Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 77 Bilag 1
Offentligt
1957223_0001.png
Sekretariatet
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 15. august 2018
SAGSNR.: 2018 - 1706
[email protected] + [email protected] + [email protected]
ID NR.: 541034
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige
andre love (Karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle mv.)
Styrelsen for Arbejdsmarked og rekruttering (STAR) har ved e-mail af 29. juni 2018
anmodet om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast.
Udkastet vedrører en række ændringer i lov om aktiv socialpolitik, herunder særlig
ændringer af tilbagebetalingsreglerne i kontanthjælpssystemet og i forhold til
boligtilskud. Et centralt element i udkastet er desuden, at såkaldte ”dømte
bandekriminelle” skal have begrænset deres adgang til offentlige forsørgelsesydelser
i en karensperiode på 3 år.
Advokatrådets bemærkninger vedrører alene den del af forslaget, som omhandler en
karensperiode for ”dømte bandekriminelle”.
Advokatrådet kan indledningsvist tilslutte sig forslagets overordnede præmis om, at
den af forslaget omhandlede form for kriminalitet er uacceptabel. Det konkrete
indhold i forslaget giver dog anledning til en række bemærkninger.
Det er Advokatrådets opfattelse, at den forslåede ordning indebærer en afvigelse fra
det grundlæggende princip om, at en dømt/løsladt person kan modtage offentlige
forsørgelsesydelser af forskellig art på lige fod med andre borgere i samfundet. Dette
princip er ellers et vigtigt led i resocialiseringsprocessen hen mod et kriminalitetsfrit
liv efter afsoning.
Princippet blev dog allerede i 2017 fraveget ved lov nr. 674 af 8. juni 2017 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Blokering af hjemmesider og
stop af offentlige ydelser til fremmedkrigere), som indførte en automatisk treårig
karantæneordning i det offentlige ydelsessystem for dømte ”fremmedkrigere”.
Den nu
forslåede ordning vil i lyset af ”bandekonflikten” indføre en lignede ordning,
hvor en person er idømt ubetinget fængselsstraf (eller anden strafferetlig retsfølge af
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0002.png
Sekretariatet
frihedsberøvende karakter) for en overtrædelse, der er omfattet af straffelovens § 81
a.
Anvendelsesområdet for den nye karensperiode vil således være bredere og mere
omfattende
end den nuværende ordning for ”fremmedkrigere”.
Dette særligt set i
lyset af, at straffelovens § 81 a ved lov nr. 672 af 8. juni. 2017 om ændring af
straffeloven, lov om forbud mod ophold i bestemte ejendomme og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket indsats mod rocker- og bandekriminalitet m.v.)
blev udvidet til at også omfatte situationer, hvor der endnu ikke er blevet anvendt
skydevåben m.v., men hvor de pågældende overtrædelser er egnede til at fremkalde
en konflikt mellem grupper/personer, hvor der som led i konflikten anvendes
skydevåben m.v.
Den foreslåede ordning indebærer endvidere en
”automatik”,
således at
karensperioden indtræder for alle dømte uden yderlig beslutningsproces, hvis
kriminaliteten er omfattet af straffelovens § 81 a, og den pågældende person bliver
idømt en ubetinget fængselstraf (eller anden frihedsberøvende retsfølge). Det
betyder, at domstolene ikke eksplicit vil kunne tage stilling til spørgsmålet om
karensperioden, og at karantænen vil kunne indtræde i en bred vifte af mulige
situationer.
Det er på den baggrund Advokatrådets opfattelse, at det ville være ønskeligt, om
lovforslaget indeholdt specifikke overvejelser vedrørende proportionaliteten af de
forslåede tiltag og vedrørende resocialiseringsperspektivet i straffesystemet.
Advokatrådet bemærker desuden, at der er tale om et komplekst udkast til lovforslag,
som vedrører en række retlige områder og rejser en række specifikke problematikker.
Eksempelvis vedrører den forslåede ordning en række ganske forskellige offentlige
forsørgelsesydelser, herunder kontanthjælp, sygedagpenge, barselspenge og
arbejdsløshedspenge. Det betyder, at der er tale om væsensforskellige ydelser, som
tjener forskellige formål, og som udbetales indenfor forskellige ydelsessystemer. Lidt
forenklet kan man f.eks. påpege, at nogle af disse ydelser er baseret på et
indbetalingssystem og/eller -optjeningssystem, mens andre ydelser er fuld ud
offentligt finansierede og dermed ikke indebærer sådanne systemer.
Det forekommer derfor utilstrækkelig, at lovforslag kun i meget begrænset omfang
(jf. forslagets side 35 ff., som eksempelvis kort behandler spørgsmålet om efterløn og
ekspropriation efter grundlovens § 73), tager stilling til denne forskellighed og
overordnet behandler alle ydelser ens.
I den sammenhæng hæfter Advokatrådet sig også ved, at udkastet under pkt. 2.1.3.6.
(Forholdet til grundloven og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention)
bemærker, at forslaget om en automatisk karantæneordning i ydelsessystemet ”rejser
en række principielle spørgsmål i forhold til grundloven og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
(EMRK)”. Advokatsamfundet er enigt
i denne
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0003.png
Sekretariatet
betragtning. Det kan derfor undre, at de konstitutionelle og menneskeretlige
overvejelser i lovforslaget alene er af begrænset og overfladisk karakter. Det er
Advokatrådets opfattelse, at der bør redegøres grundigere for disse perspektiver i det
videre forløb.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
3
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0004.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Njalsgade 72 APostboks 90
2770 Kastrup
Svar på høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af
lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love (Karantæne-
ordning i ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.)
Det vurderes, at initiativerne vil kunne medføre øgede udgifter for Anke-
styrelsen:
Lovforslagets bestemmelser om karantæneordning i ydelsessystemet for
dømte bandekriminelle m.v., vurderes at kunne medføre klagesager,
men personkredsen for disse regler er formentligt relativt begrænset, så
antallet af klagesager må derfor forventes at være af mindre omfang.
Vi bemærker, at Ankestyrelsen den 10. april 2018 har svaret på høring
vedrørende lovforslag om indførelse af beskæftigelseskrav for ret til ud-
dannelses- og kontanthjælp og forlængelse af opholdskravet samt op-
hævelse af bestemmelsen om opholdstilladelse på baggrund af arbejds-
markedstilknytning.
For så vidt angår de økonomiske konsekvenser af dette lovforslag henvi-
ser vi til vores høringssvar af 10. april 2018.
Venlig hilsen
Jette Røgild
16. august 2018
J.nr. 18-43629
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0005.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Brian Kjøller
Anders Østergaard; Vita Hjort Horneman; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Karen Louise Riis; Lone Christensen
Svar på høring af den 29. juni 2018 om Lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige
andre love
2. juli 2018 13:19:58
image001.png
Svar på høring vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre
love (Karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.)
 
Danske A-kasser har ingen bemærkninger til dette lovforslag.
 
Med venlig hilsen
Brian Kjøller
Chefkonsulent
Direkte: 46971704
Mobil: 31729676
Staunings Plads 3,2
1790 København V
Tlf. 35 86 66 00
www.danskeakasser.dk
 
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0006.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
Sendt til
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Cc:
[email protected]
15. august 2018
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-11-0053
Dok.nr. 18115
Sagsbehandler
Kenni Elm Olsen
Direkte 3319 3257
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpo-
litik og forskellige andre love (Karantæneordning i ydelsessystemet for
bandekriminelle m.v.)
1.
Ved e-mail af 29. juni 2018 har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovenstående
udkast til lovforslag.
Datatilsynet har følgende bemærkninger til lovforslaget:
2.
Af udkastet til lovens § 10 fremgår:
”I lov om Udbetaling Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 1507 af 6. december 2016, som æn-
dret senest ved § 16 i lov nr. 674 af 8. juni 2017 og § 2 i lov nr. 743 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 12 i
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk.
2.
Udbetaling Danmark skal samkøre el-
ler sammenstille oplysninger om personer, der ved endelig dom er idømt ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter for en
overtrædelse, der er omfattet af straffelovens § 81 a, med oplysninger fra indkomstregisteret
og med nødvendige indtægtsoplysninger fra andre registre, herunder fra andre myndigheder,
med henblik på kontrol af, om personerne uberettiget har fået udbetalt en offentlig ydelse i
den 3-årige periode, hvor de som følge af dommen er udelukket fra at modtage eller har en
begrænset ret til at modtage offentlige ydelser.« Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9.”
Datatilsynet skal i den forbindelse bemærke, at samkøring i kontroløjemed
skal leve op til de almindelige principper og regler om behandling af
personoplysninger. Da samkøring i kontroløjemed pr. definition vil være at
anse for en indgribende behandlingssituation, skal Datatilsynet pege på vigtig-
heden
af
de
grundlæggende
behandlingsprincipper
i
1
artikel 5, og henstille til, at samkøring altid
databeskyttelsesforordningens
sker med særlig opmærksomhed herpå.
3.
Det fremgår endvidere af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit
2.1.3.1.1, afsnit 2.1.3.4, og afsnit 9, at det er Beskæftigelsesministeriets
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databe-
skyttelse).
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0007.png
2
vurdering, at de foreslåede bestemmelser om videregivelse og samkøring af
oplysninger er i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen, herun-
der artikel 5 og artikel 6, og at lovforslaget ligger inden for rammerne af det
nationale råderum fastsat i forordningen.
Datatilsynet bemærker, at der i databeskyttelseslovens
2
§§ 8, stk. 1, 2, og 5, er
fastsat regler for offentlige myndigheders behandling, herunder samkøring og
videregivelse, af oplysninger om strafbare forhold. Datatilsynet henstiller der-
for til, at der i bemærkningerne til lovforslaget tages stilling til, om lovforla-
get er forenelig hermed, eller om lovforslaget indebærer en fravigelse af reg-
lerne i databeskyttelsesloven.
4.
Datatilsynet forudsætter i øvrigt, at reglerne i databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med behandling af
personoplysninger.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Kenni Elm Olsen
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0008.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Sendt til:
[email protected] [email protected] [email protected]
Artillerivej 55
2300 København S
Tlf. 45 15 36 50
Fax 45 15 01 39
[email protected]
www.dkr.dk
Høringssvar
udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik og forskellige andre love (Karantæneordning i
ydelsessystemet for bandekriminelle mv.)
16. august 2018
DKR-nummer:
18-136-0147
Sagsbehandler:
AKN/ISE
Hermed Det Kriminalpræventive Råds (DKR) høringssvar efter Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering anmodning pr. e-mail den 29. juni
2018.
DKR arbejder for at fremme et trygt samfund ved at forebygge og oplyse
om kriminalitet.
Målet bør være at få disse afsonere ind i den del af befolkningen, der
bidrager til samfundet efter afsoning. Det er en stor udfordring i forhold til
denne gruppe.
Den indgåede aftale risikerer at fastholde gruppen i kriminalitet.
Man burde lade sig inspirere af mulighederne i sociale investeringer og
erfaringer fra High Five.
Med venlig hilsen
Anna Karina Nickelsen
sekretariatschef
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0009.png
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0010.png
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0011.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Thomas Højgaard
Anders Østergaard; Vita Hjort Horneman; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Pernille Bjørnholk
Høring over BM/STAR-lovforslag
20. august 2018 16:49:59
Udkast til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love.DOCX
VS Bemærkninger til lovforslag fra STAR om karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle
mv..msg
Kære alle
Vedhæftet bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og
forskellige andre love (Karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.). Beklager
forsinkelsen.
Med venlig hilsen
Thomas Højgaard
Souschef
Straffuldbyrdelseskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. direkte: 7226 8541
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0012.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
£Koncern Jura (101s146)
Pernille Bjørnholk; £Straffuldbyrdelseskontoret (951s72)
Lars Rau Brysting; Ane Dragsted; Rekha Grue Larsen
VS: Bemærkninger til lovforslag fra STAR om karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle mv.
13. juli 2018 15:01:58
Til Straffuldbyrdelseskontoret
Straffuldbyrdelseskontoret har ved af mail 4. juli 2018 sendt et lovforslag fra STAR om karantæneordning i
ydelsessystemet for bandekriminelle og bedt om direktoratets eventuelle bemærkninger til lovforslaget, således
at disse kan indgå i en samlet besvarelse fra Justitsministeriet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har følgende bemærkninger:
Ad lovforslagets § 10, nr. 4 :
Direktoratet har ikke bemærkninger til kriminalforsorgens underretningsopgave, men bemærker dog, at man
ikke har kendskab til - og derfor ikke mulighed for at foretage underretning om - ændringer eller ophør af
frihedsberøvende retsfølger, fastsat efter straffelovens §§ 68-69. Kriminalforsorgen kan således alene foretage
underretning vedr. løsladelse fra ubetingede fængselsstraffe og prøveudskrivning fra forvaringsdomme.
Direktoratet skal i øvrigt bemærke følgende :
Med lovforslaget foreslås en række begrænsninger i adgangen til at modtage offentlige ydelser for personer, der
er idømt en ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter for en
lovovertrædelse, der er omfattet af straffelovens § 81 a.
Direktoratet finder det uhensigtsmæssigt, såfremt personer, der har forladt bandemiljøet under afsoning, og som
har en exitaftale ved løsladelsen, uden undtagelsesmulighed omfattes af en sådan ordning.
Såfremt en indsat vurderes motiveret og egnet til at indgå i et exitforløb under afsoningen, indgås en exitaftale.
En person, der er i et exitforløb under afsoning, betragtes - på trods af en eventuel banderegistrering - som en
person, der har taget afstand fra bandemiljøet. Exitaftalen indeholder en række krav til personen, som
monitoreres løbende under hele afsoningen. Såfremt vedkommende ikke overholder kravene, afbrydes
exitforløbet. Personer, som formår at holde afstand fra miljøet, og som fortsat er i exit ved løsladelsen, overgår
til de lokale exitenheder og bliver som udgangspunkt efter politiets praksis ikke længere betragtet som
bandemedlemmer ved løsladelse.
I den forbindelse skal det bemærkes, at mange af de personer, der dømmes efter straffelovens § 81 a, idømmes
lange domme. Herved kan personerne have været ude af bandemiljøerne i lang tid, før de løslades. For personer
i exitforløb, som har brug for et forsørgelsesgrundlag for at kunne etablere en tilværelse uden for
bandemiljøerne, vil det være en hindring for fortsat at være frigjort af miljøerne, hvis de efter løsladelse ikke
kan modtage offentlige ydelser i samme omfang som andre. Forsørgelsesgrundlaget indgår i vurderingen af,
hvorvidt prøveløsladelse er tilrådelig. Det bemærkes, at nogle personer i exitforløb ikke vil have brug for
offentlige ydelser, for eksempel fordi de er i arbejde, men der vil være en gruppe, der i en periode kan have brug
for økonomisk hjælp til at komme på fode. At kunne modtage sådan hjælp på lige fod med andre kan derfor
være af væsentlig betydning for, om det lykkes en person at gennemføre sit exitforløb efter løsladelsen.
Det bemærkes herudover, at der er en skrivefejl i afsnit 2.1.3.3.3., 3. sidste afsnit og afsnit 2.1.3.3.4., 2. afsnit
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0013.png
(ikke er / er frihedsberøvet) .
Med venlig hilsen
Janne Bohn-Willeberg
Juridisk vicefængselsinspektør
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Center for Straffuldbyrdelse
Koncern Jura
Strandgade 100
1401 København K
Direkte tlf.: +45 7255 4707
<http://www.kriminalforsorgen.dk> www.kriminalforsorgen.dk
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0014.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
1 - ERST Høring
Anders Østergaard; Vita Hjort Horneman
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love
(Karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.)(ERST Sagsnr: 2018 - 9493)
15. august 2018 09:58:13
Kære Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
 
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget lovforslaget i høring.
 
TER vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet
og har dermed ikke yderligere kommentarer.
 
 
Med venlig hilsen
Andreas Oscar Arenfeldt
Stud.jur.
ERHVERVSSTYRELSEN
Direktionssekretariatet - Team Jura
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291090
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
 
 
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0015.png
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0016.png
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0017.png
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
FTF tager afstand fra forslaget og vil gerne understrege, at retten til dagpenge skal følge den
regulering, der er efter lov om arbejdsløshedsforsikring, og at alle skal have ret til at melde sig
ind i en a-a-kasse og modtage dagpenge, såfremt de opfylder betingelserne herfor. Det er
hele grundlaget for den danske model på arbejdsmarkedet. Samtidig er der tale om at på-
lægge personer, der allerede har udstået deres straf end ekstra straf, der gør det sværere for
dem at bryde ud af bandemiljøet og deltage på arbejdsmarkedet på lige vilkår med andre.
Uhensigtsmæssige og uklare tilbagebetalingsregler
Der foreslås i lovforslaget to mindre ændringer i lov om aktiv socialpolitik. Dels en ændring af
tilbagebetalingsreglerne i kontanthjælpssystemet for at sikre, at der ikke opstår uhensigts-
mæssige tilbagebetalingskrav mod borgere, der har fået medhold i en klagesag. Dels en æn-
dring af reglerne om tilbagebetaling af hjælp til boligindskud, der skal sikre, at tilbagebeta-
lingspligten vedrørende hjælp til boligindskud skal gælde uden tidsbegrænsning.
FTF kan med
glæde konstatere, at der nu rettes op på de uhensigtsmæssige og uklare regler
for tilbagebetaling af offentlige ydelser i lov om aktiv socialpolitik, så det fremover kan undgås,
at borgere i første omgang får en regning, selvom vedkommende har penge til gode.
FTF – Hovedorganisation for 450.000 offentligt og privatansatte
Side 2 af 2
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0019.png
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0020.png
KL's høringssvar til forslag om karantæneordning i
ydelsessystemet for bandekriminelle
KL modtog den 6. juli udkast til lovforslag om karantæneordning i
ydelsessystemet for bandekriminelle mv. i høring.
Karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle
Lovforslaget betyder, at dømte bandekriminelle på samme måde som
fremmedkrigere vil få 3 års karantæne i ydelsessystemet. De berørte
borgere vil i denne periode kun kunne modtage forsørgelsesydelse på
niveau med integrationsydelsen.
Forslaget lægger op til, at Udbetaling Danmark registrerer, hvilke borgere
som er omfattet af karantænen, og giver kommunerne besked, når en
borger modtager en af de ydelser, som er omfattet af ordningen. KL er
enig i, at dette som udgangspunkt er den rigtige måde at sikre en fælles
kontrolindsats.
Modsat ordningen med fremmedkrigere får kommunerne allerede i dag
besked fra Kriminalforsorgen, inden borgere løslades og f.eks. skal have
hjælp til at søge om kontanthjælp. KL foreslår derfor, at Kriminalforsorgen
også i denne besked skal give kommunen oplysninger om, at borgere er
omfattet af karantæneordningen. Derved sikres det, at kommunerne altid
får besked om, at borgeren er omfattet af ordningen inden den første
udbetaling af ydelsen. Kommunen vil således ikke være afhængig af, at
borgeren ved ansøgninger gør opmærksom på, at de er omfattet af
karantæneordningen. Derved mindskes tilbagebetalingskrav for allerede
udbetalte ydelser, som erfaringsmæssigt er meget svære at opkræve.
Kommunerne vil være afhængige af at modtage oplysninger fra
Kriminalforsorgen enten direkte eller via Udbetaling Danmark for at sikre,
at de nye karantæneregler overholdes. Derfor er det helt afgørende, at
der etableredes de nødvendige arbejdsgange, som sikrer hurtig besked
til de relevante myndigheder. Det skal desuden bemærkes, at
kommunerne ikke kun har brug for oplysninger om løsladelse efter
afsoning, men også for oplysninger om domme, hvor pågældende ikke
(straks) indsættes til afsoning, men alligevel er ramt af karantænen.
Som led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategis fokus på at skabe
bedre og mere sammenhængende borgerforløb arbejdes på at forbedre
samarbejdet mellem Kriminalforsorgen og kommunerne, herunder deling
af data. KL forslår, at udveksling af oplysninger om dømte
bandekriminelle også skal indgå i dette projekt.
Dato: 15. august 2018
Sags ID: SAG-2014-02118
Dok. ID: 2607982
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3450
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0021.png
Dato: 15. august 2018
Ændring af tilbagebetalingsregler ved medhold i klagesager
Lovforslaget ændrer reglerne for tilbagebetaling i aktivloven i sager, hvor
borgeren får medhold i en klagesag, og derfor skal have efterbetalt en
ydelse. Ændringen betyder, at borgeren får overskuddet efter skat
udbetalt med det samme, også i sager hvor det vedrører to skatteår. KL
er enig, at ændringen er til gavn for både borgere og kommuner, og KL
støtter derfor ændringen.
Tilbagebetaling af boligindskudslån
Lovforslaget indeholder også forslag om ændring af den særlige
bortfaldsregel for boligindskudslån ydet efter aktivloven. Ændringen
betyder, at kommuner nu også efter 3 år kan kræve penge for
boligindskud tilbagebetalt, når borgeren fraflytter lejligheden og får
indskuddet udbetalt, som kommunen har ydet hjælp til. Da forslaget
stammer fra KL, er vi naturligvis meget tilfreds med denne ændring, som
vil kunne mindske de kommunale afskrivninger af gæld på
boligindskudslån.
Sags ID: SAG-2014-02118
Dok. ID: 2607982
E-mail: BRS@kl dk
Direkte: 3370 3450
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Henrik Thomassen
Brian Siggaard
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0022.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
John Hatting
Anders Østergaard; Vita Hjort Horneman
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering; Justitsministeriet
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love
(Karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.)
3. juli 2018 11:31:47
image001.png
Høringssvar fra Kriminalforsorgsforeningen - integrationsydelse til bandemedlemmer. Juli 2018.pdf
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Att. Anders Østergaard, [email protected]  og Vita Hjort Horneman, [email protected]  
samt cc. til [email protected]  og [email protected]
 
Se venligst vedhæftede høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
og forskellige andre love (treårig karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.)
 
 
Med venlig hilsen
John Hatting
Kriminalforsorgsforeningen
Stavnsbjergvej 11
2650 Hvidovre
T:3331 4312
T: 7255 7727
 
 
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0023.png
K
RIMINALFORSORGSFORENINGEN
Tilsluttet FTF og Centralorganisationen af 2010
KFF, Stavnsbjergvej 11
2650 Hvidovre
[email protected]
www.Kriminalforsorgsforeningen.dk
Telefon 33314312
Til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att. Anders Østergaard,
[email protected]
og
Vita Hjort Horneman,
[email protected]
samt Cc. til
[email protected]
og Justitsministeriet
[email protected]
Høringssvaret er fremsendt pr. e-mail
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre
love (Karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.)
I Kriminalforsorgsforeningen nærer vi særlig bekymring i de tilfælde, hvor personer omfattet af
den særlige bandebestemmelse, har forsørgelsespligt. Her vil konsekvenserne være særligt
udtalte for børnene, som vil lide under det meget lave indkomstgrundlag.
Det er en velkendt kriminologisk problemstilling, at kriminalitet smitter og påvirker næste
generation. Smitterisikoen må antages at blive forstærket af det meget lave
forsørgelsesgrundlag, som integrationsydelsen udgør.
Se eksempelvis:
https://www.rockwoolfonden.dk/publikationer/kriminalitet-smitter/
Kriminalforsorgsforeningen skal derfor som minimum foreslå, at forsørgere undtages fra
forslagets bestemmelser.
Herudover bør der affattes undtagelsesbestemmelser for de personer, der indgår i
uddannelses- og exitforløb, således at den bandekriminelle motiveres til at forlade banden, de
kriminelle miljøer og ad den vej bliver nyttige samfundsborgere med beskæftigelse.
Kriminalforsorgsforeningen skal i det hele taget fraråde, at lovforslaget vedtages.
Sidste forår vedtog et bredt flertal Bandepakke III og gav banderne et såkaldt tredobbelt gok i
nødden: Nu kunne man få fordoblet fængselsstraffen, hvis man dømmes efter den særlige
bandebestemmelse, man mister sin prøveløsladelse og man kan få op til 10 års opholdsforbud
i den kommune, hvor man måske har børn og familie. Med det aktuelle forslag, øges straffen
potentielt med tre yderligere år, hvor bandekriminelle (og dennes børn) vil være på
’i tegratio sydelse’.
Kriminalforsorgsforeningen
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Forslaget omfatter stort set alle former for overførselsindkomster, herunder dagpenge:
• Udda elses-
og kontanthjælp
• Revalideri gsydelse
• Ressour eforlø sydelse u der ressour eforlø eller jo afklari gsforlø
• Ledighedsydelse
• Folkepe sio
• Førtidspe sio
• Flekslø tilskud
• Tilskud til selvstæ digt erhvervsdrive de so følge af e varigt og væse tligt edsat
arbejdsevne
• Ar ejdsløshedsdagpe ge
• Feriedagpe ge
• Efterlø
• Sygedagpe ge
Barselsdagpenge
• Fleksydelse
På Christiansborg vil man sætte folk i fængsel i rigtig mange år, og med de rekordlange straffe
og det efterfølgende uset lave ydelsesniveau stavnsbinde lovbryderen til banden.
Men forholdsvise nye tal viser, at det er muligt at påvirke bandemedlemmerne til at opgive
deres kriminelle løbebane.
Kun syv pct. af de personer, som politiet havde registreret som indvandrerbandemedlemmer i
2009, var fortsat bandemedlemmer pr. 1. januar 2017. Med andre ord havde 93 pct. af
indvandrerbandemedlemmerne forladt deres gruppering over en periode på 7,5 år, ifølge
Justitsministeriets opgørelse.
Derfor bør der i stedet arbejdes med initiativer, der understøtter at den enkelte forlader
banden og den kriminelle livsstil. Den store gennemstrømning i banderne bekræfter, at
bagsiden af livet med hurtige penge og stoffer er en kummerlig tilværelse fyldt med frygt,
stress og vold. Et liv, som selv de mest hårdkogte gerne vil ud af, når muligheden byder sig. Det
er her, samfundet skal gribe de motiverede og hjælpe, så bandemedlemmerne holdes ude af
kriminalitet og får vist en vej ind i et liv med job og selvforsørgelse.
Med venlig hilsen
John Hatting
KRIMINALFORSORGSFORENINGEN
Side 2 /2
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0025.png
Sagsnr. 18-2083
Vores ref. csoe/bho
Deres ref.
Den 16. august 2018
Høring vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
og forskellige andre love (Karantæneordning i ydelsessystemet for
bandekriminelle m.v.)
Baggrund
I aftalen om finansloven for 2018 fremgår det, at dømte bandekriminelle skal have
begrænset deres adgang til offentlige ydelser. Regeringen og Dansk Folkeparti har
efterfølgende i aftale af 15. maj 2018 præciseret, at dømte bandekriminelle skal have
begrænset deres adgang til offentlige ydelser i en karantæneperiode på tre år.
Regeringen og Dansk Folkepartis argumenter for at begrænse dømte
bandekriminelles adgang til offentlige ydelser er bandekonflikterne, som jævnligt
blusser op i Danmark.
Lovforslag
Som følge af aftalen skal dømte bandekriminelle, som er idømt ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter for en
overtrædelse, der er omfattet af straffelovens § 81, fremover omfattes af en
karantæneordning i ydelsessystemet.
Karantæneordningen i ydelsessystemet medfører for det første, at den dømte i en
treårig karantæneperiode, efter udstået straf, højst vil kunne modtage følgende ydelser
på integrationsydelsesniveau:
• Uddannelses-
og kontanthjælp
• Revalideringsydelse
• Ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller jobafklaringsforløb
• Ledighedsydelse
• Folkepension
• Førtidspension
• Fleksløntilskud
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
• Tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende som følge af en varigt og væsentligt
nedsat arbejdsevne
For det andet medfører karantæneordningen, at hvis den dømte ikke opfylder
opholdskravet (9 år ud af 10 i Danmark) vil der ved beregning af optjening af retten
til uddannelseshjælp eller kontanthjælp, ikke kunne medregnes en karantæneperiode
på tre år.
For det tredje vil den dømte blive udelukket fra følgende ydelser i en treårig
karantæneperiode efter udstået straf:
Arbejdsløshedsdagpenge
Feriedagpenge
Efterløn
Sygedagpenge
Barselsdagpenge
Fleksydelse
I bemærkningerne til lovændringerne har Beskæftigelsesministeriet forholdt sig
til grundlovens §73 og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel
6
Efter grundlovens §73
kan ingen tilpligtes at afstå sin ejendom uden, hvor
almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at den del af forslaget, som vedrører karantæne
for fuldt ud offentligt finansierede forsørgelsesydelser, så som kontanthjælp,
revalidering og folkepension, falder uden for beskyttelsen af grundlovens §73.
Derimod vil den del af forslaget, der vedrører udelukkelse fra at kunne modtage
efterløn være omfattet af bestemmelsens beskyttelse.
Beskæftigelsesministeriet finder ikke, at karantænen er udtryk for ekspropriation efter
grundlovens §73, da den foreslåede karantæneordning er udtryk for en ekstra straf,
som den bandekriminelle er blevet idømt ved domstolene.
Efter EMRK artikel 6
har enhver ret til en retfærdig rettergang, når der skal træffes
afgørelse i en strid om borgerlige rettigheder og forpligtelser eller angående en
anklage om en forbrydelse. Bestemmelsen finder således anvendelse i både civile
sager og straffesager.
Det er Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at karantænen må antages at være en del
af den oprindelige straffedom, og at karantænen derfor ikke rejser selvstændige
spørgsmål i forhold til EMRK artikel 6.
Efter EMRK artikel 14
skal nydelsen af de i konventionen anerkendte rettigheder
og friheder sikres uden forskel på grund af køn, race, farve, sprog, religion, politisk
eller anden overbevisning, national eller social oprindelse, tilhørighed til et nationalt
mindretal, formueforhold, fødsel eller andet forhold. Den foreslåede
karantæneordning vil indebære, at alle personer, som ved endelig dom er idømt en
2
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter
for en overtrædelse, der er omfattet af straffelovens §81a, fordi lovovertrædelsen har
baggrund i eller er egnet til at fremkalde en konflikt mellem grupper af personer, hvor
der som led i konflikten anvendes skydevåben m.v., omfattes af en karantæneordning
i ydelsessystemet. Efter Beskæftigelsesministeriets opfattelse er der ikke tale om
forskelsbehandling efter EMRK artikel 14, idet den foreslåede karantæneordning
omfatter alle dømte efter straffelovens §81a.
LO’s synspunkt
Overordnet set findes lovforslagets titel i parentes ikke at være så fyldestgørende som
den kunne være. Det gør forarbejder mere vanskelige at finde. Den nuværende titel:
”(Karantæneordning i ydelsessystemet forbandekriminelle m.v.)”, bør derfor uddybes
med ’og ændring af tilbagebetalingsreglerne i kontanthjælpssystemet’, eller noget
tilsvarende, der indikerer, at der ud over noget om bandekriminelle, også er noget om
tilbagebetaling.
LO’s
synspunkt er, at begge treårige karantæneordninger er indgribende
foranstaltninger, som er udtryk for dobbelt straf, hvor den ekstra straf påføres
personer efter, at de har afsonet deres dom.
Overordnet set er
LO’s
synspunkt, at offentlige sociale ydelser ikke skal være en del
af strafudmålingen til bandemedlemmer eller andre dømte personer/grupper. De
offentlige sociale ydelser er samfundets sociale sikkerhedsnet og en del af
velfærdssamfundet, som LO bestemt ikke mener, skal udhules ved at indføre nedsatte
ydelser til tidligere straffede personer, der i dette lovforslag omfatter
bandemedlemmer. LO mener, at en person, der har fået en dom og udstået sin straf
skal behandles på lige fod med andre personer, der søger/modtager sociale ydelser.
Med ændringer af aktivloven er der både indført loft over kontanthjælp og 225-timers
regel, som i teorien skal anspore til en ønsket adfærd hos kontanthjælpsmodtagere.
Dømte for bandekriminalitet vil også være omfattet af denne regel, og det bør være
tilstrækkeligt.
Hvis det er regeringens mål at straffe bandemedlemmer yderligere, må
straffen/sanktionerne ske gennem straffeloven og ikke ved at nedsætte sociale ydelser
i en treårig karantæneperiode eller helt at udelukke tidligere dømte i en treårig
periode fra at kunne modtage arbejdsløshedsdagpenge, feriedagpenge, efterløn, syge-
og barselsdagpenge eller fleksydelse. Lovforslaget er i sin nuværende form udtryk
for, at strafudmåling nu også officielt omfatter beskæftigelses- og socialpolitik. Det er
klart udtryk for et skred i vores velfærdssystem.
Derudover medfører ændringerne direkte negative økonomiske konsekvenser for
tidligere bandemedlemmer, som efter en afsonet straf ønsker at forlade bandemiljøet
gennem exitprogrammer. Denne ordning bliver udhulet, hvis tidligere
bandemedlemmer straffes økonomisk, da det for nogle vil betyde, at de ender i
bandekriminalitet igen.
3
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0028.png
Endelig vil de lavere ydelser have betydning for hele familien, hvilket LO ikke finder
rimeligt.
LO vurderer, at begge treårige karantæneordninger er på kanten af
menneskerettighederne, da der sker forskelsbehandling af personer, som har udstået
deres dom, og LO finder ikke, at der er saglige grunde til denne forskelsbehandling.
Ud over den foreslåede karantæneordning for bandekriminelle, foreslås ændringer i
tilbagebetalingsreglerne i lov om aktiv socialpolitik. I § 94, stk. 3 foreslås
efterregulering af ydelser fastsat. Selve indholdet i den nye bestemmelse hilser LO
velkomment. Dog er selve bestemmelsen ikke hensigtsmæssigt formuleret.
Bestemmelsens budskab fremstår tydeligere i bemærkningerne. Men det bør også
være muligt at formulere bestemmelsen mere forståeligt, så det ikke er nødvendigt at
slå op i lovens forarbejder.
Det der bl.a. gør den svært forståelig er, at tilbagebetalingskravet nævnes først, når
det centrale i bestemmelsen skal være, at der skal ske en efterregulering, før der
indbetales skat.
Den indskudte sætning om tilbagebetalingskrav kan give anledning til, at formålet
med bestemmelsen ikke står skarpt og tydeligt og dermed til dårligere forståelse og
udmøntning af den nye bestemmelse.
Denne bestemmelse bør derfor omformuleres til noget a’la:
’Når der som følge af afgørelse eller
dom skal efterbetales en ydelse, der dækker
samme tidsrum og samme formål som en udbetalt ydelse efter denne lov, skal
kommunen modregne (de to) ydelser(ne), før der indbetales skat. Derefter kan et
eventuelt tilbagebetalingskrav opgøres.’
Med venlig hilsen
Ejner K. Holst
4
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0029.png
RETSPOLITISK FORENING
HØRINGSSVAR
Til: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love
(Karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.)
Høringsbrev fra 29. juni 2018- med svarfrist 16. august 2018
Svar til
[email protected]
,
[email protected]
samt
[email protected]
J.nr.: 17/13336
Retspolitisk Forening kan ikke anbefale lovændringerne. Den omfattede personkreds er allerede omfattet af
bestemmelser, der fordobler fængselsstraffen og afskærer dem fra prøveløsladelse. Hertil kommer et muligt
opholdsforbud i en periode på op til ti år.
Det aktuelle forslag reducerer eventuelle sociale ydelser mv. i en treårig periode til niveauet for
integrationsydelse. Alt i alt er forslaget og bandebestemmelsernes samlede virkning ude af proportioner,
hvorved straffen ikke længere står mål med forseelsen. Endvidere strider det mod hensyn til resocialisering,
både teoretisk og i forhold til indvundne erfaringer om, hvordan man bedst bidrager til at forebygge recidiv.
Herudover nærer vi særlig bekymring i de tilfælde, hvor personer omfattet af den særlige bandebestemmelse
har forsørgelsespligt. Her vil børnene lide under det meget lave indkomstgrundlag, der med nærværende
forslag stilles i udsigt.
Det er velkendt, at kriminalitet og sociale problemer nedarves til de næste generationer, og risikoen for dette
forstærkes, når børnenes muligheder for at tage del i fritidsliv, få alle hovedmåltider, have det nødvendige tøj
osv. forringes, hvilket vil være en konsekvens, såfremt forslaget vedtages.
Derfor bør under alle omstændigheder forsørgere helt eller delvist undtages fra forslagets bestemmelser.
Der bør endvidere i det mindste udarbejdes undtagelsesbestemmelser for de personer, der udviser vilje og
indgår i exitforløb. Dette motiverer den dømte til samarbejde og til at forlade det kriminelle miljø.
Såfremt forslaget om ’karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle’ vedtages, bør det overvejes
om karantænens længde skal tilpasses dommens længde, således at der ikke automatisk udløses tre års
karantæne i forbindelse med samtlige domme efter straffelovens § 81 a.
København, d. 6. august 2018
Bjørn Elmquist
John Hatting
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Formand
Bestyrelsesmedlem
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0031.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering; Anders Østergaard; Vita Hjort Horneman
SV: Lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love
9. august 2018 08:49:43
image001.png
image002.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 29. juni 2018 sendt lovforslag om ændring af lov
om aktiv socialpolitik og forskellige andre love i høring.
Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget med fokus på bestemmelser vedrørende statslige
revisions- og/eller regnskabsforhold jf. Rigsrevisorlovens §§ 7 og 10 og kan konstatere, at det ikke
omhandler sådanne forhold.
Rigsrevisionen har derfor ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Sara Drevfors
Fuldmægtig
Logo Rigsrevisionen
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir. +45 33 92 85 91
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Fra: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering 
Sendt: 29. juni 2018 14:26
Til: [email protected][email protected][email protected];
Ankestyrelsen ; [email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]; Kristian Bak ;
Carina Christiansen ; [email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected]; FM
Digitaliseringsstyrelsen ; [email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected]; Ankestyrelsen ; [email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
Rigsrevisionen ; Rådet for Socialt Udsatte ; [email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected];
[email protected]
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0032.png
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0033.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Søren Carøe (Rflam.org)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering; Anders Østergaard; Vita Hjort Horneman
SV: Lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love
6. august 2018 12:18:15
image002.png
image003.png
image004.png
Tak for opfordringen til at afgive høringssvar om ovennævnte lovforslag.
Jeg kan oplyse, at vi ikke har nogen kommentarer.
Venlig hilsen
Søren Carøe
Formand
---------------------------------------
Vallerødvænge 23
2960 Rungsted Kyst
tlf.: 2811 0020
mail:
[email protected]
web:
www.rflam.org
Facebook:
facebook.dk/rflam.org
---------------------------------------
Fra:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering [mailto:[email protected]]
Sendt:
29. juni 2018 14:26
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Ankestyrelsen;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Kristian Bak; Carina Christiansen;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; FM
Digitaliseringsstyrelsen; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Ankestyrelsen; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; info rflam; [email protected]; Rådet for Socialt Udsatte;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Emne:
Lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love
Prioritet:
Høj
 
Lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love.
Venlig hilsen
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0034.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A | 2300 København S
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Njalsgade 72A | DK-2300 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
 
 
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0035.png
Att. Anders Østergaard og Vita Hjort Horneman
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
16. august 2018
Høring over forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige
andre love (Karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.)
Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen af lovforslaget.
Bandekriminalitet vedrører ikke Rådets arbejdsområde, hvorfor Rådet ikke vil forholde sig
direkte til lovforslaget.
Rådet vil dog gerne knytte en generel kommentar til den stadigt mere udbredte tendens til, at
beskæringer i overførselsindkomster anvendes som adfærdsregulerende redskab. Denne form
for incitamenter (reducerede ydelser/sanktioner) i forhold til socialt udsatte grupper virker
generelt ikke. Tværtimod skaber det flere problemer for socialt udsatte og øger
marginaliseringen.
Rådet finder således, at det er relevant i en lidt bredere sammenhæng politisk at drøfte det
hensigtsmæssige i og konsekvenserne af at bruge reduktion i ydelser som sanktioner/straf.
Rådet har ingen bemærkninger til de øvrige elementer i lovforslaget.
Med venlig hilsen
Jann Sjursen
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0036.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att. Anders Østergaard, og Vita Hjort Horneman
Njalsgade 72A
2300 København
[email protected]; [email protected]; [email protected]
15.08.2018
Høringsvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov
om aktiv socialpolitik og forskellige andre love
(Karantæneordning i ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.)
SAND
- De Hjemløses Landsorganisation skal hermed takke for det fremsendte
høringsmateriale.
Som udgangspunkt kan vi som hjemløseorganisation ikke forholde os til særlige
indgreb i forbindelse med en bandepakke.
Samtidig vil vi også gerne udtrykke vores bekymring over det udemokratiske i at
vedtage lovindgreb i generel lovgivning, som kun er gældende for specifikke grupper.
Endelig skal vi også gøre opmærksom på, at vi på lige fod med mange andre
organisationer, finder det særdeles uheldigt at man udsender lovforslag i høring,
inden sommerferieperioden helt er afviklet.
Med venlig hilsen
Ole Skou
Cand.jur. & Soc.rdg.
De hjemløses landsorganisation
Sundholmsvej 34, st.
2300 København S.
Tlf. 4073 3537
[email protected]
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0037.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Prioritet:
[email protected]
Anders Østergaard; Vita Hjort Horneman; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
VS: Lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love
4. juli 2018 07:46:44
image001.png
image002.png
Høringsbrev.pdf
Høringsliste.pdf
Udkast til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love.pdf
Høj
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
 
Høringen giver ikke Statsforvaltningen anledning til bemærkninger.
 
 
Med venlig hilsen
Sandra Rieder Snitgaard
Chefsekretær
Storetorv 10, DK-6200 Aabenraa
Telefon: 72567000 - Direkte: 7256 8089  - Mobil: 91334673
Besøg os på www.statsforvaltningen.dk
Du kan sende e-mails til Statsforvaltningen via din digitale postkasse på www.borger.dk
 
 
 
Fra:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering [mailto:[email protected]]
Sendt:
29. juni 2018 14:26
Emne:
Lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love
Prioritet:
Høj
 
Lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love.
Venlig hilsen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A | 2300 København S
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Njalsgade 72A | DK-2300 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
 
 
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0038.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
16. august 2018
STAR har den 29. juni 2018 anmodet Udbetaling Danmark om bemærkninger til forslag til lov om æn-
dring af lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre love (Karantæneordning i ydelsessystemet for ba n-
dekriminelle m.v.)
Udbetaling Danmark har følgende bemærkninger til forslaget:
A. Bemærkninger vedrørende udvikling og vedligeholdelse af register:
Det følger af lovforslaget, at bandekriminelle som ved endelig dom pålægges en ubetinget fængselsstraf
eller anden strafferetlig frihedsberøvelse omfattet af straffelovens § 81 a, får begrænset adgang til at
modtage offentlige ydelser i en 3-årig periode efter løsladelse. Udbetaling Danmark skal udvikle og vedl i-
geholde et register, hvor dømte bandekriminelles indkomst efter afsoning overvåges i karantæneperioden
med henblik på løbende at give relevante myndigheder besked, således at en offentlig ydelse stoppes
eller reduceres i overensstemmelse med bestemmelserne herom.
Bemærkninger til lovforslagets § 10, nr. 1:
Det følger af forslagets § 10, der vedrører § 12 i lov om Udbetaling Danmark, at Udbetaling Danm ark skal
samkøre og sammenstille en række oplysninger med henblik på at udvikle og vedligeholde ovennævnte
register samt underrette relevante udbetalende myndigheder om personer omfattet af karantæneperi o-
den. Udbetaling Danmark skal således foretage en registersamkøring eller sammenstilling af oplysninger
vedrørende modtagere af en række sociale ydelser med personer, der er idømt en frihedsstraf omfattet af
straffelovens § 81 a. Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvilken/hvilke myndigheder, der har oplys nin-
ger om domme afsagt efter straffelovens § 81 a. Det anbefales derfor, at det præciseres i lovteksten eller
som minimum i bemærkningerne til forslaget, hvilken myndighed der har pligt til at registrere og videreg i-
ve oplysninger om domme afsagt efter straffelovens § 81 a til Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark
har således brug for oplysninger om personer (på cpr.nr.-niveau), der har modtaget en dom efter straffe-
lovens § 81 a. Det bemærkes, at Udbetaling Danmark ikke har mulighed for at foretage den fore slåede
registersamkøring uden adgang til oplysninger om domme afsagt efter straffelovens § 81 a.
Det bemærkes i øvrigt, at Udbetaling Danmark finder, at det vil være nødvendigt både at modtage oplys-
ninger om domme, når pågældende borger løslades efter endt afsoning og om domme, hvor pågældende
ikke (straks) indsættes til afsoning, men alligevel er ramt af karantænen. Det skyldes, at der i forslaget er
1
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0039.png
lagt op til, at hvis en person ikke er frihedsberøvet i perioden mellem den endelige dom og afsoning,
medregnes denne periode ved opgørelsen af karantæneperioden. Det vil sige, at perioden med nedsat
ydelse forud for afsoning indgår i den samlede karantæneperiode. Det medfører, at personen i perioden
fra den endelige dom, og frem til afsoningen påbegyndes, har begrænset adgang til at modtage offentlige
ydelser.
Bemærkninger til lovforslagets § 10, nr. 5:
Det følger af bestemmelsen, at Udbetaling Danmark skal videregive oplysninger om resultater af samk ø-
ringen eller sammenstillingen til de myndigheder, der udbetaler en ydelse til en person i perioden med
udelukkelse fra eller begrænset ret til offentlige ydelser. Hertil bemærkes, at Udbetaling Danmark giver
den relevante myndighed (myndigheder, hvis der udbetales flere ydelser) besked første gang ydelses-
modtager
fremkommer i registersamkøringen, hvorefter ydelsesmodtager ”fredes” i systemet. ”Fredni
n-
gen” ophæves dog efterfølgende, hvis samme ydelsesmodtager fremkommer i registersamkøringen i
relation til en ny ydelse eller anden myndighed.
Til brug for registersamkøringen har Udbetaling Danmark adgang til at indhente oplysninger fra indkoms t-
registeret samt nødvendige indtægtsoplysninger fra andre registre fra andre myndigheder. Hertil bemæ r-
kes, at oplysningerne i indkomstregisteret i en række tilfælde ikke er tilstrækkelig præcise til at vurdere,
hvilke ydelser der er tale om. I praksis anvender Udbetaling Danmark derfor indtægtsoplysninger indhe n-
tet direkte fra de udbetalende myndigheder. Udbetaling Danmark foretager registersamkøring i kontro l-
øjemed i forbindelse med udbetaling af en lang række sociale ydelser og har dermed allerede impleme n-
teret adgang til langt de fleste ydelsestyper omfattet af dette lovforslag. Det bemærkes dog, at Udbetaling
Danmark ikke har adgang til oplysninger vedrørende fleksløntilskud efter § 70 f og tilskud til selvstændig
virksomhed efter § 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Desuden anvendes der på nuværende
tidspunkt ikke oplysninger om fleksydelse i registersamkøringen, hvorfor der heller ikke på nuværende
tidspunkt er adgang til oplysninger om denne ydelse. Det vil derfor være nødvendigt, at Udbetaling Da n-
mark får adgang til disse oplysninger. I forbindelse med implementeringen af loven vedrørende karant æ-
ne til fremmedkriger er Udbetaling Danmark blevet opmærksom på, at der ligeledes mangler data vedrø-
rende ydelser efter Statens voksenuddannelsesstøtte.
B. Generelle bemærkninger for ydelsesordningerne:
Der er ikke i lovforslaget angivet nærmere retningslinjer for, om og i givet fald hvorledes Udbetaling
Danmark skal træffe en afgørelse om karantæneperiode.
Udbetaling Danmark antager, at der ikke skal træffes en selvstændig afgørelse alene vedrørende det
forhold, at den pågældende har karantæne. I stedet skal der træffes konkrete afgørelser vedrørende ud-
betaling af eller ret til de enkelte ydelser, hvor vi lægger vægt på (begrunder afgørelsen med), at den
pågældende er omfattet af ”karantæne”.
I forlængelse heraf bemærkes, at det ikke klart fremgår af hjemlerne til at stoppe eller nedsætte en yde l-
se, om det kan ske uden partshøring og/eller uden en vurdering af indrettelseshensynet.
Udbetaling Danmark antager, at der skal ske partshøring, inden der træffes afgørelse om nedsættelse af
ydelsen, idet afgørelsen af udbetalingen afhænger af, om den pågældende er vurderet til at være enlig
2
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0040.png
forsørger, samlevende/gift forsørger, ikke forsørger, ikke forsørger under 30 år, der er hje mmeboende.
Udbetaling Danmark antager, at en vurdering af indrettelseshensynet ikke er relevant, men finder imidler-
tid, at det for god ordens skyld bør fremgå af bemærkningerne.
C.
Bemærkninger til ændringer i lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Bemærkninger til lovforslagets §§ 2 og 3.
Det fremgår af forslaget til lov om social pension § 46 f, stk. 1, og forslaget til lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension § 45 f, at der i karantæneperioden alene kan udbetales
pension svarende til integrationsydelsen. Størrelsen på integrationsydelsen afhænger af, om den pågæl-
dende er enlig forsørger, samlevende eller gift forsørger, ikkeforsørger eller ikke forsørger under 30 år,
der er hjemmeboende. Det er en vurdering, der skal ske efter reglerne om integrationsydelse og ikke
pensionsloven. Udbetaling Danmark skelner almindeligvis ikke mellem, om der er tale om fo rsørger eller
ej, eller om en person er hjemmeboende eller ej. Ligeledes har Udbetaling Danmark ikke ken dskab til,
om vurderingen af hvornår man er enlig, og hvornår man er samlevende i henhold til dette regelsæt, er
den samme som efter pensionslovgivningen. Udbetaling Danmark skal foretage sagsbehandling efter en
lovgivning, der administreres af en anden myndighed.
Det bemærkes i øvrigt, at hvis den almindelige beregning af pensionen viser, at denne ikke overstiger
grænsen for integrationsydelsen, og der derfor skal ske en helt almindelig pensionsudbetaling, antager
Udbetaling Danmark, at der alligevel skal træffes en afgørelse. Såfremt der ikke meddeles den pågæl-
dende en afgørelse, kan det være vanskeligt at løfte bevisbyrden for god/ond tro (hvis en sådan vurde-
ring skal foretages, jf. bemærkningerne nedenfor), hvis det senere viser sig, at pensionen alligevel over-
steg integrationsydelsen.
Det fremgår af de foreslåede bestemmelser i pensionslovens § 46 f, stk. 3, og gammel førtidspensionsl o-
vens § 45 f, stk. 3, at hvis der i karantæneperioden er udbetalt for meget i pension (dvs. mere end et
beløb svarende til integrationsydelsen), skal der træffes afgørelse om tilbagebetaling, så beløbet samlet
set ikke overstiger integrationsydelsen. Der ses ikke at være taget stilling til, hvorvidt dette kan ske uden
forudgående partshøring, ligesom kravet om en god/ond-tros vurdering ikke ses adresseret. Det er vores
vurdering, at det bør fremgå klart af de foreslåede bestemmelser eller bemærkningerne hertil, hvis de
almindelige regler om partshøring og god/ond-tros vurdering ikke skal følges.
D. Bemærkninger til ændringer i barselsloven:
I sager, hvor der gives afslag på refusion, fordi medarbejderen er omfattet af lovforslagets karantæneb e-
stemmelse, er det Udbetaling Danmarks vurdering, at der bør tages stilling til, hvorledes hensynet til en
fyldestgørende begrundelse på afslaget til arbejdsgiver, skal afvejes ove rfor hensynet til ikke at udlevere
fortrolige oplysninger om medarbejderens strafferetlige forhold. Det bør klart fremgå, hvorledes lovforsla-
get sikrer, at en begrundelse i et afslag til en arbejdsgiver lever op til kravene i forvaltningsloven uden at
kollidere med bestemmelserne i persondataloven. Vi finder det betænkeligt, hvis det ikke er klart regule-
ret i loven, at skulle henvise til den nye § 49 c i barselsloven i vores begrundelse for afslag på r efusion til
3
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0041.png
arbejdsgiver, da det heraf kan udledes, at borger har modtaget en dom for en forbrydelse. Omvendt har
arbejdsgiver ret til en fyldestgørende begrundelse for afslaget på refusion.
Samme problemstilling gør sig gældende i aktindsigtssager. Hvis arbejdsgiver søger partsaktindsigt i
sagen, synes det betænkeligt, såfremt det ikke er klart reguleret, at udlevere oplysninger om medarbej-
derens strafferetlige forhold.
Det fremgår af den foreslåede § 49 c, stk. 3 i barselsloven, at Udbetaling Danmark skal rejse krav om
tilbagebetaling, hvis borger har modtaget barselsdagpenge under karantæneperioden.
Det bemærkes, at det ikke klart fremgår af hjemlerne til at stoppe en ydelse, at det kan ske uden partsh ø-
ring, uden en vurdering af indrettelseshensyn samt en vurdering og begrundelse af ond tro ved tilbageb e-
taling (se hertil ovenfor under punkt B).
Udbetaling Danmark forstår bestemmelsen således, at vi skal standse ydelserne når Udbetaling Danmark
modtager oplysningerne fra Politi og Anklagemyndigheden uden forudgående partshøring. Der vil sål e-
des være tale om en fravigelse af sædvanlige forvaltningsretlige principper. Udbetaling Danmark anbef a-
ler derfor at det direkte fremgår af lovteksten i ændringen til barselsloven, og at det uddybes i bemær k-
ningerne, at ydelserne kan stoppes uden partshøring.
Udbetaling Danmark har tilsvarende overvejelse vedrørende vurdering af indrettelseshensyn.
Udbetaling Danmark forstår yderligere bestemmelserne i barselsloven således, at krav om tilbagebetaling
kan fremsættes uden godtgørelse af borgerens onde tro. Der vil dermed være en fravigels e af de nuvæ-
rende bestemmelser. Udbetaling Danmark anbefaler derfor at det direkte fremgår af lovteksten i barsel s-
loven, og at det uddybes i bemærkningerne.
E. Estimerede implementeringsomkostninger
Udbetaling Danmark har estimeret omkostningerne forbundet med, at Den Fælles Dataenhed skal sam-
køre og sammenstille oplysninger om personer omfattet af karantæneordningen, samt videregivelse af
resultaterne til relevante myndigheder. Estimatet er baseret på skønnet vurdering fra STAR om, at det vil
være i omegnen af ca. 50 personer årligt, der vil være omfattet af karantæneordningen. Estimatet er
endvidere baseret på, at der indhentes yderligere datakilder som beskrevet ovenfor. Implementeringsom-
kostninger fremgår nedenfor, jf. tabel 1. Det bemærkes, at estimaterne er omfattet af betydelig usikker-
hed. Såfremt antallet af personer, der vil være omfattet af karantæneordningen i større omfang afviger fra
den skønnede vurdering, kan det medføre et behov for ændringer i de enkelte ydelsessystemer med
yderligere omkostninger til følge.
Omkostningerne til udvikling af kriterier, dækker over udvikling af de forretningsregler sikrer den tekniske
implementering af selve udsøgningen af sagerne, idet der skal en række forskellige kriterier til, alt efter
hvilken ydelse der skal stoppes eller nedreguleres.
Dertil forventes det, at Den Fælles dataenhed skal yde forretningssupport til de myndigheder som skal
behandle sagerne. Der skal blandt andet indgås aftale med modtagerne af undringerne i forhold til hvo r-
dan adviseringen i praksis skal foregå.
4
L 77 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, lovforslag og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1957223_0042.png