Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del Spørgsmål 112
Offentligt
2081016_0001.png
22. august 2019 - 01:46
Nyhedssøgning...
- Nu vil 3F have, jeg skal indlevere mine godskørselstilladelser
Flemming Skovbjerg har fyret sine to chauffør og solgt to biler som følge af en 3F-sympatikonflikt. Han håber en dag at kunne ansætte
chauffører igen, men lige nu ser det sort ud, for 3F varlser 2. sympatikonflikt mod ham, hvis ikke han indleverer sine godskørselstilladelser til
Færdselsstyrelsen. Privatfoto.
Af Ditte Toft Juste |
22. august 2019 - 01:46
Han har fyret sine to chauffører og solgt to lastbiler fra. Nu har han én bil tilbage og er blevet selvkørende vognmand.
Og det troede Flemming Skovbjerg, FAS Transport Aps i Ringsted så var det, der skulle til for, at 3F Ringsted ville trække deres
varslede 2. sympatikonflikt tilbage.
»Det var det, jeg fik at vide, da jeg havde møde med dem. Men nu har de så stillet et nyt krav, hvor de siger, jeg skal indlevere
mine godskørselstilladelser til Færdselsstyrelsen, før de vil trække næste varslede sympatikonfliktvarsel tilbage. Jeg ved ikke,
hvad jeg skal gøre mere for at komme ud af den her konflikt, der allerede har stillet to chauffører arbejdsløse og næsten lukket
min forretning,« siger Flemming Skovbjerg, der havde sine to chauffører til at køre på Krifa’s overenskomst for godschauffører.
2. konfliktvarsel træder i kraft på mandag 26. august.
3F har retten på deres side, når det kommer til at sympatikonflikte en virksomhed, der ikke har tegnet overenskomst med dem.
Men vandene er delte i branchen, når det kommer til, hvorvidt det så er rimeligt eller ej, at 3F benytter denne metode til at få
virksomheder uden en 3F overenskomst til at tegne en såkaldt tiltrædelsesoverenskomst.
I det seneste, i hvert fald for Lastbil Magasinet, kendte tilfælde på en sympatikonfliktet vognmand var Søren Jakobsen Transport i
Hobro, der oplevede store kunder, hvis lagermedarbejdere ikke måtte læsse bilerne, da de var medlem af 3F eller den virksomhed
de arbejdede for, er medlem af Dansk Erhverv Arbejdsgiver, og de derfor ikke måtte udføre noget arbejde, der på nogen måde
havde at gøre med Søren Jakobsen Transport Aps.
Søren Jakobsen valgte at tegne tiltrædelsesoverenskomst med 3F 4. juni.
Lastbil Magasinet har bedt 3F Midt & Østsjælland svare på, om de har stillet indlevering af Flemming Skovbjergs
godskørselstilladelser som et krav, og om det, at de nu stiller nye krav, før de vil trække den varslede 2. sympatikonflikt tilbage,
er rimeligt?
»Vi har stillet krav om, at virksomheden bekræfter, at den udelukkende i fremtiden, ønsker at køre med 1 godskørselstilladelse (til
ejeren), og derfor ikke ønsker ansatte som kan være omfattet af en overenskomst under 3F.
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Spørgsmål 112: Spm. om kommentar til artiklen »Nu vil 3F have jeg skal indlevere mine godskørselstilladelser« i Lastbilmagasinet den 22. august 2019, og om 3F er i en position, hvor de kan kræve, at en vognmand indleverer sine godskørselstilladelser, til beskæftigelsesministeren
2081016_0002.png
Vi mener ikke umiddelbart at vi stiller nye krav, da vi blot vil sikre, at vognmanden ikke allerede i morgen ansætter nye
chauffører, på de tilladelser han har, udover den ene han selv skal bruge.
Når vi har det fra ejeren af FAS transport, vil vi selvfølgelig ophæve 2. sympatikonfliktvarsel,« svarer Jonas Burmeister,
afdelingsformand for 3F Midt & Østsjælland i en mail.
Relaterede artikler
- Vognmand ikke forpligtet til at indlevere tilladelser
Til forsiden
Forrige artikel
Giv os din kommentar på ovenstående artikel:
Navn
Post nr.
Tlf
Kommentar
By
Email
Adresse
Næste artikel
Send