Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 95
Offentligt
2011019_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. februar 2019
Strafferetskontoret
Mads Møller Langtved
2019-0037-0054
995340
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (L 95), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 28. januar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Marie Krarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om, hvordan ordet påvirkningskampagne defineres, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (L 95):
”Vil ministeren redegøre for hvordan påvirkningskampagne de-
fineres og redegøre for om følgende er påvirkningskampagner:
artikler og læserbreve i aviser, opslag på Facebook og Twitter,
opslag på Facebook og Twitter mangedoblet af "trolle" fored-
rag, bogudgivelser, film, videoer placeret på SoMe?”
Svar:
Som det fremgår af pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, har re-
geringen besluttet at styrke indsatsen mod påvirkningsoperationer, der gen-
nemføres af fremmede efterretningstjenester eller på vegne af fremmede ef-
terretningstjenester, og som er rettet mod beslutningstagning eller den al-
mene meningsdannelse.
I lovforslaget anvendes begrebet
påvirkningsvirksomhed,
og det fremgår af
pkt. 3.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt af Justitsministe-
riets besvarelse af 17. januar 2019 af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforsla-
get, at der i begrebet ligger, at virksomheden har til formål at få nogen til at
mene noget bestemt eller foretage en bestemt handling. Påvirkningen kan
f.eks. vise sig ved, at en person øver indflydelse på, influerer, præger, over-
beviser eller styrer en anden person eller en persongruppe. Påvirkningsvirk-
somhed kan ligeledes udøves ved anvendelse af f.eks. tvang eller trusler. På-
virkningsvirksomheden skal være rettet mod beslutningstagning eller den
almene meningsdannelse for at være strafbar efter straffelovens § 108, og
den kan være rettet mod beslutningstagning eller den almene meningsdan-
nelse både i Danmark og i udlandet.
Det er ikke i sig selv afgørende, i hvilken form eller gennem hvilket me-
dium påvirkningsvirksomheden udøves.
Det bemærkes i øvrigt for god ordens skyld, at det ikke i sig selv er strafbart
at udøve påvirkningsvirksomhed, da det bl.a. er et krav for at kunne ifalde
straf efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 108, at der er et
sam-
arbejde
med en fremmed efterretningstjeneste om at udøve denne påvirk-
ningsvirksomhed, og at gerningsmanden har haft forsæt hertil. Der henvises
i den forbindelse til Justitsministeriets besvarelse af 31. januar 2019 af
spørgsmål nr. 35 vedrørende lovforslaget.
2