Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2069110_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om resultater vedr. dieseludsættelse i tog
CVR 10172748
Kære udvalgsmedlemmer,
26. august 2019
Jeg vil hermed orientere om nye resultater fra NFA’s undersøgelse om udsættelse
for dieselpartikler ved at køre i dieseldrevne tog sammenlignet med at køre i el-
drevne tog. Resultaterne blev publiceret d. 11. juni 2019. Resultaterne er
anden del
af NFA’s undersøgelse.
Udvalget blev af daværende beskæftigelsesminister Troels
Lund Poulsen den 9. april orienteret om undersøgelsens
første del,
som viser at ud-
sættelsen for dieseludstødning er større i ældre diesel-drevne tog end i elektriske
tog.
Det er velkendt at dieseludstødningspartikler kan være helbredsskadende, og par-
tiklerne er klassificeret som kræftfremkaldende for mennesker af WHO’s kræft-
agentur, IARC.
Undersøgelsen bygger på ikke-rygende forsøgspersoner, som har kørt tre dage med
tog i hhv. diesel-drevne og elektriske regionaltog. Forsøgspersoner kørte med tog i
3 x 3 dage, heraf 2 x 3 dage i diesel-drevne tog og 1 x 3 dage i elektriske tog.
Undersøgelsen viser, at forsøgspersonerne havde svagt nedsat lungekapacitet og
øget niveau af DNA-skader i blodceller efter, at de havde kørt tre dage med diesel-
drevne tog (af typen Litra ME 1981-1985
som udfases i 2021) sammenlignet med
efter at have kørt med eldrevne tog i tre dage. Det øgede niveau af DNA-skader i
blodceller er en risiko-markør for kræftfremkaldende påvirkninger. Lungemålin-
gerne tyder på en forbigående påvirkning af luftvejene, men der kan ikke konklu-
deres noget om langtidspåvirkningerne af disse undersøgelser.
NFA har i december 2018 udarbejdet et forslag til helbredsbaseret grænseværdi for
dieseludstødning, som Det videnskabelige Kvalitetsudvalg har behandlet på et mø-
de den 8. april 2019, og som forventes behandlet yderligere på et kommende møde
i begyndelsen af september 2019.
Når Det videnskabelige Kvalitetsudvalg har færdiggjort drøftelserne, vil udvalget
aflevere sin vurdering af det videnskabelige grundlag til Arbejdstilsynet, som i
samarbejde med Erhvervsstyrelsen vil lave en vurdering af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser af en grænseværdi for dieseludstødningspartikler. Arbejdstilsynet vil
J.nr.
2019-2309
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 28: Orientering om resultater vedr. dieseludsættelse i tog, fra beskæftigelsesministeren
herefter forelægge mig oplæg til beslutning om fastsættelse af en grænseværdi for
partikler fra dieseludstødning.
Jeg er blevet oplyst, at NFA’s foreslåede niveau for dieseludstødningspartikler er
væsentlig strammere end EU’s nyligt vedtagne grænseværdi herfor, som EU-
landene skal i gang med at implementere.
Til Beskæftigelsesudvalgets orientering vedlægger jeg den nye videnskabelige arti-
kel, og jeg vil løbende orientere udvalget om arbejdet med grænseværdier.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2