkring 2022-2025
pga. a ge bi di ger og afhæ gigheder. O ve dt er pla e ”tu g”
5-30.
Teststrækningen på Fjernbane Vest nu er sat i drift, men Banedanmark har brug for flere driftserfaringer for
at kunne konkludere på systemets performance. Teststrækningen på Fjernbane Øst er endnu ikke sat i drift,
men der er nu flere erfaringer fra København-Ringsted.
4.1 Forudsætninger
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software relea-
ses først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på
berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici som kan påvirke hele eller dele af programmet. Programrisici
evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller
ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning
på Anlægsplanen.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
Risiko:
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med
andre Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er
en risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer
validator ressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om mulig ansættelse af egne validatorer og ændrede trafikale
løsninger, der ikke kræver validator ressourcer.
Banedanmark har nedsat et team, der registrerer, koordinerer og prioriterer behovet og res-
sourcerne for validatorer på tværs af alle Banedanmarks projekter. Validatorer er tildelt for
2019. Medio 2019 forventes det, at behovet for validatorer bliver planlagt for 2020.
Risiko:
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Operatører kan forsinke ibrugtagning, hvis BDK ikke kan præsentere en acceptabel vedligehol-
delsesplan for strækningen.
Mitigerende handlinger:
Der er følgende handlinger, som løbende vurderes mest effektive for
at reducere risikoen: 1. Ændre udrustningsplanen for at imødekomme ønsker fra Banedan-
marks division, Infrastruktur: 2. Søge dispensation for hele eller dele af normbaseret vedligehol-
delsesarbejde: 3. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes.
Risiko:
Baseret på erfaringer med tidligere softwareudrulninger er det en risiko, at EVC 2.4.4.6
og STM 3.00.11 softwaren, som Signalprogrammet modtager fra Alstom og Siemens, og som de
forskellige togtyper bliver udrustet med, vil have fejl, som kan få indvirkning på Onboard projek-
tet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0006.png
Mitigerende handlinger:
Risikoen bliver løbende vurderet og reduceret bl.a. ved læring fra tests
foretaget på flere lokationer og udrulninger.
Risiko:
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksiste-
rende IT-sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen overvåges og reduceres ved at skabe overblik over svagheder
ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det
uvære de IT’s sikkerhedso råde sa t etablere overvåg i g af ERTMS ko
u ikatio e s
grænseflader.
Risiko:
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t. 4.
Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning. Ansøg-
ningsprocessen er overgået fra BDK til togejer, så risikoen er, at togejer ikke prioriterer ansøg-
ningsprocessen således at godkendelse/tilladelse ikke opnås som ønsket af BDK. Der er en risiko
for, at togejer ka bruge BDK’s behov for pla lagte godke delse/tilladelse for ikke at forsi ke e
strækning som et redskab i en forhandling.
Mitigerende handlinger:
Der er etableret et samarbejde således, at ændringerne fra nuværende
praksis til kommende praksis gennemgås og analyseres sammen af Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen, DSB og Banedanmark for at sikre, at så lidt som muligt i den nuværende arbejdsdeling og
proces vedrørende dokumentation ændres, idet den organisatoriske opsætning mellem Ba-
nedanmark og DSB er afstemt i forhold til dette.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0007.png
4.4 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og vurde-
ringen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde Anlægspla-
nen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Ændringer siden sidst:
Der er denne gang
i ge risikovurderi g af DSB’s MQ, da de første tog u er udrustet. Fra æste
rapport vil fremgå en vurdering af de resterende otte tog til brug på Odense-Svendborg.
Risikovurderingerne er foretaget op imod den seneste plan fra Onboard-projektet, og hvornår togty-
perne skal bruges til de forskellige strækninger.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 Lokaltog Lint41 til november 2020)
DSB IC3:
(6 DSB IC3 til oktober 2019)
DSB ABs
(12 DSB ABs til oktober 2020)
Arriva Lint41
(43 Arriva Lint til juli 2020)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0008.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Der er ikke foretaget en risikovurdering af implementeringen af softwareopgraderingen DK2.0 denne
gang, da der nu er nedsat et ibrugtagningsforum, hvor issues, aktiviteter og leverancer monitoreres.
Den høje risiko for en forsinkelse af (Vejle)-Holstebro er nu indtruffet, idet Banedanmark vurderer, at
ibrugtagning ikke kan ske inden for Anlægsplanen. Risikoniveauet fremgår derfor ikke denne gang.
Thales-Strukton skal levere en revideret plan, som vil skulle risikovurderes.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
Vest EDL Nord DK2.0
(september 2019)
RO8
(Struer)-Thisted
(1. kvartal 2020)
RO5 - Langå-Struer-(Holstebro)
(1. kvartal 2021)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0009.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst. Til næste rapport vil blive foretaget en risikovurdering af Roskilde-
Køge.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO10
(Odense)-Svendborg
(JAN21)
RO7b
Næstved-Rødby
(DEC21)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0010.png
5
Overordnet status:
Fjer ba e O bordudrust i g
Den overordnede status for projektet er fortsat grøn, hvilket skyldes, at alle togtyper forventes udrustet til det tids-
punkt, hvor de skal bruges på en given strækning. 45 tog er nu i drift med nyt ombordudstyr.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte togty-
per skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Banedanmark og Alstom Onboard har i februar 2019 opnået enighed om en aftale, ift. en række kontraktuelle dispu-
ter. Aftalen indeholder desuden en ny tidsplan for ombordudrustningen af den danske togflåde, et nyt bods- og
bonusregime til at understøtte denne tidsplan samt en afklaring af forholdet omkring systembaselinen. Der er fort-
sat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i drift i
forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen, at
milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle afvigelser
for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
MAJ 2019
Behov
:
12 DSB MQ
(Desiro) til
Roskilde-Køge
OKT19
FoC ABs
DEC 2019
Milepæl
i
Trafikplan: 6
udrustede IC3
1. kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
DEC 2020
1. kvt. 2021
Medio 2021
Behov:
12 ABs til Køge-
Næstved
2023
Behov:
96 IC3 Kh-Rg
Behov:
Behov:
12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro
Behov:
Milepæl
i
Trafikplan: 20 IC3 8 MQ til Odense-
Svendborg
Milepæl
i
Trafikplan: 10
udrustede DSB
ABs
5.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (af de 3 er 1 af
typen Indusi)
Antal serietog: 0 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen
Indusi)
Ibrugtag.-
tillad.
•JUN19
•RISK:
middel
Start
serie
•JUN19
6 tog 2019*
•OKT19
•RISK:
middel
20 tog 2020*
•APR20
46 tog 2021*
•OKT20
72 tog 2022*
•NOV22**
96 tog 2023*
•SEP23
*
Milepæle fra Trafikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023
.
** Estimatet er for 79 tog
Der er ingen ændringer siden sidst, og Banedanmark vurderer fortsat, at de seks tog er klar ved udgangen af 2019
som planlagt, ligesom hele flåden på de 96 vil være klar ved udgangen af 2023.
DSB har nu afsluttet deres funktionstest af First of Class-toget med et tilfredsstillende resultat, og der arbejdes nu
frem imod udrustningen af i det første tog i serien. Alle installationsdele som er nødvendige for at kunne igangsætte
udrustningen er klar, og udrustningen igangsættes den første uge i juni som planlagt. Enkelte installationsdele er klar
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0011.png
lidt senere, men der er tæt dialog mellem Alstom og DSB som vil justere installationsproceduren så det kan håndte-
res og ikke forsinke arbejdet.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, målt op mod udrustning af 6 tog i 2019. Ligeledes er risikoniveauet for opnåelse af ibrugtagningstilladelsen
uændret og middel.
5.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet
Ibrugtag.
-tillad.
•Gennemført
APR18
Start
serie
•Gennemført
JUL18
Behov: 12
Roskilde-Køge
•Gennemført
MAJ19 -
dog udestår tilladelse
til level 2 kørsel
KLAR: 20 tog
(alle)
•JUL20
5 mdr.
buffer
BEHOV: 8
Odense-
Svendborg
PRIM21
De 12 første tog er nu udrustet med ombordudstyr og er opdateret med ny software, som inkluderer opdateret
STM. Softwaren blev testet på Køge-Roskilde uge 20 og resultatet heraf var tilfredsstillende. Nu udestår blot opnåel-
se af ibrugtagningstilladelsen til kørsel i level 2. Når den er opnået er togene klar til ibrugtagning af Roskilde-Køge.
Da den første serie nu er afsluttet rapporteres der ikke risiko denne gang. Af næste rapport vil risikoniveauet for de
resterende otte tog, som skal bruges på Odense-Svendborg, fremgå. Designarbejdet for den sidste serie er afsluttet,
og Alstom forventer at igangsætte installationen af FoC planmæssigt i juli 2019. Banedanmark forventer fortsat, at
de otte tog er klar til juli 2020.
5.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 24 ud af 41 er udrustet
Ibrugtag-
ningstillad.
•Gennemført
MAR18
Start
serie
•Gennemført
JUN18
KLAR: 29 tog
Str.-Thisted
•JUN19
6 mdr.
buffer
BEHOV: 29
Str.-Thisted
JAN20
KLAR: 43
(alle)
•JUL20
•RISK:
Ubetydeligt
5 mdr.
buffer
BEHOV: 43
Str.-Holstebr
JAN21
Der er ingen ændringer siden sidst. Der er nu udrustet 25 tog i den første serie, og Banedanmark vurderer, at de
første 29 tog til brug på Struer-Thisted er klar juni 2019 som planlagt. Den samlede flåde på 43 tog vurderer Ba-
nedanmark fortsat vil være klar juli 2020.
Designarbejdet for den anden FoC forløber planmæssigt, og Alstom forventer fortsat at begynde udrustning i juli
2019.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er klassificeret som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 1-
2 måneder, hvilket måles op mod juli 2020.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0012.png
5.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet
Ibrugtagnings-
tilladelse
•Afventer
planlægning
RISK: Middel
Start
serie
MAJ20
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•NOV20
•RISK:
Middel
1 md.
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Alstom forventer at igangsætte installation af den første FoC i juni 2019, hvilket er lidt senere en planlagt, da Alstom
har haft udfordringer med materialeindkøb. Som rapporteret sidst skal togene ikke udrustes med STM og antallet af
installationsdage pr. tog er konservativt sat (10 dage pr. tog mod kun 5 dage for Arrivas Lint41). Det er Banedan-
marks vurdering, at der fortsat er robusthed i planen, og status for de tre første milepæle ovenfor er derfor nu grøn.
Banedanmark vurderer derfor fortsat, at de 12 tog er klar til trafikoverdragelsen i december 2020. Status for be-
hovsmilepælen fastholdes dog gul grundet den sparsomme buffer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, målt op mod at have 12 tog klar til november 2020. Ligeledes er risikoniveauet for opnåelse af ibrugtag-
ningstilladelsen uændret og middel.
5.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 24 er udrustet
BEHOV: 10
Trafikplan
DEC20
KLAR:
12 Køge-
Næstved
•OKT20
•RISK:
Middel
BEHOV:12
Kge-Nstvd
MID21
Ibrugtag.-
tillad.
•NOV19
Start serie
•JAN20
KLAR: 10
•SEP20
2 mdr.
buffer
8 mdr.
buffer
KLAR: 25
•JUL21
Banedanmark vurderer fortsat, at de 12 tog, som skal bruges på Køge-Næstved er klar til oktober 2020 og dermed i
tide til ibrugtagning medio 2021. Der er dermed fortsat en buffer til behovsmilepælen i Anlægsplanen, og status er
derfor fortsat grøn.
Udrustningen af FoC er nu påbegyndt. Som rapporteret er det senere end forudsat og Alstom forsøger at håndtere
dette lille skred i tidsplanen, så den ikke får konsekvenser for opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen inden den næste
fasegodkendelse af Signalprogrammet i november 2019. Som afspejlet ovenfor opnås tilladelsen i november, men
Alstom implementerer en plan, som bringer datoen tilbage til oktober. Banedanmark vurderer også fortsat, at der er
robusthed i planen til at håndtere at udrustningen er gået senere i gang end planlagt. Status for ibrugtagningsmile-
pæle er i visualiseri ge af ”De kritiske vej” ove for u arkeret gul, e det er altså fortsat Ba eda arks vur-
dering, at tilladelsen opnås som forudsat.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, som måles op mod oktober 2020.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0013.png
5.2.6 DSB IR4
Design & klar til indkøb til
FoC
•OKT19
Ibrugtagnings-tilladelse
Start serie
Tog Klar
DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige robusthed i til-
gængeligt materiel. Det er fortsat Banedanmarks anbefaling, at der først træffes beslutning om serieudrustning af
IR4-toget, når udrustning af IC3-toget er i god gænge. Banedanmark fortsætter, som besluttet, designarbejdet med
IR4 med henblik på at lave et IR4 First of Class.
Ved fasegodkendelsen 2019 af Signalprogrammet vil der være et bedre grundlag for at vurdere, om fremdriften med
IC3 er så stabil, at arbejdet med IR4 bør fortsætte. Der skal senest træffes beslutning om at udruste IR4 primo 2020,
hvis udrustningen af serien skal igangsættes i tide.
5.2.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men er
ikke påkrævede til en specifik strækning. Alstom har nu gennemført de dynamiske tests og forbereder nu sikker-
hedsdokumentationen, så der kan søges om ibrugtagningstilladelse.
5.2.8 DSB ET (Øresundstog)
Ejerne af de svenske Øresundstog gennemfører i øjeblikket et udbud af ERTMS-udrustning samt dansk og svensk
STM i alle sve ske Øresu dstog. Udrust i g af DSB’s Øresu dstog er
medtaget som en option i udbuddet. Udrust-
ningen af de danske Øresundstog forventes derfor gennemført som en del af det svenske udbud. De nærmere pla-
ner forudsættes endelig afklaret mellem de relevante parter på baggrund af de indkomne tilbud, der forventes mod-
taget i oktober 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0014.png
6
Overordnet status:
Fjer ba e Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-Frederikshavn
fortsat er tilfredsstillende. Struer-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro (RO5) ibrugtages i første kvartal hen-
holdsvis 2020 og 2021 og arbejdet på disse strækninger pågår som planlagt. Banedanmark undersøger hvilke konse-
kvenser de nye planer for RO8 og RO5, får for den efterfølgende strækning, Vejle-Holstebro (RO4).
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er defineret i Anlægsplanen 2018. Den første strækning, Frede-
rikshavn-Lindholm er sat i drift, og fokus er derfor på at sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af ho-
vedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens
tog.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
2021
Ultimo 2021
Ultimo 2024
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
Driftstabilt produkt inkl.
Start installation
Lindholm- Frederikshavn RDT på Thisted-Langå-
Aarhus-Aalborg
Holstebro
Ibrugtagning af Aarhus-
Ibrugtagning Fredericia-
Aalborg
Aarhus (forudsætning
for elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL)
Banedanmark forventer fortsat at kunne implementere softwareopgraderingen DK2.0 i september 2019. Status er
derfor fastholdt grøn. Næste skridt er at færdiggøre det generiske sikkerhedsvurderingsdokument (GASC), som Ba-
nedanmark nu forventer at færdiggøre til slutningen af maj 2019 mod april, som senest blev rapporteret.
Der er nu nedsat et ibrugtagningsforum og Banedanmark har derfor ikke foretaget en risikovurdering af leverancen
til denne rapport, da håndtering af issues og monitorering af aktiviteter og leverancer nu foregår i det forum. Derfor
udgår proceslinjen også denne gang.
Driften på strækningen med den nuværende softwareversion (DK1.0) forløber overordnet som den skal, og der er
fortsat generelt tilfredshed med systemets performance. Det er dog fortsat Banedanmarks vurdering, at leverandø-
ren ikke kan bestå pålidelighedstesten med det nuværende fejlniveau. Banedanmark vurderer fortsat jf. proceslinjen
ovenfor, at endelig accept af strækningen kan gives 2. halvår 2019.
6.2.2 Thisted-(Struer) (RO8) (ekskl. Struer St.)
Design
Gennemført
Installation
MAJ19
JUN19
Test*
Gennemført MAR19
Ibrugtag-
ningstilladel.
DEC19
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2020
RISK: Middel
3 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2020
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Banedanmark forventer at ibrugtage strækningen i første kvartal 2020 med en buffer på 3 måneder i forhold til me-
dio 2020, som Anlægsplanen tilskriver.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0015.png
Færdiggørelsen af de sidste installationsarbejder er rykket yderligere en måned, men leverandørens plan viser, at
forsinkelsen ikke vil påvirke efterfølgende milepæle. Status er dog fortsat gul, da det nu er tredje gang Banedanmark
rapporterer om en forsinkelse for denne milepæl. Det er fortsat Banedanmarks forventning, at ibrugtagningstilladel-
sen opnås i december 2019. Inden sommerferien er det planen at gennemføre pålidelighedstests af overkørslerne.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til at være klar til ibrugtagning af strækningen i 1. kvartal 2020.
6.2.3 Langå-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Design
Gennemført NOV18
Installation
AUG19
OKT19
Test*
JAN20
Ibrugtag-
ningstilladelse
OKT20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
RISK: Ubetydelig
Ibrugtagning
Anlægsplan
DEC20 (K21)
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Banedanmark forventer fortsat at ibrugtage strækningen i første kvartal 2021. Installationsarbejdet har været på
pause grundet manglende installationsgodkendelser, men Thales-Strukton planlægger at genoptage det i starten af
juni. Thales-Strukton forventer dermed at kunne afslutte installationsarbejdet i oktober 2019. Banedanmark vurde-
rer, at dette ikke vil påvirke efterfølgende milepæle, hvorfor status fastholdes grøn.
Testen af installationsarbejdet (i form af Site Integration Test) er fortsat planlagt til efteråret 2019 og Site Accep-
tance Testen er fortsat planlagt til starten af 2020, hvilket skal lede til ibrugtagningstilladelsen i oktober 2020.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som ubetydeligt. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på
under 1 måned, som vurderes i forhold til ibrugtagning af strækningen i 1. kvartal 2021.
6.2.4 (Vejle)-Holstebro (RO4)
Design
Afventer planlægning
Installation
Afventer
planlægning
Test*
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning**
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. kvt. 21
*Start SAT (Site Acceptance Test)
** Strækningen kan først sættes i drift, når Langå-Struer-(Holstebro N) er ibrugtaget (1. kvt. 2021).
Den endelige plan for strækningen udestår forsat, hvorfor der heller ikke denne gang fremgår datoer af proceslinjen.
Ibrugtagning af strækningen er bundet af, at Langå-Struer-(Holstebro) er ibrugtaget forinden. Næste skridt er såle-
des stadig, at Thales-Strukton præsenterer en opdateret tidsplan for strækningen. Baseret på de udkast til tidsplan,
som Banedanmark har modtaget fra leverandøren, vurderer Banedanmark nu, at det ikke længere er sandsynligt at
overholde Anlægsplanen, og status for denne milepæl er derfor ændret til rød denne gang. Dermed er den høje
risiko for en forsinkelse, som Banedanmark har rapporteret nu indtruffet. Der vil skulle foretages en risikovurdering
af den reviderede plan, når leverandøren har præsenteret en sådan.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0016.png
7
Overordnet status:
Fjer ba e Øst
Der er fortsat dialog med leverandøren om en revideret plan for Roskilde-Køge, som Banedanmark vurderer kan
sættes i drift i december 2019. Konsekvensen for de efterfølgende strækninger
særligt Køge-Næstved
skal un-
dersøges, når en ny plan foreligger. Banedanmark forventer dog stadig, at ibrugtagning af Køge-Næstved kan ske
indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen her-
under. Fokus er at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrificeres, og elek-
triske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af Kø-
benhavn-Peberholm.
2. kvt. 2019
2. kvt 2021
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Ibrugtagning af Køge-
Næstved
(Øst EDL Syd)
Ibrugtagning af
Næstved-Nykøbing F.
(forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af af
København-Peberholm
7.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.2.1 Teststrækning Roskilde-Køge (EDL N)
Design
•Gennemført
*Trial Run gennemført
Installation
•Gennemført
DEC18
Test*
Afventer ny plan
Ibrugtag-
ningstillad.
Afventer ny plan
Klar til
ibrugtagning
December 2019
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2019
På baggrund af de sikkerhedsrelaterede systemfejl har Banedanmark som bekendt besluttet at udskyde ibrugtagning
af strækningen, så fejlene kan rettes inden strækningen sættes i drift. Intensive drøftelser med Alstom om en ny
konsolideret plan for ibrugtagning pågår, og det er Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning kan ske i december
2019. DSB og Banedanmarks Trafikdivision er inddraget i planlægningen, så det sikres, at den nye plan er gangbar
driftsmæssigt. Denne gang fremgår igen proceslinjen, så fremdriften på strækningen kan følges nu ibrugtagning er
udskudt. Tabellen over nøgleleverancer og aktiviteter fremgår ikke denne gang. Banedanmark vil skulle gennemføre
nye testkørsler hen over sommeren og efteråret, men datoer fremgår ikke, før en ny plan er aftalt. Banedanmark
forventer en plan i slutningen af juni og her vil også være taget højde for konsekvensen for Køge-Næstved.
Banedanmark vil til næste rapport lave en risikovurdering af strækningen.
7.2.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Design
•Gennemført
Installation
Test*
Ibrugtag-
ningstillad.
Klar til
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0017.png
*Trial Run gennemført
Afhængigheden til den foregående strækning, Roskilde-Køge, betyder, at planen for Køge-Næstved skal genbesøges.
Når en ny plan foreligger for Roskilde-Køge, vil konsekvensen for de efterfølgende strækninger derfor blive under-
søgt. Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at strækningen kan sættes i drift i overensstemmelse med Anlægspla-
nen, hvorfor status herfor fortsat er grøn.
7.2.3 København-Ringsted (RO1)
Den nye Bane København-Ringsted blev indviet den 31. maj 2019. Efter åbningen af banen vil der blive arbejdet
videre med 0-løsningen
(sportilslutning ved Ringsted Station)
frem til ultimo 2019.
I de første år vil der blive anvendt eksisterende, konventionel signalteknologi (kaldet 5-bloksløsningen) indtil der er
tilstrækkeligt mange tog udstyret med ERTMS til at kunne betjene banen - uden negative konsekvenser for den sam-
lede trafikbetjening. Det forventes, at den nye strækning kan ibrugtage ERTMS fra og med 2024.
7.2.4 (Odense)-Svendborg (RO10)
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•JUL20
Test**
•AUG21
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning
Klar til
ibrugtagning
•NOV21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
•RISK:
høj
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
**Trial Run gennemført
Alstom skulle have leveret en ny plan i april, hvilket ikke skete. Banedanmark har bedt Alstom om at komme tilbage
med en analyse af konsekvensen for Odense-Svendborg af forsinkelsen af Roskilde-Køge. Denne forventes tidligst i
slutningen af juni. Det er derfor også denne gang Alstoms foreløbige konsekvensanalyse, som fremgår af proceslin-
jen, hvor ibrugtagning er estimeret til november 2021. Det er fortsat Banedanmarks oplæg, at Alstom skal fremlæg-
ge en plan, som sikrer ibrugtagning som forudsat i Anlægsplanen. det gælder dog for denne strækning også, at kon-
sekvenserne af udskydelsen af ibrugtagning af Roskilde-Køge kræver en ny vurdering af tidsplanen.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som højt. Der er 60-100% risiko for over 6 måneders forsin-
kelse, hvilket vurderes i forhold til den hidtidigt forudsatte ibrugtagning i januar 2021.
7.2.5 Næstved-Rødby (RO7b)
Design
•MAR20
Installation
•JUL21
•AUG21
Test*
•OKT21
Ibrugtagningsti
llad.
•NOV21
Godkendt
ibrugtagning
•DEC21
•Risk:
Ubetydelig
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
*Trial Run gennemført
Eneste ændring siden sidst er, at installationsarbejdet afsluttes en måned senere. Leverandørens aktiviteter forløber
ellers planmæssigt, og Banedanmark forventer fortsat, at strækningen er klar til ibrugtagning december 2021.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på
1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
Banedanmark har på baggrund af validatorsituationen ikke prioriteret valideringsressourcer til denne strækning i
2020. Banedanmark undersøger derfor, hvad det påfører strækningen af risici, og hvilke måder disse risici kan miti-
geres.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om Statusrapport for Signalprogrammet samt notat fra Banedanmark om ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2062334_0018.png
8
Overordnet status:
S-ba e
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet som forudsat i 2021 pågår fortsat, og den over-
ordnede status er på den baggrund stadig rød. Banedanmark vurderer, at det må anses for en kendsgerning, at pro-
jektet først afsluttes i 2022. En endelig plan er endnu ikke aftalt med leverandøren. De store udfordringer lige nu er
at kunne opnå enighed om en revideret plan, der indeholder udviklingen af den tekniske løsning til håndtering af
problematikken omkring glatte skinner, samt, at Banedanmark kræver, at Siemens kontinuerligt arbejder på at hæve
systemets kvalitet ved at foretage jævnlige systemopdateringer med fejlrettelser
også til gavn for de allerede
ibrugtagne strækninger. Det er Banedanmarks forhåbning, at det er muligt at indgå aftale med Siemens om en revi-
deret plan i løbet af juli 2019.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Projektets kritiske vej består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som senest oplyst i Anlægs-
status, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. Da der ikke er nogen tidsmæssig reserve, er alle ibrug-
tagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkelser af én strækning i udgangspunktet kan påvirke efterføl-
gende trækninger, herunder den sidste strækning, Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO4), som skal ibrugta-
ges senest i 2021, jf. planen fra oktober 2016.
Maj 2018
DORF
ibrugtagning
•Gennemført
Maj 2019
2. kvt. 2019
2019
2020
2021
2021
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
•Ibrugtagning
af
Jægers-
Farum-Ryparken Ringbanen
borg/Klampenb (RO3.1)
(RO6)
org-Svane-
møllen
/Ryparken (RO2)
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
Svanemøllen-
Sydhavn-Køge Carlsberg-
Carlsberg/Bavne (RO5)
Frederikssund/H
høj (RO3.2)
øje Taastrup
8.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.2.1 Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2)
Strækningen blev planmæssigt sat i drift med det nye signalsystem i uge 21. det udvidede driftsberedskab, som altid
er tilknyttet lige efter ibrugtagning af nye strækninger blev kraftigt nedjusteret allerede i uge 23, da driften den før-
ste uge har været meget tilfredsstillende med kun mindre hændelser.
8.3 Status på glatte skinner (sliding)
Implementeringen af den tekniske løsning på problematikken om glatte skinner indgår i drøftelserne med Siemens
om den reviderede udrulningsplan. Det er Banedanmarks opdrag til Siemens, at løsningen skal være implementeret
inden løvfaldssæsonen 2021.