Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 209
Offentligt
2046918_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. april 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 5
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen (EL).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil ministeren uddybe, hvordan ændringen af ”Min Plan” er en forenkling for
borgere og sagsbehandlere, når ændringen af ”Min Plan” giver
meradministration i
kommuner og a-kasser, og resulterer i, at borgerne skal orientere sig flere steder (i
Jobnets ”Min Plan” og i e-boks),
og når borgerne med ændringen igen bliver in-
formationsbærere mellem aktørerne i systemet, idet der ikke længere er sikret fuld
transparens via ”Min Plan”, når dét, der forpligter borgeren, ligger i borgerens e-
boks, som kun borgeren har adgang til?”
Svar:
Formålet med ændringerne i Min Plan er netop, at det primært skal være borgerens
frem for sagsbehandlerens værktøj. Den skal give borgeren et overblik over, hvad
der skal ske, og hvad der er aftalt med jobcenteret.
Udmøntningen af den aftalte fornyelse af Min Plan indebærer, at jobcentrene ikke
skal anvende redskabet til afgørelser. Udmøntningen skal således medvirke til at
understøtte borgerens overblik frem for, at Min Plan skal indeholde tung juridisk
tekst i form af afgørelser og vejledningstekster, herunder om eventuelle sanktioner
som følge af, at borgeren ikke deltager i de aftalte indsatser. Ændringen skal være
med til at sikre en klar arbejdsdeling mellem stat, kommuner og arbejdsløshedskas-
ser i forhold til udvikling af it-understøttelsen af beskæftigelsesindsatsen.
Staten (STAR) har igennem årene indarbejdet en række standardiserede vejled-
ningstekster i Min Plan, som kan anvendes til at understøtte, at relevante formkrav
er overholdt, når Min Plan bruges til at træffe afgørelser.
Udfordringen med dette har været
og er
at ansvarsfordelingen mellem stat og
kommuner udviskes, og at kommunerne i nogle tilfælde undlader at tage konkret
stilling til vejledningsbehovet i den enkelte sag for i stedet at forlade sig på den til-
gængelige standardiserede tekst. Videre har undersøgelser vist, at flere borgere op-
lever værktøjerne i Jobnet, herunder Min Plan, som kontrolredskaber, der ikke gi-
ver klar værdi. En uklar arbejdsdeling mellem aktørerne er ikke til fordel for bor-
gerne.
15. april 2019
J.nr.
2018-5657
L 209 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvordan ændringen af Min Plan er en forenkling for borgere og sagsbehandlere, når ændringen af Min Plan giver meradministration i kommuner og a-kasser, til beskæftigelsesministeren
Arbejdsløshedskassen kan følge med i borgerens aftaler mv. på Min Plan og her-
under, hvilke tilbud borgeren skal deltage i.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2