Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 44
Offentligt
1978840_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2018
2018-5770
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. oktober stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 44 -Forslag til lov om ændring af lov om tra-
fikselskaber (overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresunds-
togtrafikken til Skånetrafiken), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S) og Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 7:
Hvilken betydning får omlægningen for danske arbejdspladser indenfor vedli-
geholdelsen af togene, hvor mange mennesker risikerer f.eks. at miste deres
arbejde på DSB´s værksted på Helgoland?
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at den indgåede aftale med Skånetrafiken alene ved-
rører overdragelse af trafikkøberansvaret. Der stilles derfor ikke i aftalen krav
om, hvor togvedligeholdet skal foregå.
Som bekendt er både de dansk- og svenskejede Øresundstogsæt (111 i alt) indtil
nu blevet vedligeholdt på DSB’s værksted på Helgoland.
Der har dog fra svensk
side længe været et ønske om at hjemtage vedligeholdet af de 77 svenskejede
togsæt for at højne kvaliteten i vedligeholdet. På baggrund af dette besluttede
Skånetrafiken derfor i april 2015 - og dermed uafhængigt af aftaleindgåelsen i
august 2018 - at opføre et nyt og topmoderne togværksted i Hässleholm, som
forventes færdigt i december 2019.
Skånetrafiken får ifølge aftalen stillet de 24 danskejede Øresundstogsæt veder-
lagsfrit til rådighed for at kunne levere den nødvendige siddepladskapacitet
over Øresund. Skånetrafiken har valgt, at også disse togsæt også skal vedlige-
holdes på det nye værksted i Hässleholm. DSB vil fortsat være ansvarlig for at
sikre vedligeholdet af de resterende 10 danskejede togsæt.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen