Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2078937_0001.png
1
KLUB
KLUB
l
PENALhUs
l
l
PENALhUs
l
for udsatte og fagligt udfordrede børn
– En metodebeskrivelse til kommuner og skoler
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 77: Henvendelse af 23/9-19 fra Als Research ApS om præsentation af den skoleunderstøttende metode Klub Penalhus om indsatsen og om mulighederne for eventuelt at hjælpe med at udbrede den i Danmark til gavn for de udsatte børn og med henblik på at modvirke negativ social arv (anmodning om foretræde for udvalget)
2078937_0002.png
2
3
Klub Penalhus for udsatte og fagligt udfordrede børn
– En metodebeskrivelse til kommuner og skoler
Udarbejdet af Als Research for Socialstyrelsen
Forfattet af:
Sofie Aggerbo Johansen og Bjarke Følner
Layout:
Sascha Jespersen / saschajespersen.dk
København, 2019
ISBN: 978-87-93373-38-9
Als Research ApS
Ny Vestergade 1, 2.
1471 København K
www.alsresearch.dk
Indhold
Indledning
Udsatte og anbragte børns skolegang
Om metoden
Evaluering og resultater
Implementeringserfaringer
Litteraturliste
4
6
8
10
13
15
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 77: Henvendelse af 23/9-19 fra Als Research ApS om præsentation af den skoleunderstøttende metode Klub Penalhus om indsatsen og om mulighederne for eventuelt at hjælpe med at udbrede den i Danmark til gavn for de udsatte børn og med henblik på at modvirke negativ social arv (anmodning om foretræde for udvalget)
2078937_0003.png
4
5
Indledning
Baggrund
I forbindelse med satspuljeaftalen for 2015-2018 blev
der afsat 35,6 mio. kr. til at forbedre udsatte børns
faglige niveau i folkeskolen. Konkret skulle initiativet
identificere, udvikle og afprøve en række metoder,
som netop havde dette formål.
Én af disse metoder er Klub Penalhus. Metoden har
tidligere været anvendt og afprøvet i Storbritannien
og Sverige under navnet The Letterbox Club, hvor
metoden har vist særdeles positive resultater på fa-
milieplejeanbragte børns faglige niveau i matematik
og læsning
1
. Det var på denne baggrund, at det blev
besluttet, at initiativet skulle afprøves i en dansk kon-
tekst under navnet Klub Penalhus.
Denne metodebeskrivelse har til formål at formidle de
overordnede erfaringer og resultater fra afprøvningen
af projekt Klub Penalhus. Den primære målgruppe for
dette metodenotat er fagpersoner, som arbejder på
det sociale eller skolefaglige område, og som har en
særlig interesse for udsatte børn og unges skolegang.
Publikationen har særligt fokus på implementering af
metoden, hvorfor den er særlig relevant for fagperso-
ner, som er interesseret i at afprøve og/eller inddrage
metoden som et tilbud i kommunen.
sultater i Danmark som dem, man har set i Storbritan-
nien og Sverige, samt om det var muligt at opnå lig-
nende positive resultater med en bredere målgruppe.
Afprøvningen af projekt Klub Penalhus er sket af tre
afprøvningsrunder i hhv. efteråret 2016, 2017 og 2018.
I alt deltog lidt over 200 børn fordelt over 10 kommu-
ner i afprøvningen af projektet.
Den danske afprøvning af Klub Penalhus blandt ud-
satte og fagligt udfordrede børn er blevet evalueret af
TrygFondens Børneforskningscenter, Rambøll Mana-
gement Consulting og VIA University College.
Evalueringen af den danske afprøvning viste, at Klub
Penalhus havde en effekt på profilområdet
afkodning.
Effekten fandtes dog kun blandt fagligt udfordrede
børn. Derudover havde Klub Penalhus effekter på fle-
re trivselsindikatorer. Der var en langsigtet effekt et
år efter afsluttet indsats på trivselsindikatoren soci-
al trivsel samt en effekt på støtte og inspiration lige
efter indsatsen. Desuden var der på SDQ langsigtede
effekter over et halvt år efter afsluttet indsats på
ad-
færdsmæssige symptomer, hyperaktivitet/ opmærk-
somhedsvanskeligheder
samt
total score af vanske-
ligheder
på SDQ. I Klub Penalhus fik størstedelen af
børnene, der deltog i den kvalitative analyse, øget læ-
selyst. Nogle af børnene blev også gladere for at gå i
skole og oplevede, at de blev hurtigere til at læse og
genkende ord.
3
Læs mere om indsatsens evalueringsresultater på
side 11 eller i TrygFondens Børneforskningscenters
evalueringsrapport
Evaluering af skolerettede og sko-
leunderstøttende indsatser i projekt ”Styrket faglighed
blandt udsatte børn i folkeskolen”
eller
i evaluerings-
notatet Evaluering af to skolerettede og skoleunder-
støttende indsatser målrettet udsatte børn.
Målgruppe
Den oprindelige målgruppe for afprøvningen af Klub
Penalhus var anbragte børn og børn i familier, der
modtog en forebyggende foranstaltning efter Servi-
celovens § 52 (udsatte børn). På grund af få tilmeldin-
ger til projektet for denne målgruppe, blev der med
ekstra finansiering fra TrygFonden desuden inddra-
get en øvrig gruppe fagligt udfordrede børn. Dette
skete med henblik på dels at sikre en bedre statistisk
styrke i evalueringen og dels at belyse effekten hos en
endnu bredere målgruppe.
Endvidere var det et krav, at barnet gik i almindelig
folkeskole, og at barnet havde tilstrækkelige dansk-
kundskaber til at kunne deltage i de nationale tests.
Af evalueringsmæssige hensyn var målgruppen af-
grænset til at omfatte elever på 3. og 5. klassetrin.
Formål
I perioden 2016-2018 har Als Research gennemført
en afprøvning af metoden blandt udsatte og fagligt
udfordrede børn for Socialstyrelsen og Ministeriet for
Børn og Undervisning og Ligestilling samt med ekstra
støtte fra TrygFonden.
Formålet med afprøvningen var først og fremmest at
forbedre børnenes faglige niveau i matematik og læs-
ning, således at de opnår de nødvendige kompeten-
cer til at gennemføre en ungdomsuddannelse, som på
længere sigt kan danne grundlag for et velfungerende
voksenliv. Endvidere havde afprøvningen til formål at
teste, om det var muligt at opnå lignende positive re-
Effekter
The Letterbox Club er afprøvet og evalueret blandt fa-
milieplejeanbragte børn i både Storbritannien og Sve-
rige, hvor metoden har vist særdeles gode resultater.
Evalueringer fra Storbritannien viser, at de skolebørn,
som har modtaget pakker fra The Letterbox Club,
har vist fremgang på helt op til 1,5 skoleår i læsning/
stavning og matematik i de nationale tests samt øget
motivation for læring generelt. Desuden vurderer
plejeforældre, at børnenes generelle trivsel forbedres
samtidigt med, at børnene oplever forbedrede skole-
kompetencer.
2
1
Se Socialstyrelsen (2015).
2
3
Se Socialstyrelsen (2015).
TrygFondens Børneforskningscenter (2019a) og TrygFondens Børne -
forskningscenter (2019b).
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 77: Henvendelse af 23/9-19 fra Als Research ApS om præsentation af den skoleunderstøttende metode Klub Penalhus om indsatsen og om mulighederne for eventuelt at hjælpe med at udbrede den i Danmark til gavn for de udsatte børn og med henblik på at modvirke negativ social arv (anmodning om foretræde for udvalget)
2078937_0004.png
6
7
Udsatte og anbragte
børns skolegang
Uddannelse og beskæftigelse
blandt udsatte og anbragte børn
Forskning viser, at udsatte og anbragte børn klarer sig
væsentligt dårligere både uddannelses- og erhvervs-
mæssigt end deres jævnaldrend
4
.
Udsatte og anbragte børn og unge har generelt højere
fravær i folkeskolen, er oftere segregeret i specialtil-
bud og trives dårligere fagligt end ikke-udsatte børn
og unge. Nationale tests i folkeskolen viser, at det fag-
lige niveau blandt udsatte og anbragte børn er mar-
kant lavere end niveauet hos børn i almindelighed i
både dansk og matematik. Færre udsatte og anbragte
børn og unge tager folkeskolens afgangseksamen, og
blandt de, der gør, ligger gennemsnittet to karakterer
under deres jævnaldrendes. Generelt er der også fær-
re blandt de udsatte og anbragte unge, som efter seks
år har taget en ungdomsuddannelse sammenlignet
med øvrige unge
5
.
Generelt gælder det således, at udsatte og anbragte
børn og unge tager kortere uddannelser og klarer sig
dårligere i uddannelsessystemet end deres jævnald-
rende, hvilket kan have store konsekvenser for de-
res voksne liv. En analyse fra Kommunernes Lands-
forening viser, at langt færre tidligere anbragte har
fuldført en kompetencegivende uddannelse og er i
beskæftigelse som 30-årige sammenlignet med deres
jævnaldrende. Til gengæld er der flere af de tidlige-
re anbragte, der er på førtidspension, og flere, der har
været i fængsel i en alder af 30 år
6
.
Der findes mange mulige forklaringer på, hvorfor
udsatte og anbragte børn klarer sig markant dårlige-
re fagligt end deres jævnaldrene. Én forklaring er, at
mange udsatte og anbragte børn og unge er vokset
op med en høj grad af ustabilitet og svigt. Ifølge den
svenske forsker Bo Vinnerljung kan børnenes dårli-
ge skolegang bl.a. tilskrives, at mange udsatte børn og
unge har en dårlig arbejdshukommelse
7
. Dårlig ar-
bejdshukommelse kan hænge sammen med kronisk
stres i barndommen, og mange udsatte og anbrag-
te børn har været udsat for en række stressfaktorer i
form af svigt, flytninger, skole- og anbringelsesskift
og sammenbrud
8
. Endvidere medfører de man-
ge flytninger og skoleskift også, at en del udsatte og
anbragte børn og unge i perioder ikke går i skole og
modtager undervisning
9
.
Der findes også en række undersøgelser, som peger
på, at de professionelle voksne, fx pædagoger, so-
cialrådgivere, skolelærer, plejeforældre mv., omkring
børnene ofte undervurderer anbragte børns skole-
præstationer, samt at der er en tendens til at fokuse-
re på børnenes problemer fremfor ressourcer, hvilket
kan have betydning for, at nogle af børn underpræ-
sterer
10
. Andre undersøgelser peger på, at barnets so-
ciale- og behandlingsmæssige behov i praksis fylder
mere end barnets faglige behov blandt plejeforældre,
sagsbehandlere, pædagoger mv., hvilket kan betyde at
barnets faglige behov ikke prioriteres
11
.
Sidst men ikke mindst er der undersøgelser, som be-
lyser, hvordan samarbejdet på tværs af forvaltninger
og kommuner, utilstrækkelige kompetencer blandt
fagpersoner samt manglende redskaber og utilstræk-
kelige handleplaner kan være barrierer for, at der støt-
tes godt nok op om børnene eller de unges faglige
udvikling
12
.
Skolegangens betydning på længere
sigt
Den svenske forsker Bo Vinnerljung har i mange år
forsket i udsatte og anbragte børns skolegang, og
hans forskning peger på, at et godt fagligt niveau i
folkeskolen har afgørende betydning for udsatte og
anbragte børns chancelighed senere i livet. Han kon-
kluderer på baggrund af en stor longitudinal under-
søgelse, at en god skolegang og uddannelse er den
stærkeste beskyttelsesfaktor for udsatte børns lang-
sigtede udvikling. Omvendt er en dårlig skolegang
den stærkeste risikofaktor for udviklingen af fremtidi-
ge psykosociale problemer såsom selvmordsadfærd,
misbrug og kriminalitet
13
.
Nederlag i skolen bliver således lagt oven på alle de
andre risikofaktorer, som udsatte og anbragte børn
kæmper med. Det er derfor væsentligt, at man har fo-
kus på at støtte børnene og de unge i deres skolegang,
da en velgennemført grunduddannelse kan bidrage
til at sikre, at de opnår selvforsørgelse, undgår ind-
læggelser, misbrug og kriminalitet samt opnår stabile
boligforhold i voksenlivet
14
.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at skolepræsta-
tion er en variabel, som kan påvirkes, men at der er
behov for en ekstra indsats, hvis det skal lykkes at sikre
udsatte og anbragte børn og unge bedre livschancer.
16 % af udsatte børn
og unge har høj faglig
trivsel
sml. med 26 % af
ikke-udsatte børn og
unge
40 % af udsatte børn
og unge går i special-
klasse
sml. med 3 % blandt
ikke udsatte børn og
unge
Udsatte børn og unge
har i gennemsnit 22
dages fravær i 9. klas-
se
sml. med 13 dages
fravær blandt ikke-ud-
satte børn og unge
54 % af udsatte børn
og unge tager folke-
skolens afgangseksa-
men
sml. med 94 % af de
ikke udsatte børn og
unge
Udsatte børn og unge
ligger to karakterer
under deres jævnald-
rende i folkeskolens
afgangsprøve
26 % af udsatte børn
og unge har en ung-
domsuddannelse
seks år efter 9. klasse
sml. med 76 % af ikke
udsatte børn og unge
43 % af tidligere
anbragte unge er i
beskæftigelse som
30-årige
sml. med 77 % af øvri-
ge unge
24 % af tidligere
anbragte mænd har
været i fængsel som
30-årige
sml. med 4 % af øvrige
unge mænd
Note:
Udsatte børn og unge defineres som børn og unge, som har været anbragt uden for hjemmet mindst én
gang i løbet af de seneste fem kalenderår før skoleåret, samt børn og unge, der har haft mindst én individrettet
forebyggende foranstaltning i samme periode, men som ikke har været anbragt.
Kilde: KL (2018a) og Hansen (2015).
7
8
KL (2018b).
Olsen & Montgomery (2017) finder eksempelvis, at anbragte børn
har 0,65 skoleskift mellem 7. og 9. Klasse, sammenlignet med 0,43
skift for børn med forebyggende foranstaltninger og 0,20 skoleskift
blandt ikke udsatte børn.
Se fx Olsen & Montgomery (2017), Lausten et al. (2013) og Bryderup
et al. (2017).
10
11
12
13
14
Se fx Olsen & Montgomery (2017) og Klyvø & Larsen (2016).
Andersen et al. (2008), Perthou et al. (2008) og Bryderup et al. (2017).
Se fx Børns Vilkår (2018) og Perthou et al. (2008).
Vinnerljung et al. (2010).
Vinnerljung et.al. (2011).
4
Se fx KL (2018a), Egelund et al. (2008) og Lausten et al. (2013).
Se Vinnerljungs forskningsoversigt (Vinnerljung, 1998) for interna-
tionale studier vedr. anbragte børns skolegang.
5
6
KL (2018a).
Hansen (2015).
9
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 77: Henvendelse af 23/9-19 fra Als Research ApS om præsentation af den skoleunderstøttende metode Klub Penalhus om indsatsen og om mulighederne for eventuelt at hjælpe med at udbrede den i Danmark til gavn for de udsatte børn og med henblik på at modvirke negativ social arv (anmodning om foretræde for udvalget)
2078937_0005.png
8
9
Om metoden
Klub Penalhus er et skoleunderstøttende tilbud til ud-
satte og fagligt udfordrede børn, som har til formål at
understøtte læring og at hjælpe de tilmeldte børn til
et bedre fagligt niveau i læsning og matematik. Klub
Penalhus består af farvestrålende bogpakker med
skoleunderstøttende materialer, som skal motivere
og engagere børnene. Materialerne i bogpakkerne
skal bl.a. hjælpe med at styrke barnets motivation
for læring, styrke barnets selvtillid og selvværd samt
understøtte barnets engagement i egen læring.
ler. Konceptet bygger på en antagelse om, at pakkerne
vækker en nysgerrighed, motivation og ejerskab hos
barnet, som på sigt kan bidrage til en øget interesse
for læsning og forbedre barnets læsefærdigheder.
Hjemmeside
Klub Penalhus-universet indeholder også en on-
line-platform, hvor børnene kan gå ind på Klub
Penalhus’ hjemmeside og give de tilsendte materialer
stjerner, finde links til andre spændende materialer
og deltage i en konkurrence. Hjemmesiden fungerer
således både som en platform for børnenes videre for-
dybelse i læsningens og matematikkens verden samt
en mulighed for at indhente relevant feedback til er-
faringsopsamling og evaluering.
Se Klub Penalhus hjemmeside og tilmeld dig projektet
på: www.klubpenalhus.dk.
Eksempel på Klub Penalhus pakke
Metodens forskellige elementer
De tilmeldte børn modtager i alt seks farvestrålende
pakker fordelt over 4-6 måneder. Pakkerne er fyldt
med spændende læsebøger og matematikmaterialer,
samt spil, skrive- og læseredskaber. Materialerne er
udvalgt i samarbejde med folkeskolelærere og faglige
konsulenter i dansk og matematik. Hver bogpakke
har sit eget tema og bliver sendt med posten direkte
til det enkelte barn med en personlig hilsen. Samtidig
kan børnene gå på videre opdagelse på initiativets
hjemmeside.
Bogpakkernes indhold
Hver pakke indeholder:
• 2-3 niveausvarende bøger
• Et matematikhæfte
• En hilsen til barnet fra kendte rollemodeller, Hella
Joof eller Jacob Riising
• Et forældrebrev med oplysninger om pakkens ind-
hold til barnets forældre, plejeforældre eller omsorgs-
person
• Skrive-, tegne- og regneredskaber og spil
• Klistermærker med barnets navn på.
Alt indholdet kommer i pakker med farvestålende
stickers på forsiden, som skal bidrage til at øge barnets
motivation til at åbne pakken og undersøge pakkens
indhold. Indsatsen er målrettet barnet, og der er ikke
nogen krav til hvordan omsorgspersonen involverer
sig i projektet, udover at de opfordres til at vise inte-
resse for barnet og pakkerne. Der er heller ikke nogen
krav til hvordan barnet bruger de tilsendte materia-
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 77: Henvendelse af 23/9-19 fra Als Research ApS om præsentation af den skoleunderstøttende metode Klub Penalhus om indsatsen og om mulighederne for eventuelt at hjælpe med at udbrede den i Danmark til gavn for de udsatte børn og med henblik på at modvirke negativ social arv (anmodning om foretræde for udvalget)
2078937_0006.png
10
11
Evaluering og resultater
I følgende afsnit præsenteres de overordnede eva-
lueringsresultater fra udlandet og Danmark
Evaluering og resultater fra Dan-
mark
Den danske afprøvning af Klub Penalhus blandt ud-
satte og fagligt udfordrede børn er blevet evalueret af
TrygFondens Børneforskningscenter, Rambøll Mana-
gement Consulting og VIA University College.
Evalueringen er gennemført som et lodtrækningsfor-
søg, hvilket indebærer, at de tilmeldte børn ved lod-
trækning er blevet inddelt i to grupper; én gruppe, som
modtager indsatsen (indsatsgruppen), og én gruppe,
som ikke modtager indsatsen (kontrolgruppen)
18
. Ved
at inddele deltagerne ved lodtrækning sikres det, at
indsats- og kontrolgruppen i udgangspunktet ikke er
forskellige inden indsatsens start, hvilket betyder, at
de forskelle, der er mellem indsats- og kontrolgruppe
efter indsatsen, må anses at skyldes selve indsatsen
og ikke andre forhold.
Evalueringen har bl.a. omfattet de obligatoriske og fri-
villige nationale test i folkeskolen, den nationale triv-
selsmåling samt en SDQ-måling (Strengths and Dif-
ficulties Questionnaire), der er et kort spørgeskema,
som er blevet udfyldt af børnenes forældre/omsorgs-
personer, og som giver mulighed for at vurdere børn
og unges psykiske trivsel og funktion.
Evalueringen af den danske afprøvning viste, at Klub
Penalhus havde en effekt på profilområdet
afkodning.
Effekten fandtes dog kun blandt fagligt udfordrede
børn. Det gav endvidere positiv effekt på profilområ-
det
tekstforståelse
des mere motiveret barnet var for at
bruge danskmaterialerne i pakkerne. Indsatsen hav-
de ingen effekt på matematik. Derudover havde Klub
Penalhus effekter på flere trivselsindikatorer. Der var
en langsigtet effekt et år efter afsluttet indsats på triv-
selsindikatoren
social trivsel
samt en effekt på
støtte
og inspiration
lige efter indsatsen. Desuden var der
på SDQ-målingen langsigtede effekter over et halvt år
efter afsluttet indsats på
adfærdsmæssige symptomer,
hyperaktivitet/ opmærksomhedsvanskeligheder samt
på den totale score af vanskeligheder.
18
Evaluering og resultater fra ud-
landet
Klub Penalhus er inspireret af The Letterbox Club,
som har vist særdeles lovende resultater i Storbritan-
nien. Den første pilotfase for The Letterbox Club blev
gennemført i 2007. Indsatsen når nu ud til over 11.000
børn i Storbritannien hvert år. Det er også gennemført
pilotfaser af The Letterbox Club i Canada i 2011, i USA
i 2012 og i Sverige i 2015.
Evalueringer fra Storbritannien viser, at de skolebørn,
som har modtaget pakker fra The Letterbox Club, i
de nationale tests har vist fremgang på helt op til 1,5
skoleår i læsning/stavning og matematik samt øget
motivation for læring generelt. Desuden vurderer
plejeforældre, at børnenes generelle trivsel forbedres
samtidigt med, at børnene oplever forbedrede skole-
kompetencer
15
.
En svensk evaluering fra 2016 gennemført blandt 27
familieplejeanbragte børn viser, at børnene i gen-
nemsnit udviklede deres læsealder med seks måne-
der mere end man kan forvente på det halve år, hvor
indsatsen blev gennemført
16
. En anden evaluering fra
2019 gennemført blandt 72 familieplejeanbragte børn
viser, at de deltagende børn i gennemsnit havde for-
bedret deres læsningsalder i afkodning med 2,5 må-
neder over den forventede tidseffekt i forhold til det
aldersgennemsnittet. Kvalitative interview med børn
og plejeforældre viste, at programmet var godt mod-
taget blandt de fleste og indikerede, at det kunne øge
læselyst og involveringen af plejeforældrene
17
.
Som metodisk forbehold kan det nævnes, at effekta-
nalyserne med især de faglige udfald er foretaget på
et mindre antal børn end tilsigtet pga. lav deltagelse i
de frivillige nationale test i matematik og dansk, læs-
ning. Fælles for effektanalyserne er derfor, at der ofte
mangler tilstrækkelig statistisk styrke til at kunne måle
en effekt. Det er derfor værd at bemærke, at dette kan
være en af årsagerne til, at der ikke ses en yderligere
effekt på flere udfald. Desuden har 5.-klasseeleverne
gennemført den frivillige nationale test i dansk, læs-
ning over klassetrinsniveau, hvilket også kan være en
årsag til, at vi generelt ikke finder en effekt på læsning.
I evalueringens kvalitative interview rapporterede
størstedelen af børnene, at deres deltagelse i Klub
Penalhus har haft en indvirkning på deres læselyst, og
flere af børnene rapporterede, at den øgede læselyst
var en følge af, at de følte sig bedre til at læse. Hos en
del af børnene var læselysten styrket, fordi de gennem
Klub Penalhus var blevet præsenteret for litteratur,
som de ikke tidligere havde læst, og som havde fanget
deres interesse
19.
.
15
16
17
Se Socialstyrelsen (2015).
Forsman og Bejbom (2016).
Forsman (2019).
I afprøvningen for Socialstyrelsen er kontrolgruppen dog blevet
tilbudt indsatsen efterfølgende.
19
TrygFondens Børneforskningscenter (2019a) og TrygFondens
Børneforskningscenter (2019b).
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 77: Henvendelse af 23/9-19 fra Als Research ApS om præsentation af den skoleunderstøttende metode Klub Penalhus om indsatsen og om mulighederne for eventuelt at hjælpe med at udbrede den i Danmark til gavn for de udsatte børn og med henblik på at modvirke negativ social arv (anmodning om foretræde for udvalget)
2078937_0007.png
12
13
Tilbagemeldinger fra hjemmesiden
Foruden Trygfondens Børneforskningscenter og Rambøll Management Consultings evaluering har Als Re-
search løbende indhentet tilbagemeldinger fra de tilmeldte børn gennem Klub Penalhus’ hjemmeside. Se nog-
le af de positive tilbagemeldinger nedenfor:
Implementeringserfaringer
Als Research har i perioden 2016-2018 afprøvet Klub
Penalhus blandt lidt over 200 udsatte og fagligt udfor-
drede børn. Derudover er Als Research på baggrund af
de positive erfaringer fra Klub Penalhus i gang med at
gennemføre en lignende indsats Klub Kickstart, som
er målrettet flygtningebørn i samarbejde med Dansk
Flygtningehjælp og forlagene Alinea og Carlsen. I føl-
gende kapitel belyses de overordnede erfaringer og
opmærksomhedspunkter i forbindelse med imple-
menteringen af Klub Penalhus, samt kort om de fore-
løbige erfaringer fra Klub Kickstart.
forældrene ikke har ressourcer eller danskkompeten-
cer til fx at læse med barnet. Det er således ikke et krav,
men bestemt en fordel, at forældrene eller plejeforæl-
drene involverer sig i projektet. Ifølge evalueringen
kan det være en drivende faktor for børnenes læse-
lyst, at de selv får lov at gå på opdagelse i materialet
af lyst uden forældreinvolvering og deadlines fra sko-
len. Omvendt viste evalueringen også, at det, at Klub
Penalhus-pakkerne blev brugt på eget initiativ, var
med til, at noget af materialet i pakkerne aldrig blev
brugt af de børn, som deltog i den kvalitative under-
søgelse.
Derudover var en mulig implementeringsudfordring,
at nogle af familierne ikke var klar over deres deltagel-
se i Klub Penalhus, før de modtog første pakke. Kom-
muner, som ønsker at udbrede indsatsen, bør derfor
være opmærksomme på og tydelige i deres kommu-
nikation til familierne i forbindelse med tilmelding af
børn. Endvidere har det været en udfordring, at flere
af pakkerne kom retur bl.a. pga. flytninger og ikke af-
hentede pakker.
Jeg blev glad for pakken. I er gode til at sende gode ting og bøger.
Jeg er glad for, at jeg blev meldt til Klub Penalhus.
Spændende med rummet.
Elsker stjernerne på himlen og lidt underligt hvad der er derude.
Pakken den var god, og tak for blyanterne, dem er jeg glade for. Jeg synes,
det har været spændende at få pakkerne. Jeg synes, at det er træls, at det
var den sidste pakke, men jeg har været glad for at være med. Tak for at jeg
måtte være med Jacob og Hella.
Organisering og rekruttering
Klub Penalhus er en relativ nem og lettilgænge-
lig metode. Det er en metode, som kan køre relativt
selvstændigt i hjemmene, og som derfor ikke kræver
mange ressourcer fra kommunerne. Organiseringen
af projektet i forbindelse med afprøvningen har været
således, at Socialstyrelsen har været ansvarlig for re-
kruttering af kommuner, kommunerne har været an-
svarlige for rekruttering af børn, mens at Als Research
har været ansvarlig for udvikling og oversættelse af
projektet, udvælgelse af materialer samt den overord-
nede koordinering i forbindelse med udsendelser i
samarbejde med eksterne samarbejdspartnere.
Kommunens opgaver har primært været at rekruttere
og tilmelde børn, herunder indhente tilladelse fra for-
ældre/plejeforældre, at levere lister med navne, adres-
ser og kontaktoplysninger på alle tilmeldte børn og
deres plejeforældre/forældre, samt at oplyse om evt.
adresseændringer undervejs. Herudover har nogle
kommuner understøttet projektet på forskellig vis og
efter eget ønske, fx gennem løbende opfølgnings-
samtaler med forældre og plejeforældre.
Det er en rigtig spændende pakke, og vi glæder os til at komme i gang. Både min far og mig,
glæder os til mange lærerige timer sammen.
Jeg synes alle bøgerne er rigtig gode. Jeg går meget op i de Nordiske guder, så det er lige
noget for mig.
Ud i rummet fangede interessen. Nem at læse og det gav lyst til læsning.
Karmaboy og er også en sjov bog, dog skal den læses med en voksen, da der
er flere ting der skal forklares til teksten og indhold. Der bliver nogen snak om
bogen, der er sjov. Og at Jacob Riising kan finde på alt det sjove.
Jeg synes, at pakken var meget god. MUSTAFAS KIOSK var rimelig sjov, og jeg er i gang med
Karlas Kabale. Den er også sjov.
Jeg synes, at bøgerne var gode, fordi de handler om Danmark. Og kontorsættet var nogen
gode ting, synes jeg, man kan bruge det til mange ting.
Forældreinvolvering
Jeg synes, den var rigtig god og ting man kunne bruge, og bøgerne ser rigtig spændene ud.
Glæder mig allerede til den næste pakke.
En af fordelene ved en indsats som Klub Penalhus er,
at indsatsen også er egnet til børn og familier, hvor
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 77: Henvendelse af 23/9-19 fra Als Research ApS om præsentation af den skoleunderstøttende metode Klub Penalhus om indsatsen og om mulighederne for eventuelt at hjælpe med at udbrede den i Danmark til gavn for de udsatte børn og med henblik på at modvirke negativ social arv (anmodning om foretræde for udvalget)
2078937_0008.png
14
15
Litteraturliste
Økonomiske omkostninger
Følgende afsnit har fokus på at give et indblik i de
økonomiske omkostninger forbundet med imple-
mentering og gennemførsel af Klub Penalhus. Klub
Penalhus er en simpel og forholdsvis omkostnings-
let metode i forhold til metodens potentiale, når det
handler om at give udsatte og fagligt udfordrede børn
et fagligt løft.
Samtidig kan det være relativt vanskeligt at give et
præcist overslag over udgiften pr. barn i en Klub
Penalhus-indsats, da prisen bl.a. afhænger af imple-
menteringsmodellen, herunder om kommunen øn-
sker at udvikle egne materialer og pakker, eller om
kommunen ønsker at købe sig til pakker og admini-
stration af indsatsen. De økonomiske omkostninger
er således forbundet med en vis usikkerhed, da de af-
hænger af den valgte implementeringsmodel. Hertil
skal det endvidere bemærkes, at såfremt kommunen
selv vælger at udvikle materialer vil omkostningerne
naturligvis være størst i starten af projektet, da der her
skal afsættes ekstra tid til udvikling og implemente-
ring af indsatsen, hvorefter omkostningerne kan re-
duceres betydeligt, når der er etableret en fast model
for indsatsen i kommunen.
Nedenfor gives på baggrund af Als Researchs erfarin-
ger fra afprøvningen et prisoverslag over indsatsens
omkostninger.
20
Prisoverslag
Omkostningerne til Klub Penalhus andrager 4.000
DKK ekskl. moms pr. barn ved mindst 100 tilmeldte
børn. Prisen inkluderer alle udgifter til projektadmi-
nistration, indkøb, udvikling og tryk af alt indhold til
pakkerne, pakning og forsendelse af seks pakker pr.
barn, vedligeholdelse og opdatering af hjemmeside
samt en præmie til vinderen af lodtrækningen i ma-
tematikhæfterne. Prisen inkluderer ikke kommunens
egne udgifter til medarbejdertimer etc.
Er du eller din kommune interesseret i at
gennemføre et Klub Penalhus forløb og/
eller høre mere om priser og tilmelding, er
du meget velkommen til at kontakte Als Re-
search, tlf. 33 91 77 78 eller mail:
[email protected].
KL (2018b). Der er god grund til at interessere sig for
udsatte børn og unges skolegang!
Klyvø, Line & Larsen, Mette (2016). Bedre støtte til an-
bragte børn og unges skolegang - Perspektiver fra Kø-
benhavns Kommune.
Lausten, Mette et al. (2013). Anbragte 15-åriges hver-
dagsliv og udfordringer. SFI - Det Nationale Forsk-
ningscenter for Velfærd.
Olsen, Rikke F. & Montgomery, Christopher J. (2017).
Tidligere anbragte og uddannelsessystemet
Klub Kickstart
Als Research har på baggrund af de positive resulta-
ter fra Klub Penalhus i samarbejde med Dansk Flygt-
ningehjælp og forlagene Alinea og Carlsen valgt at
udvikle en lignende indsats til flygtningebørn støttet
af Egmont Fonden. Projektet henvender sig til flygt-
ningebørn, som er kommet til Danmark inden for de
sidste 2 år, og som er i alderen 6-16 år.
Projektet går ligeledes ud på, at de tilmeldte børn i alt
modtager seks farvestrålende pakker, som er fyldt med
spændende læsebøger og matematikmaterialer samt
spil, skrive- og læseredskaber. Indholdet i pakkerne er
udvalgt i samarbejde med faglige konsulenter og fol-
keskolelærere med særligt viden om flygtningebørn.
I hver pakke er der en personlig hilsen til barnet fra én
af Klub Kickstarts to rollemodeller: Jacob Riising og
Nadia Nadim. Desuden indeholder hver pakke et brev
til barnets forældre med oplysninger om pakkens
indhold. Breve til forældre er oversat til de 5 hyppigst
forekommende sprog blandt nytilkomne flygtninge.
Projektet evalueres intern af Als Research, som har
modtaget rigtig positive tilbagemeldinger fra de del-
tagende børn og deres lærere.
Andersen, Dines et al. (2008). Anbragte børns under-
visning. Sammenfatning af tre delrapporter. SFI - Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Bryderup, Inge M. et al. (2017): Familiepleje i Danmark.
Klim.
Børns Vilkår (2018). Svigt af børn i Danmark. Udsatte
børns skolegang. Fokusrapport 2018/1.
Egelund, Tine et al. (2008). Anbragte børns udvikling
og vilkår – Resultater fra SFI’s forløbsundersøgelser af
årgang 1995. SFI - Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd.
Forsman, Hilma & Bejdom, Johanna (2016). Letterbox
Club för barn i familjehem - Resultat från ett pilotpro-
jekt i Stockholm
Forsman, Hilma (2019). Exploring the Letterbox Club
programme’s impact on foster children’s literacy: po-
tent intervention or general support? Oxford Review
of Education
Hansen, Bodil, H. (2015) Analyse af skolegang og ud-
vikling i voksenlivet blandt personer, som har været
anbragt uden for hjemmet som barn. KL.
KL (2018a). Udsatte børn – Nøgletal 2018.
Osborne, Cara et al. (2010). Paired reading as a literacy
intervention for foster children. Adoption & Fostering
34: 17-26.
Perthou, Anette S. et al. (2008). Skolegang under an-
bringelsen. SFI – Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd.
Socialstyrelsen (2015). Afprøvning af den skoleunder-
støttende metode Klub Penalhus – Udbudsmateriale.
Vinnerljung, Bo (1998). Fosterbarns skolgång och ut-
bildning. Socialvetenskapligtidskift, 1, 58-80.
Vinnerljung, Bo et al. (2010). ”Skolbetyg, utbildung och
risker för ugynnnsam utveckling hos barn”, i: Social-
styrelsen Social Rapport 2010, kap 7, s. 227-266.
Vinnerljung, B. et. al (2011). ”School performance in
primary school and psychosocial problems in young
adulthood among care leavers from long term foster
care”, Children and Youth Services Review, 33:12.
Kontakt
20
Følgende prisoverslag er baseret på en udregning Als Research
lavede til TrygFondens Børneforskningscenter i forbindelse med
udvidelsen af målgruppen.
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 77: Henvendelse af 23/9-19 fra Als Research ApS om præsentation af den skoleunderstøttende metode Klub Penalhus om indsatsen og om mulighederne for eventuelt at hjælpe med at udbrede den i Danmark til gavn for de udsatte børn og med henblik på at modvirke negativ social arv (anmodning om foretræde for udvalget)
2078937_0009.png
Design: saschajespersen.dk
16
KLUB
KLUB
l
PENALhUs
l
l
PENALhUs
l