Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 5
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Alex Ahrendtsen (DF) har den 2. oktober 2018
stillet mig følgende spørgsmål nr. S 5, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 5:
”Hvad
er ministerens holdning til, at en tredjedel af folkeskolerne vurde-
rer, at de ikke kan opfylde de 45 minutters daglig bevægelse?”
Svar:
Tak for dit spørgsmål. Det er velkendt, at kravet om 45 minutters bevæ-
gelse i løbet af skoledagen, som blev indført med folkeskolereformen, er
et af de elementer i reformen, som mange lærere og skoler har haft van-
skeligt ved at udfolde i praksis.
Nogle skoler har været klar til bevægelse i undervisningen nærmest fra
reformens dag et, mens andre skoler har skullet etablere nye undervis-
ningsformer og rutiner i undervisningen. Artiklen, som spørgsmålet refe-
rerer til, understreger også, at der er flere nuancer i tematikken "bevægel-
se i skoledagen" end blot status for de 45 minutter.
Det er således afgørende, bevægelse indgår i undervisningen på en
me-
ningsfuld
måde, der understøtter elevernes motivation, faglighed og trivsel.
Derfor er det ikke overraskende, at det for nogle skoler tager længere tid
end for andre.
De foreløbige evalueringer af folkeskolereformen indikerer, at de skoler,
som lykkes med at integrere bevægelse i skoledagen, høster gevinster ift.
elevernes trivsel og læring. Der er samtidig et ønske fra lærerne om mere
viden om, hvordan bevægelse kan integreres i fagene på en hensigtsmæs-
sig måde.
Gennem udbredelse af viden og inspiration bidrager Undervisningsmini-
steriet til, at skolerne vælger de gode løsninger lokalt
–
også når det gæl-
der bevægelse. Undervisningsministeriets læringskonsulenter tilbyder
blandt andet inspiration og vejledning til at få mere bevægelse skoleda-
gen.
9. oktober 2018
Sagsnr.: 18/12953