
 

 

 

 

Kulturministeren 

 

Kulturministeriet 

Nybrogade 2 

1203 København K 

 

Tel : 33 92 33 70 

E-mail : kum@kum.dk 

Web : www.kum.dk 

Dok. nr. 15/01356-132 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Kulturudvalg om 

afgivelse af indlæg EU-Domstolens præjudicielle sag C-445/19, Viasat 

Broadcasting UK mod TV 2 Danmark A/S og Kulturministeriet 

 

Indledning 

Østre Landsret har ved kendelse af 29. maj 2019 forelagt tre præjudicielle spørgsmål 

for EU-Domstolen om fortolkning og rækkevidden af bestemmelserne om statsstøtte i 

Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmådes (TEUF) artikel 106-108 og af 

EU-Domstolens dom af 12. februar 2008 i sag C-199/06, CELF, EU:C:2008:79.  

 

Spørgsmålene til EU-Domstolen er stillet til brug for landsrettens behandling af en 

retssag, der er anlagt af Viasat Broadcasting UK1 mod TV 2 DANMARK A/S (TV 2) og 

Kulturministeriet. Sagen handler navnlig om, hvorvidt Kulturministeriet er forpligtet 

til at opkræve såkaldte ”ulovlighedsrenter” fra TV 2, fordi TV 2 i perioden 1995-2004 

modtog unotificeret statsstøtte, dvs. såkaldt ulovlig statsstøtte tildelt uden iagttagelse 

af standstill-forpligtelsen i TEUF artikel 108, stk. 3. Støtten blev efterfølgende 

godkendt af Kommissionen. Viasat har foreløbig opgjort ulovlighedsrentebeløbet til kr. 

1.746.300.000 (ekskl. procesrenter, der udgør et meget betydeligt beløb). 

 

Sagens faktiske omstændigheder 

Retssagen ved landsretten udspringer af den danske stats finansiering af TV 2’s public 
service-forpligtelser i perioden 1995-2002.   

 

TV 2 blev oprettet som en selvejende institution ved lov nr. 335 af 4. juni 1986 om 

ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. (TV2) og påbegyndte sin 

sendevirksomhed i 1988. Det var forudsat ved oprettelsen, at det samlede TV 2 skulle 

bestå af dels en landsdækkende virksomhed, dels et antal regionale virksomheder, som 

skulle oprettes efterfølgende.  

 

Etableringen og driften af TV 2 i den pågældende periode var finansieret af en 

kombination af statslige etableringslån, licensoverførsler samt reklameindtægter. Indtil 

                                                      
1 Viasat har efter sagens anlæg skiftet navn til Nordic Entertainment Group, idet virksomheden dog har oplyst, at den af 

praktiske hensyn fortsætter med at anvende betegnelsen ”Viasat” under retssagen.  

Kulturudvalget  2018-19 (2. samling)
KUU Alm.del -  Bilag 38

Offentligt



 

 

Side 2 

1997 blev salget af TV 2’s tv-reklametid varetaget af et selvstændigt statsejet 

aktieselskab, TV2 Reklame A/S, der havde til formål på forretningsmæssigt grundlag at 

sælge reklameindslag i TV 2.  

 

For så vidt angår perioden 1995-96 var licensfinansieringen af TV 2 reguleret således, 

at TV 2’s andel af licensafgifterne indgik i en særlig fond, der blev benævnt TV 2-

fonden. Denne fond udbetalte licensmidler direkte til de otte regionale virksomheder og 

til den landsdækkende virksomhed efter Kulturministeriets nærmere bestemmelse. I 

fonden indgik desuden overskud fra TV 2 Reklame A/S fremkommet ved selskabets 

nævnte salg af reklamer i TV 2.  

 

TV 2-Fonden og TV 2 Reklame A/S blev nedlagt pr. 1. januar 1997 ved lov nr. 1208 af 

27. december 1996 om ændring af radio- og fjernsynsloven. Den landsdækkende TV 2-

virksomhed overtog herefter selv aktiviteten med salg af selskabets reklametid, ligesom 

den landsdækkende TV 2-virksomhed fra denne dato blev ansvarlig for at fordele 

licensmidler til de regionale virksomheder.2  

 

EU-statsstøttesagen 

Ved afgørelse af 19. maj 2004 i sag K (2004) 1814 (2005/217/EF) fandt Kommissionen, 

at en række af finansieringsforanstaltningerne i perioden 1995-2002 indebar statsstøtte 

til fordel for TV 2. Kommissionen fastslog samtidig, at hele støttebeløbet, bortset fra et 

beløb på kr. 628,2 mio., som Kommissionen klassificerede som overkompensation, 

kunne godkendes som forenelig med det indre marked i medfør af TEUF artikel 106, 

stk. 2.  

 

Afgørelsen blev samme år indbragt for Retten af TV 2, den danske stat og SBS TV og 

SBS Danish Television og efterfølgende annulleret af Retten i Første Instans ved dom af 

22. oktober 2008 i forenede sager T-309/04, T-317/04, T-329/04 og T-336/04, 

EU:T:2008:457. Retten udtalte bl.a., at Kommissionen havde tilsidesat sin 

begrundelsespligt ved i sin konstatering af overkompensation at undlade at tage 

grundig stilling til TV 2’s behov for en kapitalreserve til public service-forpligtelsen, 

som bl.a. kunne bruges til at imødegå udsving i reklameindtægterne. Dommen blev ikke 

anket.  

 

Kommissionen genåbnede herefter den formelle undersøgelsesprocedure vedrørende de 

omhandlede foranstaltninger og traf efter endt undersøgelse en ny afgørelse den 20. 

april 2011 i sag K (2011) 2612 (2011/839/EU). Ved denne nye afgørelse fastholdt 

Kommissionen, at de pågældende finansieringsforanstaltninger indebar statsstøtte, 

men fandt samtidig, at hele støttebeløbet var foreneligt med det indre marked i henhold 

til artikel 106, stk. 2, TEUF. Også denne afgørelse blev indbragt for Retten og senere 

Domstolen. 

                                                      
2 Det har bl.a. været omtvistet under sagen for Østre Landsret, om overførslerne fra den landsdækkende TV 2-virksomhed til 

de regionale TV 2-virksomheder havde karakter af et vederlag for opfyldelsen af den landsdækkende virksomheds public 

service-forpligtelse (som påstået af Viasat), eller om der snarere var tale om en videreformidling af regionernes egne 

licensmidler (som påstået af Kulturministeriet og TV 2). Østre Landsret har i forelæggelseskendelsen tilsluttet sig 

sidstnævnte forståelse. 



 

 

Side 3 

 

Den efterfølgende prøvelse af Kommissionens afgørelse af 20. april 2011 ved EU’s 
domstole resulterede i, at afgørelsen blev endeligt opretholdt i sin helhed ved EU-

Domstolens afgørelser af henholdsvis 8. marts 2017, Viasat Broadcasting UK mod 

Kommissionen, C-660/15 P, EU:C:2017:178, og af 9. november 2017 i sagerne TV2 mod 

Kommissionen, C-649/15 P, EU:C:2017:835, Kommissionen mod TV2, C-656/15 P, 

EU:C:2017:836 og Viasat Broadcasting UK mod TV2, C-657/15 P, EU:C:2017:837. 

 

Konsekvensen heraf er, at det nu er endeligt fastslået, at 

finansieringsforanstaltningerne til fordel for TV 2 – herunder også overførslerne af 

reklameindtægter fra TV 2 Reklame A/S til TV 2 gennem TV 2-fonden i 1995 og 1995 

samt de licensmidler, som det landsdækkende TV 2 modtog med henblik på 

videreformidling til de regionale virksomheder i perioden fra 1997 til 2002 – udgjorde 

forenelig, men unotificeret og dermed ulovlig statsstøtte til TV 2.  

 

Sagen ved Østre Landsret 

Den 28. februar 2006 udtog Viasat stævning mod TV 2 og Kulturministeriet i den sag, 

der i dag verserer ved Østre Landsret, og hvor der nu er forelagt præjudicielle 

spørgsmål for EU-Domstolen. Den principale påstand i stævningen vedrørte et krav om 

erstatning for bl.a. misbrug af dominerende stilling og har ingen direkte forbindelse til 

de spørgsmål, der er forelagt for EU-Domstolen ved Østre Landsrets kendelse af 29. maj 

2019. Den subsidiære påstand angik betaling af kr. 200.000.000 fra TV 2 til staten og 

var støttet på et anbringende om, at hele hovedstolen af den udbetalte statsstøtte til TV 

2 i perioden 1995-2004 skulle tilbagebetales, idet man dog havde valgt at begrænse 

påstandsbeløbet. 

 

Den 12. februar 2008 afsagde EU-Domstolen dom i sag C-199/06, CELF, EU:C:2008:79, 

som har afgørende betydning for den verserende sag ved Østre Landsret. Ved denne 

dom blev det første gang fastslået, at en støttemodtager, som har modtaget ulovlig, men 

forenelig statsstøtte, ikke er underlagt en forpligtelse efter EU-retten til at 

tilbagebetale støtten. En sådan støttemodtager skal i stedet efter artikel 108, stk. 3, 

TEUF, tilbagebetale den utilbørlige fordel, der består i, at den pågældende ikke betalte 

renter, der skulle have været erlagt af det omhandlede beløb svarende til den forenelige 

støtte, hvis han havde måttet låne beløbet på markedet i afventning af Kommissionens 

beslutning – såkaldte ”ulovlighedsrenter”.  
 

Den 30. december 2011 nedlagde Viasat en ny påstand om betaling af ulovligheds-

renter. Viasat gør med udgangspunkt i den ovenfor omtalte CELF-dom gældende, at TV 

2 skal betale ulovlighedsrenter af hele det unotificerede statsstøtte-beløb (som Viasat 

opgør til kr. 5.120.700.000) for tiden fra udbetalingerne af støtten og frem til 

Kommissionens godkendelse af støtten den 19. maj 2004. Ved processkrift af 15. juni 

2018 nedlagde Viasat påstand om tilkendelse af procesrente af kr. 200.000.000 fra den 

28. februar 2006 og af kr. 1.746.300.000 fra den 30. december 2011. 

 



 

 

Side 4 

Østre Landsret har ved kendelse af 29. maj 2019 forelagt tre spørgsmål for EU-

Domstolen.  

 

Det første forelagte præjudicielle spørgsmål angår, om forpligtelsen for en national 

domstol til at pålægge en støttemodtager at betale ulovlighedsrenter, jf. CELF-dommen, 

også gælder i en situation som den foreliggende, hvor den ulovlige statsstøtte er ydet 

som public service-kompensation og fundet forenelig med det indre marked efter artikel 

106, stk. 2, TEUF.  

 

Kulturministeriet og TV 2 gør i Østre Landsretssagen gældende, at forpligtelsen til 

betaling af ulovlighedsrenter, som er fastslået af EU-Domstolen i CELF-dommen, ikke 

uden videre kan overføres på en situation som TV 2’s. Det skyldes navnlig 
kompensation for en public service-forpligtelse, som virksomheden er pålagt af staten, 

og som den ikke ville udføre på markedsvilkår.  

 

Det andet spørgsmål angår, om TV 2 – hvis der altså i udgangspunktet består en pligt 

til betaling af ulovlighedsrenter, jf. spørgsmål 1 – har pligt til at betale 

ulovlighedsrenter af de licensbeløb, som i perioden fra 1997 til 2002 blev overført fra TV 

2 til de regionale virksomheder.   TV 2 og Kulturministeriet gør under Østre 

Landsretssagen gældende, at opgørelsen af et eventuelt ulovlighedsrentekrav må tage 

højde for, at TV 2 ikke havde nogen konkret utilbørlig likviditetsmæssig fordel af disse 

midler, som tilkom regionerne og ikke finansierede TV 2’s egen public service-

forpligtelse. 

 

Det tredje spørgsmål angår, om TV 2 har pligt til at betale ulovlighedsrenter af de 

beløb, der i 1995 og 1996 blev overført fra TV 2 Reklame A/S via TV 2-fonden og i 

realiteten hidrørte fra TV 2’s eget reklamesalg. Kulturministeriet og TV 2 har gjort 
gældende, at TV 2 ikke havde nogen utilbørlig fordel ved at få disse midler stillet til 

rådighed gennem TV 2-fonden, idet der reelt blot var tale om betaling fra levering af tv-

reklametid til private annoncører, som TV 2 også ville have fået uden den særlige 

konstruktion, der gjorde, at midlerne i en kort periode blev til statsstøtte. 

 

Regeringens interesse og argumenter i sagen 

Kulturministeriet er sammen med TV 2 sagsøgt i Østre Landsretssagen og ministeriet 

har en umiddelbar og konkret interesse i EU-Domstolens besvarelse af de forelagte 

præjudicielle spørgsmål. Domstolens besvarelse vil få afgørende betydning for Østre 

Landsrets bedømmelse af, om Viasat kan gennemføre et krav om, at TV 2 skal betale 

ulovlighedsrenter. Hvis et sådant krav gennemføres, vil det selvsagt kunne have 

alvorlige konsekvenser for TV 2’s virksomhed. 
 

 

 

 

 



 

 

Side 5 

Regeringen afgiver indlæg i sagen, hvor der argumenteres for følgende:  

 

 En pligt til at betale ulovlighedsrenter kan ikke gælde for statsstøtte i form af public 

service-kompensation. Kompensationens eneste funktion er at udligne de ekstra 

økonomiske byrder, som støttemodtageren har ved at udføre den offentlige 

forpligtelse. Så længe public service-forpligtelsen er reel og faktisk er opfyldt, opnår 

modtageren ikke en ”utilbørlig” fordel ved, at kompensationen er betalt forud for 
Kommissionens godkendelse af kompensationen  

 

 I TV 2’s konkrete situation er der truffet efterfølgende kommissionsafgørelser, som 
gør, at enhver eventuel utilbørlig fordel under alle omstændigheder ikke længere 

kan siges at eksistere. 

 

 Hvis der består en pligt til betaling af ulovlighedsrenter, må et eventuelt 

tilbagebetalingskrav bero på en konkret vurdering af, om de enkelte 

støtteforanstaltninger har medført en utilbørlig fordel. Dette er ikke tilfældet for de 

licensbeløb, som i perioden fra 1997 til 2002 blev overført fra TV 2 til de regionale 

virksomheder, og de beløb, der i 1995 og 1996 blev overført fra TV 2 Reklame A/S via 

TV 2-fonden og i realiteten hidrørte fra TV 2’s eget reklamesalg. 

 

 

 

Med venlig hilsen 

Joy Mogensen 


