Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 , L 28 A , L 28 B
Offentligt
1990008_0001.png
17. december 2018
J.nr. 2017-1461
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse
af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud
(EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love. (Implementering af
direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændrin-
ger af momssystemdirektivet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 13. december 2018. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 28 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om at redegøre nærmere for betydningen af ændringsforslag nr. 7, til skatteministeren
1990008_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre nærmere for betydningen af ændringsforslag nr. 7?
Svar
Indledningsvist skal det understreges, at ændringsforslag nr. 7 ikke har nogen sammen-
hæng med den del af L 28, der vedrører de foreslåede ændringer af CFC-reglerne, og som
ved ændringsforslaget om opdeling af L 28 foreslås videreført som L 28 B. Ændringsfor-
slag nr. 7 vedrører derimod rentefradragsbegrænsningsreglen (EBITDA-reglen) i den fo-
reslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 11 C.
Den foreslåede rentefradragsbegrænsningsregel i selskabsskattelovens § 11 C har til for-
mål at begrænse adgangen
til at fradrage nettofinansieringsudgifter (”overskydende låne-
omkostninger”) ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Hensigten er at forhindre
store koncerner i at udnytte koncerninterne renteudgifter (og andre tilsvarende finansie-
ringsudgifter) til at opnå et samlet fradrag, der overstiger de koncerneksterne renteudgif-
ter.
Teknisk opgøres denne rentefradragsbegrænsning i flere trin:
Først opgøres den skattepligtige indkomst før renter, skat og afskrivninger (EBITDA-
indkomsten, idet EBITDA står for det engelske udtryk Earnings Before Interest, Tax,
Depreciations and Amortisations).
Dernæst opgøres de samlede overskydende låneomkostninger dvs. det beløb, hvormed
låneomkostningerne overstiger de tilsvarende indtægter.
Efter den foreslåede regel er det udgangspunktet, at de overskydende låneomkostninger
højst kan fratrækkes med et beløb, der svarer til 30 pct. af EBITDA-indkomsten, idet
overskydende låneomkostninger op til et beløb på 22.313.400 kr. dog altid kan fratrækkes.
Efter den foreslåede bestemmelse medregnes indkomst, der CFC-beskattes her i landet
efter selskabsskattelovens § 32, ikke i EBITDA-indkomsten. Dette vil gælde, uanset om
CFC-beskatning sker efter den nugældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32 eller
efter denne bestemmelse, som den vil være udformet efter implementeringen af skatte-
undgåelsesdirektivet.
Modstykket til, at indkomst omfattet af CFC-beskatning ikke medregnes til EBITDA-ind-
komsten, er, at låneomkostninger omfattet af CFC-beskatning efter selskabsskattelovens
§ 32 heller ikke bør medregnes ved opgørelsen af de overstigende låneomkostninger, der
fradragsbeskæres.
FSR
danske revisorer har påpeget, at der i lovforslaget manglede en undtagelse for låne-
omkostninger fra selskabers CFC-skattepligtige faste driftssteder i udlandet og låneom-
kostninger fra fondes CFC-skattepligtige datterselskaber i udlandet.
Side 2 af 3
L 28 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om at redegøre nærmere for betydningen af ændringsforslag nr. 7, til skatteministeren
1990008_0003.png
Ændringsforslag nr. 7 er på den baggrund en teknisk ændring, der sikrer, at der i relation
til CFC-beskattet indkomst er fuld symmetri mellem de indkomster, der medregnes til
EBITDA-indkomsten, og de låneomkostninger, der medregnes ved opgørelsen af de
overstigende låneomkostninger
Side 3 af 3