Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 20
Offentligt
1990509_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2018
Strafferetskontoret
Julie Christine Gade Mi-
kkelsen
2018-0037-0032
954185
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og medie-
ansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.) (L 20), som Folketingets Rets-
udvalg har stillet til justitsministeren den 11. december 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om § 268, nr. 2, giver mindelser om ytringfrihedsfjendtlige regler i Ungarn, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og
medieansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.) (L 20):
”Er ministeren enig i, at Menneskeretsdomstolens praksis angi-
ver, at formidling fra journalister og medier som det klare ud-
gangspunkt ikke kan straffes med fængsel, hvorfor § 268, nr. 2
ikke vil blive anvendt i praksis?”
Svar:
Det fremgår af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, at
strafudmåling som udgangspunkt er forbeholdt de nationale domstole, men
at fængselsstraf kun i ekstraordinære tilfælde, navnlig hvor andre grundlæg-
gende rettigheder er blevet alvorligt krænket, kan idømmes journalister som
led i deres journalistiske arbejde, hvis straffen skal være forenelig med arti-
kel 10 om ytringsfrihed i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention,
jf. bl.a. Menneskerettighedsdomstolens dom af 17. december 2004 i sagen
Cumpănă
og
Mazăre
mod Rumænien.
Med nyaffattelsen af straffelovens § 268 (lovforslagets § 1, nr. 12) videre-
føres strafferammen efter gældende ret, idet en overtrædelse af den gæl-
dende bestemmelse i straffelovens § 268 i dag kan straffes med bøde eller
indtil 2 års fængsel. Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af be-
mærkningerne til den foreslåede bestemmelse, at der generelt foreslås en
tredobling af bødestraffen, mens der foreslås en femdobling af bødestraffen
til ansvarshavende chefredaktører.
Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 268, nr. 2, vil fast-
sættelsen af straffen forsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det en-
kelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Det indebærer, at
retten ved straffens fastsættelse bl.a. skal lægge vægt på lovovertrædelsens
grovhed.
Bestemmelsen skal således anvendes på en måde, så indgreb i ytringsfrihe-
den i form af straf for overtrædelse af bestemmelsen er i overensstemmelse
med Menneskerettighedsdomstolens praksis, herunder kravet om, at indgre-
bet skal være proportionalt i forhold til det anerkendelsesværdige formål,
som indgrebet forfølger.
2
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om § 268, nr. 2, giver mindelser om ytringfrihedsfjendtlige regler i Ungarn, til justitsministeren
For en nærmere beskrivelse af den foreslåede § 268, nr. 2, i straffeloven hen-
vises der i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål 8 til forslag til
lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og
medieansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.) (L 20).
3